Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Cześć,

 

Czy ktoś upgradował swój zestaw audio wykorzystując połączenie optyczne/światłowód z radia do procesora/wzmacniacza ?

Interesuje mnie, czy z jednostki base stereo jest takie wyjście i czy potrzebne są jakieś konwertery sygnału pomiędzy standardami itp.

 

Pozdrawiam,

Michał

  • Członkowie klubu
Opublikowano

W przypadku pojazdów E9x i E84, prawie każda jednostka ma złączę optyczne typu MOST.

 

Wyjątek stanowią odbiorniki Professional z wbudowanym BT i portem USB wewnątrz jednostki dla pojazdów E9x i E84 bez obsługi systemu audio H/K oraz najprostsze jednostki Business.

 

Oczywiście mam na myśli zwykłe radio a nie nawigację bo w przypadku tych drugich, każda ma MOST.

 

Jeśli chcesz skorzystać ze złącza MOST to najlepszym rozwiązaniem będzie konwerter mObridge --- > http://www.mobridge.us/

Opublikowano

Dzięki.

 

Najprostsze urządzenie u nich to coś takiego:

The mObridge Digital Pre-Amplifier is a revolutionary method of integrating high-end aftermarket audio components with the factory radio.

 

The DA1 replaces the factory amplifier and eliminates the need for high to low voltage converters and or summing devices. Simply disconnecting the optical cables from

the factory amplifier, and inserting them directly into the DA1, will provide 2-channels (stereo) of full range, ultra clean, digital audio output. This digital output can be transferred to an aftermarket Digital Sound Processor, or directly into an amplifier, via a standard TOSLINK cable.

 

Czyli rozumiem, że muszę zastosować konwerter pełnego sygnału optycznego z magistrali w samochodzie, na czysty sygnał dźwiękowy transferowany optycznie ? Bo posiadam już procesor AUDISON BIT ONE, który ma optyczne wejście.

 

Drugie zdjęcie od góry, drugie wejście od prawej:

2audison_Bit_One_2.png

 

 

Teraz pytanie, bo jednego nie rozumiem. Moje radio (wersja podstawowa) jest połączone magistralą optyczną (dwie żyły) z całym systemem IDRIVE itp, i tak musi zostać. W jaki sposób zatem mam podłączyć się pod wyjście optyczne, aby pociągnąć sygnał do mojego sprzętu audio, skoro ono jest już zajęte. ?

  • Członkowie klubu
Opublikowano
Dzięki.

 

Najprostsze urządzenie u nich to coś takiego:

The mObridge Digital Pre-Amplifier is a revolutionary method of integrating high-end aftermarket audio components with the factory radio.

 

The DA1 replaces the factory amplifier and eliminates the need for high to low voltage converters and or summing devices. Simply disconnecting the optical cables from

the factory amplifier, and inserting them directly into the DA1, will provide 2-channels (stereo) of full range, ultra clean, digital audio output. This digital output can be transferred to an aftermarket Digital Sound Processor, or directly into an amplifier, via a standard TOSLINK cable.

 

Czyli rozumiem, że muszę zastosować konwerter pełnego sygnału optycznego z magistrali w samochodzie, na czysty sygnał dźwiękowy transferowany optycznie ? Bo posiadam już procesor AUDISON BIT ONE, który ma optyczne wejście.

Tak, dokładanie.

Teraz pytanie, bo jednego nie rozumiem. Moje radio (wersja podstawowa) jest połączone magistralą optyczną (dwie żyły) z całym systemem IDRIVE itp, i tak musi zostać. W jaki sposób zatem mam podłączyć się pod wyjście optyczne, aby pociągnąć sygnał do mojego sprzętu audio, skoro ono jest już zajęte. ?

MOST jest w topologi RING. Konwerter podłączasz jako kolejny NODE w RING'u.

Opublikowano
Bo posiadam już procesor AUDISON BIT ONE, który ma optyczne wejście.

Nie ma problemów z lekkim opóźnieniem dźwięku po zastosowania tego procesora? Przy niektórych modelach procesorów dźwięku problem słychać przy rozmowach telefonicznych, bo pojawia się echo. U Ciebie wogóle nie było z tym problemów?

 

A tak btw mObridge.

Czytałem już o tym, jak kilka lat temu chciałem rozbudowywać system w E90 z HiFi Pro. W tamtym czasie to wchodziło i nigdzie tutaj nie można było tego kupić.

