Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Jak w temacie. Posiadam BMW E90 320d 163KM z 2006 i mam problem z mocą w dolnym zakresie obrotów. Do 2,5 tys. obrotów auto wyraźnie zamula, potem czuć, że dostaje kopa z turbiny i dalej już jedzie normalnie.

 

Porównałem w INPIE oczekiwane i aktualne ciśnienie doładowania i w dolnym zakresie obrotów widać pomiędzy nimi wyraźną różnicę.

 

Diagnostyka nie wykazała żadnych błędów, które mogły by to powodować. Przetestowałem DPF-a i wartości są dalekie od przekroczenia norm, EGR był czyszczony, więc raczej nie tutaj problem pogrzebany. Z dziwnych rzeczy to zauważyłem, że adaptacje dla przepływki mają wartości 0, ale nie wiem czy to w jakiś sposób może być powiązane z problemem.

 

Ma ktoś jakieś pomysły co mogłoby powodować takie zachowanie auta? ;>

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Co masz na myśli pisząc adaptacje dla przepływki? Wykręć i przepłucz czujnik ciśnienia doładowania.

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Opublikowano
Co masz na myśli pisząc adaptacje dla przepływki?

Poniżej info z ISTY:

 

In normal operation, the air mass meter is subject to effects such as dirt contamination and ageing. Those effects cause deviations between the stored characteristic curve and the desired state resulting in fault patterns such as lack of power or black smoke. In order to prevent the effects of this problem, the 'air mass flow meter adaptation' function was introduced with deployment of the DDE5.

 

Function

 

Air mass meter adaptation is performed by the DDE control unit at two operating points: When in idle position and under load in an operating range defined as follows:

 

- Engine speed = 1700 ... 3000 rpm

- Charge-air pressure = 1100 ... 2800 mbar

- Speed = 90 ... 160 km/h

- Change in intake air temperature < 2 °C/s

- Change in injection rate < 2 mg/stroke/s

- Delay period = 3 s

 

Adaptation procedure at each of those points:

 

The air mass meter adaptation uses certain operating data to calculate the theoretical air mass flow passing through the engine. The DDE control unit compares the value obtained with the value measured by the air mass meter.

 

If the DDE control unit finds that the measured level differs by more than ± 8 % from the theoretical figure, that difference is stored on the control unit as a compensation factor.

 

That compensation factor enables the control unit to adjust the measured levels before they are processed by the various functions.

 

Application

 

The service function Air mass flow meter adaptation must be run if the air mass flow meter has been replaced. The stored correction factors are reset to 0 in the process.

 

Use

 

The air mass flow meter adaptation is used as follows:

- E46 M47TU: from volume production launch

- E46 M57TU: from volume production launch

- E65 M57TU: as of 03/2003 with integration level 6.108 and DDE software VQ5.7

- E60 M57TU: from volume production launch

- E87 M47TU2: from volume production launch

 

Czyli w skrócie - w wyniku starzenia i zabrudzania się przepływki zmienia się jej krzywa charakterystyczna co skutkuje błędnymi wskazaniami czujnika, ale sterownik na podstawie "pewnych" danych potrafi sobie wyliczyć teoretyczny przepływ powietrza i porównując go z aktualnie mierzonym przez przepływkę wprowadza wartości kompensujące, aby wyeliminować te błędne wskazania.

 

No i dziwi mnie, że w aucie mającym już swoje lata te wartości kompensujące wynoszą u mnie okrągłe 0 (zarówno bez jak i z obciążeniem). A wydaje mi się, że błędne wskazania z przepływki mogą mieć coś wspólnego z brakiem mocy. Zresztą w tym info z ISTY też jest o tym wspomniane, że może to potencjalnie dawać własnie takie objawy.

 

Wykręć i przepłucz czujnik ciśnienia doładowania.

