Skocz do zawartości

Wymiana lusterka na fotochromatyczne - czy to możliwe?


Raptorek

Rekomendowane odpowiedzi

  • 8 miesięcy temu...
  • Zasłużeni forumowicze

Pozwólcie, że się podepnę... nie chcę zakładać nowego tematu dla takiej błahostki, jak obudowa lusterka wewnętrznego.

Kupując auto zauważyłem obudowę w schowku, więc moja czujność została uśpiona.

Po przyjeździe do domu postanowiłem ją założyć. Niestety nie dało się. Jakoś inaczej jest zrobione wyprofilowanie na sam "wysięgnik" lusterka. Niby średnica otworu się zgadza i nawet wskoczy

obudowa, ale tylko gdy lusterko jest opuszczone.

To jednak nie wszystko... przymierzając "na sucho" (że tak powiem), obudowę do szyby, okazuje się że jest szczelina między obudową a krawędzią szyby kilka centymetrów. Oczywiście można tę obudowę dosunąć do góry aż po podsufitkę, ale wtedy nie zgrywa się otwór w obudowie z lusterkiem. Wtedy też widać, że obudowa nie zakryje czarnego pola na szybie, bo jest po prostu za krótka.


Może to auto, miało inne lusterko. To co mam, to raczej zwykłe. ''Bajery'' jakie posiada, to mrugająca dioda od alarmu i pokrętło do przerzucania góra - dół.

Szyby mam przyciemnione, to wrażenie jest jak by i to lusterko było przyciemnione. :mrgreen:


W ETK jest wiele rodzai obudów. Kupił bym, ale nie wiem które wybrać. Kto wie jak dopasować właściwe? Jechać do ASO? Na obudowie są jakieś numery, ale żadne się nie pokrywają z ETK.

Tyle że wytłoczony znaczek BMW ma. :mrgreen:

Konie mechaniczne w skrócie - KM


Myślałeś kiedy by zostać dawcą szpiku kostnego? To nie boli.

http://www.dkms.pl/dawca/rejestracja/index.html


Nie zwracajcie uwagi na mego nicka, najczęściej mąż się wypowiada.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Cześć,

Przymierzam się do wymiany wkładów lusterek zewnętrznych na fotochromy i potrzebowałbym porady osób które to ogarniały albo dysponują schematami.

1. Lusterko wsteczne posiadam fotochromatyczne

2. Potrzebuje rozpiskę pinów w lusterku zewnętrznym

3. Które piny w złączach między kabiną a drzwiami kierowcy i pasażera odpowiadają na lusterka fotochromatyczne zewnętrzne 

 

W załącznikach zdjęcia.

 

Z góry dzięki za podpowiedzi, chyba że istnieje już taki poradnik 🙂

lusterko.jpg

kostka w drzwiach.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

100% pewności nie mam, ale fotochrom występował tylko w wersji lusterek "high" (3 pin (przedlift) lub 5 pin (LCI) lub +2 jak był asystent zmiany pasa). W wersji high informacja odnośnie ściemniania lusterek idzie po interfejsie LIN a nie oddzielnymi przewodami. Innymi słowy potrzebujesz zmienić lusterka (i panel sterowania szybami) żeby działały fotochromy.

Retrofity: 2VB - TPMS (RPA -> RDC); 302 - alarm; 5AC - HBA; 5AS (Driving Assistant: LDW+FCW); 5AS -> 5AT (Driving Assistant Plus: ACC+LDW+FCW); 5AR - TJA; 6UK+5A3 - NIVI3 + Targeted illumination
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wtyczki we wkładach mają 4 piny pytanie właśnie jak to wygląda na schemacie, bo tak rozkminiam temat i pasowałoby mi że 2 szt do grzania i 2 szt do fotochroma (+ i LIN) - nie wiem czy dobrze kombinuję.

LIN chciałem podpiąć pod lusterko wsteczne

Edytowane przez Ćwirek1685052466
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Ćwirek1685052466 napisał(a):

Wtyczki we wkładach mają 4 piny pytanie właśnie jak to wygląda na schemacie, bo tak rozkminiam temat i pasowałoby mi że 2 szt do grzania i 2 szt do fotochroma (+ i LIN) - nie wiem czy dobrze kombinuję.

same wkłady mają +/- do ogrzewania i +/- do fotochromu, ale wychodzi (nie rozbierałem takie lusterka), ze w lusterku high jest moduł do którego od strony auta jest podpięty LIN a wychodzą te 4 przewody do wkładu. W wersji basic nie ma takiego modułu i nie ma fotochromu.

lusterka basic mają piny:
x3 do sterowania położenia lusterka
x2 do podgrzewania
x2 do kierunkowskazu (LCI)

lusterka high mają piny:
zasilanie
masa
lin
x2 do kierunkowskazu (LCI)
 

Bezpośrednie podłączenie LIN z lusterka wewnętrznego do lusterek zewnętrznych wg. mnie nie zadziała. Wewnętrzne jest podłączone do JBE, zewnętrzne do FRM. O ile dobrze pamiętam to urządzenia na LIN tylko odpowiadają na zapytania kontrolera magistrali (FRM lub JBE w tym przypadku).

