Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam serdecznie,

 

Posiadam BMW e91 i niestety ostatnio wycieraczka tylna zaczęła strasznie ciężko chodzić. Na początku objawiało się to tym, że pracowała wolniej, teraz jak ją włączam to zatrzymuje się ponieważ silniczek nie ma takiej siły, aby przeciągnąc ją po szybie. Jak otwieram szybkę w klapie i próbuję ręcznie ruszyć wycieraczkę to jest straszny opór. Nie dziwię się, że silnik nie daje rady. Teraz mam pytanie, jak mogę to naprawić ? Czy ktoś przerabiał temat ? Wg realoem za ten opór odpowiada łożysko do którego przykręca się wycieraczkę.

Proszę o pomoc.

 

Dziękuję.

_____________________

Sprzedam nowy filtr powietrza MANN C31143 BMW E60 E61 E63 E64 - 90 zł z wysyłką

  • Odpowiedzi 71
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowano
U mnie wogóle nie chodziła pomogło WD40 i rozruszanie oczywiście przy otwartej szybie - nie chciało mi sie rozbierać i czyścić! Na razie jest ok w razie czego powtórzę zabieg. Nie sądzę by padło ci łożysko! Powodzenia!
arti200. Pozdrawiam!
Opublikowano
nie wiem jak sie do tego dobrać ale myśle, ze popsikanie WD40 to rozwiązanie tylko doraźne. Najwidoczniej czpień juz sie zaciera jeśli wycieraczka rusza sie z dużym oporem. Spróbowałbym to rozebrać dobrze oczyścić i nasmarowac. Części zuzyte wymienić. Myśle, ze budowa wycieraczki jest taka sama lub podobna jak w E46 E39 wiec poszukaj w innych działach, może juz ktoś przez to przechodził.

sadzomiotacz pędzony gnojówką


Sprzedam swoje BMW E91 320d 163 KM 2006 390 kkm, Navi Prof., panorama, bezwypadkowe, zadbane, pewne. Info - priv

  • Członkowie klubu
Opublikowano
Lepiej zainwestować w nowy mechanizm wycieraczki, niż reanimować stary, ponieważ po rozeraniu, wyczyszczeniu i konserwacji występuje luz, który powoduje przechylanie się wycieraczki.

Auto Classic Service - 603975574

BMW Partner

Diagnostyka, mechanika i elektryka BMW

Swapy i indywidualne modyfikacje

AUTOPOMOC

BMW M7 - 1:44.821 Tor Poznań

  • 5 miesięcy temu...
Opublikowano

zatarta wycieraczka...

cały zabieg tzn demontaż oczyszczenie nasmarowanie i montaż to jakieś max 10minut

 

Jedna mała uwaga, jak myjecie auto myjkami wysokociśnieniowymi omijajcie to miejsce... lepiej przetrzeć ręcznikiem papierowym

Aha i smar zapobiegający utlenianiu aluminium... gdzieś słyszałem że wazelina techniczna jest OK

Opublikowano

przerabiałem temat 2 tygodnie temu...Nie zastanawiaj się nad pół środkami, jedź do serwisu, poproś łożysko tylnej wycieraczki - koszt ok 260zł, poświęć 10 do 15 minut i po sprawie. Żadne rozbieranie i smarowanie - odpuść sobie. Nie jest to na tyle wielki koszt aby robić rzeźbę. Będziesz przynajmniej zadowolony że masz nowy, sprawny element :-)

 

p.s. rzeczywiście warto zabezpieczyć aluminium przed utlenieniem..

 

Powodzenia

  • 8 miesięcy temu...
Opublikowano

No i problem dopadł i mnie najprawdopodobniej. Zauważyłem raz, ze wycieraczka tylka wyraźnie wolniej chodzi niż zwykle, na zewnątrz była temparatura ok -10 st. Oprócz tego po zakończeniu pracy jej miejsce spoczynku nie jest w poziomie tylko podniesiona jest o 2-3 cm wic czuje, ze powoli cos tam się kończy, ze ciezko chodzi.

