Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Chciałbym zamontować w moim aucie (E91) oryginalny hak holowniczy składany elektrycznie. Mam zatem pytanie: czy spośród uczestników forum jest ktoś kto ma taki hak i mógłby odpowiedzieć jak to działa i czy jest to dobra opcja. Ponadto poszukuję schematu podłączenia tego haka zarówno gniazda przyczepy jak samej części elektronicznej obsługującej jego chowanie i wysuwanie.
  • 9 miesięcy temu...
  • Odpowiedzi 217
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Mam zamiar domontować hak do swojego auta. Czasem trzeba przewieźć coś, co nie mieści się w aucie. Najlepszym wydaje mi się oryginalny "elektryczny". Montaż w serwisie odpada bo cena jest zaporowa. Myslałem o kupnie na allegro i samodzielnym montażu, ale mam wiele wątpliwości. Problem dotyczy obsługi samego haka jak i podłączenia elektrycznego do samochodu. Wg opini jednego ze sprzedających na allegro mozna pominąć całą elektronikę sterującą otwieraniem i zamykaniem haka poprzez podłączenie wyłącznika dwukierunkowego i sterowanie "ręczne". Natomiast nie potrafił podpowiedzieć jak podłączyć gniazdo do zasilania przyczepy. W zwykłych samochodach nie ma problemu podłączamy równolegle do tylnych lamp i po kłopocie. Myślę, że tu może być problem z interpretacją tych dodatkowych żarówek przez komputer i wykazywanie błędów. Znajomy elektronik zaproponował dorobienie zespołu przekaźników do każdego obwodu które dołączaly by swiatła za ich pomocą. Pobor prądu przez przekażniki jest znikomy i nie powinien być wykryty przez komputer. Każdy z obwodów można wyposażyć w dodatkowy bezpiecznik i w razie zwarcia w okazjonalnie pożyczonej przyczepie nie ma ryzyka uszkodzenia instalacji samochodu. Czy ktoś ma jakieś doświadczenie w tym temacie?
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Serwis nie chce montować używanych części. Ceny całości nie znam - ale sama wiazka to kilkaset zł. Mam na myśli oczywiście autoryzowany serwis BMW. Pozostałe nie mają dostępu do tych części.
Opublikowano
Serwis nie chce montować używanych części. Ceny całości nie znam - ale sama wiazka to kilkaset zł. Mam na myśli oczywiście autoryzowany serwis BMW. Pozostałe nie mają dostępu do tych części.

 

I chyba kolego tylko serwis pozostaje... Znajomy w e60 miał ten sam problem, więc kupił kilkuletniego Jeepa z hakiem :lol:

 

Pzdr.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Dzieki za link, ale nie o to chodzi. Dzis rozmawiałem z innym sprzedającym i niestety potrzebny jest dodatkowy moduł pomiędzy gniazdem a instalcją samochodu, wiązka przewodów i inne duperele no i oczywiście dopisanie tego w komputerze. I tu znów wracamy do serwisu, a tam robią dziwne miny i mówią ależ owszem wszystko zrobimy ale z nwych częśći od A do Z, bo dajemy gwarancję na prawidłowe dzialanie.
Opublikowano

Hmm... no to pewno jest jeszcze na tyle rzadkie montowanie tych elektrycznych haków że bedzie ci ciężko znaleść kogoś do zamontowania poza serwisem. Może spróbuj zapytać w innym serwisie BMW zwykle jeden nie jest równy drugiemu.

A link ci wyslałem bo zauważyłem że tam na zdjęciu jest taka biała kostka i moim zdaniem jest to właśnie ten moduł o który ci chodzi.

OK ja więcej chyba tobie już nie pomogę w tym temacie, także powodzenia i jak coś to sie pochwal czy ci się udało.

POZDRO

Opublikowano
Zaminić E60 na Jeep-a tylko z powodu haka - to czysta perwersja.

 

Nie zmienić! Kupić jeepa jako auto do ciągnięcia przyczepy, bo różnica w cenie między hakiem do e60 a jeepem była stosunkowo nie duża :D

 

Pzdr.

Opublikowano

W ASO koszt myślę, że w okolicach 3,5k pln.

Tylko nie zapomnij, że hak musi być zaprogramowany do samochodu żeby działały poprawnie światła w przyczepie, ABS i PDC.

www.bmw-uzywane.com

http://img115.imageshack.us/img115/7632/88263882bl9cn0.jpg

M3 3.0 E36 '95 Turbo - okolice 500 KM

Opublikowano
Ja montowalem hak w e46 mysle ze w e91 podobnie Itak :bez modulu sie nie obejdzie koszt takiego do e46 z wiazka elektryczna to ok 550 zl z tymi z przekaznikami to delikatna przesada chodzi o estetyke :P ale i tak jest problem nie tylko z estetyka :P bo na postojowkach jest 3,5V a nie 12V takze sadze ze bez modulu to w takim samochodzie to druciarstwo.Nastepnie przy cofanie bedzie ci czujnik cofania caly czas wskazywal przeszkode, komp bedzie pokazywal spalone zarowki i dsc tez bedzie dzialalo zle bo masz dodatkowo jedna os wiecej.Montaz sam w sobie prosty wszystko opisane.Takze nie drutuj tylko kup co trzeba i zaloz
Opublikowano

Przeglądając jeszcze neta natrafiłem na zestaw montażowy instalacyjny z modułem i instrukcją

Gość pisze żę ma możliwość zamontowania haka :)

może to ci się przyda:

http://moto.allegro.pl/item740063574_instalacja_do_haka_bmw_e90_z_modulem_nowa_orginal.html

 

Może jest jednak jakaś dla cibie alternatywa.

