Skocz do zawartości

Stop&Go - tempomat aktywny... nieaktywny i inne ciekawostki


Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Im bardziej wnikam w wyposażenie F48, tym większe "ciekawostki" napotykam :wink:

Trochę wygląda to tak, jakby F48 oraz F45/F46 (seria 2AT/2GT) były tworzone przez inny zespół inżynierów i z wykorzystaniem nieco innych "klocków" niż klasyczne BMW (i nie chodzi tu tylko o napęd).

 

To, że w tych modelach mamy przedni napęd, xDrive który jest klasycznym napędem dołączanym a nie stałym, czy skrzynię automatyczną z dźwignią mechaniczną zamiast dżojstika - to wiadomo.

Wiadomo też, że nie ma funkcji Auto-Hold, a w miejscu przycisku AH jest zaślepka. Czemu? Tego już nie wiadomo... Bo akurat Auto-Hold ma się nijak do skrzyni czy rodzaju napędu - to po prostu system, który w momencie zatrzymania auta automatycznie zaciąga "ręczny" hamulec elektryczny, aby kierowca nie musiał naciskać hamulca nożnego (np. podczas postoju na światłach). Po dodaniu gazu, AH jest automatycznie zwalniany. Mega wygodne.

 

Natomiast sporym zaskoczeniem stały się dla mnie ostatnio systemy asystujące.

A konkretnie System Asystujący Plus (opcja 5AT) i Tempomat aktywny Stop&Go (opcja 5DF), który można kupić "solo", ale jest też zawarty w opcji 5AT.

 

W BMW zawsze było tak, że tempomat aktywny był wyposażony w radar mikrofalowy wbudowany w przedni zderzak.

Dzięki temu auto mierzyło rzeczywistą odległość od przeszkody (poprzedzającego pojazdu). Co niezwykle istotne - taki system działał właściwie niezależnie od warunków atmosferycznych (mając go "na pokładzie" dużo bezpieczniej jedzie się np. we mgle) czy od poziomu oświetlenia (gdyż działa też w całkowitych ciemnościach).

 

Ów radar jest wykorzystywany zresztą nie tylko do tempomatu aktywnego, ale jest także używany przez systemy bezpieczeństwa (współdziałając z kamerą KAFAS wbudowaną w lusterko wsteczne).

Czyli nawet jeśli kierowca nie korzysta w danym momencie z tempomatu aktywnego, radar mikrofalowy i tak działa (uruchamia się automatycznie po starcie silnika) - skutecznie zabezpieczając przed najechaniem na pojazd poprzedzający w czasie nieuwagi kierowcy, gdyż auto jest w stanie samo wyhamować całkowicie do zera.

 

A jak jest w F48...?

Otóż okazuje się, że w X1 tempomat aktywny... nie zawiera radaru :shock: Ową "aktywność" opiera tylko na kamerze KAFAS - czyli auto analizując obraz z kamery określa różnice prędkości w stosunku do pojazdu poprzedzającego i na tej podstawie przyśpiesza lub hamuje. Nie jest to jednak analiza oparta na rzeczywistej odległości, tylko na ocenie obrazu...

Jak to działa w praktyce? W porównaniu z systemem opartym na radarze - niestety gorzej. Jak są słabe warunki atmosferyczne, jest ograniczona widoczność lub jest ciemno - system działa kiepsko. To też pewnie tłumaczy, dlaczego w F48 działanie tempomatu aktywnego ograniczono tylko do prędkości 140 km/h - co jest o tyle bez sensu, że tą funkcję najczęściej używa się właśnie na trasach szybkiego ruchu...

 

Niestety przekłada się to także na mniejszą skuteczność działania systemów asystujących, a konkretnie na zabezpieczenie przed najechaniem. Uważam, że to spory krok wstecz - bo w tym względzie radar sprawdzał się właśnie wtedy, kiedy był najbardziej potrzebny - czyli w złych warunkach atmosferycznych, ulewnym deszczu czy mgle, gdzie kamera sobie nie radzi...

Warto mieć tego świadomość wybierając któryś z systemów asystujących, gdyż w F48 zarówno w opcji 5AS (Systemy Asystujące) jak i w 5AT (Systemy Asystujące Plus) wykorzystywana jest tylko kamera...

 

P.S.

Z innych ciekawostek, różniących F48 od tylnonapędowych BMW:

- "duża" nawigacja, czyli 6UP (System nawigacyjny Plus) nie zawiera dysku twardego

- mam też wrażenie, że wskazówki głosowe nawigacji nie dobiegają z systemu audio samochodu, tylko z jakiegoś "schowanego pod deską" głośnika :wink:

Opublikowano

- mam też wrażenie, że wskazówki głosowe nawigacji nie dobiegają z systemu audio samochodu, tylko z jakiegoś "schowanego pod deską" głośnika :wink:

 

Dobiega z systemu audio, ale poziom głośności może odbiegać od poziomu audio (i jest regulowany osobno) – trzeba sobie „zrobić głośniej” w momencie odczytywania wskazówki głosowej, nie znalazłem prostszego sposobu...

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Jest to dysk 250GB, dostępny na potrzeby użytkownika.

To standard w nawigacji Professional, bo tak w innych modelach nazywa się "duża nawigacja". W X1 taka nawigacja nazywa się "Plus" i dysku nie ma... :wink:

Możesz pozrzucać sobie na niego np. wszystkie "domowe" płyty CD (lub muzykę z innych źródeł, np. z USB), później je poukładać w kategorie, stworzyć listę ulubionych, itp.

Przydaje się np. przy wyjazdach za granicę, kiedy nie można korzystać ze Spotify.