 

Moze ktoś napisac łopatologicznie krok po kroku jak to rozebrać, co dokladnie oczyścić i czym smarowac?

sadzomiotacz pędzony gnojówką


Sprzedam swoje BMW E91 320d 163 KM 2006 390 kkm, Navi Prof., panorama, bezwypadkowe, zadbane, pewne. Info - priv

Opublikowano
No i problem dopadł i mnie najprawdopodobniej. Zauważyłem raz, ze wycieraczka tylka wyraźnie wolniej chodzi niż zwykle, na zewnątrz była temparatura ok -10 st. Oprócz tego po zakończeniu pracy jej miejsce spoczynku nie jest w poziomie tylko podniesiona jest o 2-3 cm wic czuje, ze powoli cos tam się kończy, ze ciezko chodzi.

 

Moze ktoś napisac łopatologicznie krok po kroku jak to rozebrać, co dokladnie oczyścić i czym smarowac?

 

Odkręcasz to od góry. Bardzo proste, nie wiem jak tam klucz jest, ale jak otworzysz tą plastikową osłonę zewnętrzną to coś dopasujesz. Po odkręceniu tej śruby cała wycieraczka wyjdzie z tego bolca. Następnie wyciągniesz całą tę zabawkę z szyby od wewnątrz. Później o ile pamiętam to zdejmujesz kilka jakichś dziwnych nakrętek i wybijasz bolec z tego mechanizmu, czyścisz dokładnie w benzynie ekstrakcyjnej i smarujesz smarem. Ja smarowałem grafitowym, chociaż moim zdaniem można posmarować czymkolwiek, byle był to smar a nie np WD40. Po wyczyszczeniu będzie chodził leciutko. To wszystko. Składasz do kupy i spokój.

_____________________

Sprzedam nowy filtr powietrza MANN C31143 BMW E60 E61 E63 E64 - 90 zł z wysyłką

Opublikowano
no to nie moze być zbyt skomplikowane, pewnie wyjdzie, ze to proste jak drut jak się do tego zabiore a mam zamiar w weekend. dzięki

sadzomiotacz pędzony gnojówką


Sprzedam swoje BMW E91 320d 163 KM 2006 390 kkm, Navi Prof., panorama, bezwypadkowe, zadbane, pewne. Info - priv

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano
no to nie moze być zbyt skomplikowane, pewnie wyjdzie, ze to proste jak drut jak się do tego zabiore a mam zamiar w weekend. dzięki

 

 

Jestem ciekaw jak poszlo z tą wycieraczką,u mnie wszystko poodkręcalem a mechanizm dalej sie trzymie w szybie-boje sie za duzo kombinowac aby szyba nie pękła,ktos mi pisał ze to powinno samo wyjsc a u mnie jakby bylo jeszcze na klej przymocowane-nawet pukanie mlotkiem gumowym nie pomaga :duh: :mad2:

icon4.png
Opublikowano

Sam sobie odpowiadam :lol:

Wiec korzystając z porady powyzej poodkrecalem wszystko,poruszalem troche wycieraczką,skorzystalem z WD 40 i lekko mlotkiem po trzpieniu z nakreconą nakretką... :cool2:

Calosc szla mozolnie,sam mechanizm sie obluzowal lecz nadal nie wyszedl z szyby :mad2:

Natomiast sam trzpien powoli wychodził z tulejki :lol: ,wiec powoli stukajac i krecac w prawo i w lewo -wyszedl :mrgreen: ,bardzo skorodowany :cry2:

Czyszczenie papierem sciernym trzpienia i tulejki wewnątrz,troche smaru i wszystko dziala jak nowe :mrgreen: ,teraz tylko musze załozyc tą małą uszczelke-bo to powód moich klopotów-uszczelka sie skonczyła i tylko pozostalo kilka kawałków po niej-wiec mały problem bedzie z dobraniem odpowiedniej :norty: -brak wzoru ale jakos dam rade :cool2: ....

icon4.png
  • 6 miesięcy temu...
Opublikowano

Nie działa mi tylna wycieraczka i nie jest to problem zatartej oski bo robiłem z nią porządek wiosną i ramie chodzi bardzo lekko jak poruszam je ręką.

