Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

Witam ponieważ nie ma takiego tematu, a przyszło mi się samemu z tym zmierzyć, opiszę procedurę demontażu i montażu obudowy filtra oleju ,

dla silnika N47 w moim e91 (w innych modelach z silnikiem N47 pewnie jest podobnie )

Ci co mnie znają z "Diagnozy Komputerowej" gdzie jestem moderatorem, wiedzą że lubię opisywać dokładnie ha, ha :D

Niestety z powodu drobnego wycieku który było trudno zlokalizować z obudowy filtra, sama obudowa jest ukryta i nie da się tam zajrzeć za bardzo,

fcdb25055be0.jpg

731268208bdc.jpg

widok bez obudowy filtra mało miejsca e247311faac6.jpg

https://www.etkbmw.com/bmw/PL/search/selectCar/E90/Lim/BMW+318d+N47/ECE/11_4021

Do tego celu potrzebujemy części

https://www.etkbmw.com/bmw/PL/search/selectCar/E90/Lim/BMW+318d+N47/ECE/11_4065

1. Uszczelka podstawy filtra oleju nr 5 (11 42 7 802 114)

2. Dwie rurki z oringami łączące chłodnice oleju z filtrem oleju (i według Maćka Czescidobmw.pl podziękowania z doradzenie )

jest to tańszą opcją niż każdy oring osobno kupić ,

numer 6 (11 42 7 802 115)

numer 7 (11 42 7 802 117) (radzę zachować ostrożność i kupić w dobrym sklepie ori BMW części to są zawory do poprawnego działania obiegu oleju )

3. Filtr oleju z uszczelką , olej na wymianę 7l,

4. Płyn do chłodnicy na dolewkę lub wymianę

5. Uszczelka miedzy kolektor dolotowy a przepustnicę https://www.etkbmw.com/bmw/PL/search/selectCar/E90/Lim/BMW+318d+N47/ECE/11_4102

nr 16 (11 61 7 801 943)

6. Oring bagnetu oleju numer 9 (11 43 7 794 698) https://www.etkbmw.com/bmw/PL/search/selectCar/E90/Lim/BMW+318d+N47/ECE/11_4061

 

Narzędzia podstawowe wystarczą

Zestaw kluczy torks, imbus , klucz dynamometryczny do 6- 25Nm wystarczający , dwie przydłużki dla nasadek , nasadka 10,13,19,44 przedłużka przegubowa

Demontaż

Zaczynamy od odpięcia minusowego bieguna akumulatora (będziemy robić koło alternatora i nie trudno o zwarcie, dodatkowo odpinamy dużo wtyczek)

- wyciągamy pokrywę silnika https://www.etkbmw.com/bmw/PL/search/selectCar/E90/Lim/BMW+318d+N47/ECE/11_4092

- demontujemy podłogę pod silnikiem (tylko po to aby spuścić olej i płyn chłodniczy)

- wypuszczamy olej (korek w misce olejowej klucz 19 ) ponad 6l (odkręcamy korek i pokrywę filtra oleju aby olej spłynął z filtra ale po wszystkim zakręcamy pokrywę filtra z powrotem aby się jakiś zanieczyszczenia nie dostały ) ja zostawiłem na noc aby wszystko wyciekło ,

- wypuszczamy płyn chłodniczy , według opisu trzeba zdemontować interculer aby dostać się do śruby spustowej chłodnicy (odkręcamy kurek zbiornika wyrównawczego aby płyn swobodnie wypływał )

ja poszedłem na łatwiznę i odpiąłem złączkę pod filtrem oleju która mogła by i tak przeszkadzać w demontażu obudowy ,

tylko jak wybierzecie tą opcje to zaczekajcie do demontażu rury dolotowej do przepustnicy ) i radzę zachować ostrożność z EPS aby go nie zalać

dla bezpieczeństwa owinąłem folią cały EPS i tak samo przeguby drążków kierowniczych , wyleci prawie cały płyn z silnika więc potrzebne 10l wiadro

dodatkowo uformowałem kanał z grubej folii którym płyn leciał do wiaderka

- demontujemy obudowę filtra klimatyzacji (6- śrub na klucz torks)

