Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

 

Mam problem z nagrzewaniem się silnika w moim BMW e36 316i rocznik 1999. Skrzynie mam automatyczną

 

Gdy stoję w korku lub jadę bardzo wolno silnik zaczyna się bardzo mocno nagrzewać. Wskazówka pokazuje maksymalną temperaturę.

Problem ten pierwszy raz spotkałem gdy wybuchł mi na autostradzie płyn chłodniczy i musiałem być holowany do domu.

Wraz z moim kolegą mechanikiem stwierdziliśmy po oględzinach że wina jest w termostacie, który był bardzo stary i widać było że przeciekał. (Stwierdziliśmy że się nie otwierał)

Wymieniłem termostat, króciec oraz czujnik temperatury.

Przez pewien okres po wymianie nie zauważałem żadnych problemów z silnikiem (chyba się nie przegrzewał, nie wiem może nie zauważyłem).

Problem wrócił 2 miesiące temu gdy dałem mojej dziewczynie potrenować robienie łuku. Auto poruszało się bardzo wolno. Raz w przód raz w tył na niewielkim odcinku (łuku) wtedy właśnie zaobserwowałem że zaczyna mi delikatnie parować z pod maski. Od razu kazałem zgasić dziewczynie silnik (wskazówka temp. pokazywała max), nic się nie stało więc poczekałem aż silnik się ochłodzi i pojechałem do domu. Problem ten zignorowałem i niestety zapomniałem że taki problem wystąpił. Spytałem się jeszcze wtedy kolegi mechanika czemu się tak dzieje, nie potrafił zlokalizować problemu, ale powiedział że jak jadę szybko to jest nawiew z dworu i silnik ma wystarczające chłodzenie. Od tamtego czasu nie było sytuacji żeby dziewczyna wolno jeździła albo żebym stał w korku więc auto zawsze miało nawiew z dworu i silnik się nie przegrzewał.

Tydzień temu stałem w korku i problem znowu wrócił, poczułem taki dziwny swąd jak wtedy na autostradzie i wtedy gdy dziewczyna robiła łuk. Jest to chyba płyn chłodniczy(?). W panice aby auto znowu się nie przegrzało (bo wskazówka znowu pokazywała już prawie max.) włączyłem zimny nawiew z klimatyzacji, okazało się że przestałem czuć swąd, a wskazówka wróciła na środek, na swoje miejsce. Następnego dnia zrobiłem test na sprawdzenie czy rzeczywiście włączenie klimy w aucie chłodzi mi silnik i okazało się że to prawda. Nie ma mowy tu o spieprzonej elektryczności ponieważ gdy wskazówka pokazuje max czuje ten swąd czyli silnik na pewno się przegrzewa.

 

Przechodząc do sedna. W czym problem? Co jest zepsute? Kolega Mechanik mówi że to może pompa wody, ale on nie jest pewny.

Opublikowano

zacznij od sprawdzenia i najlepiej ponownego odpowietrzenia układu. Masz ogrzewanie normalne ? w sensie czy leci ci gorące powietrze jak ustawisz na panelu ?

druga sprawa to sprawdzenie czy termostat się otwiera, zajmuje to minute, wystarczy sprawdzić temperature węża wodnego przed termostatem i za nim. Jeśli temp. sie różnią a auto się grzeje to znaczy że termostat się nie otwiera.

kolejna sprawa to sama chłodnica czy jest sprawna, może nie mieć pełnej przepustowości z powodu kamienia, zagnieceń etc. Przy chłodnicy dłonią też trzeba sprawdzić czy równomiernie jest nagrzana, może auto się grzeje a chłodnica jest zimna ?

 

ostatnia sprawa to dopiero wisko, przy takich temperaturach jak teraz wisko prawie nie ma nic do roboty, mam sprawne wisko i przez dobre pół roku w ogóle go nie słychać, dopiero koło maja jak temp. wzrośnie do ponad 20 stopni i przegonie auto to dopiero zaczyna spinać. Obecnie ciężko jest umordować auto żeby musiało się spiąć. Ale jak masz auto zagotowane to sprawdź na wolnych obrotach czy możesz palcami zatrzymać wiatrak albo jak się boisz palcami to kawałkiem patyka nawet. Jak zatrzymasz palcami a wskazówka za pionem to znaczy że wisko też smietnik i musisz wymienić. Jak dostaniesz po paluchach i wisko ci się nie pozwoli zatrzymać to jest sprawne. Nie bój się na luzie ci nic z palcami nie zrobi, wielokrotnie zatrzymywałem palcami.