 

1. Sprawdzilem bezpiecznik ok, przekaźnik też (jest taki sam jak w przednich wycieraczkach, zamieniłem miejscami i dalej nic a przednie chodzą)

2. Spryskiwacz tylnej szyby działa, otwieranie tylnej szyby i automat z roletką też.

 

3. Muszę wykluczyć sam silniczek podpinając go do zasilania na krótko. Cieżko się do niego dostać? Podpowie ktoś?

4. Jesli silniczek bedzie chodził po podaniu zasilania to zostają przewody w klapie i tu kilka pytań

 

- mam jedną wiązkę po lewej stronie klapy przy dachu i dwie po prawej, w której są kable od wycieraczki żeby nie pruć wszystkiego?

- wiązki są w takich gumowych osłonkach, jak najlepiej się do tego dobrać? (osłonki wydają sie nie byc przetarte ani uszkodzone, ale może jakiś kabel wewnątrz)

 

5. Czy może być jeszcze jakaś przyczyna niedzialającej wycieraczki z tyłu? Może uszkodzone przekaźniki czegoś w okolicy?

sadzomiotacz pędzony gnojówką


Sprzedam swoje BMW E91 320d 163 KM 2006 390 kkm, Navi Prof., panorama, bezwypadkowe, zadbane, pewne. Info - priv

Opublikowano

Zatem tak, udalo mi się dostać do silniczka wycieraczek i go sprawdzić, po podłączeniu zasilania na krotko kreci. Czyli najprawdopodobniej przerwana wiązka przy klapie, no chyba, że coś nie tak z włącznikiem przy kolumnie kierownicy ale nie słyszalem, żeby komukolwiek to się popsuło.

 

Podam krotki opis jak się dostać do silniczka wycieraczki tylnej:

 

Skorzystałem z tej instrukcji:

 

http://translate.google.pl/translate?js=y&prev=_t&hl=pl&ie=UTF-8&layout=1&eotf=1&u=http://tis.bmwcats.com/&sl=ru&tl=pl

 

1. najpierw warto zdemontować plastikowe listewki na boczkach przy szybie w klapie, dopiero potem zabieramy się za plastikowe wykończenie klapy. Listewki są mocowane na kolki zatrzaskowe, trzeb ją po prostu delikatnie podwazyć.

2. potem zgonie z powyższą instrukcją.

 

po lewej stronie silniczka jest przymocowany plastikowy czarny moduł/sterownik. Wydawałoby się że jest to sterownik wycieraczki ale to jest do zamka otwieranej szyby. Domyślam się, że nie ma to związku bezpośrednio z wycieraczka. Co najwyżej otwarcie szyby moze dać sygnał do zamka szyby i dalej, żeby wycieraczka się nie uruchomiła. Sam nie jestem pewien, ale moze ktoś móglby to sprawdzic u sieibe.

 

NIech ktoś z włączonym zaplonem otworzy szybe w tylnej klapie i włączy tylną wycieraczkę. Trzeba sprawdzić czy kółko silnika wycieraczki się obraca pomimo uniesionej szyby. Wtedy bedziemy mieli odpowiedż czy zamek szyby a co za tym idzie obsługujący go modul (np uszkodzony) może miec wplyw, że wycieraczka nie dziala.

 

Po wyjęciu wtyczki elektrycznej z silnika wycieraczki sprawa wygląda następująco:

http://img854.imageshack.us/img854/9851/20111003165846.jpg

 

gruby niebieski - masa (pin 1)

cienki brązowy jest tam napięcie 12V (pin 2)

gruby brązowy (pin 3) brak napięcia - tu powinien iść sygnał do uruchomieina wycieraczki, u mnie go nie było

 

po podaniu napęcia na pin 3, masa pin 1 we wtyczce silinka silnik zaczął pracowac. Moze ktoś potwierdzić, że sygnał o uruchomieniu wycieraczki idzie po pinie 3 (gruby brązowy kabel)?

sadzomiotacz pędzony gnojówką


Sprzedam swoje BMW E91 320d 163 KM 2006 390 kkm, Navi Prof., panorama, bezwypadkowe, zadbane, pewne. Info - priv

Opublikowano

Kolejny etap sprawdzania przyczyny problemu.

