Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Powiedźcie mi chłopaki jak jest w końcu z tym ograniczeniem EGR? Ograniczać czy nie? Jedni piszą że po ograniczeniu więcej pali i same minusy, inni mówią że super i czysciutko dla silnika i same plusy. To jak w końcu?

Ja właśnie teraz próbuję oszacować jak to jest ze spalaniem.

Przejechałem dwa zbiorniki z nieograniczonym

I wyjeżdżam pierwszy z ograniczonym na +40...


Wcześniej jeździłem przez około rok z ograniczonym i przestałem wierzyć, że takie ograniczenie coś daje ....

spacer.png

Opublikowano

Ja postaram się przetestować pod kontem DPF. Czy przyspiesza/opóźnia zapełnienie filtra. Czekam na wypalenie i po wypaleniu będę ograniczał (będziemy wiedzieć czy ma to wpływ na zapełnienie).

Jedno jest pewne że przy ograniczeniu DPF dawka powietrza idzie na+ czyli silnik więcej powietrza dostaje (widać w live data).

Opublikowano

No właśnie, nie zaburza to proporcji powietrze:paliwo?

Czy nie zależnie od tego ile silnik dostaje świeżego powietrza parametry utrzymuje fabryczne i jest to bezpieczne dla silnika? Jak wiadomo zbyt uboga i zbyt bogata mieszanka są złe, a tego się obawiam kombinując z EGR.

Jeśli spalanie rośnie to też nie widzę sensu w ograniczeniu EGR.

Opublikowano
Im mniej spalin cofa się do komory silnika tym lepiej dla niego. Sterownik dostając info ze ma więcej powietrza dołoży sam więcej paliwa także z tym luz. Mniej spalin w komorze to i czysty kolektor. To tyle z teorii:) zobaczymy jak będzie w praktyce.
Opublikowano

Przejechałem ok 52 km do Warszawy i z powrotem.

Po podpięciu pod komputer okazało się że w międzyczasie wypalił się dpf przy poziomie sadzy pow 24 g. Wygląda na to że regeneracja nastąpiła po ok 482 km

Niestety po 27 km od wypalenia szdzy już 8,2 g

https://www.fotosik.pl/zdjecie/05e0a489ff1b1e85

05e0a489ff1b1e85med.jpg

a wartości ciśnienia wstecznego są następujące

https://www.fotosik.pl/zdjecie/cc792fe0caae7239

cc792fe0caae7239med.jpg

nie wiem już co o tym myśleć, czy ten dpf jest sprawny czy jednak coś jest nie tak

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Powiedźcie mi chłopaki jak jest w końcu z tym ograniczeniem EGR? Ograniczać czy nie? Jedni piszą że po ograniczeniu więcej pali i same minusy, inni mówią że super i czysciutko dla silnika i same plusy. To jak w końcu?

 

Żeby odpowiedzieć na to pytanie trzeba by przeanalizować co EGR robi w silniku i jakie są skutki majstrowania przy tym. EGR ma dwa zadania:

Główne: obniżyć temperaturę spalania (mniej NOx)

Poboczne: dopalić część spalin.


Najważniejsza jest ta temperatura. Silniki BMW są już w całości aluminiowe i przez to mają mniejszą pojemność cieplną niż stare silniki na żeliwnym bloku. Dlatego obniżenie temperatury spalania nie tylko pozwala na emisję mniejszej ilości NOx, ale też na mniejszą temperaturę którą musi odprowadzić silnik, a głównie głowica. Z badań wynika, że EGR na poziomie 20% obniża temperaturę spalania o ok. 10% (stosunkowo dużo). Oczywiście, głowice w dieslach BMW są zbudowane bardzo porządnie i w większości przypadków spokojnie dają sobie radę z tymi temperaturami (przecież do wypalania DPF trzeba z kolei temperaturę spalania podnieść). Ale trudno powiedzieć czy na dłuższą metę będzie to w porządku, tym bardziej że w N47 pękanie bloków nie było takie rzadkie. Wyższe temperatury są też powodem dla którego przy wyłączeniu EGR lepiej jest stosować olej 5W40 niż 5W30.


