Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Check engine albo SES czasami wyskakuje w modelach poliftowych, glownie w RAnge Roverach. Wlutowujesz opornik 10ohm 100W i znika. Raczej mało osób pisze że cos takiego ma miejsce, w przedlifcie na pewno nie ma znaczenia.

 

 

Własnie założyłem termostat 79C (kit z ebay z Czech) i jestem zadowolony z temperatur. Podczas jazdy spada nawet do 90C a podczas długiego postoju nie idzie wyżej niż 100C (było 107). Pewnie mam jeszcze powietrze w systemie to raz a dwa ze wiskoza się załącza za późno - czas na elektryczny wiatrak.

 

 

18238619_1471646066212750_4318481597699504070_o.jpg?oh=5485d334d1c1d319717fa43ae0b5f610&oe=598D5230

18320734_1471645152879508_6620042204642300129_o.jpg?oh=3237670282bc9b8355a3c9fee3fe4a25&oe=5988FD2D

Opublikowano
Po zamontowaniu termostatu z 740D 88C temperatura oscyluje w granicach 94C, jest dobrze, ale chyba jeszcze nie dokładnie jest odpowietrzony bo niezbyt ciepłe powietrze dochodzi do wnętrza.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
wiskoza włącza się późno bo została ustawiona pod stary termostat, masz niepotrzebną sinusoidę temperaturową, można ją lekko skorygować, ale prawdę napisałeś, najlepiej sprawdza się elektro-wentylator, ja po wielu bojach i eksperymentach z chłodzeniem, założyłem taki, sterowany jest termostatem elektronicznym, gdzie sam ustawiasz temperaturę załączenia i wyłączenia, i to rozwiązanie jest najbardziej stabilne ze wszystkich które robiłem
Opublikowano
wiskoza włącza się późno bo została ustawiona pod stary termostat, masz niepotrzebną sinusoidę temperaturową, można ją lekko skorygować, ale prawdę napisałeś, najlepiej sprawdza się elektro-wentylator, ja po wielu bojach i eksperymentach z chłodzeniem, założyłem taki, sterowany jest termostatem elektronicznym, gdzie sam ustawiasz temperaturę załączenia i wyłączenia, i to rozwiązanie jest najbardziej stabilne ze wszystkich które robiłem

 

Dokładnie :)

 

Dodam tylko fakt ze po zamontowaniu elektryka rośnie moc silnika, taka ciekawostka :)

 

Opublikowano

Elektryczny? Nie ma sensu. Lepiej dać visko od wersji z normalnym termostatem.

 

Masz 1 element a nie kilka. CUknik, przewody, silnik czasami osobne sterowanie.. Bez sensu.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

to prawda, rośnie bo to śmigło stawia spory opór, (geometria visca i śmigła elektryka są inne, bo inaczej działają) poza tym jest ciszej, pewnie i delikatne zużycia paliwa na dół

ale zaobserwowałem jeszcze jedną ciekawą rzecz, czujnik temperatury BMW, zachowuje się trochę jak sam wskaźnik na desce, tzn. nie reaguje bezpośrednio na zmianę kilku stopni w górę czy na dół, tylko zmienia się z lekkim opóźnieniem, i b.powoli, czujnik który monitoruje aktualnie temperaturę i steruje sterownikiem, działa natychmiast, i wskazuje odchylenie dosłownie o 0.5 stopnia

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Visca nie trzeba zakładać od innego modelu, może zostać OE, trzeba przestawić jej temp. załączenia, niektóre modele (nie pamiętam już producenta) miały możliwość regulacji seryjnie, te które nie mają też można przestawić
Opublikowano

Jak chcesz przestawić niby visko? Zużycie paliwo w wisko? Ile większe? Po 1 czy elektryczny czy mechaniczne wentylatory zalaczaja się bardzo rzadko. Warto umyć chłodnice klimy cieczy bo jest tam dużo syfu i wyczyścić układ preparatami do mycia układów chłodzenia. Wisko usłyszycie dopiero w korkach w upalne lato lub w długich korkach.

 

Wisko działa nawet i 20 lat i jest jeszcze fabryczne. Gdyby był elektryk to już silnik, przewody, czujnik był by do wymiany. Wisko warto w tak starych autach wymienić za kilka set zł na porządny zamiennik i śmiga kupę lat bez awarii

