Skocz do zawartości

e39 520i M52B20 1997r - bogata mieszanka?


PITERTECH

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć

Od pewnego dłuższego czasu borykam się z silnikiem i jego zasilaniem, zaznaczam że nie mam LPG. Przypuszczam że mam zbyt bogatą mieszankę, natomiast auto odpala i jezdzi raczej normalnie (może w dolnym zakresie obrotów jest lekko mulaste ale to 2.0 :).

Objawy

-osmolone (czarne świece)

-problem z testem spalin na przeglądach

 

Wyniki testu

Obroty jałowe ~800obr/min

HC- 400

CO - 0.3

Po podniesieniu obrotów silnika do 3000obr/min

HC - 150

CO - 0,7

 

Max wartości to

HC max 100

CO max 0,5

U mnie na biegu jałowym CO jest OK natomiast HC mocno przekroczone a po zwiększeniu obrotów następuje odwrócenie sytuacji, HC wraz z obrotami spada i stabilizuje się na 150 natomiast CO rośnie i stabilizuje się na 0,7.

 

Cylinder 1

https://naforum.zapodaj.net/486bf508f6df.jpg.html

https://naforum.zapodaj.net/a29e7ae293d1.jpg.html

Cylinder 2

https://naforum.zapodaj.net/69193f72badf.jpg.html

https://naforum.zapodaj.net/58f6d0a6df2f.jpg.html

Cylinder3

https://naforum.zapodaj.net/beebd97575df.jpg.html

https://naforum.zapodaj.net/508732b2fa36.jpg.html

Cylinder 4

https://naforum.zapodaj.net/d693b97a1642.jpg.html

https://naforum.zapodaj.net/533ae7fa3dd2.jpg.html

Cylinder 5

https://naforum.zapodaj.net/939845352eef.jpg.html

https://naforum.zapodaj.net/1739b159dacd.jpg.html

Cylinder 6

https://naforum.zapodaj.net/854ebffc1c03.jpg.html

https://naforum.zapodaj.net/8c4bdac72e0c.jpg.html

 

Do tej pory sprawdzono:

-szczelność dolotu (plak i dym wtłaczany do kolektora)

-wyczyszczono przepustnice

-sprawdzono cewki

-sprawdzono działanie solenoidu Vanosa

-grzanie w lambdach

-kompresję, praktycznie równo w okolicy 13bar

-wyczyszczono i przetestowano wtryski (serwis Bosch)

-sprawdzono ciśnienie paliwa na listwie 3 bary

-silnik po odpięciu węża odmy gaśnie

-silnik po wyciągnięciu bagnetu zaczyna gorzej pracować

-silnik po odkręceniu korka oleju zaczyna gorzej pracować

-sprawdzono uszczelkę pod głowicą, w układzie chłodzenia brak spalin

-auto nie bierze oleju

 

W ostatnich 2 latach wymieniono:

-katalizator dedykowany do e39 520i (eberspaher)

-lambdy dedykowane z wtyczkami (NGK)

-komplet filtrów (wszystkie) i olej (valvoline synpower 5w40)

-świece (denso ik20)

-fajki (Bosch)

-napinacz dolnego łańcucha (ASO)

-czujnik temperatury powietrza zasysanego (Febi)

-czujnik cieczy chłodzącej (w głowicy) (ASO)

-czujnik wałka rozrządu (Siemens)

-czujnik wału korbowego (Siemens)

-uszczelkę pokrywy zaworów (Erling)

-pompa paliwa (Bosch)

-regulator ciśnienia paliwa (Bosch)

-silnik krokowy (Bosch)

-viskoza (chyba Hella)

 

Dawniejsze wymiany

-komplet cewek zapłonowych (Bosch)

-odma+węże (ASO)

 

Silnik nie ma żadnych błędów (INPA)

W live data (INPA) zauważyłem następujące rzeczy:

-pływająca wartość kąta wałka rozrządu ( dlatego wymieniono czujniki wału i wałka ale po wymianie bez zmian)

-duże ujemne adaptacje "addaptation value add 1 i 2

 

Filmy z live data z przeciągu ostatniego roku

13.03.2016r

25s - brak błędów silnika

1:25 min - odpalenie silnika

Po odpaleniu silnika rosną korekty na 4 i 6 cylindrze natomiast brak korekt na pozostałych cylindrach. Z biegiem czasu korekty na 4 i 6 cylindrze maleją i pojawiają się niewielkie korekty na pozostałych cylindrach.

 

01.04.2016r

0-4:30 - analiza na postoju

4:30-9:30 - analiza podczas jazdy

9:30-11:35 - analiza na postoju

 

22.05.2016r

Skasowane adaptacje

Adapracje po 200km

 

11.02.2017r

 

Mam już brak pomysłów co to może być :/

-rozrząd?

-vanos?

-błąd w sterowniku silnika?