Temperaturę spalania można też obniżać opóźnieniem wyprzedzenia wtrysku, i to jest drugi element, sterowany już przez komputer silnika. Oczywiście, nie można tego robić w nieskończoność bo pojawia się niepełne spalanie i spadek mocy.


Trzeci ważny element tej całej układanki to DPF/katalizator i sondy NOx. Co zamierzacie z nimi zrobić? Czy ograniczenie EGR obniża też czułość DDE na wskazania sond? Raczej nie, ograniczenie EGR spowoduje podwyższenie temperatury spalania oraz wzrost wydzielania tlenków azotu, sondy zgłaszają to DDE, komputer nie może dalej ograniczyć ich wydzielania i albo wchodzi w tryb awaryjny albo przynajmniej zgłasza check'a i błędy komponentów. DPF nie jest w stanie filtrować NOx, robią to tylko układy SCR/AdBlue.


Podsumowując, ograniczanie EGR "na pałę" jest podobne do starego dobrego zaślepiania go blaszką z puszki po piwie. Silniki owszem będą pracowały bez EGR, ale trzeba to zrobić przeprogramowując DDE poprzez wyłączenie EGR, obniżenie czułości komputera na wskazania sond NOx, oraz zmianę mapy paliwa/powietrza/kąta wtrysku.

3A0jS9b.png
Opublikowano
w btool w parametrach jakie chcesz, aby ci się wyświetlały wybierasz "liczba udanych regeneracji",

ale pytanie do twórcy apki, bo może nie wszystkie sterowniki silnika ten parametr obsługują

u mnie w obydwu autach działa to i pokazuje prawidłowo, tz. liczba ta rośnie wraz z kolejnym udanym wypaleniem


auta j.w pisałem N47 - 123d - 2008 rok

i n57 530d 2015 rok


pozdrawiam

 

Niestety u mnie ta opcja liczba udanych regeneracji nie pokazuje się , mimo że zaznaczam ja żeby się wyświetlała

Opublikowano

Dziwne, ja przy podobnym przebiegu w M47 320d i w M57 335d miałem/mam o wiele mniej popiołu, ok. 10 gram. Ale auta po przebiegu autostradowym.

Moim skromnym zdaniem ktoś ci skasował licznik DPF

Miedzy 0.1 a 0.2 gr popiołu dodaje się po każdym wypaleniu

Jak masz 10gr to musiałbyś mieć jakieś 80 wypalen czyli średnio co 2200km. Lekko nierealne mi się wydaje

Opublikowano
Powiedzcie ile Wam przybywa sadzy powiedzmy na 50km? Głównie krajowka

Jazda bez wygłupów? Powiem Wam ze nie wiem o co kaman ale ostatnio szybko poziom sadzy przybywa:/

 

Nie sadzy ci przybywa tylko ciśnienie wsteczne masz wysokie więc komputer szacuje że masz zatkane sądzą.

Dlatego zaraz po wypaleniu potrafi pokazać 5 czy 8 gram. Na tyle ocenia komputer.

Opublikowano

Żeby odpowiedzieć na to pytanie trzeba by przeanalizować co EGR robi w silniku i jakie są skutki majstrowania przy tym. EGR ma dwa zadania:

Główne: obniżyć temperaturę spalania (mniej NOx)

Poboczne: dopalić część spalin.

 

Czy jesteś pewien że powrót spalin do wlotu obniża temperaturę spalania?

Chłodnica EGR schładza spaliny do ilu ? 100 stopni ?

Powietrze nawet po turbo i IC jest zimniejsze.

Zimniejsze powietrze = wyższa energia spalania = większą moc.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Kolego tu nie chodzi o temperaturę powietrza dolotowego tylko o temperaturę jaką osiąga mieszanka po wybuchu, to są bardzo luźno powiązane ze sobą rzeczy.


Co do skasowania przebiegu to możliwe, przecież nie jeżdżę dziewicą. :lol:

3A0jS9b.png
Opublikowano
Powiedźcie mi chłopaki jak jest w końcu z tym ograniczeniem EGR? Ograniczać czy nie? Jedni piszą że po ograniczeniu więcej pali i same minusy, inni mówią że super i czysciutko dla silnika i same plusy. To jak w końcu?