- osłony boczne lewa zasłania zbiornik z płynem hamulcowym (uwaga aby nie urwać zaczepów )

- demontujemy podstawę filtra klimatyzacji (2 śruby i odpinamy dwie wtyczki uwaga odpinamy kable z podstawy )

-demontujemy kierownice powietrza dolotowego do filtra przeciwpyłowego silnika

- demontujemy rure dolotową z interculera do przepustnicy , wystarczy przy przepustnicy tylko dopchnąć do przepustnicy i wyciągnąć zabezpieczenie

na dole wyciągamy zabezpieczenie od dołu (uwaga na czujnik odpinamy ) https://www.etkbmw.com/bmw/PL/search/selectCar/E90/Lim/BMW+318d+N47/ECE/11_4100

- demontujemy przepustnice wcześniej odpinamy wtyczkę od przepustnicy ( nie jest to takie proste ja użyłem cienkich szczypców aby ścisnąć delikatnie zatrzaski po bokach) element nr 14 https://www.etkbmw.com/bmw/PL/search/selectCar/E90/Lim/BMW+318d+N47/ECE/11_4102

3 śruby na klucz imbus dwie bez problemów odkręcimy trzecia jest pod spodem nie widoczna ale da rade wyczuć palcami

- odkręcamy sterownik świec żarowych od podstawy klucz 10 dwie śruby (ja nie wypinałem wtyczek tylko odchyliłem sterownik na kablach do tyłu

- odkręcamy bagnet oleju od podstawy obudowy klucz 10 (początkowo nie chciałem demontować ale musiałem bardzo przeszkadza na zdjęciach widać że jest ale jest luźny wyciągnięty z miski)

- miałem demontować kolektor dolotowy ale mając dwie przydłużki można bez problemów śruby odkręcić

- Odkręcamy obudowę filtra oleju 5 śrub na klucz M8x48 (8.8) na klucz 13 zaczynamy od dolnych ale nie ma co się bać nawet po odkręceniu obudowa jest przyklejona uszczelkami

042282084623.jpg

i górne widok bez kolektora dolotowego fff3ab63a4d3.jpg

I trzeba ją lekko pociągnąć aby odeszła (wyleje się trochę płynu chłod. i oleju można podstawić jakąś ściereczkę

- demontujemy chłodnice oleju odkręcamy dwie śruby torks i podwadzamy płaskim wkrętakiem z kilku stron aby rozczepić rurki

d1485a401f5a.jpg

9ed3ab159496.jpg

Ja miałem w tym miejscu delikatny wyciek oleju z rurek

Same rurki demontujemy pojedynczo aby się nie pomylić w kierunku to zawory i pomyłka by skutkowała zablokowanie przepływu więc się nie spieszmy pojedynczo czyścimy chłodnice

61e8c8e2f991.jpg

I wymieniamy rurki smarując oringi i gniazda olejem od silnika nowym aby bez problemu weszły

Jedna rurka ma wypust który musimy zapamiętać aby był w tym samym miejscu przy montażu do obudowy

d5b097dfa187.jpg

 

Czyścimy i wycieramy do sucha miejsce montażu go skrzyni korbowej obudowy filtra

1f17cdb74bb5.jpg

e75e9df72003.jpg

 

Montaż

- Mając wymienione rurki w chłodnicy oleju montujemy w obudowie filtra (gniazda w obudowie posmarowane olejem )

Skręcamy chłodnicę oleju do obudowy filtra oleju (dwie śruby torks M6 kluczem dynamometrycznym momentem 8Nm)

d1485a401f5a.jpg

- Zakładamy pokrywę filtra oleju (aby coś nie wpadło do środka )

