Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam, mam problem z moją skrzynią automatyczną 5hp18 (a5s310z) ze steptronic. Auto kupiłem niedawno, jeździło głównie długie trasy - przebieg 360 kkm. Skrzynia biegów generalnie chodzi bardzo dobrze. Problem pojawia się rano gdy odpalam zimny silnik i ruszam - zmiana biegu z 1 na 2 powoduje szarpnięcie. Problem powoli znika wraz z rozgrzewaniem się auta i zanika całkowicie już po przejechaniu około 2 km. Manualna zmiana biegów również powoduje szarpnięcie (jakbym strzelił ze sprzęgła w manualu). Jak narazie rano staram się ruszać z 2 biegu i wtedy jest dobrze. Wszystkie kolejne biegi wchodzą gładko prawie nieodczuwalnie zarówno jak auto zimne i ciepłe. Wczoraj było 35 stopni i gdy odjeżdzałem z pracy teoretycznie zimnym autem (bo stało ponad 8 godzin) skrzynia nie szarpnęła przy zmianie z 1 na 2. Ma to więc ścisły związek z temperaturą skrzyni/oleju.

 

Co do tej pory zrobiłem:

-zmieniłem olej w skrzyni biegów na ravenol 5/4 hp + filtr oleju - oczywiście wg książkowej procedury (wcześniej olej nie był wymieniany przez blisko 180kkm - poprzedni właściciel jeździł z tym szarpaniem blisko 10 lat). Skrzynia w środku była mimo to czysta, na magnesach szczypta opiłków, drobny osad w zakamarkach i tyle. Po wymianie może troszkę kulturalniej zmienia biegi, ale szarpanie rano pozostało.

- po miesiącu ponownie spuściłem olej i zdjąłem płytę sterującą. Sprawdziłem elektrozawory, jeden z nich od regulacji ciśnienia trochę dziwnie "klikał" więc go podmieniłem na inny dobry. Pozamieniałem także miejscami elektrozawory od zmiany biegów (5 szt. w rzędzie czarne). Całość umyłem z zewnątrz zmywaczem do hamulców i spowrotem na auto. Po tej operacji skrzynia jakby jeszcze aksamitniej zmienia biegi, szarpnięcie rano pozostało, ale jest jakby delikatniejsze i zanika szybciej.

 

Główny podejrzany teraz to wg mnie któryś tłoczek wewnątrz płyty sterującej, który w jakiś tam sposób przycina się gdy jest zimny i w efekcie skrzynia wrzuca 2 bieg jakby bez sprzęgła. To mój pierwszy automat, zgłębiłem już trochę zasadę działania skrzyni automatycznej i budowę, jednak boję się rozpołowić płytę sterującą bo nie wiem czy ją później złożę i czy zadziała przynajmniej w stopniu takim jak działa teraz :) A drugiej płyty na tą chwilę nie mam na podmianke.

 

Proszę zatem starszych kolegów o informacje czy:

-da się w warunkach garażowych rozpołowić płytę, wyczyścić i spowrotem złożyć, czy to raczej nierealne z racji jej skomplikowanej budowy

-czy w ogóle dobrze kombinuję z tą usterką?

-

Opublikowano
A adaptacje w INPA kasowałeś i robiłeś przyuczenie? Ja mam chyba taką samą lub podobną skrzynię w m54b25 i u mnie to częściowo dało jakiś efekt na pracę skrzyni. Adaptacje w skrzyni działają tak samo jak w silniku z tym, że jednak trochę inaczej. Po większych zmianach powinno się je skasować bo próbują one dostosować pracę zaworów do aktualnego wyrobienia się skrzyni z czasem. Skasuj adaptacje i powoli przyspieszając pozwól jej wrzucić wszystkie biegi w górę a potem powoli zwalniając wszystkie biegi w dół aż do zatrzymania. Będziesz potrzebował w miarę długiego odcinka drogi gdzie nie będziesz nikogo blokował powolnym przyspieszaniem. Powtórz to z 5-9 razy, potem zrób to samo na manualu a potem stojąc w miejscu zmieniaj pozycje lewarka, bo tam również pobierane są parametry do adaptacji zaworów. Po skasowaniu adaptacji skrzynia będzie przez jakiś tydzień chodzić tak trochę nerwowo, bo będzie dopiero zbierać dane do adaptacji. Jeśli po tygodniu codziennego jeżdżenia będzie to samo tzn. że jednak coś mechaniczne ale zawsze warto spróbować, bo za darmo.
Opublikowano
dzięki za szybkie odpowiedzi. Ta skrzynia z tego co wiem "nie uczy się", dopiero w 5hp19 czy tam 6hp-xx jest możliwość adaptowania się skrzyni do stylu jazdy.
Opublikowano
dzięki za szybkie odpowiedzi. Ta skrzynia z tego co wiem "nie uczy się", dopiero w 5hp19 czy tam 6hp-xx jest możliwość adaptowania się skrzyni do stylu jazdy.