 

Żeby odpowiedzieć na to pytanie trzeba by przeanalizować co EGR robi w silniku i jakie są skutki majstrowania przy tym. EGR ma dwa zadania:

Główne: obniżyć temperaturę spalania (mniej NOx)

Poboczne: dopalić część spalin.


Najważniejsza jest ta temperatura. Silniki BMW są już w całości aluminiowe i przez to mają mniejszą pojemność cieplną niż stare silniki na żeliwnym bloku. Dlatego obniżenie temperatury spalania nie tylko pozwala na emisję mniejszej ilości NOx, ale też na mniejszą temperaturę którą musi odprowadzić silnik, a głównie głowica. Z badań wynika, że EGR na poziomie 20% obniża temperaturę spalania o ok. 10% (stosunkowo dużo). Oczywiście, głowice w dieslach BMW są zbudowane bardzo porządnie i w większości przypadków spokojnie dają sobie radę z tymi temperaturami (przecież do wypalania DPF trzeba z kolei temperaturę spalania podnieść). Ale trudno powiedzieć czy na dłuższą metę będzie to w porządku, tym bardziej że w N47 pękanie bloków nie było takie rzadkie. Wyższe temperatury są też powodem dla którego przy wyłączeniu EGR lepiej jest stosować olej 5W40 niż 5W30.


Temperaturę spalania można też obniżać opóźnieniem wyprzedzenia wtrysku, i to jest drugi element, sterowany już przez komputer silnika. Oczywiście, nie można tego robić w nieskończoność bo pojawia się niepełne spalanie i spadek mocy.


Trzeci ważny element tej całej układanki to DPF/katalizator i sondy NOx. Co zamierzacie z nimi zrobić? Czy ograniczenie EGR obniża też czułość DDE na wskazania sond? Raczej nie, ograniczenie EGR spowoduje podwyższenie temperatury spalania oraz wzrost wydzielania tlenków azotu, sondy zgłaszają to DDE, komputer nie może dalej ograniczyć ich wydzielania i albo wchodzi w tryb awaryjny albo przynajmniej zgłasza check'a i błędy komponentów. DPF nie jest w stanie filtrować NOx, robią to tylko układy SCR/AdBlue.


Podsumowując, ograniczanie EGR "na pałę" jest podobne do starego dobrego zaślepiania go blaszką z puszki po piwie. Silniki owszem będą pracowały bez EGR, ale trzeba to zrobić przeprogramowując DDE poprzez wyłączenie EGR, obniżenie czułości komputera na wskazania sond NOx, oraz zmianę mapy paliwa/powietrza/kąta wtrysku.

No to grubo, dzięki za obszerną wypowiedź. Czyli lepiej nic nie grzebać. Ale skoro BMW dało taką opcję do programowania, to może uwzględnili to w obliczeniach komputera itd.

Opublikowano
Kolego tu nie chodzi o temperaturę powietrza dolotowego tylko o temperaturę jaką osiąga mieszanka po wybuchu, to są bardzo luźno powiązane ze sobą rzeczy.


Co do skasowania przebiegu to możliwe, przecież nie jeżdżę dziewicą. :lol:

 

Ale to to samo pytanie. Jeśli silnik dostaje cieplejsze powietrze to jakim cudem spaliny mają być zimniejsze ?

Nawet gdyby to było możliwe to oznaczałoby dramatyczny spadek sprawności - to jest prosty cykl fizyczny

Opublikowano

No to grubo, dzięki za obszerną wypowiedź. Czyli lepiej nic nie grzebać. Ale skoro BMW dało taką opcję do programowania, to może uwzględnili to w obliczeniach komputera itd.