 

Jakieś inne pomysły :) ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wywód taki, że aż głupio pytać, ale dobrze masz wał względem pompowtrysków ustawiony? Złe położenie wału może wywoływać takie dziwne zachowanie, które po wejściu na wyższe obroty zaniknie. Bo tak to chyba wszystko ok... Daj znać co Ci wyszło, sam jestem ciekaw
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Silnik nie ma żadnych błędów (INPA)

W live data (INPA) zauważyłem następujące rzeczy:

-pływająca wartość kąta wałka rozrządu ( dlatego wymieniono czujniki wału i wałka ale po wymianie bez zmian)

-duże ujemne adaptacje "addaptation value add 1 i 2

 

Kolego PITERTECH na wcześniejszym silniku B25 moje adaptacje krótkoterminowe tez miałem non stop na minus i to sporo, długoterminowe natomiast na plus podobnie jak u Ciebie 6 i 8, czasem 8 i 10. Wymieniony również czujnik wałka rozrządu,rozrząd ustawiany przez speca(fakt prawie 2 lata temu) i pojawiło Się skakanie położenia wałka.Wcześniej stał na 25-26 stopni, teraz skakał nawet do 23. Silnik śmigał do końca bez zastrzeżeń, świece spalanie wzorcowe - kolor nagaru lekko brązowy, zero problemów z przepalaniem oleju,spalanie w normie. Testu spalin nigdy nie robiłem,bo nie było mi to potrzebne,zresztą u mnie brak katalizatora. Możesz spojrzeć na mój filmik i porównać, coś tam widać

Ten post wyraża moją opinię w dniu dzisiejszym.Nie może on służyć przeciwko mnie w dniu jutrzejszym,ani każdym innym następującym po tym terminie.Ponadto zastrzegam sobie prawo zmiany poglądów bez podania przyczyny.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Cześć

Po przeglądzie z początkiem marca i przyjacielskiej dyskusji z diagnostą wygląda to tak że spaliny:

-zaraz po przyjechaniu ( 5mk jazdy) na test wyszły źle CO, CO2 i HC przekroczone.

-po 1 min na 3000 obr/min test wypadł lepiej

-po 1min na 5000 obr/min było już prawie OK lambda=1 a CO i CO2 prawie=0 jedynie HC było w okolicy 130.

 

Po takim teście diagnosta stwierdził że taka charakterystyka pracy wynika z tego że katalizator jest daleko od silnika ( przedlift) i dlatego strasznie długo się nagrzewa. Niemienia to jednak faktu że HC jest wciąż przekroczone i wniosek jest taki że silnik pracuje na lekko bogatej mieszance.

 

-aktualnie wtryski poszły na czyszczenie do TOP SETUP w Krośnie http://regeneracja.wtryskiwaczy.pl/firma

-wyczyszczono i sprawdzono świece

-sprawdzono szczelność cylindrów taką oto metodą

i wyszło że jest OK - max nieszczelność to 10%

 

Aktualnie bazując na wykonanych wszystkich testach stwierdzam że

-z silnikiem jest wszystko OK

-oczujnikowanie silnika jest OK

 

Pozostał do sprawdzenia Vanos. Zna ktoś namiary na kogoś w Krakowie kto ogarnia Vanosy? Słyszałem o użytkowniku Lato z M Forum który jest z Krakowa ale nigdzie nie mogę znaleźć do niego kontaktu :/ Pomoże ktoś?

Sprawdzić sterownik silnika pod katem błędów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Dzień dobry, mam pytanie w podobnym temacie. E39 520i 1997 rok. Auto chodzi bezobjawowo. Spalanie średnie 10.5 więc chyba w normie. Mój problem to fatalne wyniki testu spalin. Najlepszy wynik przy bardzo rozgrzanym silniku i trzymaniu 2,5 tyś obrotów to:

1. CO - 1,22 % OBJ

2. HC - 174 PPM

3. LAMBDA 0,988

4. CO2 - 13,8 % OBJ

5. O2 - 0,90 % OBJ

6. CO KORR - 1,22

 

Katalizator nowy zamiennik.

Błędy spisane z "czegoś" u elektryka to:

 

D9 CAN KONTROLER SIECI - MAGISTRALA: ŻADNE EGS TRANSMISJA

CB TLEN - LIMIT CZUJNIKA KONTROLUJĄCY CYLINDER 4-6.

 

Jego diagnoza - wymiecić sondę.

Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

Jeżeli chodzi o pierwszy błąd to nie wiem o co chodzi

Jeżeli chodzi o 2 błąd to też przypuszczam że chodzi o sondę lambda ( mam na zbyciu 2szt. praktycznie nowe NGK OTA7H-5A1 dedykowane do e39 - jeżeli zainteresowany to pisz na PW)

 

Też mam problem ze spalinami ale nie aż tak duży jak u ciebie. Podszedł bym do tematu w następującej kolejności :)

-test komputerowy na INPA lub DIS (sprawdzić parametry live data - temperatury powietrza zasysanego, temp płynu chłodzącego, ilość zasysanego powietrza, korekcje wtrysków,

wartość kąta wałka rozrządu i adaptacje tak na początek :) przy okazji zrobić test przepływomierza i vanosa.