Ale mnie nie chodzi o styl jazdy. Silnik też się nie adaptuje do stylu jazdy, tylko do zmian np środowiska, zużycia części. Skrzynia też to robi i to to są te adaptacje w 5hp.

Opublikowano
Wchodzisz w skrzynię, i chyba pod activate masz reset adaptations. Tylko pamiętaj, że musisz wtedy kilka razy powoli przyspieszać i zwalniać tak do 80-100km/h zeby kazdy bieg wskoczył, to samo na manual i na postoju mieszanie pozycjami tez tak po 10 s każda kilka razy. Po tygodniu powinien być jakiś efekt, u mnie był.
Opublikowano
Adaptacje skasowane. Nie wiem jeszcze jak się zachowa na zimnym, ale na ciepło jak wracałem z pracy to troszkę inaczej się skrzynia zachowuje...bardzo delikatnie zmienia biegi i zmiana każdego biegu jakby trwa dłużej. Zobaczymy co będzie jutro rano...
Opublikowano
A to dziwne bo akurat ja po skasowaniu najczęściej czułem szarpnięcia a dopiero po czasie ułożenia się adaptacji wszystko wchodzi bez niczego. Może zależy od skrzyni i jej zużycia. Potestuj i daj znać.
Opublikowano
Od skasowania adaptacji przejechałem około 150 km. Biegi w czasie normalnej jazdy zmieniane są tak delikatnie że gdyby nie obrotomierz i dzwięk silnika to nie wiedziałbym kiedy są zmieniane... Dziś rano przy 13 stopniach na zewnątrz lekko rano szarpnęło. Zatrzymałem się i ruszyłem ponownie i ponownie szarpnęło a gdy po jakiś 500 m ruszałem ze skrzyżowania to było już dobrze. Nie sądzę, aby w jakiś cudowny sposób skrzynia się uzdrowiła, skłaniam się ku temu aby kupić jakiś zestaw regeneracyjny do mechatroniki i ją rozbebeszyć i powymieniać co tam się da. Wstępnie rozglądałem się za jakimś zestawem np. coś takiego http://midparts.com.pl/pl/p/ZF-5HP18-KOMPLET-USZCZELEK-OHK/4590 ale nie mam pewności czy taki zestaw zawiera np. sprężynki itp. do mechatronika...
Opublikowano

Adaptacja zawsze daje efekty na + jeśli się ją dobrze przeprowadzi, czasem trzeba zrobić ją kilka razy aby osiągnąć zadowalający efekt a czasem kolejne próby nic nie dają bo jest np zużycie mechaniczne jakiegoś elementu. Bywa i tak, że w całości usuwa szarpnięcia, zależy ile kombinowali poprzedni właściciele z silnikiem. Jeśli po jakimś czasie potem było już dobrze to dziwna sprawa ale może akurat przypadek lub zaistniały inne warunki przy zmianie biegu, inne obciążenie, praca pedałem gazu. Regeneracja mechatroniki do pełni szczęścia fajna rzecz :cool2: Jest gdzieś temat tutaj na forum gdzie chłopaki regenerowali automat 6hp od e60 i było tam podane spoko kontaktów skąd można ogarnąć części do automatów do regeneracji.

 

Edit: nawet Ci znalazłem ten temat: viewtopic.php?f=15&t=258553&hilit=6hp

Opublikowano

Aktualnie zachowanie skrzyni bez zmian. Skłaniam się ku regeneracji mechatronika..oczywiście samodzielnej :8)

 

Dzięki za link do tematu o 6HP...napewno da wyobrażenie czego mam się spodziewać :) W tej chwili jedyny problem jaki napotykam to kupno części zamiennych do regeneracji płyty sterującej (uszczelka, jakieś sprężynki, kulki plastikowe itp.)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.