Skocz do zawartości

Serwis olejowy X3 3.0D - co ile i jaki olej stosować?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam forumowiczów!

przyznam, że przeszukałem forum i nie znalazłem konkretnej rozpiski co do olei stosowanych w X3 E83 z silnikiem 3.0D z 2004 roku.

Co do oleju silnikowego nie mam wątpliwości, bo wiem jaki jest w moim silniku. Natomiast nie mogę nigdzie znaleźć zestawienia, co ile i kiedy wymieniać oleje w skrzyni biegów (automatycznej), skrzynce rozdzielczej i moście. Prosiłbym kolegów, którzy jeżdżą dłużej niż ja, BMW E83 o podpowiedzi: jaki olej, w jakiej ilości i gdzie trzeba go zalać. Dodatkowo, gdzie muszę zwrócić uwagę na wymianę filtrów. Najlepiej gdyby ktoś posiadał rozpiskę, co zaleca producent.

Muszę zrobić "wiosenny" serwis olejowy i chciałbym za jednym razem ogarnąć wszystko.

Opublikowano

Hej,

 

1. Silnik

Teoretycznie, po wykasowaniu inspekcji olejowej wskakuje 30 tys. do kolejnej. Oczywiście wszystko zależy od tego gdzie jeździsz (miasto czy trasa), jak jeździsz (spokojnie czy agresywnie) oraz jak dużo jeździsz:) Tak czy siak te 30 tyś to wg mnie jakaś katorga dla silnika.

Osobiście jeżdżę dużo po mieście, mam DPF więc wymieniam co 10 tyś. Dla niektórych wydaje się to nadgorliwością ale lubię mieć zadbane i dopieszczone auto. Jeżeli jeździsz normalnie i zależy ci na standardowym podejściu do sprawy wymieniaj co max 20tyś.

Oleju książkowo wchodzi 7,5L ale jeżeli nie chcesz mieć całego dolotu wymazanego olejem (przedostającym się przez odmę) wlewaj tyle żeby było w połowie miary między min a max (ewentualnie ciut więcej ponad połowę jeśli nie masz DPF)

Pamiętaj o odmie - powinno się ja wymieniać do drugą wymianę oleju.

 

2. xDrive

Tylko olej kupiony w ASO. Koszt ok 200 zł. Wchodzi niecały litr. nie ma korka spustowego - trzeba odsysać. Ważne, żeby po wymienianie zrobić adaptację.

Poza wymianą oleju trzeba dbać o opony. Najprościej, jeśli się ma jeden rozmiar szerokości z przodu i tyłu. Rozmiar opon oraz ciśnienia muszą idealnie pokrywać się z tabliczką przy drzwiach. Zmierz metrem krawieckim objętość opon...musi być identyczna

Nie wiem co ile powinno się zmieniać tej olej..po zakupie na pewno...u mnie był nawet błąd zalogowany że trzeba wymienić olej - pewnie na podstawie przejechanych km i ostatniej adaptacji.

 

3. Mosty

Wymieniałem po zakupie samochodu. Już nie pamiętam ale najprawdopodobniej był to Castro SAF-X0.

Opublikowano

W silniku jak kolega pisał plus filtr oleju

Możesz nawet zmieniać co 30 000km

Bmw longlife 04

Mobil Super 3000 XE 5w30

Filtr do ropy OE 649/8

Do Pb OE 649

 

W skrzynce Atc jest korek do spuszczania i wlewania oleju. Olej możesz wlać grawitacyjne przez długi wężyk z wysokości lub za pomocą dużej strzykawki i wężyka lub pompki ręcznej.Nie musi być ori z Aso czy Bmw, żadnej adaptacji oleju się nie robi. Jakie parametry oleju oraz co ile km było na forum.

 

Możesz zmieniać co 30 000kn tak jak w silniku

Olej DTF 1

TF-0870

 

W mostach nie ma korka spustowego trzeba odessać stary a nowy wlewać aż się przeleje korkiem.