 

Na pewno 'jakos' to uwzględnili bo cały układ EGR zarasta z kilometrami. Ale bez pełnej wiedzy o efektach to zabawa z zapałkami troszkę. Zresztą po co? Najprościej jest utrzymać sprawność silnika i warunki możliwie zbliżone do projektowych. Poprawiać fabrykę jest naprawdę ciężko.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Nie spaliny a temperatura spalania. To są różne rzeczy. W przypadku powietrza dolotowego temperatury nawet ze spalinami to jest rząd 50-80 stopni maks, temperatura spalania to powyżej 1200 stopni i temperatura tego co wlatuje do komory ma minimalne znaczenie, najważniejszy jest skład mieszanki.
3A0jS9b.png
Opublikowano
Nie spaliny a temperatura spalania. To są różne rzeczy. W przypadku powietrza dolotowego temperatury nawet ze spalinami to jest rząd 50-80 stopni maks, temperatura spalania to powyżej 1200 stopni i temperatura tego co wlatuje do komory ma minimalne znaczenie, najważniejszy jest skład mieszanki.

 

Skoro komputer steruje składem mieszanki czyli temperatura, to czy EGR jest otwarty czy zamknięty że zepsuty nie ma wpływu na temperaturę.

Proponuję zrobić test i poćwiczyć ustawienie EGR w różnych pozycjach - mogę się założyć że temperatura spalin będzie praktycznie identyczna, co udowadnia że temperatura spalania nie rośnie.

EGR jest stricte zabiegiem mającym obniżyć emisję spalin.

Dodawanie ciepłych spalin do dolotu obniża ciepło spalania czyli moc.

Niestety normy to normy więc trzeba z tym żyć tak jak z DPF.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Tylko że komputer obniży temperaturę dając więcej paliwa czyli najgorsze co można zrobić dla silnika i portfela. Dlatego ludzie zgłaszają zwiększone spalanie po ograniczeniu EGR bez remapu. Niestety silniki mają teraz chronić środowisko nawet za cenę autodestrukcji. :D
3A0jS9b.png
Opublikowano
Poprawiać fabrykę jest naprawdę ciężko.

O tym trzeba pamietac bo ja zawsze za dużo kombinuje i wszystko chcę ulepszać i poprawiać :D i często to nie jest najlepsza droga

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

W przyszłym tygodniu wyjeżdżę do końca zbiornik w celach porównania spalania bez I z ograniczeniem.

Dzisiaj chwilę posiedziałem i się przysłuchałem jak pracuje silnik na -40 i +40. Różnica jest kolosalna na korzyść większej ilości spalin w kolektorze. Silnik znacząco się wycisza (jakby dało się ustawić -80 to pewnie chodziłby jak benzyna hahaha ) Nie jestem sadystą więc nie ustawie -40, ale na pewno wrócę na 0. Nie przeszkadza mi czyszczenie kolektora. Ostatni raz czyściłem kolektor 60 tys km temu (2lata) i jak teraz zakładałem zregenerowane klapki to kolektor był w "idealnym" stanie (oprócz oleju z odmy).

spacer.png

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Adaptację (tzn kasujesz aktualną) robisz tylko przy przepływce - jak czyścisz albo zmieniasz. W kolektorze nic.

EGR akurat ostatnio znalazłem nowy oryginalny na allegro za niecałe 200zl więc na razie nie mam co czyścić.


Taki offtopic....

Ogólnie w ciągu ostatnich dwóch lat (z uwagi na to że uważam że wszystko się zużywa) kupiłem nową przepływkę, elektrozawór EGR, cały zawór EGR, elektrozawór klapek, kolektor z regenerowanymi klapkami. Łącznie po tych zabiegach spalanie spadło mi z 8-8,5 na 7litrow - z czego największą zmianą w dynamice była po wymianie przeplywki na nową (oczywiście to spalanie przy dosyć mocno dynamicznej jeździe - Czasami jak mam za dużo czasu i na trasie włączę tempomat na 90km/h to spokojnie daje radę zejść poniżej 6l). Chce też zaznaczyć że nie miałem żadnych błędów - wymieniałem raczej żeby zobaczyć czy coś się zmieni.


W sumie warto było bo robiąc ponad 30tys km rocznie te koszty wychodzą na zero a jazda jest przyjemniejsza..

spacer.png

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.