Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Małe wytłumaczenie ponieważ niewielu wię co oznacza opis 5W-40

5W to oznaczenie lepkości oleju na zimno (zimnym silniku ) (czyli zachowuje swoja lepkość do -30stopni gdzieś tak )

40 lub 30 to lepkość oleju w pełnym rozgrzaniu silnika 90-100 stopni

tak więc nie ma różnicy między 5W-30 i 5W-40 na zimnym silniku mają to samą lepkość dopiero 0W ma niejszą lepkość i tu można

w zimie porównywać że taki olej 0W-XX ma na zimnym starcie lżej niż 5W-XX

a my tu rozmawiamy o drugiej wartośći 40 ma oczywiście wiekszą lepkość (gęstość ) od 30 w pełnym rozgrzaniu silnika oczywiście

im bardziej obciązony silnik np w sportowych silnikach stosuje się jeszcze większą wartość lepkości 50 , a nawet 60

co dla zwykłego diesla lub benzyny która nie przekracza 6000obr/min a diesel 4500obr/min

jest bezsensowna za bardzo stawia opory nawet wpełni rozgrzanym silniku co zmniejsza moc i zwieksza spalnie .

Opublikowano
A własnie czytałem artykuł mądrej głowy od olejów i było tam napisane, że jednak 5w 30 od 5 w 40 jest na zimnym trochę lżejszy dla silnika na starcie , mimo , że wartosc ta sama . Niby nielogiczne wg oznaczenia , ale tak podobno jest .
Opublikowano (edytowane)

Tu fragment tego artykułu :

 

Dlaczego tak ważna jest lepkość zimowa?

Jak wiadomo, olej silnikowy jest substancją płynną i dość gęstą, a jej płynność spada wraz ze spadkiem temperatury. Klasa lepkości 5W-40 ma zapewniać płynność oleju w temperaturze do -30 stopni Celsjusza, natomiast 10W-40 do -25 stopni Celsjusza. Produkt klasy 15W-40 zachowuje się jeszcze jak olej przy -20 stopniach Celsjusza. Warto w tym miejscu dodać, że klasa lepkości zimowej częściowo zależy również od lepkości letniej. Dla przykładu, olej 5W-30 teoretycznie może być stosowany przy temperaturach -35 stopni Celsjusza, podczas gdy 5W-40 (ta sama klasa zimowa) do -30 stopni Celsjusza. Przy takich temperaturach olej może jeszcze płynąć, ale nie oznacza to, że zapewni odpowiednie smarowanie silnikowi.

 

 

Wybrane klasy lepkości oraz zalecane temperatury, przy których można je bezpiecznie stosować

Klasa lepkości wg. SAE Temperatura ujemna Temperatura dodatnia

0W-30 poniżej -35°C 30°C

5W-30 -30°C 30°C

5W-40 -25°C 35°C

5W-50 -25°C powyżej 40°C

10W-40 -20°C 35°C

15W-40 -15°C 35°C

Edytowane przez Penny 1
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

Pewnie też napisał że po 200tys powinno się lać półsyntetyk , takie głupoty często pisza specjaliści od oleju

ja oczywiście najlepiej bym wybrał 0W-40 ale akurat motul takiego nie ma z LL-04

Edit pisaliśmy w tym samym czasie )

ale opis tyczy się granicznej temeratury -30 stopni co u nas jest niezbyt często

ale jak miałbym wybierać to na zime lałbym nie 5W-30 ale 0W-30 to lepsze rozwiązanie

Edytowane przez Din76
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Pewnie też napisał że po 200tys powinno się lać półsyntetyk , takie głupoty często pisza specjaliści od oleju

ja oczywiście najlepiej bym wybrał 0W-40 ale akurat motul takiego nie ma z LL-04

Edit pisaliśmy w tym samym czasie )

ale opis tyczy się granicznej temeratury -30 stopni co u nas jest niezbyt często

ale jak miałbym wybierać to na zime lałbym nie 5W-30 ale 0W-30 to lepsze rozwiązanie

 

Jest.

Sam stosuje.

Miilers OIL 0W40 z LL-04

  • 1 rok później...
Opublikowano
Podepne się do tematu i spytaj jaka norma LL01 czy LL04 będzie dla silnika lepsza chodzi mi o żywotność itp nie o spalanie benzyny czy coś oby dobrze zabezpieczał silnik rozrząd itp i jaka norma lepiej 5w40 czy 5w30?
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Dla wszystkich modeli z DPF tylko i wyłącznie norma LL04

jak ktoś pozbył się DPF to już nie ma znaczenia czy LL01 czy LL04

co do lepkości oleju to ja zmieniłem z 5W-30 na 5W-40 motul LL04 i żadnych negatywnych skutków nie zauważyłem

40 od 30 różni się tylko gęstością na rozgrzanym silniku w temp roboczej silnika (ok90st. C)

5W-40 ma większa gęstość na rozgrzanym silniku i grubszy film olejowy na ściankach, wiec teoretycznie bardziej chroni metalowe części ,

za to stawia większe opory i może delikatnie podwyższyć spalanie i obniżyć moc silnika , wartości nie zauważalne , ważniejsza dla mniej jest dbałość o silnik i turbosprężarkę .

Opublikowano
Rozumiem a co do firm jaka jest teraz dobra bo czytałem dużo osób chwali ravenol vst 5w40 a na drugim miejscu valvoline oba w normie ll01
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Czy ktoś kto jest inżynierem lub technologiem produkcji oleju, albo chociaż pracuje przy produkcji olejów mógłby zabrać głos? W temacie brak odniesień do żadnych wiarygodnych źródeł naukowych czy prac naukowych, lub choćby testów potwierdzających głoszone teorie, a wolę takie właśnie poczytać.


Nikt też nie wspomina o najważniejszym: bazach olejowych.


Narazie na silniku mam napisane "Castrol" a Castrol do N62, N52 i N46 zaleca EDGE Titanum FST 5W30 C3.

Według MyWikiMotors dopuszczalny jest też 5W40.


Michał z Fanów Czterech Kółek mówi wprost o błędzie stosowania niezalecanego oleju. Dodatkowo wspomina o ogromnych różnicach pomiędzy dystrybucją polską a niemiecką:



Na podstawie kilkudziesięciu N52 i M54 które miałem, stwierdzam różnicę w konsumpcji identycznego oleju z dystrybucji polskiej i niemieckiej (na korzyść niemieckiej). Od tego czasu kupuję tylko z niemieckiej, choć jest drobna szansa, że był to efekt placebo.

BMW Schnellservice

Mechanik

Elektronik

Opublikowano

BMW zmienilo rekomendacje z Castrol na Shell dobre 4 lata temu. Poza tym, rekomendacja marki oleju to jest zwykly kontrakt biznesowy i slepe trzymanie sie jej jest rownie glupie jak stosowanie sie do zalecanych interwalow wymiany, ktore sa z dupy wziete.

LL-04 do dpf to prawda, a wedlug innej klasyfikacji oleje ACEA C3 sa niskopopiolowe (low SAPS).

Z zalozenia nie wybieramy olejow Eco, bo zalezy nam na wysokim HTHS (lepsze smarowanie w wyzszych temperaturach). Ja nie kombinuje i z sensownych cenowo olejow na przyzwoitych bazach olejowych ograniczam sie do Motul 8100 X-Clean+ C3, Fuchs GT1 Pro XTL, Millers XF C3 (wszystkie zreszta sa LL-04).

A lepkosc mozna sobie dobrac zaleznie od klimatu oraz od stylu jazdy.

[2008 325d LCI E90]

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.