Skocz do zawartości

E36.Dane techniczne i wiadomości ogólne.


Rekomendowane odpowiedzi

  • Moderatorzy
Opublikowano

Skoro praktycznie wszystkie takie tematy powymierały nie będę reanimował tylko robię nowy. Jest tego dość sporo więc proszę o pomoc i zamieszczanie informacji-potem połączę to w jedną całość.Chyba, że macie to w dupie to ogarnę powolutku sam :mrgreen:

PS.Może ktoś by zrobił opis wnętrza, zmian, kierownice, m-paki itd. Jutro postaram się zrobić koła i rozmiary.

No to zaczynam :)

1.Wstęp

BMW serii 3 o kodzie E36 pojawiło się w 1990 roku jako następca modelu E30. Było ono oferowane na wielu rynkach na całym świecie. Model ten odniósł wielki sukces i był chętnie kupowany ze względu na mnogość wersji nadwozia jak i silnikowej. Produkcję modelu zakończono w 2000r wraz z pojawieniem się na rynku następcy o kodzie E46.

Daty produkcji poszczególnych modeli(daty mogą się różnić w zależności od miejsca gdzie oferowano auto)Daty podane są dla rynku europejskiego.

Sedan 1991-1998

http://i.imgur.com/5mhwHCmm.jpg

Coupe 1991-1999

http://i.imgur.com/6xRi3XRm.jpg

Cabrio 1992-1999

http://i.imgur.com/Y4cgLhDm.jpg

Touring(kombi) 1994-1999

http://i.imgur.com/lRN0wH8m.jpg

Compact. 1994-2000

http://i.imgur.com/IgKg7zAm.jpg

Na bazie E36 powstały też wersje:

- usportowione M3 ( cabrio, coupe i sedan)

http://i.imgur.com/mH0BUsBm.jpg

- roadster Z3

http://i.imgur.com/ZYkI7TBm.jpg

-Top cabrio .Firma Baur wyprodukowała swój projekt kabrioletu(falldach).

http://i.imgur.com/JdCmfcpm.jpg

Auto modernizowano cały czas ale największe zmiany w palecie silników, wyposażeniu i wnętrzu przebiegły w latach 1995-1996.

2.Silniki.

Samochody napędzane były silnikami rzędowymi cztero lub sześciocylindrowymi zarówno benzynowymi jak i diesla.

2.1 Silniki czterocylindrowe

-Wersje 316i,318i posiadały silnik o oznaczeniu M40. Silnik ten poddano modyfikacji wprowadzając łańcuch rozrządu, inny układ zapłonowy i kolektor ssący. Silnik ten oznaczono jako M43.

M40

http://i.imgur.com/PmONRJMm.jpg

M43

http://i.imgur.com/kuBuscYm.jpg

M43TU

http://i.imgur.com/YP9MgJBm.jpg

-Wersje 318is, 318ti posiadały silnik o oznaczeniu M42 i późniejszy M44 (1,9).

M42

http://i.imgur.com/ihhVKc6m.jpg

M44

http://i.imgur.com/8TOu8S0m.jpg

-Wersja 318tds. Silnik wysokoprężny turbodoładowany o oznaczeniu M41.

http://i.imgur.com/jwOTcThm.jpg

2.2 Silniki sześciocylindrowe.

-Wersje 320i, 325i, 328i. Posiadały silniki o oznaczeniu M50 który został od 92 roku wyposażony w zmienne fazy rozrządu tzw. Vanos .