- Zakładamy miedzianą uszczelkę na obudowę filtra i sprawdzamy czy śruby M8 przechodzą bez problemów przez otwory , ona ma gumowe uszczelnienia wchodzą w chłodnice oleju wiec nie ma problemu że coś się przesunie i uszczelka spadnie podczas montazu,

 

- montujemy obudowę do skrzyni korbowej dokręcając każdą śrubę delikatnie kluczem dynamometrycznym

ja zacząłem od 8Nm każdą śrubę przykręciłem, potem wszystkie wszystkie 12Nm , 16 Nm , 18,Nm i 20Nm na końcu (maksymalnie 22NM) to są śruby M8 na 8.8 więc maksymalny moment może być większy ale w aluminiowym bloku mimo że dość długie to radzę zachować ostrożność aby nie przekręcić gwintu i to najtrudniejszą część mamy za sobą do jednej śruby jest potrzebny przedłużka przegubowa można kręcić pod kątem

ale szansa na zerwanie kątów sruby wiec lepiej użyć przegubu ,

 

- montujemy przewód chłodniczy pod obudową filtra i tu niespodzianka i niewinem czy nie lepiej wymontować interculer strasznie się namęczyłem aby

ten przewód złączyć i dodatkowo niebezpieczeństwo jest że można rurkę złamać musicie usłyszeć kliknięcie zatrzasku i sprawdzić czy nie da się wysunąć,

miarą są dwie prowadnice które musza się całkowicie schować aby metalowy zatrzask zablokował złącze przewodu chłodniczego

 

- przeciągamy kable z boku obudowy z wtyczkami od kompresora klimatyzacji i czujnika ciśnienia oleju wpinamy zaczep do obudowy filtra radze wcześniej później jest trudne dojście ,

 

- montujemy bagnet do pomiaru stanu oleju (wymieniamy ring i smarujemy olejem aby bez problemu wszedł do miski olejowej

- przykręcamy sterownik świec żarowych razem z obudową do obudowy filtra oleju ,

- montujemy przepustnicę w dolocie (nowa uszczelka ) wtyczkę podpinamy dopiero po przykręceniu inaczej trzecia śruba jest zakryta

- rura od dolotu (uwaga sprawdźcie czy dobrze założony zatrzaska aby nie zdziwić się przy przyśpieszaniu ) plus wtyczka od czujnika -

https://www.etkbmw.com/bmw/PL/search/selectCar/E90/Lim/BMW+318d+N47/ECE/11_4100

- wkładamy filtr oleju do obudowy (nie zapomnijcie wcześniej wkręcić śrubę w misce oleju moment chyba 25nm jak sprawdzę to podam dokładnie ja zakręcam bez klucz na wyczucie )

- wlewamy olej ok 6l BMW LL-04 możecie na max i tak pociągnie do pustej obudowy dość znaczną ilość oleju

- sama pokrywa to 25Nm klucz 44

Podpinamy akumulator (radze naładować jak macie możliwość do AGM użyamy ładowarek z ograniczeniem prądowym i napięciowym max 14.9V i max 1/10 pojemności akumulatora przy prądzie stałym)

Teraz wlewanie płynu i odpowietrzanie układu chłodniczego

(według książki sam naprawiam BMW e90 cytuje )

„włączamy zapłon bez startu silnika (bez sprzęgła) podłączony prostownik aby nie rozładować akumulatora

-ustawiamy klimatyzacje na maksymalną temperaturę zmniejszamy nawiew do minimum (ale nie całkowicie wyłączmy kliamtyzacji)

wtedy uruchamia się dodatkowa pompa i będzie pracowała

-odkręcamy korek od zbiornika wyrównawczego

- odkręcamy odpowietrznik przy zbiorniku wyrównawczym

-wlewamy płyn chłodniczy powoli aż miarka od poziomu się uniesie na max poziom (nie maksymalnie do góry)

aż ciecz będzie wypływać przez odpowietrznik bez bąbelek powietrza ,

Niestety jest tylko 1 odpowietrznik nie to co w e46 było (6 – 7 sztuk ) tylko jak ktoś ma webasto to ma dodatkowy odpowietrznik po filtrem

