Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Zamieszczam opis jak w E9X łatwym kosztem możemy dołożyć zestaw głośnomówiący Bluetooth oraz odtwarzanie z USB.

 

Auta już nie posiadam, ale jakby ktoś nabrał ochotę to mam opisywany zestaw nadal do sprzedania (demontaż przed sprzedażą):

 

http://allegro.pl/show_item.php?item=6584516507

 

W E9X tradycyjnie aby dołożyć BT trzeba by dokładać moduł ULF i puszczać wiązkę kabli (oczywiście w przypadku kiedy ktoś nie miał na wyposażeniu gotowej instalacji przygotowanej - ja nie miałem) z bagażnika w okolice schowka przy kierownicy, dalej do podsufitki, do skrzynki z bezpiecznikami. Ogólnie czekałaby mnie drugi raz ta sama robota. Na szczęście w E90 jest jeszcze jedna opcja, mianowicie przełożenie radia Professional od E90 LCI po 2011r.

 

Moje stare radio miało dwa defekty: typowa usterka wyświetlacza, przejawiająca się bad pixelami, kiedy radio się nagrzało, oraz przycinający się przycisk Menu. Radio miałem reanimować i już prawie miałem zamówiony nowy wyświetlacz z Czech, ale postanowiłem dołożyć BT więc decyzja zapadła aby kupić radio z wbudowanym BT/USB.

 

Radio na pozór nie różni się niczym od poprzednika. Z tyłu jednak ma dodatkowy port na kabel do gniazda USB/AUX.

 

http://i64.tinypic.com/fuubuw.jpg

 

Aby dołożyć USB, zakupiłem nowe gniazdo USB/AUX 84109237653.

 

http://i66.tinypic.com/r1mye1.jpg

 

U mnie do radia dołożony był kabel koaksjalny FAKRA. Jak ktoś nie ma to musi kupić 61119129360.

 

http://i67.tinypic.com/15btq1.jpg

 

Trzeba zdemontować stare gniazdo AUX i tutaj opatentowałem ciekawe rozwiązanie jak to zrobić w mniej więcej 15 sekund. Wszystkie porady i fotorelacje w internecie, które widziałem z demontażu tego gniazda zakładały rozbieranie tylnej konsoli, kanału wentylacyjnego tylnej kanapy itd. Ja wykorzystałem otwory wentylacyjne w cup holderze. Trzeba trafić, cienkim, zagiętym kluczem na gniazdo i wypchnąć je od dołu. Trzyma się ono na dwa klipsy. Można sobie dzięki temu zaoszczędzić myślę jakieś 1,5 godziny pracy. Jak ktoś chce zobaczyć jak łatwo się to demontuje to nagrałem krótki tutorial: https://www.youtube.com/watch?v=-RZtbZo2CGw

 

Po demontażu gniazda trzeba puścić kabel do radia. Zdjąłem listwę konsoli, zdemontowałem panel klimatronika i wyjąłem radio.

 

http://i68.tinypic.com/2hf8ffl.jpg

 

Kabel da się puścić bez demontażu połowy samochodu. Demontujemy mieszek lewarka hamulca ręcznego.

 

http://i65.tinypic.com/29cqg03.jpg

 

Przepuszczamy kabel przez otwór po gnieździe AUX. Trzeba przywiązać uwagę do tego, aby kabel nie miał styczności z zębatkami hamulca ręcznego i nie miał z nim kontaktu w żadnym położeniu.

 

http://i65.tinypic.com/2m698vp.jpg

 

Dalej kabel puszczamy pod listwą przy dźwigni zmiany biegów, dołem za panelem klimatronika do radia. Oryginalna wiązka kabli idzie pod całą konsolą, ale chcąc puścić tamtędy kabel trzeba by ją demontować.

 

http://i66.tinypic.com/2qkt9b8.jpg

 

Przełożenie wtyku AUX ze sterego gniazda, podłączenie wtyczki USB i instalacja USB została zakończona.

 

http://i64.tinypic.com/2lihfvd.jpg

 

http://i63.tinypic.com/nwww92.jpg

 

http://i66.tinypic.com/8ycrog.jpg

 

http://i64.tinypic.com/fudzc.jpg

 

Teraz czas na Bluetooth. Aby zainstalować BT potrzeba mikrofon, wtyk do mikrofonu 61138377072, 4 wtyki z fragmentem przewodu 61130005197, wtyk 12 pin do radia 61138384550, obudowę gniazda 12 pinowego 61138387206 (biała obudowa widoczna jest na zdjęciu wyżej, razem z portem USB/AUX).

 

http://i66.tinypic.com/2hrpkxf.jpg

 

Mikrofon znalazłem w piwnicy od E39.

 

4 wtyki z przewodami kupiłem w ASO.