 

Wiem, że głośność navi reguluje się osobno (tak samo zresztą jak głośność rozmowy telefonicznej).

Miałem jednak wrażenie, że dźwięk lektora dobiegał z głośnika albo pod deską, albo z tego centralnego głośnika z tyłu za ekranem navi.

Nie chodziło o głośność, tylko o to że był jakiś taki "z oddali", u mnie jakoś tam bardziej wypełnia kabinę. Ale może to kwestia systemu audio.

Opublikowano

Możesz pozrzucać sobie na niego np. wszystkie "domowe" płyty CD (lub muzykę z innych źródeł, np. z USB), później je poukładać w kategorie, stworzyć listę ulubionych, itp.

Przydaje się np. przy wyjazdach za granicę, kiedy nie można korzystać ze Spotify.

 

Tak podejrzewałem. To akurat nie problem, sprawę załatwia pojemna karta SD plus tryb offline w Spotify. Już przywykłem do upierdliwej obsługi Spotify, nie będę się przesiadał na Samsunga SX tylko po to, żeby to działało. Swoją drogą mam całą muzykę z CD zrzuconą na jakiegoś zabytkowego iPoda, muszę sprawdzić, czy BMW łaskawie go obsłuży.

 

Wiem, że głośność navi reguluje się osobno (tak samo zresztą jak głośność rozmowy telefonicznej).

Miałem jednak wrażenie, że dźwięk lektora dobiegał z głośnika albo pod deską, albo z tego centralnego głośnika z tyłu za ekranem navi.

Nie chodziło o głośność, tylko o to że był jakiś taki "z oddali", u mnie jakoś tam bardziej wypełnia kabinę. Ale może to kwestia systemu audio.

 

Prawdopodobnie kwestia ustawień systemu audio. Polecenia nawigacji ewidentnie są „zogniskowane” gdzieś centralnie, podejrzewam, że stąd to wrażenie, ale na moje ucho nie tylko ten głośnik w tym uczestniczy...

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Szkoda miejsca w telefonie na tryb offline :wink:

Ale fakt, bez tego dysku da się żyć - dużo bardziej przydatny byłby AutoHold.

 

Nie działa Ci Spotify w X1 przez kabelek?

Opublikowano

No z tą zaślepką w miejscu autoholda też mnie zdziwiło jak odbierałem :) a do muzyki to najlepszy pojemny pendrive w podłokietniku!

PS: wiecie coś może na temat update do iDrive? Zagraniczne fora twierdzą, że X1 dostaną update iDrive 6 (oczywiście bez gestów i funkcji dotykowych) w tym roku. Za to u dilerów BMW mówią, że raczej nie ma co się napalać.

Vaas

Opublikowano
Szkoda miejsca w telefonie na tryb offline :wink:

Ale fakt, bez tego dysku da się żyć - dużo bardziej przydatny byłby AutoHold.

 

Nie działa Ci Spotify w X1 przez kabelek?

 

W telefonie jak w telefonie. Karta SD 128 GB załatwia sprawę ;)

iPhone'a nawet zmusiłem kiedyś do działania przez kabelek, ale ponieważ to jest telefon „na USA”, to z niego w Polsce korzystam tylko od czasu do czasu, poza tym ograniczenie pojemności... ZTE Nubia z Androidem za cholerę nie działa, mimo, że ma USB OTG (a z tego co widziałem, to jest to jeden z wymogów). Zostaję przy przesyle audio przez BT...

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

No to faktycznie, streaming przez BT to nie to... omija się całą funkcjonalność Spotify "wbudowaną" w BMW...

BTW, mam kolegę, który kupił jakiegoś starego iPhone (+ kartę SIM) tylko po to, aby wozić go na stałe w podłokietniku na potrzeby obsługi Spotify :wink:

Opublikowano
No to faktycznie, streaming przez BT to nie to... omija się całą funkcjonalność Spotify "wbudowaną" w BMW...

BTW, mam kolegę, który kupił jakiegoś starego iPhone (+ kartę SIM) tylko po to, aby wozić go na stałe w podłokietniku na potrzeby obsługi Spotify :wink:

 

Po bezskutecznej próbie podłączenia Spotify w Androidzie i wyczytaniu, że BMW obsługuje Spotify na Androida, ale tylko w Serii 7, doszedłem do rozwiązania, że w podłokietniku w snap-in jeździ ze mną iPhone 5 z kartą SIM :) Rozwiązanie sprawdza się świetnie, bo w trakcie słuchania muzyki zawsze można coś tam w telefonie sprawdzić, odpalić alternatywną nawigację etc. Sam iPhone jest zawsze naładowany, zawsze ma dobry zasięg (bo podłączony do anteny w samochodzie). Jeśli mamy to w jednym telefonie, to przynajmniej na iPhone ekran jest "blokowany", gdy korzystamy ze Spotify w samochodzie i kontrolujemy go za pomocą iDrive.

 

Ogólnie jeśli macie tel. z Androidem, to takie rozwiązanie naprawdę jest ok.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Ze strony BMW, dział X1.

Czyżby wreszcie? :)

 

 

Przygotowanie do Apple CarPlay®

 

Przygotowanie do funkcji Apple CarPlay®* umożliwia kierowcy wygodne i bezprzewodowe korzystanie z kompatybilnego iPhone’a również podczas jazdy. Umożliwia to wygodną obsługę i wyświetlanie funkcji smartfonu, takich jak muzyka, iMessage, SMS, telefon, SIRI i niektóre aplikacje innych oferentów, na monitorze pokładowym. W zależności od wyposażenia obsługa odbywa się za pomocą panelu dotykowego, kontrolera iDrive lub sterowania głosowego.

 

* Dostępne od lata 2017 r.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.