Wymienia się co 200 000 km 3l oleju wystarczy Ci na oba mosty ja wlalem Castrol syntrax longlife 75W90

 

W skrzyni biegów wymienia się co 60 000km

W automacie wymienia się reż filtr i chyba uszczelkę co i jak było ma forum.

 

Mam manualna więc mogę się mylić

Do manualnej wystarczy 4l oleju

 

Wszystkie oleje i filtry spokojnie wymienisz sam

Na YouTube masz do każdej wymiany film jak to zrobić

Powodzenia i miłej zabawy

żadnych dizli tylko Pb+LPG

R4 + turbo, V6 , R6 i V8

Opublikowano

_"".Nie musi być ori z Aso czy Bmw, żadnej adaptacji oleju się nie robi. Jakie parametry oleju oraz co ile km było na forum."""

Ludzie ogarnijcie sie az przykro czytać takich podpowiedzi do skrzynki olej być może nie koniecznje z aso ale o takich parametrach

TF-0870 jak chcesz jezdzić tym samochodem własnie że wymiane w oleju w szkrzynce trzeba przeprowadzić w ista mało kto wie że nawet przebieg jest zapisany w skrzynce vtg ma mało kto o tym wie

No na pewno powinien wiedzieć ten co cofa liczniki :mad2:

do manualnej szkrzyni 1,6l

Opublikowano

Kolego bsbs motasz sie w swoich wypowiedziach.

Najpierw piszesz ze adaptacji sie nie robi, a potem ze olej trzeba zmienić z ISTA. Jedno drugiemu zaprzecza.

ISTA za ciebie oleju nie zmieni.

Najpierw napełniasz skrzynkę olejem, a pozniej robisz ISTA adaptacje....przecież tak to sie nawet nazywa w ISTA.

Oczywiście ze przebieg zapisuje sie w VTG...Ameryki nie odkryłeś:)

 

Jaki olej zaleje to jego sprawa. Może nawet sobie z Aliexpresu ściągnąć jak ma ochotę. Ale jeżeli chce jeździć długo i bezawaryjnie to ja polecam ten z ASO. Przecież to nie jest żaden koszt.

 

Co do oleju do silnika to polecam Motul 8100 xclean+ 5w30

Opublikowano
"".Nie musi być ori z Aso czy Bmw, żadnej adaptacji oleju się nie robi. Jakie parametry oleju oraz co ile km było na forum."""
to był cytat z innej wypowiedzi
Opublikowano

Racja w przypadku manualnej skrzyni wchodzi 1.6l oleju tak aż się przeleje.

I niby co się stanie jak nie zrobisz adaptacji w ISTA?

Zaświecą się kontrolki na pulpicie? Skrzynka Atc się rozleci?

żadnych dizli tylko Pb+LPG

R4 + turbo, V6 , R6 i V8

Opublikowano

siara64 proponuje, żebyś adaptacji nie zrobił i później opisał o swoich spostrzeżeniach.

Kolego, jak się na temacie nie znasz, to się nie wypowiadaj bo wprowadzasz ludzi w błąd.

Poczytaj sobie o adaptacjach, o rezystorze który jest w tej skrzyni itd. temat był już tak często wałkowany na tym forum, że czasem aż człowiekowi ręce opadają jak znowu ktoś się o to pyta....

Jeden z postów który tłumaczy zasadę działania tego reduktora, dlaczego tak ważne jest mieć taki sam obwód kół i w końcu dlaczego należy wykonywać adaptacje po zmianie oleju praktycznie cały czas jest w TOP 10 postów dla E83....

Opublikowano

Witam a więc żeby nie wałkować od nowa tego samego po prostu e83 nie jest jakimś przebłyskiem

niemieckiego geniuszu technicznego

Zeby w miare bezawaryjnie jezdzić dłuższy czas trzeba o auto po prostu dbać może troche więcej niż o inne bmw

począwszy od opon a na oleju zakończyć

Opublikowano

Dziękuję za szybkie odpowiedzi. Widzę, że nie jest to takie proste jak wydaje.