Moduł lusterka high wygląda tak:
1Vnc8XZaKh

 

Edit:

w poprzednim poście pisałem: "lub +2 jak był asystent zmiany pasa", co jest nie prawdą, bo informacja od asystenta idzie po LIN

Edytowane przez adam111
Retrofity: 2VB - TPMS (RPA -> RDC); 302 - alarm; 5AC - HBA; 5AS (Driving Assistant: LDW+FCW); 5AS -> 5AT (Driving Assistant Plus: ACC+LDW+FCW); 5AR - TJA; 6UK+5A3 - NIVI3 + Targeted illumination
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, Ćwirek1685052466 napisał(a):

Pytanie czy jesteś w stanie podać które który pin we wkładzie jest do czego 😄 

Tego niestety już nie ma na schematach...

Daj znać co z tego Ci się uda zrobić:)

Retrofity: 2VB - TPMS (RPA -> RDC); 302 - alarm; 5AC - HBA; 5AS (Driving Assistant: LDW+FCW); 5AS -> 5AT (Driving Assistant Plus: ACC+LDW+FCW); 5AR - TJA; 6UK+5A3 - NIVI3 + Targeted illumination
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jasne dam znać.

A może jest ktoś chętny do współpracy ? Np ktoś kto ma fotochromy i mógłby pomierzyć miernikiem jakie napięcia cię pojawiają na tej wtyczce lub ktoś ze śląska okolice Tarnowskie Góry, Gliwice i chce do mnie podjechać i sprawdzimy to razem 😄 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam nie używane wewnętrzne lusterko fotochromatyczne, sprawdzę czy jak się mu poda zasilanie na wtyczce to czy uda się je zmusić do ściemniania. Jak tak to zobaczę jakie jest napięcie na samym wkładzie.

  • Lubię to 1
Retrofity: 2VB - TPMS (RPA -> RDC); 302 - alarm; 5AC - HBA; 5AS (Driving Assistant: LDW+FCW); 5AS -> 5AT (Driving Assistant Plus: ACC+LDW+FCW); 5AR - TJA; 6UK+5A3 - NIVI3 + Targeted illumination
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, adam111 napisał(a):

mam nie używane wewnętrzne lusterko fotochromatyczne, sprawdzę czy jak się mu poda zasilanie na wtyczce to czy uda się je zmusić do ściemniania. Jak tak to zobaczę jakie jest napięcie na samym wkładzie.

Brązowy to masa

Czerwony to + 12 do grzania lusterek

Do sprawdzenia jakie napięcie pojawią się po ściemnieniu na wkladzie pomiędzy kablami:

Brązowy i fioletowy

Brązowy i czarny

 

Bo rozebrałem dzisiaj lusterko wsteczne i po ściemnieniu  na pinach idących do szkła pojawią się napięcie Ok 1,1 v i 0,26 v

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

A jak kolego chcesz je zmusic do sciemniania? Przycisk sobie zamontujesz? 🙂 Przeciez sciemnianiem ich steruje modul w lusterku, ktory dostaje info LINem z FRM, a ten dostaje info z czujnikow w lusterku wewnetrznym i porownuje ich naswietlenie. Nie ominiesz tego w zaden sposob i nie oszukasz "domowymi" sposobami. Mozesz to zrobic, ale tylko poprzez wymiane lusterek, instalacji itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu akurat się nie zgodzę, bo kolega @Ćwirek1685052466 może sprawdzać napięcie w fotochromie w lusterku wewnętrznym i na tej podstawie sterować lusterkami zewnętrznymi. Uważam, że to jest do zrobienia, ale jest to całkowicie nie standardowe rozwiązanie.

Retrofity: 2VB - TPMS (RPA -> RDC); 302 - alarm; 5AC - HBA; 5AS (Driving Assistant: LDW+FCW); 5AS -> 5AT (Driving Assistant Plus: ACC+LDW+FCW); 5AR - TJA; 6UK+5A3 - NIVI3 + Targeted illumination
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
W dniu 3.09.2023 o 21:31, adam111 napisał(a):

Tu akurat się nie zgodzę, bo kolega @Ćwirek1685052466 może sprawdzać napięcie w fotochromie w lusterku wewnętrznym i na tej podstawie sterować lusterkami zewnętrznymi. Uważam, że to jest do zrobienia, ale jest to całkowicie nie standardowe rozwiązanie.