M50

http://i.imgur.com/QnS4xiEm.jpg

M50 Vanos

http://i.imgur.com/hGqSjHDm.jpg

-Wersje 323i, 323ti, 328i wprowadzony w 1995r silnik o oznaczeniu M52 z Vanosem który zastąpił silnik M50 .Był to silnik o niemal identycznej budowie co silnik M50 lecz nie był wykonany z żeliwa tylko ze stopów lekkich.

http://i.imgur.com/BszHEXSm.jpg

-Wersja M3. Silnik S50B30 o pojemności 3 litrów w dwóch odmianach. Wersja na Europę o mocy 282-295KM i wersja US o mocy 240KM .Trzecia odmiana silnika to zwiększona pojemność do 3200cm3.

http://i.imgur.com/tW9p5lfm.jpg

-Wersja M3. Silnik o oznaczeniu S52B32 o pojemności 3,2 litra i mocy 321KM. Wersja US miała 240KM.

http://i.imgur.com/bc5d8y3m.jpg

-Wersja M3. Silnik o oznaczeniu S54B32 o pojemności 3,2 litra i mocy 343KM. Stosowany w końcówce produkcji E36 i można go praktycznie tylko spotkać w modelu Z3. Silnik był dalej stosowany w E46.

http://i.imgur.com/bKhEXCDm.jpg

-Wersje 325tds. Silnik wysokoprężny turbodoładowany o oznaczeniu M51.

http://i.imgur.com/MWyMEclm.jpg

2.3Dane techniczne silników

http://i.imgur.com/6otyfPl.jpg

http://i.imgur.com/S7RrdYQ.png

2.4.Ciekawostki i informacje.

-Wiele kontrowersji było wokół silnika M52 gdzie cały silnik zrobiony jest ze stopu aluminium.Tuleje zostały pokryte nikasilem, który był tańszy w produkcji niż standardowy blok gdzie tuleje były wykonane z żeliwa i wprasowywane w aluminiowy blok. Miało to między innymi tę przewagę, że aluminiowe elementy silnika lepiej odprowadzały ciepło od stosowanych dotychczas stalowych, co ma szczególne znaczenie w wysilonych silnikach wyścigowych.Niestety, siarka zawarta w niskiej jakości paliwach stosowanych w wielu miejscach na świecie, powodowała niszczenie cylindrów i kosztowne naprawy.

Nikasil jest skrótem od słów: Nickel-Carbide-Silicon (nikiel - węglik - krzem). Jest to bardzo twarda ceramiczna powłoka znacznie twardsza niż stal. Silniki przeznaczone na rynki o wysokiej zawartości siarki w benzynie np. USA miały żeliwne tuleje cylindrowe umieszczane w bloku aluminiowym reszta silnika była identyczna.

Ogólnie silniki M52 okazały się jednak jednymi z najlepszych i bardzo trwałych silników wyprodukowanych przez BMW.

-Silniki S 50 i S52 wersja na USA miały zawsze po 240KM. Te silniki nosiły oznaczenie "S" jednak było im dużo bliżej do tradycyjnych silników M50 i M52 niż do europejskich wersji silników "S"

-Pierwsze silniki S54 miały wadę fabryczną polegającą polegającą na zastosowaniu wadliwego materiału przy produkcji panewek korbowodowych. Usterka ta często powodowała problemy silnikowe. BMW usuwało bezpłatnie usterkę, a w krytycznych przypadkach nawet wymieniało silnik.Usterkę usunięto dopiero w autach po 2003r.

-W wersjach z silnikami sześciocylindrowymi akumulator był zawsze w bagażniku po jego prawej stronie.

-Silniki z Vanosem wyróżniają się inną pokrywą rozrządu(wygarbienie) Do kodu tych silników dodano „TU”.

-W silnikach M50 charakterystyczny jest wlew oleju od strony grodzi.

-Otóż gdyby ktoś się zastanawiał nad oznaczeniami 325iS to... 325i to sedan, a 325iS to coupe.