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
No przecież BMW jak projektuje silnik, musi precyzyjnie określić jak ta viskoza ma się zachowywać, kiedy uruchamiać, visko ma zawór, w niektórych była mała śrubka, którą ustawiało się precyzyjne jego zachowanie, w niektórych nie. I te i te można regulować, te bez śrubki wymagają drobnego doświadczenia i testu po korekcji, ale nie jest to skomplikowany zabieg. Wiele osób zmienia viskozę która jeszcze działa, tylko po wielu latach jak napisałeś, jej temperatura załączenia się przesunęła do góry. Pablo_el podał dobrego linka, hamownia ładnie pokazuje że visko potrafi zabrać ok. 20KM, to tak jak mała przyczepka zaczepiona na haku, jak ją odczepisz, to samochód będzie palił mniej czy więcej?, z resztą wszyscy którzy interesują się trochę sportem motorowym, i przygotowują rajdówkę , w aucie w serii z visko, jest ono usuwane dosłownie jako pierwsze. Ale w tym wypadku nie chodzi o jakieś oszczędności paliwowe, tylko o zapanowanie nad temperaturą. Zaletą viska jest prostota, minusem to że jest mało precyzyjne, przy załączeniu pracuje 1:1 z obrotami silnika, bez względu na warunki, elektrycznego nie interesują obroty silnika, tylko informacja z czujnika temperatury. Niedawno przywieźli mi zabytkowego 40 letniego Mercedesa, otwieram maskę, a tam visco, to b. stare rozwiązanie, od którego się już odchodzi, obecne i nieco starsze BMki, nie mają już viskozy, została zastąpiona elektro-wentylatorami
Opublikowano

Nie widziałem nigdy jakieś śrubki na visko. I pierwszy raz słyszę (nie mówię że tak nie jest)

 

Pewnie ze zabiera visko moc to nie perpetum. Tak samo elektryk może nie w takim stopniu, ale ta prostota dla mnie przemawia za oryginalnym rozwiązaniem

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Sachs robił takie sprzęgła, to był malutki ampul pośrodku tej blaszki
Opublikowano
Nie widziałem nigdy jakieś śrubki na visko. I pierwszy raz słyszę (nie mówię że tak nie jest)

 

Pewnie ze zabiera visko moc to nie perpetum. Tak samo elektryk może nie w takim stopniu, ale ta prostota dla mnie przemawia za oryginalnym rozwiązaniem

 

Obejrzyj linka gdzie było wszytko testowane a nie wróżysz z fusów. Z faktami sie nie dyskutuje :) Elektryk nie zabiera praktycznie nic co jest mierzalne.

Opublikowano
Ale co wróżę? Napisałem że tak nie jest? Więc nie wiem po co ta twoja gadka.

 

Może źle Cie zrozumiałem. Stwierdzenie " Tak samo elektryk może nie w takim stopniu" jest moim zdaniem błędne bo elektryk nie zabiera praktycznie NIC, zero. To miałeś na myśli?

 

Nie chce tutaj nikogo obrażać tylko dowiedzieć się czegoś nowego :)

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano

Wiatrak założony, temperatura 90C trasa 95 miasto w korku. Jestem bardzo zadowolony bo silnik pracuje ciszej, ciągnie równiej :) Nie ma strachu że wiskoza przez maske wyskoczy.

 

 

19780389_754140411435171_2163680418954726752_o.jpg?oh=678a8d355eafa5e8c1984fbac72756c1&oe=59C48521

19702772_754140351435177_4912373304331195719_o.jpg?oh=884da6f6d4ee883070c694b6abddde22&oe=5A0373B3

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
no to mnie teraz zaskoczyłeś, myślałem że tylko mnie wyprowadza z równowagi 105 stopni i kamienny wąż, ja mam termostat 85stopni ale po "modzie" szybka trasa 88/89, miasto, załączenie 93,5 stopnia, wentylator Jaguar V8 ze sterowaniem, chłodnica cała aluminiowa E65 http://imageshack.com/a/img923/4584/pyfJj2.jpg
Opublikowano

Sterowanie narazie mam zaheniowane na przycisk a wiatrak to "ala spal" z allegro :roll:

 

Sterowanie z Jaguara jest wbudowane w wentylator czy jest jakiś moduł do tego? Cały czas szukam rozwiązania które będzie robić robotę i nie rozpruje portfela. Można dokupić jakiś kontroler i się bawić ale załączenie na 93.5 stopnia wydaje sie optymalne bo na 91C się włącza zwykłych elektryk na pierwszym biegu i na trasę wystarcza.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Jest wbudowane w wentylator, ale to tylko załatwia sprawę samej instalacji wentylatora pod maską. Sterownik ma 3 przewody, dwa prądowe , plus minus i cienki sygnałowy PWM który steruje prędkością wentylatora. Czyli podpinasz zasilanie modułu do instalacji a wentylator się nie kręci, zaczyna się kręcić, jak na cienki przewód modułu podasz napięcie, jak dasz 12V, kręci się z pełną prędkością (ma fajny miękki start-stop) jak podasz 8V kręci się wolniej, jak 6V z 50% prędkości itd.. Mi zależało na tym żebym mógł sam precyzyjnie ustawiać temperaturę schładzania i i temperaturę kiedy ma się wyłączyć. W Jaguarze robił to ECU silnika, na podstawie czujnika temperatury na głowicy, wysyłał sygnał pinem z kompa informację z konkretnym napięciem i wentylator zaczynał się kręcić. Ja zastosowałem termostat też z Alledrogo z histerezą, czyli ustawiasz np. temperaturę załączenia na 92 stopnie i histerezę 1 stopień, czyli prawdziwa temperatura załączenia wentylatora, to nie 92 stopnie, tylko 93, ale i wyłączenie nie 92, tylko w tym wypadku 91. Sama temperatura i histereza konfigurowalna dowolnie, jest dodatkowo precyzyjne podane na wyświetlaczu jaka jest i przy samym załączeniu wentylatora, zapala się mała czerwona dioda, po wyłączeniu gaśnie (czyli zbędny jest już test 7 na zegarach, cały czas ją widzisz) Ustawiłem napięcie starowania w ok. 8V i załączenie przy 93,5, działa, wsadziłem to w popielniczkę, więc nawet nie muszę tego oglądać jak nie chcę, po prostu zamykam popielniczkę i już