 

Udało mi się dostać do tego czarnego pudełka, które jest przykręcone po lewej stronie silnika wycieraczek. Nie jest to żaden moduł elektroniczny tylko zwykły zamek elektryczny szyby klapy ze stycznikiem jako czujnik zamknięcia.

 

Tak wygląda to w środku:

 

http://img27.imageshack.us/img27/223/elzamekszyby004.jpg

 

Stycznik jest po prawej stronie to ten element z zieloną główką. Ma na dole 3 piny. Kiedy przycisk stycznika nie jest wciśnięty (zamek otwarty) to zwarte są piny środkowy i prawy. Kiedy przycisk stycznika jest wciśnięty (zamek zamknięty) to rozwierają się piny środkowy i prawy a zwierają sie piny skrajne czyli lewy i prawy.

NIe znam się na elektryce zbyt dobrze ale na podstawie powyższego można przyjąć chyba, że stycznik działa poprawnie? Niech ktoś potwierdzi kto ma większe pojęcie o elektryce niż ja.

 

Przychodzi mi jeszcze jeden pomysł do głowy. Jakieś 2 tygodnie temu odebrałem auto od mechanika po wymianie pompy paliwowej wysokiego ciśnienia. Przy wyciąganiu pompy najpewniej został odłączony akumulator i przez ok 2 tygodnie auto stało czekając na naprawioną pompe. Zaczynam mieć podejrzenie, że po takim czasie z odłączonym akumulatorem może coś się gdzieś rozkodowało?

 

I teraz pytanie do kogoś kto zna się na kodowaniu, czy w E91 jest jakiś moduł w którym można włączyć lub wyłączyć obsługe tylnej wycieraczki? Może wszystko jest sprawne a powinienem po prostu to zakodować na nowo?

sadzomiotacz pędzony gnojówką


Sprzedam swoje BMW E91 320d 163 KM 2006 390 kkm, Navi Prof., panorama, bezwypadkowe, zadbane, pewne. Info - priv

Opublikowano

NIech ktoś z włączonym zaplonem otworzy szybe w tylnej klapie i włączy tylną wycieraczkę. Trzeba sprawdzić czy kółko silnika wycieraczki się obraca pomimo uniesionej szyby. Wtedy bedziemy mieli odpowiedż czy zamek szyby a co za tym idzie obsługujący go modul (np uszkodzony) może miec wplyw, że wycieraczka nie dziala.

 

Przy otwartej szybce silnik wycieraczki nie wlacza sie.

 

Zauwazylem jednak jeszcze inne dziwne zachowanie.

Tylna wycieraczka nie zaczyna pracowac w momencie gdy jest wlaczona w momencie zapalenia samochodu. Aby ja uruchomic nalezy ja wylaczyc a nastepnie ponownie wlaczyc.

Czy to aby normalne zachowanie bo juz sam nie jestem pewien jak jest od nowosci?

-------------------------------------------

pozdrawiam

obara

Opublikowano

Dzięki, też już sprawdzilem.

 

Wycieraczka nie uruchamia sie w momencie kiedy jest otwarta szyba albo gdy jest otwarta klapa, w każdym zamku szyby i klapy jest stycznik, który zamyka obwód. Także jesli sprawdzamy czy jest sygnał w kablu dochodzącym do silnika wycieraczki to albo trzeba zatrzasnać zamki albo siedzieć w aucie :mrgreen:

 

Po rozebraniu zamka elektrycznego szyby, posprawdzaniu stycznika, rozruszaniu wszystkiego, plus rozruszanie wszystkich wtyczek i kabli moja wycieraczka ożyła. Sam nie wiem dlaczego i nie wiem też do końca do było przyczyną problemu.

sadzomiotacz pędzony gnojówką


Sprzedam swoje BMW E91 320d 163 KM 2006 390 kkm, Navi Prof., panorama, bezwypadkowe, zadbane, pewne. Info - priv

Opublikowano
Raz działa raz nie, najprawdopodobniej winny jest zamek elektryczny tylnej szyby w klapie. Ma ktoś może taki zamek na zbyciu?

sadzomiotacz pędzony gnojówką


Sprzedam swoje BMW E91 320d 163 KM 2006 390 kkm, Navi Prof., panorama, bezwypadkowe, zadbane, pewne. Info - priv

Opublikowano

Ręce mi już opadają z ta cholerną wycieraczką.