Pozdr.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
A więc na dziś sprawa wyglada tak - hak ma wyprowadzenia na dwie kostki. Jedna 2 stykowa i druga 3 stykowa. Dwustykowa (grubsze kable) obsługuje sprzęgło i jak doświadczalne sprawdzono podanie na kilka sekund napięcia (czerwony kabel (+) i niebieski (-) powoduje zwolnienie haka i przygotowanie sprzęgła do zatrzaśnięcia haka w pozycji wysuniętej. Ponowne podanie napięcia zwalnia hak i umozliwia jego zamknięcie wewnątrz zderzaka. Dokładnie tak samo jak w oryginale. Nie udało mi się ustalić do czego służą trzy cieńsze przewody z drugiej kostki. Dwa z nich są stale zwarte niezależnie od pozycji haka. Może egzemplarz który testowałem był uszkodzony? Domyślam się że powinny służyć do sygnalizacji położenia haka i uniemozliwić np. uruchomienie samochodu gdy hak jest w położeniu pośrednim lub uległ awarii. Sprawa podłączenia gniazda jest stosunkowo prosta, bo mozna nabyć unwersalne moduły umozliwiające podłączenie świateł przyczepy do instalacji samochodu (cena od 100 zł w górę w zależności od dodatkowych opcji jak automatyka świateł p/mgielnych, obsługa czujników cofania, obsługa swiateł w technologii LED itp). Najważniejsze jest rozszyfrowanie kostki z trzema przewodami i czy ktoś rozbierał taki hak i wie jak jest zbudowane sprzęgło umożliwiające jego obrót i zablokowanie w pozycji otwartej i zamkniętej. Przy okazji dziekuję za dotychczasowe informacje, ale sprzedający na allegro nie potrafią udzielic informacji na najważniejsze pytania.
  • 4 miesiące temu...
Opublikowano
i mógłby odpowiedzieć jak to działa i czy jest to dobra opcja.

mam takiego, wiec dziala tak, na wylaczonym silniku wciskasz guzik w bagazniku, nastepuje elektroniczne:) zwolnienie haka, ale recznie musisz go chwycic i wyciagnac. a spoworotem popychasz go pod spod auta i pieknie wskakuje na swoje miejsce.

fajna sprawa, mam nadzieje ze latem w koncu go wykorzystam

ale czy duzo roboty jest z zalozeniem takiego to Ci niestety nie powiem

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano
Tak jak napisał przedmówca. Hak jest elektryczny tylko jeśli chodzi o zwolnienie blokady. Resztę robisz z palca. To znaczy z nogi :) Ja nigdy haka nie dotykam, tylko po prostu odpowiednio kopię nogą i wskakuje gdzie trzeba. Tak samo ze zwolnieniem. Można go 'wkopać' na miejsce. Złożonego haka nie widać w ogóle. Do montażu potrzebne są: hak, wiązka, moduł wyłączający PDC i element wykładziny bagażnika z przyciskiem. Ja dałem dość drogo, bo nie wiedziałem o module. Kupiłem nieużywany hak razem z wiązką, ale jak się okazało do innego modelu, niż mój (pojednyczy wydech). Wyszło mnie razem chyba 3kpln z montażem. Na pw mogę podać namiary gdzie montowałem.
  • 4 miesiące temu...
Opublikowano
Witam czy ktoś z kolegów montował hak do swojej E90 lub posiada? Mam pytanie czy warto zakładać ten elektryczny? Jak wysuwa się ten hak coś się naciska i on się wysuwa spod zderzaka, czy gdy jest złożony widać ze jest zamontowany? Zamierzam kupić używany z allegro + moduł, a może lepiej kupić zwykły na wyciągana kule?
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Ja montowałem sam, ale niestety nie do końca oryginalnie. Da sie to zrobić bez oryginalnych modułów. Samo dblokowywanie (wysuwanie) haka jest proste - podajemy napięcie na zespol sprzęgła i hak opada - należy go ręcznie pociągnąć do góry aż do zatrzaśnięcia sprzęgła i gotowe. Dokładnie tak samo jak oryginalny. Tak samo ze składaniem. Problem jest z podłączeniem gniazda aby nie dawało błędów. Nelezy kupić tzw uniwersalny moduł haka (allegro) i podłaczyć zgodnie z instrukcją. Są dostępne moduły w wersji bardziej rozbudowanej włacznie z przełaczaniem świateł tylnych p/mgielnych. Plus tego rozwiązania to praktyczny brak ingerencji w oprogramowanie samochodu, a zatem nie konieczności programowania czegokolwiek. Koszt to hak z allegro plus moduł 200-300 zl plus trochę pracy - zamiana belki zderzaka na belkę z hakiem i podłączenie, oraz dorobienie włacznika sprzęgła haka.
  • 2 miesiące temu...
Opublikowano
a byly haki nie elektryczne??bp ja mam w opcji wyposazenia hak, w bagazniku nie mam przycisku do haka tam gdzie powinien byc(czyli w schowku po prawej stronie nie??)pod autem widze ze jest gniazdo ale tez jakos schowane pod zderzak i skierowane do dolu, haka natomiast nie widze. auto kupilem uzywane. czy jest opcja ze ktos ten hak wczesniej wykrecil??

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.