Skocz do zawartości

Montarz mat grzewczych w fotelach przednich X5 E53


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Montaż mat grzewczych w fotelach przednich BMW X5 E53

 

Kompletujemy materiały:

1. Panel sterowania - konsola np.: 6953941 (Fot.01), lub podobny, ważne żeby miały przyciski podgrzewania foteli. Koszt używanego na wiadomym portalu aukcyjnym około 69,99 PLN

 

9ed49a8c3d2f375emed.jpg

 

2. Mata grzewcza 48cm x 28cm (Fot.02) - uniwersalna 4 sztuki (Fot.03). Ja nabyłem na portalu wspomnianym powyżej - komplet za 159,96 PLN

 

890dae9296a81aa0med.jpg 1c60045e60b8e8a2med.jpg

 

3. Termistor NTC 10 kΩ - 2 sztuki (Fot.04). Koszt od 1 zł za sztukę do nabycia w każdym sklepie elektronicznym.

 

f1d6c9817b0ac1admed.jpg

 

Potrzebne też będą podstawowe narzędzia:

 

1. Śrubokręty lub końcówki ”Torx” - różne wielkości – do demontażu foteli

2. Klucze nasadowe 13 do odkręcenia foteli i pasa bezpieczeństwa.

3. Nożyk tapicerski – do modyfikacji mat grzewczych

4. Przydatne też będą narzędzia do demontażu tapicerki (Fot.05), ale nie niezbędne.

 

6d8ff1d57018985bmed.jpg

 

5. Przewód 0,75mm2 około 0,5÷1 mb

6. Piny do gniazda męskie 3 sztuki – mogą być uniwersalne

 

Teraz trzeba przerobić maty grzewcze tak aby komputer pokładowy rozpoznał je i było możliwe sterowanie z panelu przyciskami. W tym celu ostrożnie rozcinamy matę w miejscu prowadzenia kabli do termika zamontowanego w matach. W moim przypadku jeden kabelek - czarny, połączony był bezpośrednio z drutem oporowym - przyjąłem że będzie to (-), natomiast drugi (czerwony) – przyjąłem że będzie to (+), łączył się z termikiem, a ten z drutem oporowym z drugiej strony. Tak modyfikujemy tylko 2 maty, przeznaczone do montażu w siedziskach. W pozostałych dwóch, przeznaczonych do oparć usuwamy termik i łączymy bezpośrednio przewód czerwony z drutem grzejnym. Schemat na rysunku na końcu artykułu.

 

27c77955943a4344med.jpg 5a67547ba6f9f80dmed.jpg

 

Delikatnie demontujemy termik i łączymy ze sobą rozłączone kabelki – czerwony (+). W miejscu połączenia kabla (+) z drutem oporowym maty, podłączamy jedną nóżkę termistora NTC. Proszę pamiętać że drut oporowy nie lutuje się i połączenia powinny być wykonane poprzez zaciśnięcie np. w rurce mosiężnej, odzyskanej z połączenia z termika. Do drugiej nóżki termistora NTC dolutowujemy dodatkowy kabel np. żółty, będzie to sterowanie. Przeciągamy kabelek przez koszulkę jako trzeci przewód. Zaklejamy wcześniej rozciętą matę np. taśmą naprawczą lub izolacyjną i gotowe. Chodzi o to żeby unieruchomić w miarę możliwości sam termistor i kabelki.

Po skompletowaniu wszystkiego rozpoczynamy od zdemontowania osłony bocznej fotela (Fot.06).

W tym celu usuwamy zaślepki z osłony bocznej oraz wkrętów pod zaślepkami (Fot.06 p1; Fot.07 p1).

 

cad607ccb2c8b9d0med.jpg 32e8752c152d89d0med.jpg

 

Osłonę boczną przytrzymują jeszcze zatrzaski (Fot.08 p6), które należy zlokalizować na dotyk i odgiąć je delikatnie, tak żeby się nie odłamały.

Zdjąć osłonę (Fot.06 p2) i wyjąć panel sterujący (Fot.06 p3) z prowadnic (Fot.08 p7) lub odpiąć wtyczkę (Fot.08 p8) bez zdejmowania panelu sterującego fotelami (Fot.09 p3).

 

90c793cf5762e70amed.jpg af8b3b2ecbd33462med.jpg

 

Po zdjęciu osłony pozostaje nam zdjęcie szkieletu, trzymającego panel sterowania i osłonę boczną. Odkręcamy więc 6 śrub torx (Fot.10 p9) i zdejmujemy go. Zdejmujemy też osłonę przednią (Fot.11 p5), która jest zamocowana dwoma wkrętami i na zatrzaskach.