 

Warto też odkręcić korek (ale nie jak auto jest zagotowane) i sprawdzić czy przelewa się płyn, pozwala to sprawdzić czy pracuje pompa. Ją bym zostawił na sam koniec.

szukam
Opublikowano
Kolega ma klimatyzację to raczej viska nie uświadczycie panowie. Po objawach można wnioskować że albo nie załączają się wyższe biegi wentylatora jak by czujnik temperatury nie podawał z tym że czujnik na zegary i czujnik temperatury silnika to dwie różne sprawy (włączenie klimy powoduje przyspieszenie wentylatora), albo nie wyrabia pompa wody ale to w E36 bardzo rzadki przypadek. Spróbuj podpiąć pod kompa te roczniki już dają się diagnozować pod kątem elektroniki sterującej wentylatorem.
BMW forever!!!
Opublikowano
Kolega ma klimatyzację to raczej viska nie uświadczycie panowie.

Robiłem kilka e36 z klimą ale nigdy nie zwróciłem uwagi na brak wiska, plus dla Ciebie :)

Co do czujników- w wersjach po lifcie zastąpiono dwa czujniki 3 pinowe, jednym czteropinowym.

Opublikowano
Kolega ma klimatyzację to raczej viska nie uświadczycie panowie.

 

To nie jest zasada, ja miałem klimatronik i miałem visco. Fakt, powinien być el. wentylator bo rocznik 97. Ale jak widać różnie bywa :)

Opublikowano
Ja bym se dał rękę uciąć że po 96r nie było wiskozy przy klimie :), a robiłem teraz koleżance wymianę termostatu w Compakcie z 99r i tam na pewno wiskozy nie było.
BMW forever!!!
Opublikowano
zacznij od sprawdzenia i najlepiej ponownego odpowietrzenia układu. Masz ogrzewanie normalne ? w sensie czy leci ci gorące powietrze jak ustawisz na panelu ?

Układ był dopiero co odpowietrzany przy wymianie termostatu itd. Ogrzewanie było normalne na początku, a teraz nie zacznie grzać póki nie wejdę silnikiem na 3,4 tyś. obrotów. Gazuje tak przez 5 sekund i potem już grzeje ciągle.

 

druga sprawa to sprawdzenie czy termostat się otwiera, zajmuje to minute, wystarczy sprawdzić temperature węża wodnego przed termostatem i za nim. Jeśli temp. sie różnią a auto się grzeje to znaczy że termostat się nie otwiera.

kolejna sprawa to sama chłodnica czy jest sprawna, może nie mieć pełnej przepustowości z powodu kamienia, zagnieceń etc. Przy chłodnicy dłonią też trzeba sprawdzić czy równomiernie jest nagrzana, może auto się grzeje a chłodnica jest zimna ?

 

Sprawdzę jutro u mechanika i dam odpowiedź.

 

jak masz auto zagotowane to sprawdź na wolnych obrotach czy możesz palcami zatrzymać wiatrak albo jak się boisz palcami to kawałkiem patyka nawet. Jak zatrzymasz palcami a wskazówka za pionem to znaczy że wisko też smietnik i musisz wymienić. Jak dostaniesz po paluchach i wisko ci się nie pozwoli zatrzymać to jest sprawne.

 

Też jutro sprawdzę jak mam w ogóle te visco.

 

Warto też odkręcić korek (ale nie jak auto jest zagotowane) i sprawdzić czy przelewa się płyn, pozwala to sprawdzić czy pracuje pompa. Ją bym zostawił na sam koniec.

Sprawdzę na koniec

 

Spróbuj podpiąć pod kompa te roczniki już dają się diagnozować pod kątem elektroniki sterującej wentylatorem.

 

Niestety komp zwariował i nic się nie da z niego wyczytać, ale spróbuję jeszcze raz i dam odpowiedź. Zobaczę czy mam to visco.

 

Dzięki wszystkim za pomoc. Jutro 28.11.16 wszystko sprawdzę i dam Wam odpowiedzi.