Wyłączamy zapłon zakręcamy korek od zbiorniczka (ustawiamy strzałki naprzeciw siebie zgodnie z instrukcja)

- odpinamy prostownik

 

Zapalamy silnik na chwile nie gazujemy po 20-30 sekundach gasimy i sprawdzamy poziom oleju jak coś to dolewamy aby pozom był na między max – min

Uwaga jak zapali się kontrolka ciśnienia oleju to coś nie tak zrobiliście gasimy silnik i od nowa rozbieracie)

Teraz możemy zapalić silnik na dłużej i odpowietrzać układ przy pomocy odpowietrznika cyklicznie odkręcając odpowietrznik i wypuszczać powietrze z układu , przytrzymujemy chłonną szmatką odpowietrznik aby nie naleciało na pasek od alternatora chłodziwo , wiele razy

Montujemy resztę osłon góra podstawa filtra klimatyzacji i boczki , filtr klimatyzacji (wtyczki dwie wpinamy ) i nie zapomnijcie o gumowych zaczepach

Kierownica powietrza dolotowego (trzy śruby torks)

Osłona silnika pod silnikiem

Możemy pojeździć aby w pełni nagrzać silnik i odpowietrzyć układ jeszcze raz lub kilka razy .

Na koniec coś co lubię podpinamy komputer i kasujemy błędy jak jakieś się pojawiły i robimy pełną diagnostykę :D

 

Edit: Link opisu ze zdjęciami w PDF http://chomikuj.pl/M-car/Dokumenty/Obudowa+filtra+oleju,7074700589.pdf

Edytowane przez Din76
Opublikowano
Brakowało tego poradnika! Przechodziłem przez to kilka tygodni temu. Niestety ta podstawka się bardzo często poci, także dużo osób skorzysta. Robota nie jest trudna ale wymaga wielu kroków. Ja jednak przy spuszczaniu płynu chłodniczego zdjąłem IC i wyczyściłem go ładnie. Dodatkowo polecam też wymianę uszczelnień od rur dolotowych bo prawdopodobnie się poci olej na łączeniach i można to ogarnąć przy okazji :D
Opublikowano

Cześć

Jestem przed wymianą uszczelki obudowy filtra. Niestety mam w płynie chłodniczym olej i pierwsza diagnoza poszła w stronę wymiany właśnie uszczelnień obudowy. Pytanie czy ta nieszczelność mogła doprowadzić do wymieszania płynu chłodniczego z olejem... Mechanik "specjalizujący" się w BMW stwierdził iż nie ma takiej możliwości, natomiast ASO twierdzi że to może być przyczyną...

Będę wdzięczny za pomoc

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

Jest taka mozliwość jeśli uszczelka uszkodzona, zacznij od tego tam jest chłodnica oleju wiec płyn też przepływa przez uszczelkę

do chłodnicy oleju

65df07c1f24c.jpg

 

b53784e413ac.jpg

 

235040aec548.jpg

 

 

Oil-to-coolant heat exchanger
In high-performance engines and engines
subject to high thermal loads, there is a risk of
the lubricating oil becoming too hot during
vehicle operation. For this reason, the N47
engine has an oil/coolant heat exchanger. The
oil/coolant heat exchanger heats the oil rapidly
in the warm-up phase and then provides
sufficient cooling.
Oil and coolant flow through the oil/coolant
heat exchanger in different levels - plates - and
in opposite directions. In this way, heat is
transferred from one liquid to the other.
The following graphic shows the channels of
the oil and coolant circuit passing through the
oil filter and the oil/coolant heat exchanger.
Heat exchanger bypass valve
The heat exchanger bypass valve has the
same function as the filter bypass valve. If the
oil pressure increases as a result of a blocked
oil/coolant heat exchanger, the heat exchanger
bypass valve opens at a pressure of 2.0 bar
and the lubricating oil (albeit not cooled) is able
to flow to the lubricating points.