 

Do mikrofonu potrzebny jest wtyk 3 pin. Po drugiej stronie, wtyk 12 pin, który idzie do radia. Łączymy pin 1 mikrofonu z pinem 1 gniazda 12 pinowego. Pin 2 z mikrofonu łączymy z pinem 6 gniazda 12 pinowego. Do gniazda 12 pinowego na początku nie radzę osadzać wtyków, będzie łatwiej puścić kable.

 

Tutaj widać częściowo zarobioną i przygotowaną wiązkę mikrofonu, oplecioną taśmą parcianą.

 

http://i66.tinypic.com/25672ue.jpg

 

Na tym etapie możliwe jest pójście na łatwiznę i zakup mikrofonu i obudowy kierownicy od E93. Wtedy mikrofon będziemy mieli nad kierownicą. Ja wolałem puścić instalację, tak jak fabrycznie powinna być w E92, czyli do mikrofonu w podsufitce.

 

Po pierwsze trzeba odłączyć klemę minusową od akumulatora.

 

Dalej zdemontować schowek przy kierownicy i dolną osłonę pod kierownicą.

 

http://i66.tinypic.com/r1zlgw.jpg

 

Później zdemontować obudowę lewego słupka.

 

http://i64.tinypic.com/2d0kz74.jpg

 

Następnie odkręcić oba uchwyty osłony daszka przeciwsłonecznego lewego.

 

http://i65.tinypic.com/8vojo9.jpg

 

Później odkręcić jeden uchwyt osłony daszka przeciwsłonecznego pasażera.

 

http://i65.tinypic.com/2qvrt6d.jpg

 

Po demontażu uchwytów daszków, sięgamy palcami pod podsufitkę i popychamy dwa klipsy trzymające FZD. Klipsy są na wysokości lewej i prawej lampki. Łatwo je wyczuć palcami. FZD ładnie wyskakuje z podsufitki.

 

http://i66.tinypic.com/2zehv5s.jpg

 

W FZD zamiast mikrofonu założone są zaślepki mikrofonów. Trzeba usunąć tą zaślepkę aby zyskać miejsce na mikrofon.

 

http://i64.tinypic.com/15qpwti.jpg

 

http://i63.tinypic.com/1z7qkz.jpg

 

Mikrofon od E39 nie do końca pasuje. Jest o około 3mm za wąski. Wymienię go z czasem, na razie zostaje bo taki właśnie miałem pod ręką.

 

http://i67.tinypic.com/2vrsa55.jpg

 

Puszczamy kabel od mikrofonu, pod podsufitką, do lewego słupka. Na słupku zwracamy uwagę, aby kabel biegł za poduszką powietrzną. Trzeba przypilnować tego, przy składaniu osłony słupka.

 

http://i65.tinypic.com/1z2pws6.jpg

 

http://i65.tinypic.com/2w6ark1.jpg

 

Kabel przepuszczamy przez otwór u podstawy lewego słupka. Przeciągamy go dalej przez otwór po schowku, dalej pod kierownicą w okolice radia.

 

http://i65.tinypic.com/34i3afp.jpg

 

Na końcu zarabiamy gniazda we wtyku 12 pinowym:

 

http://i64.tinypic.com/9suhyf.jpg

 

Wkładamy gniazdo 12 pin w obudowę gniazda 12 pin, dalej wkładamy całość w główny wtyk radia i gotowe.

 

http://i68.tinypic.com/rlyumh.jpg

 

Widok na chwilowy, ogólny bałagan w samochodzie :D

 

http://i66.tinypic.com/24mt5r9.jpg

 

Składanie wszystkiego do kupy i można cieszyć się Bluetoothem i USB. Po całym zabiegu zmieniłem tymczasowo w module CAS datę produkcji auta na 0311 i dopisałem do Vehicle Order opcje 6FL, 6NN i zresetowałem moduł radia. Czy coś to dało nie wiem. Reset działa, natomiast nie mogę dostać się do modułu 2RAD aby go odczytać i przekodować. Podobno komunikacja w nowszych radiach idzie po MOST i zwykły kabel D-Can tego nie ogarnia. Natomiast wszystko działa jak należy. Bluetooth, USB, Voice Control, głośność i dźwięk są prawidłowe.

 

Przy okazji pozbyłem się martwych pixeli :)

 

Kto nie ma a jest ciekawy to radio oferuje:

- wskaźnik zasięgu telefonu,

- klawiaturę numeryczną i wybieranie numeru z poziomu radia,

- listę A-Z kontaktów z telefonu,

- listę ostatnich połączeń,

- listę nieodebranych połączeń,

- kończenie połączenia przyciskiem z radia,

- Voice Control, sterowanie głosem (zarządzanie książką telefoniczną, wybieranie numeru),

- przeglądanie katalogów na USB,

- odtwarzanie MP3 z dysku pod USB.

- itd.