-wymienić sondy jeżeli potwierdzi się fakt jej uszkodzenia

 

Jeżeli problem będzie dalej występować to:

-sprawdzić stan czujników ( mających wpływ na skład mieszanki), sprawdzić cewki i świece (z wyglądu świec można dużo powiedzieć o składzie mieszanki paliwowo powietrznej)

-sprawdzić ciśnienie paliwa na listwie wtryskowej powinno być 3-3,5 bara

-sprawdzić szczelność dolotu ( wszystkie węże itp)

-sprawdzić stan silnika ( kompresja i ewentualnie szczelność cylindrów)

-sprawdzić czy nie ma spalin w układzie chłodzenia.

-sprawdzić stan wtryskiwaczy

-podmienić przepływomierz na chwilę od kogoś i zrobić z jakieś 100km na nim.

 

Problemem w przed liftach jest to ze katalizator jest daleko od kolektora przez co bardzo długo się nagrzewa jak i również szybko schładza. Powoduje to że katalizator nie pracuje optymalnie. U mnie przykładowo dopiero po potrzymaniu silnika około 1min na ~5000obr/min na analizatorze spalin, katalizator nagrzał się odpowiednio i wynik spalin był prawie dobry na obrotach jałowych ( możesz jeszcze zrobić taki test).

Prześledź moje tematy :D

viewtopic.php?f=72&t=254783

viewtopic.php?f=72&t=301176

viewtopic.php?f=72&t=299882

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy problemach tego typu, pierwsze co się sprawdza to adaptacje. Autor wątku mówi, żę ma ujemne adaptacje additiv, a co z multiplicativ? Aditiv to adaptacje biegu jałowego oraz niskiego obciążenia, czyli korekcje są robione w ms czasu wtrysku. Za normę przyjmuje się korekty w granicach -0.2 do 0.2. multiplicativ to obciążenie średnie i duże, czyli normalna jazda i te korekty podawane są w %. Normy to -8% do 8%.

 

Jak masz ujemne adaptacje to oczywiście silnik wg komputera ma za bogatą mieszankę, co jest rzadsze. Może przepływka podaje złe wartości a od tego przecież całe dawkowanie paliwa się zaczyna lub ciśnienie paliwa na listwie złe? W większości przypadków powodem tego stanu jest przepływka lub jej wtyczki, również te które są wpinane do kompa. Gdyby było lewe powietrze to adaptacje by szły na + a nie na -.

 

Jak masz tylko jedne adaptacje ujemne a drugie dobre lub dodatnie to sprawa może być zupełnie inna.

 

Bez INPY na własnym podwórku szkoda podchodzić do problemu, bo generalnie zlokalizowanie takiej usterki jest czasochłonne i bez dobrej diagnostyki nie ma co nawet ruszać samemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

U mnie wygląda to tak że korekty additiv bardzo szybko minusują (bank1 ~-60, bank2 ~-30) wystarczy chwile postać w korku, natomiast adaptacje multiplicativ po dłuższym czasie w cyklu mieszanym ustalają się na bank1 ~ -4, bank2 ~ -2 więc jeżeli chodzi o multiplicativ to wygląda to dobrze tylko te nieszczęsne korekty additiv :?

 

Za normę przyjmuje się korekty w granicach -0.2 do 0.2. multiplicativ to obciążenie średnie i duże, czyli normalna jazda i te korekty podawane są w %. Normy to -8% do 8%.

 

Jak mam się do tego odnieść skoro zakres korekty w INPA dla

additiv to -100-0+100

multiplicativ to -40-0+40

 

W większości przypadków powodem tego stanu jest przepływka lub jej wtyczki, również te które są wpinane do kompa.

 

Możesz bardziej rozwinąć temat o wtyczkach - co masz na myśli mówiąc ze one mogą być przyczyną problemu. :)

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o wtyczki to:

 

Co do wartości -50 to pomyślmy logicznie. Czasy otwarcia wtryskiwaczy w rzędowych szóstkach zwykle wahają się od 2,5-3,0 ms na wolnych obrotach do powiedzmy 13-15 ms na pełnym otwarciu przepustnicy. Jak chcesz uzyskać -50? Obstawiam tutaj przekłamanie kabla lub inpy. Spróbuj ściągnąć może inną inpę lub może w sterowniku do Twojego silnika nie jest to pokazywane w ms tylko też %? Dziwna ta inpa, nawet jednostek nie ma. Albo komputer podaje takie dane albo INPA jakaś lewa. Jak sprawdzałem u znajomego na m52b20TU to tam też był additive już w ms a u mnie jest m54 i też jest ms. Oba sprawdzane tą samą INPA z mojego kompa. Może w silnikach przed TU było podawane w %, lub to kwestia INPY i sposobu pokazywania przez nią danych.

 

Źródło: http://www.europeantransmissions.com/Bulletin/DTC.BMW/adaptationBMW.pdf

 

EDIT:

 

WG mnie to zależy od INPY, bo tutaj jest m54 a tez nie ma jednostek i jakieś dziwne wartości, ogólnie lipa:

 

a tak to wygląda u mnie, na filmiku gość skasował adaptacje, więc integrator mu skacze w górę aby wymusić zmianę adaptacji a multiplicativ nie ustawil sie jeszcze nic, bo gosc stoi autem, czyli nie ma obciążenia:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.