Z braku czasu i wiedzy, chyba będę musiał skorzystać z usług jakiegoś warsztatu, który specjalizuje się w BMW.

Opublikowano (edytowane)
siara64 proponuje, żebyś adaptacji nie zrobił i później opisał o swoich spostrzeżeniach.

Kolego, jak się na temacie nie znasz, to się nie wypowiadaj bo wprowadzasz ludzi w błąd.

Poczytaj sobie o adaptacjach, o rezystorze który jest w tej skrzyni itd. temat był już tak często wałkowany na tym forum, że czasem aż człowiekowi ręce opadają jak znowu ktoś się o to pyta....

Jeden z postów który tłumaczy zasadę działania tego reduktora, dlaczego tak ważne jest mieć taki sam obwód kół i w końcu dlaczego należy wykonywać adaptacje po zmianie oleju praktycznie cały czas jest w TOP 10 postów dla E83....

 

Moje spostrzeżenia są takie:

 

Auto kupione 11.2016r z przebiegiem 194t km na dzień dobry sam zrobiłem pakiet startowy czyli oleje i filtry.

Żadnej adaptacji nie robiłem obecnie jest 198t km i tak jak działał xdrive tak samo działa.

 

Następne spostrzeżenia :

 

Z nr VIN i książki serwisowej wynika że auto ostatnio widziało serwis w 2012r z przebiegiem ok 123t km. Czyli brak jakichkolwiek adaptacji od tamtego czasu.

 

W Szwecji też potrafią użytkownicy sami wymienić oleje więc zapewne ktoś postanowił już nie serwisować 8 letniego auta, Szwecja to nie Szwajcaria. Zapewne poprzednik nie wiedział nawet o czymś takim jak ISTA.

Ja też nie wiedziałem, dopiero forum mnie uswiadomilo.

 

Nawet jakby oleje były wymieniane w lokalnym szwedzkim garażu to który warsztat przyjmujący wszystkie auta posiada program serwisowy Bmw aby robić adaptacje.

 

Kolejne spostrzeżenia :

 

Kupując auto na liczniku nawet nie była skasowania inspekcja olejowa i licznik pokazywał -65t km.

Właściciel przyznał że nie wiedział jak to skasować.

W dizlu po resecie pokazuje 30t km w Pb 25t km jak przeleci to idzie na minus.

 

Mimo iż auto nie było serwisowane oleje były wymieniane. Silnik bez resetu inspekcji oleju się nie rozpadł a xdrive działa prawidłowo bez adaptacji oleju skrzynka nie wybuchła.

 

Silnik m54 chodzi pięknie a xdrive mimo iż zimy w Szwecji są mega ciężkie pięknie chodzi.

Edytowane przez siara64

żadnych dizli tylko Pb+LPG

R4 + turbo, V6 , R6 i V8

Opublikowano

No w Szwecji to w ogole od diagnostyki pewnie maja wróżbitów. Człowieku co ty gadasz. Ogarnij sie.

Adaptacja jest juz w najprostszych wersjach programów serwisowych.

 

Pół roku to nie dużo jak na xDrive wiec jeszcze sie może odezwać. Nie życzę ci zle, ale skoro wiesz co to ISTA i BMW wymaga adaptacji po zmianie oleju to ja zrób. Nic cie to nie bedzie kosztować.

 

BTW jeśli nie masz bledu o przepracowanym oleju w xDrive tzn ze ktoś ta adaptacje jednak robił w tej zaciemnilej Szwecji:)

Opublikowano

Nie powiedziałem że w Szwecji serwisy i diagnostyka to dno.Tylko jeśli właściciel auta zrezygnował z serwisowania auta to może to oznaczać że naprawy i wymiany wykonywał sam lub u lokalnego mechanika.

 

Co z tego że nawet najprostsze programy diagnostyczne posiadają funkcję adaptacji, jak pracownik lokalnego warsztatu nawet może nie wiedzieć do czego służy ta opcja. Przeważnie prawda jest taka że odczytuje się tylko błędy silnika. Naprawa i kasacja błędów.