3.Ilości paliwa,olejów i innych płynów.

http://i.imgur.com/E4pS9tb.jpg

4. Zużycie paliwa i emisja dwutlenku węgla.

http://i.imgur.com/b6eZImt.jpg

http://i.imgur.com/44IRnFV.jpg

5.Osiągi.

http://i.imgur.com/T4DHXRu.jpg

http://i.imgur.com/FK0c6HU.jpg

http://i.imgur.com/8072yzD.jpg

6.Wymiary.

http://i.imgur.com/UyLlLns.jpg

http://i.imgur.com/BAxIrzx.jpg

7.Najczęściej stosowane/spotykane felgi i rozmiar ogumienia.

http://i.imgur.com/eIJVsjR.jpg

http://i.imgur.com/68AD3f1.jpg

http://i.imgur.com/cnEyzea.jpg

7.1 Dopuszczalne koła i opony

http://i.imgur.com/Ao7CjfU.jpg

7.2 Ciśnienia w kołach

http://i.imgur.com/9WWu40b.jpg

8.Masy

http://i.imgur.com/tdnOSWO.jpg

9.Kierownice

Kierownice o niektórym wzorze były dostępne zarówno z jak i bez Airbag.

http://i.imgur.com/bgLuRSx.jpg

10.Deska rozdzielcza.

W E36 montowane były 3 rodzaje kokpitów.

-Do roku 95 montowano deskę tzw przedliftową.

http://i.imgur.com/9IcC89Bm.jpg

-Od roku 95 montowana była deska rozdzielcza o zmienionym kaształcie z wbudowaną poduszką dla pasażera.

http://i.imgur.com/Fnzh8zum.jpg

-Montowany tylko i wyłącznie do wersji Compact wzorem przypominająca deskę z E30.

http://i.imgur.com/h0YHXkOm.jpg

ec2Wze6.jpg
Opublikowano (edytowane)

Dzięki. Co do deski, to różniły się również kratkami od strony pasażera ( w przedlifcie można było obracać całą kratkę, a w polifcie jest od tego ten mechanizm a kratka jest wbudowana). Do tego kolor deski, czarne tylko przedlift, a czarno szare/ całe szare/jasne (kolor coyote?) w polifcie, tak mi się wydaje, jeśli nie to poprawcie. Jeszcze zegary w przedlifcie miały podany litraż jeśli chodzi o stan paliwa w baku, w polifcie kreski oraz 1/2 i 1/1. Do tego inne wyskalowanie prędkościomierza i wskazówki temperatury silnika, w przedlifcie była kreska po środku, w polifcie nie :)

 

O te kratki mi chodziło :)

Przedlift:

http://images.tinypic.pl/i/00835/jng1xtm6c46m_t.jpg

Polift:

http://pics.tinypic.pl/i/00835/9bms9l31o2pf_t.jpg

(zegary mam od przedlifta jak coś, żeby nie było ;))

Edytowane przez michau1
  • 2 lata później...
Opublikowano

Wrzuce troche statystyk produkci bo akurat cos znalazlem :mrgreen:


Market Total_Production

ECE 890648

EUR 1500209

IDN 14608

MEX 1584

MYS 7502

PHL 2135

THA 17030

URY 96

USA 515897

VNM 216

ZAF 92471

Total; 3042396


Model Total_Production

316g 544

316i 648182

318i 580244

318is 191053

318tds 109299

318ti 97961

320i 350966

323i 86452

323ti 15155

325i 256786

325is 36315

325td 55249

325tds 65687

328i 180302

M coupe 6291

M roadst 15322

M3 71241

Z3 263887

Z3 coupe 11460


Chassis_Type Total_Production

COMPACT 396120

CONVERTIBLE 196544

COUPE 487249

ROADSTER 279209

SALOON 1552663

TOURING 130611


Motor_Type Total_Production

M40 398936

M41 109299

M42 223724

M43 749146

M43TU 70812

M44 209370

M50 519101

M51 120936

M52 443604

M52TU 58383

M54 46231

S50 41823

S50US 10220

S52 37790

S54 3021


Transmission_Type Total_Production

AUT 751894

MECH 2290502

:cool2:

  • 1 miesiąc temu...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.