Teraz wogóle tego nie brałem pod uwagę. Dzięki za przypomnienie.

Widzę że poza zwykłym przetwornikiem jest też już model z procesorem dźwięku.

To mogłoby być bardzo dobrą podstawą do dobrego jakościowo systemu, z tym że ma to sens kiedy rzeczywiście chce sie zainwestować $ w pozostałe elementy systemu.

Opublikowano

Dobre spostrzeżenie z tym opóźnieniem. Niestety nie mam pojęcia jakie to daje opóźnienie, bo nie korzystałem z połączenia telefonicznego. Wszystkie kanały idą przez procesor, także nie mam odniesienia.

A co do telefonów to teraz same przez to, że są cyfrowe, mają opóźnienie i przez to są do d#!y, bo w ogóle nie da się szybko wymieniać zdań, jak np.ktoś chce coś szybko wtrącić. Przy starych analogowych tego problemu nie było.

 

Szukałem tego przetwornika ze standardu BMW (MOST) na S/PDIF, i ten najprostszy też właśnie ma już dodatkowe przetworniki D/A, a to mi niepotrzebne. Przydałby się całkowicie najprostszy.

I oczywiście, jeśli się w to bawić, to pozostałe elementy już z wyższej półki. Z moich wstępnych obserwacji, FOCAL ma sie dość wysoko.

Opublikowano
Szukałem tego przetwornika ze standardu BMW (MOST) na S/PDIF, i ten najprostszy też właśnie ma już dodatkowe przetworniki D/A, a to mi niepotrzebne. Przydałby się całkowicie najprostszy.

 

Wygląda na to, że ta pierwsza wersja, czyli DA1 ma tylko konwerter do TOSLINK. Nie wiem, czy ten wynikowy sygnał będzie kompatybilny z Twoim Audisonem. Inna sprawa to opłacalnośc. DA1 kodztuje około 500€, a wersja z procesorem to 850€. Trzebaby porównać funkcje procesorów, ale jeśli ma te potrzebne, to może lepiej kupić DA3 i sprzedać Audisona. Dzięki temu wszystko zajmie mniej miejsca.

 

Przed chwilą oglądałem miejsca do ewentualnego montazu i u mnei w aucie (F25 LCI) jest jeszcze sporo miejsca w otwieranym schowku po lewej stronie bagażnika. Jest tam też doprowadzony światłowód. Na pewno można tam też gdzieś znaleźć złącze włączania +12V. Dzięki temu wystarczyłoby pociągnąć tylko kable do głośników w okolice słupka B i miałoby się kompletne połączenie do przednich głośników, głośników w drzwiach tylnych i podsiedzeniowych.

 

Mam pytanie, czy ktoś z Was (w szczegółności PRMAX) mógłby podzielić się informacją jak podąłczać tego mobridge? W instrukcji do mObridge jest napisane, że dołączony jest "MOST Connection KIT". Czy to oznacza, że wypinam parę światłowodów z jakiegoś modułu samochodu i wpinam w ten "kit", a ten ma jakiś rodzaj pętli, żeby podłączyć zarówno mObridge, jak i ten modłuł od którego odłączyłem światłowody? Oczywiście pamiętam o przekodowaniu radia pod HiFi Pro.

Opublikowano

Też myślałem o tym żeby od razu DA3 z procesorem, ale kto mi kupi starego używanego audisona. W najlepszym przypadku może wyszedłbym faktycznie "na 0" i zaoszczędził miejsce oraz schludność połączeń. Poza tym z tego co widzę DA3 chyba nie ma żadnego zdalnego sterowania presetami. W audisonie mam taką końcówkę i mogę wybierać 4 pre-sety, a to jest bardzo fajne.

http://www.elettromedia-usa.com/content/images/thumbs/0001499_audison-drc_300.jpeg

 

 

Jest tam też doprowadzony światłowód.

Jest to rewelacyjna informacja ! Jeśli masz podstawowe audio tak jak ja, a ja mam też LCI, to jest być może spora szansa, że znajdę u siebie w bagażniku światłowód. :cool2:

 

Czy to oznacza, że wypinam parę światłowodów z jakiegoś modułu samochodu i wpinam w ten "kit", a ten ma jakiś rodzaj pętli, żeby podłączyć zarówno mObridge, jak i ten modłuł od którego odłączyłem światłowody?