 

34d4f89b0d2a.jpg

Edytowane przez Din76
Opublikowano

Wielkie dzięki za informacje :-)

Mam nadzieję, że wymiana uszczelnień załatwi problem oleju w chłodnicy...

W Katowicach wycenili mi wymianę uszczelki (w tym 3 części której wskazałeś na początku posta) wraz z płukaniem układu chłodniczego na 700-750 zł. Patrząc na zakres czynności której wymieniłeś to chyba cena nie najgorsza...

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Ja za te 3 części w Czescidobmw.pl zapłaciłem

Lp. Kod towaru Nazwa towaru Ilość Cena netto Cena brutto

1 11427802114 USZCZELKA 1 79,50 PLN 97,79 PLN

2 11427802115 RURKA ŁĄCZĄCA Z O-RINGAMI 1 31,88 PLN 39,21 PLN

3 11427802117 RURKA ŁĄCZĄCA Z O-RINGAMI 1 31,88 PLN 39,21 PLN

w sumie ok 180zł a sama wymiana jest pracochłonna więc nie dziwię się, dodatkowo płukanie układu chłodniczego

dodatkowo musiałem wszystko czyścić cały dól silnika w oleju dolna podłoga pod silnikiem na szczęście zawieszenie i EPS nie był zalany ,

przy okazji wymieniłem dwa wahacze (wahacze opisze w oddzielnym temacie viewtopic.php?f=70&t=317191 )

ja sobie przeznaczyłem na to dwa dni ale teraz to ogarnąłbym w 1 dzień , ale ja nie miałem oleju w płynie tylko wyciek z rurki

sama obudowa była bardzo lekko przykręcona wręcz luźna guma na uszczelce była już sparciała i rozerwała się przy demontażu

Powodzenia żeby to była trafna diagnoza, gorzej jakby się okazała uszczelka pod głowicą w co wątpię w tym silniku N47 to raczej

rozrząd się wymienia, a głowica jak nie ucierpiała np po zerwaniu łańcucha rozrządu to nikt nie demontuje głowicy z takiego powodu.

 

a tu pdf budowa silnika N47 polecam dobry wykład po angielsku

http://chomikuj.pl/M-car/Dokumenty/N47_en,5797361133.pdf

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Okey

W końcu zrobione... Ale od początku. W ASO kupiłem uszczelkę oraz 2 rurki w sumie za jakieś 165 zł.

Panowie mieli nadzieję że pójdzie im gładko i szybko... Okazało się, że musieli czyścić cały układ chłodzenia 6 razy - musiałem przez kilka miesięcy jeździć z olejem zamiast płynu chłodniczego :-/. Dopiero po 6 przepłukaniu podobno przestał się olej pokazywać w układzie. Robota na cały dzień + 3h kolejnego. Wymieniony olej i filtr. Zapłaciłem 500zl za wymianę, czyszczenie, olej i chłodziwo więc raczej cena w miarę sensowna. Za kilka dni zerknę czy w płynie chłodniczym nie zbiera się olej...

  • 5 tygodni później...
Opublikowano
Też zrobiłem przy okazji rozrządu. Naczytałem się o pękających blokach i miałem obawy czy to aby z tej uszczelki puszcza. Na szczęście blok suchy a puszczała podstawa filtra. Zanim przeczytałem ten post chciałem 'zaoszczędzić' wymieniając samą uszczelkę i oringi, które jak się okazuje kosztują tyle samo co całe rurki z origami. Po wymianie nic nie płukałem, płyn chłodniczy czysty.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.