 

 

http://imageshack.com/a/img922/4707/Dpegiw.jpg

Opublikowano

W tej chwili wentylator (12v 120W) mam na przekaźniku 12V80Amp. Start nie jest miękki :lol: Zasilanie prosto z rozrusznika.

 

Nie jestem elektronikiem więc taki układ sterowania to dla mnie magia :) Zestawy do samodzielnego montażu które udało mi się znaleźć to tylko termostaty. Można kupić cały sterownik z termostatem i kontrolą ale to już jest gruba kasa żeby wytrzymało odpowiednie natężenie prądu. Może polecisz jakiś zestaw do samodzielnego montażu?

 

Używanego wentylatora nie chciałem kupować a na nowy z Jaguara nie stać :) Potem coś padnie i potem stanę gdzieś w trasie i będę zakładał wisko (i tak leży w bagażniku w razie czego)

 

Przycisk w schowku w desce obok kierowcy (docelowo gaz plus temperatura oleju i wody na jakimś małym fajnym panelu - długa droga) bo popielniczki czasem używa pasażer.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

jeżeli mam już coś polecać, to tylko to co sprawdziłem i działa, kup cały wentylator i wykorzystaj z niego samo sterowanie, w dziwny sposób Twój al-a Spal będzie miał miękki start, bo to sterownik za to odpowiada:

 

http://allegro.pl/wentylator-sterownik-jaguar-s-type-stype-4-0-v8-i5601093918.html

(dobra cena za cały wentylator ze sterowaniem, już wiesz dlaczego ten wybrałem? hehehe)

i termostat Telmala ten: http://allegro.pl/telmal-termostat-w1218-20-c-do-100-c-ntc-12v-i6666211537.html

(też strasznie drogi!) w zestawie sonda z czujnikiem która monitoruje temperaturę, wkręć ją w pompę wody z przodu, BM-ka zostawiła gwint M6, ładnie pasuje tam czujnik temperatury od LPG-Staga na ten właśnie gwint: http://allegro.pl/czujnik-temperatury-reduktora-ac-r-01-r-02-stag-i6872504375.html

wydłub z niego środek i wsadź tam sondę termostatu, i już masz monitor temperatury, ten termostat ma kalibrację wskazania temperatury (b.ważna opcja) rozgrzewasz samochód do temperatury pracy, wchodzisz w jedno z jego ustawień i kalibrujesz co do stopnia wskazania licznika z testu 7 z tym co wyświetla termostat

 

Ja bym wyrzucił w ogóle te Twoje przekaźniki i pojechał przewodem zasilającym do skrzynki z komputerami, po jej otworzeniu jest b.gruby przewód zasilający całą instalację, zabezpieczony odrębnym b.dużym bezpiecznikiem (właśnie 60 albo 80A) niema potrzeby dublować tego rozwiązania, rzeczywistość pokazuje że spokojnie zasila samochód i dołożony wentylator, poza tym upraszcza całą robotę

 

Jak już kupisz wentylator ze sterowaniem, daj znać, podeślę Ci schemat pinów jego sterowania i jedyne co pozostanie, to położyć to na samochód, regulacja ew. napięcia (prędkość wentylatora) będziesz musiał potestować sam, bo masz inny wentylator, ale to już się robi na spokojnie ze środka auta, nie otwierając maski

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
jeszcze jedno, zakres pracy termostatu jaki podają w aukcji, to -20 100stopni, to nie prawda, jak go włączysz i zagrzejesz czujnik, pracuje do 120 stopni, to akurat ważne przy tym do czego ma być wykorzystany
  • 4 tygodnie później...
Opublikowano
Mam juz wentylator oraz termostat który polecałeś WojtekX. Masz może gdzieś ten schemat jak spiąć ten sterownik od Jaguara?

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.