Dokładnie też jestem tego bardzo ciekaw.

W manualu do instalacji mobridge w BMW znalazłem taką informację:

"We highly recommend the MOST connection be made as soon after the Head unit as possible. The DA units come

with a MOST fiber extension to be able to extend the factory amplifier wiring to the unit. The units also come with a

range of other MOST connector shells just in the case the car does not have an existing amplifier. In these cases

the installer can change the MOST connector shells and form a ‘T’ piece from the MOST cabling."

 

Rozumiem, że ten connector 'T' to takie jakby rozgałęzienie.

 

Siódma strona tu: http://mobridge.us/sites/default/files/doc/M1000-M-DA%20Manual-BMW.pdf

 

 

Poza tym znalazłem jeszcze jeden konwerter MOST -> SPDIF

http://www.audison.eu/assets/1403776758_BIT-DMI_EMO-1_def.png

 

Tutaj z kolei diagram połączeń wygląda tak:

 

http://www.dragiotis.gr/store/products/Audison/2014/Processors/3.jpg

 

http://www.audison.eu/bitdmi

 

Cena też około 2000 PLN.

 

Acha, mam jeszcze plan pójść do tego zakładu, w którym kupiłem poprzedni zestaw do montażu i wypytać kolesi o TIPS&TRICKS zdejmowania tapicerki. Szukałem już sporo na youtubie i ogólnie, ale trochę ciężko znaleźć dokładnie to, czego potrzeba.

Opublikowano

Z tego co widzę, DA3 pozwala na integrację sterowania procesora ze standardowym menu w samochodzie !

 

"It is also possible to pull these presets up using the surround sound mode in the BMW vehicles."

 

BMW equalizer

BMW vehicles contain the ability to have a 7 band eq. The DA2 & DA3 systems use this 7 band Eq and

overlay them at the frequency points that are in the BMW radio onto the DA master Eq settings. In the DA3

this will get overlaid onto the DSP Master Eq settings. In the DA2 that does not have the ability of the DSP

Master Eq the BMW Eq settings will be exactly what the DSP is processing.

 

Strona 13 tu: http://mobridge.us/sites/default/files/doc/M1000-M-DA%20Manual-BMW.pdf

 

W takim wypadku moje rozwiązanie sterowania przez zdalny sterownik DRC AUDISONa to archaizm ...

 

Pytanie tylko, czy takie radio BASIC, które mam u siebie, można przekodować tak, żeby pojawiły się te opcje korektora i innych trybów dźwięku.

Z resztą chyba nie bardzo rozumiem ten rozproszony system w BMW, bo może być tak, że radio to tylko techniczne źródło dźwięku, a tak naprawdę serce sprzętu, opcji, ustawień itp siedzi gdzieś głęboko wewnątrz.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Hej,

 

Mam dwie rewelacje !

Podobno aktualna firma Audio System, to inna firma, niż Audio System, która była na rynku kilka lat temu.

Ówczesna firma Audio System teraz nazywa się Gladen !

 

A teraz lepsze !

Byłem w pewnym zakładzie car-audio i tam proponują instalację swoich pakietów rozwiązań. Mówię, że kupiłem 5 lat temu Audio System ale nie byłem zadowolony z wysokich tonów.

Na to koleś mówi: "A no więc właśnie!". Oni w jednym z lepszych swoich pakietów proponują woofery i średnie GLADEN, ale wysokie dokładają "Exact! HX20".

Oczywiście zwrotnice robią aktywną przez procesor dźwięku. Ale powiem Wam, że słuchałem dla porównania zestaw z oryginalnymi gwizdkami GLADEN oraz z "Exact! HX20".

K#$@A ! Różnica jest nie do opisania. Z Głośników "Exact! HX20" jak gdyby te wysokie tony cię fizycznie dotykały ! Efekt jak byś się nażarł chrzanu :)

Ja już nie mam wątpliwości jaki zestaw głośników kupić.

Opublikowano

Podobno aktualna firma Audio System, to inna firma, niż Audio System, która była na rynku kilka lat temu.

Ówczesna firma Audio System teraz nazywa się Gladen !

Jest dokładnie odwrotnie. Audio System brzmi tak jak brzmiał lata temu.