 

1. Włącznik w manetce na 100% sprawny, po przesunięciu dźwigni słychac cyknięcie przekaźnika w schowku

2. Przekaźnik na 100% sprawny, zamieniałem od przednich wycieraczek i na odwrót, przednie zawsze działały na każdym przekaźniku. Bezpiecznik też ok

3. Podmieniłem zamek elektryczny tylnej szyby w klapie, myślałem. ze coś nie tak ze stycznikiem informującym o zakmnięciu (wtedy wycieraczka nie działa). Dalej nie działa a aż niemożliwe, żeby dwa zamki szyby były uszkodzone.

4. Silnik po podpięciu napięcia na krótko kręci wiec wychodzę że sprawny

5. Do wyeliminowania jeszcze ew. zamek elektryczny tylnej klapy, tam tez jest stycznik (nie mam jak podmienić i sprawdzić) ale wychodze z założenia, że ok.

 

Czy poza zagiętymi, przetartymi kablami przychodzi wam jeszcze coś do głowy? Napięcie sygnał do pracy dla silniczka wycieraczki nie dochodzi po pchnieciu manetki

sadzomiotacz pędzony gnojówką


Sprzedam swoje BMW E91 320d 163 KM 2006 390 kkm, Navi Prof., panorama, bezwypadkowe, zadbane, pewne. Info - priv

Opublikowano

najprawdopodobniej przetarty/załamany kabel zasilajacy silniczek wycieraczki, który idzie w peszlu łączącym klape i dach.

 

Przy otwartej szybie (wcisnieta zapadka zamka) silniczek wycieraczki działa, jeśli opuszczę szybę choć o 15 cm to przestaje działać.

sadzomiotacz pędzony gnojówką


Sprzedam swoje BMW E91 320d 163 KM 2006 390 kkm, Navi Prof., panorama, bezwypadkowe, zadbane, pewne. Info - priv

  • 3 miesiące temu...
Opublikowano

Witam,

 

Wiec problem prawdopobnie jest z mojej winy, ale nie bardzo wiem co moglem zrobic zle. Zaczelo sie od tego, ze wycieraczka po wlaczeniu nie dochodzila do konca (zamiast obrotu 180*, robila mniej o 15* z kazdej strony), ale recznie mozna bylo ja dociagnac - silniczek byl zawsze po zakonczeniu pracy w poprawnej pozycji. Jako, ze szyba tylna otwiera sie oddzielnie zauwazylem pewna ciekawa zaleznosc. Po poprawieniu, badz nie ruszajac wycieraczki mozna bylo zamknac szybe, ale gdy ruszylo sie ja i wrocilo ponownie na pozycje pierwsza, to szyby zamknac juz sie nie dalo - co po przeanalizowaniu systemu wydaje sie oczywiste, poniewaz bolec od wycieraczki musi wejsc w dziurke od silniczka. Popsikalem wd40, troche poruszalem, wytarlem i wycieraczka juz nie chodzi... Po wlaczeniu slychac jak silniczek chodzi, ale wycieraczka nie. Wyglada na to jakby bolec wchodzil za plytko. Szyba jest domknieta poprawnie (mechanizm od roletki dziala poprawnie).

 

Zanim wycieraczka przestala chodzic calkowicie, gdy szyba byla zamknieta nie dalo jej sie ruszyc. Teraz mozna swobodnie ja obkrecac, tak jakby szyba byla otwarta.

 

Na mechanizmie silniczka mozna zauwazyc, ze chodzi on jakby nie chwytajac bolca od wycieraczki - sa slady. Czy jest mozliwe, zeby to koleczko od silniczka sie obnizylo? Poniewaz jest tam widoczna szpara (choc chyba w miare rowna na calej dlugosci)

 

Jakies propozycje rozwiazania problemu??