Mogę zapytać dlaczego akurat czujnik ciśnienia doładowania? Nie ukrywam, że jeśli chodzi o mechanikę czy diagnostykę jestem kompletnym amatorem, ale staram się zrozumieć jak to wszystko działa i współpracuje, żeby wyciągać wnioski na przyszłość. Czujnik ten w dolnym zakresie obrotów pokazuje, że ciśnienie doładowania jest niższe od oczekiwanego i auto zamula, powyżej 2,5 tys. obrotów ciśnienia oczekiwane i aktualne zaczynają się pokrywać i auto jedzie jak powinno. Także jak na mój chłopski rozum akurat w wypadku tego sensora wszystko powinno być jak należy. Przyczyn problemu osobiście szukałbym w odpowiedzi na pytanie - co może powodować, że turbina nie wytwarza wymaganego ciśnienia doładowania w dolnym zakresie obrotów.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Dlatego, że może być zaklejony syfem z kolektora dolotowego i przez to zaniża pomiar. Jego błędu nie ma? Nawet jak jest uszkodzony to już przed 3000rpm silnik będzie lepiej ciągnął. Jak masz inpa to nagraj przyspieszenie z gazem w podłodze na 4 biegu przy zakladce nominal/actual.

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Opublikowano

4 bieg, gaz w podłodze od około 1,5 do 4 tys. obrotów:

 

 

Tutaj już takiego kopa jak na niższych biegach nie czuć i wszystko dzieje się bardziej płynnie.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Przepływomierz mierzy bardzo dobrze, ciśnienie doładowania leży, więc tak jak pisałem zajrzyj do czujnika ciśnienia doładowania, jest za kolektorem dolotowym, od strony kabiny. Jakie masz korekcje wtryskiwaczy na rozgrzanym silniku?

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Opublikowano

Jeśli chodzi o wtryskiwacze to w przyszłym miesiącu planuję 2 z nich wymienić. Nie pamiętam w tym momencie dokładnych wartości, ale na postoju rysowało się to mniej więcej w następujący sposób:

 

- cylinder 1: -3.0

- cylinder 2: 0.0

- cylinder 3: 0.5

- cylinder 4: 2.0

 

Przy czym na pierwszym i czwartym cylindrze widać wyraźne skoki w dodatnią stronę podczas przyspieszania, do tego stopnia, że na czwartym cylindrze czasami wyskakuje poza dodatnią normę.

 

Czujnik przeczyszczę jak będę się dobierał do wtryskiwaczy i dam znać czy pomogło, bo i tak teraz nie mam na to czasu, bo jutro wyjeżdżam do Austrii za chlebem. :) Powiedz mi tylko czy chodzi o numer 16 na poniższym schemacie, żebym nie wziął się za wykręcanie czegoś innego:

 

http://www.realoem.com/bmw/pl/showparts?id=VC31-EUR-04-2006-E90-BMW-320d&diagId=11_3327

 

W każdym razie dzięki za pomoc.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Tak nr 16, ale przy takich korekcjach to tu upatrywałbym problem z mocą, bo ciśnienie na szynie dość leniwie u Ciebie rośnie, warto zrobić test przelewowy oraz podaj dokładnie korekcje na wolnych obrotach i po rozgrzaniu, będzie można wytypować, który jest do wymiany, bo z tego co wstępnie napisałeś pewnie będzie jeden.

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Korekcje po dłuższej trasie na wolnych obrotach wyglądały tak:

 

http://i.imgur.com/MvtxOS4.png

 

Przy czym przed samą wymianą zauważyłem, że ktoś tutaj już chyba coś wcześniej majstrował, bo nie zgadzały się kodowania w kontrolerze:

 

- kod wtryskiwacza na cylindrze 1 był w sterowniku na cylindrze 3

- kod wtryskiwacza na cylindrze 2 był w sterowniku na cylindrze 1

- kod wtryskiwacza na cylindrze 3 był w sterowniku na cylindrze 2

- kod wtryskiwacza na cylindrze 4 był w sterowniku na cylindrze 4

 