 

Nie wiem czy mam błąd przepracowanego oleju w xdrive bo nie mam interfejsu i programu zwykły program do błędów silnika tego nie pokaże.

 

Jakie pół roku? Pół roku temu to ja wymieniłem olej bez adaptacji. A wcześnie co było to nie wiem. Być może że ostatnia adaptacja oleju była w 2012r przy przebiegu 123t km lub jeszcze dalej, ponieważ wtedy auto ostatni raz widziało serwis który ma i potrafi używać programów diagnostycznych.

 

Nie widzę sensu jej przeprowadzania jeśli xdrive działa prawidłowo

 

viewtopic.php?f=86&t=202016&start=810#p2262488

 

Kupię kabel i ściągane program to zobaczę

Czy w ISTA da się znaleźć kiedy i przy jakim przebiegu była robiona ostatnia adaptacja oleju w ATC?

 

Zresztą skoro kolega Lustek w swoim X3 podczas wymiany oleju w skrzynce ATC odsysa olej ponieważ nie ma korka spustowego, to nie mamy o czym rozmawiać

 

Przepraszam za off top

Myślę że temat wyczerpany.

żadnych dizli tylko Pb+LPG

R4 + turbo, V6 , R6 i V8

Opublikowano

Kolega nie ma ISTA wiec mozna mu wybaczyć.

Sa dwa rodzaje adaptacji: po wymianie oleju i po wymianie całej skrzynki.

W przytoczonym poście autor pisze o naprawach skrzynki wiec chodzi mu o adaptacje 2 - BMW nie przewiduje napraw a jedynie wymianę na nowa.

 

My tutaj cały czas ograniczamy sie do wymiany oleju - i piszemy o adaptacji 1.

Skrzynka nie posiada czujnika zużycia oleju. BMW rozwiązało to za pomocą wlasnie adaptacji która m. in. kasuje licznik przejechanych km. Dzięki temu, po zrobieniu XXX km w ECU zarejestruje sie blad o konieczności wymiany oleju. Poza tym adaptacja dostosowuje sile docisku na sprzęgła na podstawie przejechanych km na danym oleju. Ma to na celu optymalna prace i ochronę układu - wydłużyć żywotność skrzynki.

Opublikowano

Czyli adaptacja oleju w Atc ma się tak samo lub prawie tak samo jak reset przejechanych km po zmianie oleju w silniku za pomocą przycisku na pulpicie.? Tylko że tu jest przycisk a tam trzeba mieć interfejs i program.

 

To skrzynka ma jakiś interwał na wymianę oleju i przebieg bierze z ECU silnika.? Jak interwał przeleci pojawia się info że należy zmienić olej w skrzynce?

 

 

To podczas rosnącego przebiegu sterownik Vtg otrzymuje info od ECU silnika o przebiegu i że wraz z przebiegiem olej traci swoje właściwości i dociska tarczki mocniej aby napęd działał?

 

Czyli jak interwał przeleci a go nie skasuję po wymianie oleju sterownik Vtg nadal dociska tak samo tarczki?

Nowy olej jest mniej sciśliwy i tarczki sprzęgła zużyją się wcześniej.?

 

Czy może docisk na tarczki sprzęgła jest taki sam przez cały czas i jak jest olej dobry to napęd działał a jak jest szłam to nie działa prawidłowo szarpie, łańcuch dostaje w trąbke, łożyska, tarczki się palą?

 

A adaptacja jest po to aby serwis miał za co brać dodatkową kasę. Propaganda aby wymieniać olej tylko w serwisie bo kiedyś tylko oni mieli interfejsy diagnostyczne aby zrobić adaptacje? A jak widać teraz sytuacja się zmieniła.

 

 

Czy ktoś to może mi wytłumaczyć?

Błąd rejestruje się w ECU?