Zasilanie do lusterka idzie bezposrednio ze skrzynki bezpiecznikow, to wiadomo, a modul w lusterku sterowany jest LINem. Tu jest dokladnie ta sama sytuacja jak w lusterkach zewnetrznych. Zasilanie fotochromu idzie bezposrednio z modulu i napiecie jest zalezne od roznicy w odczycie z czujnikow swiatla w lusterku. Nie jest wiec stale. Rozumiem, ze pomysl jest taki, aby poprowadzic kabel bezposrednio ze szkla lusterka wewnetrznego do lusterek zewnetrznych? Na upartego moze i jest to wykonalne, tylko ciezko powiedziec, czy obciazenie pradowe nie bedzie za duze dla ukladu w module lusterka kabinowego, bo jakby nie patrzec trzeba bedzie zasilic trzy szkla zamiast jednego. Nie mam pojecia jak pradozerny jest taki fotochrom. Ciagniecie kabli do lusterek zewn nie bedzie proste. Ja bym to zrobil porzadnie, wymieniajac lusterka i panel sterowania, no ale jak kolega chce walczyc i rzezbic, to powodzenia. Chetnie pomoge jakby jakies pytania byly.

Jest jeszcze jedna sprawa, ktora moze byc problemem. Poniewaz wklady w lusterkach zewn i wewnetrznym sa rozne, to zakres napiecia moze byc kompletnie rozny i wtedy caly misterny plan w pi.du. 🙂 Nie wiem tez, czy we wtyczkach do lusterek jest w ogole jakis wolne miejsce na nowy pin do wykorzystania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja bardziej myślałem żeby dać jakiś mikrokontroler mierzący napięcie na wkładzie lusterka wewnętrznego i w zależności od tego napięcia sterujący napięciem w dwóch wkładach wewnętrznych. Rozwiązanie to jest ze względu na wspomniany potencjalny problem z zasileniem wkładów, ale może i środkowe lusterko uciągnie?:) @Ćwirek1685052466 może zmierz prąd przy ściemnianiu.

4 godziny temu, mmw napisał(a):

Nie wiem tez, czy we wtyczkach do lusterek jest w ogole jakis wolne miejsce na nowy pin do wykorzystania.

Nie ma, ale można przewiercić:)

Retrofity: 2VB - TPMS (RPA -> RDC); 302 - alarm; 5AC - HBA; 5AS (Driving Assistant: LDW+FCW); 5AS -> 5AT (Driving Assistant Plus: ACC+LDW+FCW); 5AR - TJA; 6UK+5A3 - NIVI3 + Targeted illumination
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdzę te prądy.

Na innym forum wyczytałem że napięcie sterujące fotochromem waha się od 0,5 do 1,5 V w zależności od natężenia światła padającego na czujniki w lusterku wewnętrznym i takie też pokazało się podczas mojego pomiaru.

Przeciągnięcie dodatkowego kabelka do wkładu to dla mnie najłatwiejsze zadanie 🙂 

Generalnie szukam takiego rozwiązania ponieważ w innym aucie - Vectra C - u siebie też zrobiłem podobny zabieg i to działa - tam też występuje sterowanie CAN  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wow:) super:)

Mam wrażenie, że powinny się bardziej ściemniać... Może napięcie jest jednak za małe?

jak przeciągałeś kable do samych lusterek?

Retrofity: 2VB - TPMS (RPA -> RDC); 302 - alarm; 5AC - HBA; 5AS (Driving Assistant: LDW+FCW); 5AS -> 5AT (Driving Assistant Plus: ACC+LDW+FCW); 5AR - TJA; 6UK+5A3 - NIVI3 + Targeted illumination
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ściemniają się mocniej wszystko zależy od natężenia światła jakie pada na czujnik i pod jakim kątem.

Kable przeciągnięte przez o oryginalne wtyczki w drzwiach poprzez uzupełnienie pinów w wolnych slotach a przy samym lusterki to już trochę inwencja twórcza bo tam nie miałem wolnych - rozwierciłem w tym miejscu i przeciągnąłem kabelek oczywiście robiąc złącze aby mozna było w razie w wyjąć całe lusterko bez cięcia kabli.

image.png.2e94a7ce29cc0424cad1d25ad416df01.png

Edytowane przez Ćwirek1685052466
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.