Poprawiłem kodowania, dałem pochodzić silnikowi parę minut na wolnych obrotach i korekcje wyglądały następująco:

 

- cylinder 1: -2,78

- cylinder 2: 1,80

- cylinder 3: -1,21

- cylinder 4: 2,22

 

Zdecydowałem się na wymianę numeru 1, wklepałem nowe kodowanie, przejechałem się kilka kilometrów i aktualnie wygląda to tak:

 

http://i.imgur.com/kXzu83m.png

 

Także chyba jest lepiej, ale numer 3 raczej też do wywalenia, a kupiłem tylko jeden wtryskiwacz. :S

 

Dodatkowo wymieniłem też uszczelki w kolektorze ssącym, wywaliłem z niego klapki i zaślepiłem po nich otwory. Wyczyściłem też ten czujnik ciśnienia. Zarówno otwór jak i sam czujnik były ostro zasyfione. Czujnik pomoczyłem parę razy w benzynie ekstrakcyjnej i go przedmuchałem, bo gdzieś kiedyś gdzieś czytałem, żeby nic w tej dziurce od niego nie grzebać, bo można go uszkodzić.

 

Generalnie po wszystkich tych zabiegach auta początkowo nie dawało się odpalić, ale za którymś razem wystartował i teraz już odpala bez problemu, a moja lista błędów wzbogaciła się o nowy wpis: DDE: Swirl flaps, activation (kod 004152). Jeśli chodzi o problemy z mocą to nie zauważyłem żadnych zmian. Poniżej filmik z nowego testu na 4 biegu:

 

 

Jakieś pomysły gdzie teraz powinienem zacząć grzebać?

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Jak chcesz zamknąć temat wtryskiwaczy to nr 3 i tak trzeba wymienić, nie zawsze udaje się załatwić sprawę jedną sztuką. Coś robiłeś z turbiną? Tak już kupiłeś czy coś stało się? Zdarzają się przypadki, że wstaje późno, czyli ok 2000 rpm, ale nie tak późno jak u Ciebie, wygląda na problem z samą turbiną/sterownikiem.

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Opublikowano

Generalnie odkąd je mam te auto nigdy nie było demonem na niskich obrotach, ale wystarczało jeździć na trochę wyższych i nie było to aż tak bardzo dokuczliwe, ale aktualnie jest zauważalnie gorzej i przy wyprzedzaniu muszę uważać, żeby przypadkiem przy wbiciu większego biegu obroty nie spadły poniżej tych 2,5 tysięcy, bo może być nieciekawie. Z turbiną nic osobiście nie robiłem, ale nie zagwarantuję, że poprzedni właściciel tam nie grzebał.

 

Eh, już naprawdę nie wiem co mam z tym zrobić. Oddał bym do mechanika i zapłacił, ale moje dotychczasowe doświadczenia z "magikami" wyglądały na zasadzie wymieniamy na pałę kolejne podzespoły, które potencjalnie mogą powodować problem, a nuż uda się trafić... A najlepsi już są "diagności" wołający 50 zł za odczytanie błędów.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Od turbiny powinienes zaczac naprawe.

Zauwazyles ruznice cisnien a przeplywomierz to potwierdza.

Tak jak pisal Maniek 21112 moze to byc sterownik ( tam chyba jeszcze jest gruszka ) a moze byc cos w samej turbinie i tu juz lepiej oddaj auto do warsztatu...

Opublikowano
Miałem identyczne objawy jak opisałeś w pierwszym poście. Winna okazała się uszkodzona geometria w turbinie. Dźwignia sterująca pracą turbiny zużyła się i wypadła z zamocowania w mechanizmie geometrii. Sterownik turbiny pracował poprawnie lecz dźwignia żyła swoim życiem. Polecam sprawdzenie turbiny. Wyjęcie i rozebranie turbiny jest bardzo proste. Dodam jeszcze że u mnie jest turbina Mitsubishi.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.