 

Wpięcie Mobridge/BIT DMI odbywa się w bardzo prosty sposób. Jak już prmax napisał MOST to ring, do którego wpinamy kolejny element. Wystarczy przełożyć złącza we wtyczce.

Opublikowano (edytowane)
Jest dokładnie odwrotnie. Audio System brzmi tak jak brzmiał lata temu.

Dobra, to się pogubiłem. W jednym warsztacie mi powiedzieli, że ten stary Audio system (taki dedykowany zestaw kupiłem 5 lat temu).

Dokładnie taki:

 

http://130.com.ua/published/publicdata/AUTO/attachments/SC/products_pictures/Car-speakers-Audio-System-X-ion-200-BMW-for-BMW_enl.jpg

 

(Grał średnio na jeża. Wysokie tony słabo.)

 

to teraz gladen:

Car-speakers-Gladen-One-200-BMW-One-Line_enl.jpg

 

Wygląda identycznie !

 

 

A nowy audio system to ten:

image_X200BMWDUST-EVO_1.jpg

To akurat jest produkt z bardzo wysokiej półki.

 

 

Czyli teraz tak:

Jest dokładnie odwrotnie. Audio System brzmi tak jak brzmiał lata temu.

Lata temu czyli kiedy ?

Czy mówisz o tym teraz:

image_X200BMWDUST-EVO_1.jpg

I teraz najważniejsze pytanie. Czy ktoś wie jak gra ten zestaw powyżej ?

 

Ja mam złe doświadczenia z tweeterami, zarówno wtedy 5 lat temu z tego zestawu:

http://130.com.ua/published/publicdata/AUTO/attachments/SC/products_pictures/Car-speakers-Audio-System-X-ion-200-BMW-for-BMW_enl.jpg

który miałem w swoim wozie

jak i z tego

Car-speakers-Gladen-One-200-BMW-One-Line_enl.jpg

bo też słuchałem.

 

Natomiast koleś dal mi do porównania posłuchać głośnika "exact hx 20"

505.jpeg

 

Powaliło mnie z miejsca !!!!

Kiedyś słuchałem kolumn z budżetu 2000-3000 PLN za parę i raz posłuchałem DALI EUPHONIA MS5, ponad 50.000 za parę !

Pamiętam jak mnie wtedy powaliło, m.in. wysokie tony.

W przypadku "exact hx 20" było tak samo. Usłyszałem szczegóły w znanych utworach, których wcześniej nie słyszałem !

 

Czy wiecie może jak grają tweetery od tego nowego Audio System ???

image_X200BMWDUST-EVO_1.jpg

 

Pozdrawiam,

Michał

Edytowane przez zorad
Opublikowano

Niestety porównywanie brzmienia głośników jest trudne. Nie ma gdzie ich posłuchać, więc można polegać tylko na subiektywnych ocenach użytkowników.

Miałem zestaw Audio System sprzed około 5-6 lat. Ale miałem te głośniki zainstalowane w aucie z 676, czyli HiFi Pro. Przejście z oryginalnych głośników BMW HiFi Pro było słyszalne od razu, ale dźwięk nie rzucał na kolana. Na pewno byłoby lepiej, gdyby te głośniki były podłączone do wzmacniaczy, gdzie samemu możnaby dobierać choć takie parametry, jak wzmocnienie poszczególnych kanałów, czy częstotliwości podziału pasma. Opinie w sieci pokrywają się z moimi i tym, co piszesz, czyli że tweetery w tym zestawie są dość słabe. BTW Generalizując konstrukcja dobrze grającego tweetera jest większym wyzwaniem niż konstrukcja innych głośników. Wcześniej, jeszcze w E46 miałem odeparowane głośniki DLS (kosztowały około 1500zł) (woofer miał tam 16,5cm) z osobnym subwooferem. Źródłem sygnału był Alpine 9812 (w mojej ocenie bardzo dobre "radio") i dwa wzmacniacze Alpine (nie pamiętam modeli) ale grało to wyśmienicie. Tak, że często nie chciałem wysiadać z samochodu :) bo fajnie było słuchać.

 

Teraz czytałem, oglądałem o wielu różnych głośnikach pasujących do BMW. Niestety poza różnymi systemami OEMowi i tym, co sam miałem czyli Audio Systemem nie słyszałem samemu nic.