 

EDIT: A więc wentylator mam elektryczny. (Nie wisco). Okazało się że wentylator w ogóle się nie kręci. Nagrzałem auto tak aby wskazówka pokazywała prawie czerwone pole wysiadłem z auta otworzyłem maskę i okazało się że wentylator przy wzroście temp. także się nie kręci. W wiatrakach elektronicznych jest tak że jak włączam klimatyzacje w aucie to ten wiatrak się załącza także. To wyjaśnia czemu spadała temp. silnika gdy włączałem klime. Sprawdzałem bezpiecznik odpowiadający za wentylator i wyglądał normalnie. Nie był jakiś przepalony. Więc w czym tu wina?

Opublikowano

Odśiweżam

 

A więc wentylator mam elektryczny. (Nie wisco). Okazało się że wentylator w ogóle się nie kręci. Nagrzałem auto tak aby wskazówka pokazywała prawie czerwone pole wysiadłem z auta otworzyłem maskę i okazało się że wentylator przy wzroście temp. także się nie kręci. W wiatrakach elektronicznych jest tak że jak włączam klimatyzacje w aucie to ten wiatrak się załącza także. To wyjaśnia czemu spadała temp. silnika gdy włączałem klime. Sprawdzałem bezpiecznik odpowiadający za wentylator i wyglądał normalnie. Nie był jakiś przepalony. Więc w czym tu wina?

Opublikowano
nie wiem czy jeszcze nie bedzie jakiś przekaźnik wentylatora obok bezpieczników. Znajdz sobie spis przekaźników i sprawdź czy czasem też jakiegoś nie ma. Wentylator klimy ma 2 przekaźniki. Ale tez dziwne bo tutaj już jest chyba zabezpieczenie że jak temp. wzrośnie to automatycznie odpali wentylator klimy bez jej włączania.
szukam
Opublikowano
Jest jeszcze termowłąćznik w chłodnicy. http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=CA01-EUR-02_1993_E36_BMW_318i&diagId=17_0959#61318361787

On odpowiada za załączanie wentylatora przy określonej temperaturze. Prawdopodobnie to masz do wymiana. Sprawdź rezystancję na tych pinach przy temp 80 stopni i daj znać.

Ten czujnik pokazany na zdjęciu wymieniałem ostatnio przy wymianie termostatu. To on jest spieprzony? Sprawdzę rezystancję i dam znać.

Opublikowano

Najpierw to odpowietrz to auto a nie tak jeździsz.

 

Wiadomo że silnik wentylatora jest sprawny. Podłącz do kompa może przeklamuje odczyt z chłodnicy. Bo to temp w chłodnicy steruje wentylatorem s nie z bloku.

 

Termostat się otwiera? Chłodnica na całej powierzchni jest gorąca? To wszystko sprawdź po odpowoetrzeniu układu bo masz zapowietrzony.

 

I nie katuj tego auta w ten sposób że specjalnie go rozgrzewasz do czerwonego pola bo będziesz ściągać czapkę

Opublikowano
W chłodnicy masz dwustopniowy włącznik wentylatora jeśli działa to znaczy że ewidentnie chłodnica się nie nagrzewa tak jak powinna. Tak jak powyżej kolega napisał przede wszystkim sprawdź czy jak silnik zaczyna się przegrzewać to wąż wchodzący do chłodnicy i wychodzący są gorące. Jeśli chłodnica cała się nie nagrzewa to w zasadzie można zwalić wszystko na termostat gdyby nie to że opisujesz jeszcze jeden niepokojący objaw mianowicie brak ogrzewania, przy zamkniętym termostacie ogrzewanie będzie działać aż nadto wydajnie. Powodów braku ogrzewania może być kilka przede wszystkim zapowietrzony układ chłodzenia. Po drugie termostat zacięty w pozycji otwarty(odpada bo silnik by się nie przegrzewał). Po trzecie układ chłodzenia może się zapowietrzać na skutek uszkodzenia uszczelki pod głowicą i wtedy jego odpowietrzenie będzie niemożliwe lub da efekt na krótki czas. Podstawa to prawidłowe odpowietrzenie układu do dalszej diagnostyki. W wypadku uszkodzenia samego czujnika włączającego wentylator raczej nie było by problemu z ogrzewaniem w aucie.
BMW forever!!!

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.