 

5730f578237d4c81med.jpg fe70066bca47132dmed.jpg

 

Pozostaje jeszcze odkręcenie fotela od podłogi, który jest przymocowany przy pomocy dwóch śrub z przodu i dwóch z tyłu fotela (Fot.12 p11). Odkręcamy też mocowanie pasa bezpieczeństwa (Fot.12 p10). Do tego potrzebna na będzie nasadka 13 i grzechotka. Rozłączamy gniazdo sterowania fotela (Fot.13 p12). W tym celu przesuwamy żółtą obudowę w kierunku lewym, jak pokazuje strzałka.

 

57fe037e2c5ae443med.jpg f676ff06fd00a4f1med.jpg

 

Mamy odkręcony fotel. Teraz trzeba go wydostać z auta i położyć najlepiej na stole, lub innym twardym podłożu, aby można było zdemontować tapicerkę. Ja robiłem to na płycie G/K, gdyż była pod ręką i dawała wiele miejsca do wygodnego przewracania fotela.

Wyciągamy zagłówek. Przy pomocy szpatułek plastikowych, podważamy i wyciągamy spinki (Fot.14 p13), z obu stron fotela (moje się urwały więc musiałem dokupić nowe). Odkręcamy śruby (Fot.14 p14, p15 i p16) z obu stron fotela. Odchylamy do tyłu metalową listwę (Fot.14 p17). Zdejmujemy osłonę tylną oparcia fotela. Rozłączamy oparcie od siedziska. Z siedziska zdejmujemy tapicerkę (Fot.15 p19).

 

922f4324b0b1df74med.jpg abc548999c80fda4med.jpg

 

Rozpoczynamy zdejmowanie tapicerki z fotela.

W tym celu musimy cążkami rozgiąć wszystkie stalowe kółka spajające tapicerkę z drutami. Jest to dosyć trudne i męczące, ale nie niemożliwe. Jest ich znacznie więcej niż na fotografii (Fot.16 p20). Po prostu w pewnym momencie zaaprobowany pracą, zapomniałem o zdjęciach. Tak samo postępujemy z oparciem. Po rozdzieleniu tapicerki od gąbki wkładamy maty pomiędzy tapicerkę i gąbkę (Fot.17 p21), przyklejając je dwustronną taśmą do siedzenia. Zapinamy metalowe kółka do drutów w taki sposób aby tapicerka dobrze przylegała do fotela, bez załamań.

 

a8447f00800d8316med.jpg 88a8f9bf8109af2fmed.jpg

 

Teraz trzeba zwrócić uwagę na ułożenie kabli wychodzących z siedzenia i oparcia. Z siedziska układamy kabel tak aby wychodził w stronę środka auta, pomiędzy siedziskiem i oparciem (Fot.18). Tak samo z oparcia (Fot.19). Montaż mamy prawie za sobą. Teraz składamy fotel w odwrotnej kolejności do demontażu, do momentu zamocowania fotela do podłogi.

 

1e6d78ee2b5c65cemed.jpg fa0dbdb26f70130fmed.jpg

 

Pozostaje jeszcze podłączenie do instalacji auta. Jeżeli zdobyliśmy oryginalną wtyczkę możemy zamontować piny do kostki. Ja niestety nie miałem takowej, więc poszedłem na skróty i po przylutowaniu pinów do kabli, wpiąłem je bezpośrednio do gniazda (Fot.13 p12).

Po złożeniu wszystkiego wpinamy piny z grzałek do gniazda X275 wg poniż sago schematu.

 

c47d3a894daf2076med.jpg

 

Pozostało wymienić panel sterowania bez żadnych przeróbek, po prostu podważamy delikatnie wyjmakami, wypinamy wtyczki wpinamy w nowy panel z obsługą grzania foteli i już. Instalacja jest

przygotowana do dołożenia mat w standardzie.

Uruchamiamy auto i po kilkunastu sekundach możemy cieszyć się ciepełkiem pod czterema literami :D

 

Chętnie odpowiem na wszystkie wątpliwości.

 

Jeśli ktoś chce opis w postaci pdf zapraszam na mojego chomika: https://chomikuj.pl/pyczs/Dokumenty/Monta*c5*bc+podgrzewanych+foteli+BMW+X5+E53,6065715435.pdf

 

Miłej zabawy.

  • 2 lata później...
  • 1 rok później...
Opublikowano

Ja tu widzę niekonsekwencję w podłączeniu termistora (NTC). Na zdjęciu/ schemacie maty jedna noga podłączona jest do plusa. Z kolei na schemacie bmw przełącznika i mat jedna noga NTC podpięta jest do masy. O drugiej nodzie nie piszę, bo ona idzie do przełącznika.

PS Błąd w temacie też jest... :-D

  • 9 miesięcy temu...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.