 

http://i67.tinypic.com/wks400.jpg

 

http://i63.tinypic.com/20zy5w7.jpg

 

http://i67.tinypic.com/jfaerp.jpg

 

http://i64.tinypic.com/23h1wmb.jpg

 

http://i65.tinypic.com/34qr5ud.jpg

 

http://i64.tinypic.com/333wvmo.jpg

  • 2 miesiące temu...
  • 1 rok później...
Opublikowano
od kiedy dokładnie radio BMW Professional zawiera w sobie moduł BT? Grudzień 2009 r. będzie miało, czy jeszcze nie? Pytam bo napisałeś od 2011 r. To pewne?
www.kancelariaturowski.pl
Opublikowano
Jeśli ktoś nie chce się bawić w robienie samemu wiązki do mikrofonu to fabryczna ma numer 61120396159. Chciałem wstawić zdjęcie ale strasznie to tu skomplikowane...
  • 3 miesiące temu...
Opublikowano

Witam

Posiadam radio Bmw profesjonal z bluetooth i wyjściem z tyłu radia na USB.


Radio kupiłem samo bez kabla USB.

Bluetooth działa bardzo dobrze chodz myślałem że muzykę będzie można odtwarzać z telefonu ale się myliłem.


Ale do sedna sprawy.


U mnie po wciśnięciu przycisku Audio wyświetla się :


- Tuner

- CD

- Aux


Brak od początku było ikonki USB


Myślałem że to przez nie podłączenie kabla.

Kabel dziś podłączyłem ale ikonki USB dalej brak.


Podpowie mi ktoś co może być powodem?


Pozdrawiam.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
Radio jest bezpośrednio połączone z gniazdem w podłokietniku. Nie ma po drodze dodatkowego modułu. Wtyczka jest ta sama, radio z USB ma dodatkowo gniazdo na kabel koaksjalny FAKRA i ten kabel puszczasz do gniazda w podłokietniku. BT nie będzie Ci działać od razu, bo musisz puścić kabel i zainstalować mikrofon albo w podsufitce albo nad kierownicą jak kupisz sobie obudowę od E93. Do tego będziesz potrzebował dodatkową wtyczkę do kostki radia. Radio prawdopodobnie będziesz musiał przekodować, żeby zobaczyć BT/USB. Zwykły kabel D-CAN tego nie ogarnie, nie da się za jego pomocą sczytać ani wgrać nic do modułu RAD2, bo komunikacja idzie po optyku. Możesz to obejść w ten sposób, że dodasz sobie datę produkcji auta w VO na 0311 i dopiesz opcję 6NN, 6FL i zrobisz reset radia albo przez SG_RESET albo spróbujesz załadować pusty plik MAN. W Twoim przypadku trzeba będzie dopisać też opcję 663 bo nie miałeś standardowo radia Professional. Więcej info: http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=158&t=281576&start=30#p2131484

 

https://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=70&t=287412

  • 8 miesięcy temu...
Opublikowano

Powiecie mi, że to złącze USB odtwarza tylko pliki z pendrive?


Dobrze rozumiem, że wydałem kasę na coś co mi nie odtworzy z iPhone np Spotify po USB?


Telefon się ładuje ale jak klikam na ikonkę USB to jest napisane: insert usb

  • 5 tygodni później...
Opublikowano

BMW przewidziało taki kabel do podłączenia iPhona:


BMW_iPod_iPhone_cable_lead_CT29IP10.jpg


Kontrola działania i dane cyfrowe idą po USB, dźwięk po mini Jacku - wszystko to działa dzięki elektronice w umieszczonej pudełku które jest w połowie kabla.


Podłączenie standardowego kabla USB będzie działać tylko jeśli samochód jest wyposażony w Combox a takie wyposażenie było dostępne pod koniec produkcji, najczęściej wraz z CIC.

Footer-Smallest.jpg

Sprzedam licznik HIGH do E9x i E8x.

Opublikowano
Widziałem ten magiczny kabelek ale niestety na dzisiejsze standardy jest to anarchiczny. Czasy iPhone 4s minęły 9 lat temu
Opublikowano
Masz świadomość, że system BMW Professional jest z 2005 r.? 14 lat temu nikt nie słyszał o iPhonie. Druga sprawa, że zdaje się tylko radio z mulf2 w bagażniku rozwiązuje Twój problem?
www.kancelariaturowski.pl
  • 2 lata później...
Opublikowano
Jeśli ktoś nie chce się bawić w robienie samemu wiązki do mikrofonu to fabryczna ma numer 61120396159. Chciałem wstawić zdjęcie ale strasznie to tu skomplikowane...

 

Gdyby ktoś miał na sprzedaż wiązke 61120396159 to chętnie odkupię. Niestety nie jest już nigdzie dostępna.

Opublikowano
Mogę ci zrobić taka wiazka już z zarobionymi końcówkami oraz wtyczkami w kolorze
  • 2 lata później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.