 

Ale coś trzeba wybrać. Dlatego jestem już praktycznie zdecydowany na taki setup:

 

Drzwi Przednie:

Model Hybrid 402 - pasuje do BMW, ale nie jest to zestaw w pełni Plug And Play, ale opisy użytkowników i profesjonalistów każą przypuszczać, że zestaw ten jest warty dorabiania tych dystansów i warty ceny (około 1600zł za same drzwi). Szczególne pochwały zbiera ich tweeter.

 

Głośniki pod siedzeniami:

Eton B195 (albo 150) (cena około 1000zł) - wyglądają na bardzo przemyślaną konstrukcję. Myślałem jeszcze na Focalami IFBMW-SUB.V2, ale nie wiem czy 2x wyższa cena ma sens. Jeśli ktoś z Was ma jakieś argumenty za i przeciw pozostałym głośnikom do BMW pod siedzenia, to podzielcie się nimi. Co do głośników pod siedzeniami mam najmniejsze przekonanie do swojego wyboru.

 

Drzwi tyle:

Eton B100 koaksjalne (około 650zł) - jestem ciekaw, jak grają te głośniki, a z tyłu nie zleży mi na specjalnej finezji (budżet). Zakładam, że jak będę jeździć sam, to całkowicie wyciszę tył.

 

Biorąc pod uwagę, że moje nowe F25 jest nowe (gwarancja) i chcę ingerować jak najmniej, żeby nikt z serwisu się nie przyczepił, albo nawet żebym mógł odłączyć wszystko co nieoryginalne przed wizytą w serwisie to uznałem, ze najlepszym wyjściem będzie podłączenie oryginalnego sygnału (bez kodowania) do procesora dźwięku po złączu wysokopoziomowym. Sygnał w procesorze jest sumowany i normalizowany (likwidacja podbicia wysokich i niskich częstotliwości) Widzę, że ceny Audisona Bit Ten są w pełni akceptowalne, wiec mam nadzieję, że takie rozwiązanie będzie optymalne. Co mi się też bardzo podoba to możliwość ustawienia (Audison DIT DRC) dwóch łatwo przełączalnych setupów do jazdy samemu i jazdy w towarzystwie. To jest bardzo ważne, bo ustawienia dla tych dwóch sytuacji są inne. 5 kanałów wyjściowych wystarczy, bo ten jeden subwooferowy wykorzystam do zasilenia w sygnał obu głośników pod siedzeniami. Dalej oczywiście sygnał będzie wzmocniony przez dwa wzmacniacze, bo potrzebuję mieć wzmocnienie dla 6 kanałów. (Gdyby zastosować Bit One, to możnaby też osobno aktywnie zasilać wysoko i średniotonowe w przednich drzwiach, ale czy to ma sens?) Wszystko powinno mi się zmieścić we wnęce pod pokrywą po lewej stronie bagażnika oraz pod podłogą bagażnika. Dzięki zastosowaniu procesora odchodzi też potrzeba szukania sygnały Remote. Dzięki temu będzie najmniej dłubania w aucie. Praktycznie tylko będę musiał pociągnąć (na każdą ze stron) trzy pary kabli od głośników pod siedzeniami do bagażnika oraz dwie pary od głośników w drzwiach tylnych do bagażnika. Dochodzi później tylko doprowadzenie zasilania do wzmacniaczy i procesora i koniec. Trochę się obawiam głośności "gongów", ale dzięki temu, że w iDrive można tę głośność regulować to będzie ok.

 

Czy ktoś z Was ma jakiś schemat, na którymi widać drogę kabli z sygnałem głośnikowym ze źródła do tylnych drzwi? Bardzo by mi się to przydało, żebym wiedział w jakim miejscu najlepiej się podłączyć.

Dodatkowo sposób bez stratnego (żeby nic nie złamać) ściągania tych plastików między otworem drzwiowym, a wykądziną wśrodku (czyli sciągania tych progów wewnętrznych), Na rozbieranie tapicerki drzwi jest wiele materiałów, więc to banał.

 

Ponieważ wszytko wyjdzie ponad 6000zł, to chcę to kupować stopniowo i przed wakacjami zabrać się za instalację.

Gdy nie będzie dobrze grało po wysokim sygnale, to może zdecyduję się też na BIT DMI i przekoduję na HiFi Pro.

Na ten moment, to moja koncepcja. Co do Moreli jestem przekonany, ale co do użycia sygnału po wysokim sygnale bez kodowania, to jeszcze się zastanawiam.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.