 

Pozdrawiam

Opublikowano
Zdjąć plastiki z klapy, zamknąć się w bagażniku, poprosić drugą osobę aby włączyła wycieraczkę /albo włączyć czasówkę/ i sprawdzić co się dzieje? :mrgreen: Zobaczyć czy bolec z wycieraczki wchodzi i spina się z kółeczkiem od silnika?

pozdrawiam

http://www.hostpic.org/images/75oie_1992258bREE92Wx_2_.png

Pomogę w mojej okolicy przy diagnozie,kodowaniu itp. Free of charge.

Opublikowano
Czy wystarczy jak sciagne tylko ten plastik z szyby, czy musze zdejmowac wszystkie plastiki na klapie?? Bo jesli trzeba zdjac wszystkie plastiki to prosilbym o jakas podpowiedz jak to zrobic.
Opublikowano

bolec przy wycieraczce (ten, który wchodzi w oczko silniczka) jest na teleskopie, chodzi o to, żeby uszkodzonej czy wyłaczonej wycieraczce i pozostawionej na środku szyby zeby zamykając nie roztrzaskać koła silniczka. Jeśli nie trafisz w oczko silniczka bolec wejdzie do srodka, schowa się "w szybie". Sprawdź czy ten bolec teleskopowy odbija u CIebie jak należy, może nie wychodzi do końca i stąd problem. Mało prawdopodobne, żeby koło silniczka się obniżyło, jesli już poluzowałyby się jakieś śruby to cały mechanizm by się telepał.

 

Dla konserwacji zdemontuj ramie wycieraczki, cały czpień na ktorym się rusza, wyczyśc dokładnie czpień i tulejkę wewnątrz, nasmaruj czpień smarem białym do zawiasów odpornym na czynniki atmosferyczne i poskładaj wszystko jak trzeba. WD-40 to rozwiazanie bardzo krótkotrwałe i przyniesie wiecej szkody niż korzyści

sadzomiotacz pędzony gnojówką


Sprzedam swoje BMW E91 320d 163 KM 2006 390 kkm, Navi Prof., panorama, bezwypadkowe, zadbane, pewne. Info - priv

Opublikowano
Witam,

 

Wiec problem prawdopobnie jest z mojej winy, ale nie bardzo wiem co moglem zrobic zle. Zaczelo sie od tego, ze wycieraczka po wlaczeniu nie dochodzila do konca (zamiast obrotu 180*, robila mniej o 15* z kazdej strony), ale recznie mozna bylo ja dociagnac - silniczek byl zawsze po zakonczeniu pracy w poprawnej pozycji. Jako, ze szyba tylna otwiera sie oddzielnie zauwazylem pewna ciekawa zaleznosc. Po poprawieniu, badz nie ruszajac wycieraczki mozna bylo zamknac szybe, ale gdy ruszylo sie ja i wrocilo ponownie na pozycje pierwsza, to szyby zamknac juz sie nie dalo - co po przeanalizowaniu systemu wydaje sie oczywiste, poniewaz bolec od wycieraczki musi wejsc w dziurke od silniczka. Popsikalem wd40, troche poruszalem, wytarlem i wycieraczka juz nie chodzi... Po wlaczeniu slychac jak silniczek chodzi, ale wycieraczka nie. Wyglada na to jakby bolec wchodzil za plytko. Szyba jest domknieta poprawnie (mechanizm od roletki dziala poprawnie).

 

Zanim wycieraczka przestala chodzic calkowicie, gdy szyba byla zamknieta nie dalo jej sie ruszyc. Teraz mozna swobodnie ja obkrecac, tak jakby szyba byla otwarta.

 

Na mechanizmie silniczka mozna zauwazyc, ze chodzi on jakby nie chwytajac bolca od wycieraczki - sa slady. Czy jest mozliwe, zeby to koleczko od silniczka sie obnizylo? Poniewaz jest tam widoczna szpara (choc chyba w miare rowna na calej dlugosci)

 

Jakies propozycje rozwiazania problemu??

 

Pozdrawiam

 

 

Witam

Przerabiałem podobny problem :duh:

Wszystko znajdziesz tutaj viewtopic.php?f=70&t=120003

Mam nadzieje,ze to pomoze :D :cool2:

icon4.png

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.