To zapali się jakaś kontrolka na pulpicie? 4x4, CHECK ENGINE lub coś takiego czy tylko ISTA to zobaczy po podłączeniu?

 

Jeszcze jedno pytanie dotyczące oleju w silniku

 

Po kasacji u mnie pokazuje się interwał 25t km

wiadomo Bmw przetwarza to po swojemu w zależności od jazdy itp. i wychodzi że np: zrobię realne 15t km

 

Potem wymiana oleju, kasacja i znowu interwał 25t km

styl jazdy się nie zmienił i znowu zrobione realne 15t km i interwał się kończy a przebieg w aucie rośnie silnik w jakimś tam stopniu się zużywa.

 

Czy przy jednakowej jeździe sprytne Bmw podczas przeliczania km od insp oleju do następnej bierze pod uwagę stopień zużycia silnika po przejechanych km.

 

 

Zresztą nie ma to znaczenia olej należy kontrolować i tyle. Interwał pewnie jest po to aby osoby które nie potrafią podnieść maski i sprawdzić na bagnecie ile jest oleju i czy ubywa go bo jest przepracowany.

żadnych dizli tylko Pb+LPG

R4 + turbo, V6 , R6 i V8

Opublikowano
ATC ma swoje ECU w bagażniku. Miedzy innymi tak, jest to reset przejechanych km. Ale jesteś w błędzie ze to tylko po to żeby naciągać na kasę bo żadna kontrolka sie nie zapala. Rejestruje sie tylko blad w sterowniku i bez adaptacji go nie skasujemy. Olej nowy ma inne właściwości niż olej przepracowany. Resztę dopisz sobie sam.
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Temat trochę się rozwinął. Poczytałem i stwierdziłem, że wymiana oleju w skrzyni AT i ATC nastąpi w warsztacie, który specjalizuje się w BMW. Wrażenia i poniesione koszta mogę opisać po wizycie. Na chwilę obecną stwierdziłem, że we własnym zakresie ogarnę wszystkie filtry i olej w silniku.

 

W rozmowie z właścicielem warsztatu mówił on o "adaptacji" i "rejestracji wymiany oleju", po tym doszedłem do wniosku, że X3 to nie Patrol GR Y60, gdzie można wszystko samemu zrobić... (bynajmniej bez podłączenia kompa z odpowiednim programem, którego nie posiadam).

Odpowiadając sobie na własne pytanie z tematu wątku... Do skrzynki ATC będzie zalany: Ravenol TF 0870. Do skrzyni AT (GM A5S 360R/390R) wlewamy: Texaco Texamatic 7045E.

Opublikowano

Skoro potrafisz wymienić olej w silniku to spokojnie poradzisz sobie z wymianą w przednim moście i skrzynce ATC też

 

Trzeba zdjąć plastikową osłonę silnika , most jest po lewej stronie silnika tuż przy misce olejowej z której będziesz spuszczał olej z silnika.

Jest tam korek spustowy ,a z lewej trochę wyżej jest korek wlewowy i to na tyle jeśli chodzi o przedni most.

 

tu masz komplet : szkrzynka ATC , tylny most a potem przedni:

na tym filmie widać jak pompuje olej do ATC aż do przelania czyli około 1,2l i dokręca korek bez klucza dyno ja też tak zrobiłem, na końcu filmu info o adaptacji

 

 

 

 

Jeśli chodzi o ATC to odkręcasz górny korek wlewowy a potem dolny spustowy zlewasz olej , zakręcasz dolny i górnym wlewasz olej zakręcasz i po sprawie.

 

zobacz jakie to proste:

 

tutaj wydziela olej 700ml ?? do tego dokręca z odpowiednim momentem, no i adaptacja

 

a adaptację robisz z 5zł w warsztacie jako dodatek do wymiany oleju w tylnym moście i skrzyni automatycznej

 

Ja nadal nie zrobiłem adaptacji , ale mam już interfejs i INPA na dniach podłącze

żadnych dizli tylko Pb+LPG

R4 + turbo, V6 , R6 i V8

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.