Skocz do zawartości

Manual w f30 kto ma? Spostrzeżenia?


szypki12

Rekomendowane odpowiedzi

Panowie, polecam zmienić olej w skrzyni. Koszt ok 200 - 250zl jeśli kupicie olej w aso i wymieni wam normalny warsztat. Wchodzi chyba 1,6 litra. Znacząca poprawa (przynajmniej mnie) była odczuwalna po ok 500 km.


Manual w f30 to nieporozumienie moim zdaniem. Automat jeździ bajecznie, w e9x manual działa o niebo lepiej

 

Olej w skrzyni wymieniony przy 40kkm. Zero różnicy. Ten typ tak po prostu ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 52
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

W mojej benzynie wymiana oleju nieco, ale jedynie nieco poprawiła działanie.


PS-1. Czytając wątek odniosłem wrażenie, że manual został przedstawiony w bardzo złym świetle - pewnie sam się do tego przyczyniłem moim opisem. Ale (w moim przypadku), jak się o człowiek nad tym nie zastanawia - to jeździć można :lol:

PS-2. Chodzi mi głównie o osoby kupujące na podstawie opinii na forum (sam taką osobę trochę byłem) aby nie odniosły fatalnego wrażenia. Np. czytając opinie o "miękkim" zawieszeniu, odniosłem bardzo złe wrażenie o standardowym zawieszeniu w f30 i zamówiłem M-zawieszenie -> i niesłusznie, bo jednak bardziej ceniłbym sobie większy komfort. Od razu nadmienię, że jazda testowa f30: benzyna, manual - chyba najbliższa byłaby w Nowej Zelandii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. To o czym piszecie dotyczy także mojej f30 320d 2015 MT, przy zmianie biegów na wyższe w ok. 2500 obr. da się to zrobić płynnie ale zmiana biegu na wyższy przy wyższych obrotach (dynamiczna jazda) płynnie jest prawie niemożliwa, albo puszczam sprzęgło zbyt wolno i przycieram albo zbyt szybko i szarpie. Mam pytanie czy ktoś robił takie modyfikacje i czy poprawiły one komfort jazdy i zmiany biegów?


https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1686574


https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=716178

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. To o czym piszecie dotyczy także mojej f30 320d 2015 MT, przy zmianie biegów na wyższe w ok. 2500 obr. da się to zrobić płynnie ale zmiana biegu na wyższy przy wyższych obrotach (dynamiczna jazda) płynnie jest prawie niemożliwa, albo puszczam sprzęgło zbyt wolno i przycieram albo zbyt szybko i szarpie. Mam pytanie czy ktoś robił takie modyfikacje i czy poprawiły one komfort jazdy i zmiany biegów?


https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1686574


https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=716178

 

Właśnie dziś dokonałem jednej z tych modyfikacji, czyli usunąłem CDV. Cała operacja zajmuje jakieś 15 minut a efekt....SUPER! Żałuję, że nie zrobiłem tego od razu po zakupie auta. Teraz operowanie sprzęgłem to czysta przyjemność. Wreszcie przestało ono żyć własnym życiem. Polecam szczerze każdemu.


Zmieniłem także tylny most na krótszy (3,38) od f34 gt 2.0 d. Dzięki temu zniknął też problem dławienia się silnika na dwójce przy małej prędkości (15-25 km/h).


Teraz to jest super auto, prawdziwa BMW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super! Na prawdę aż taka zmiana?? Jaki koszt??

Usuniecie cdv to żaden koszt. Trzeba zacisnąć kleszcze na przewodzie przed wysprzeglikiem, zeby nie wylecial płyn i zeby sie nie zapowietrzyl uklad, a potem usuwa sie blaszkę z wysprzeglika dokladnie tak jak na filmiku z YT. Gumka uszczelniajaca wraca na swoje miejsce i po sprawie. Lub mozna to zlecic mechanikowi po wczesniejszym pokazaniu mu filmiku instruktazowego z YT. Usluga nie powinna kosztowac wiecej niz 50-100zl.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super! Na prawdę aż taka zmiana?? Jaki koszt??

Usuniecie cdv to żaden koszt. Trzeba zacisnąć kleszcze na przewodzie przed wysprzeglikiem, zeby nie wylecial płyn i zeby sie nie zapowietrzyl uklad, a potem usuwa sie blaszkę z wysprzeglika dokladnie tak jak na filmiku z YT. Gumka uszczelniajaca wraca na swoje miejsce i po sprawie. Lub mozna to zlecic mechanikowi po wczesniejszym pokazaniu mu filmiku instruktazowego z YT. Usluga nie powinna kosztowac wiecej niz 50-100zl.

A mógłbyś bardziej precyzyjnie opisać różnicę w pracy sprzęgła po tej operacji?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skrzynie manualne w większości pojazdow bmw są dopracowane i poza kilkoma przypadkami są akurat mocna strona tej marki.

Jedynym problemem jaki zauważyłem jest wypełnienie serwisowe które może być niedostateczne.

Jednak jest to problem większości marek niemieckich i amerykańskich.

Po okresie gwarancyjnym najlepiej dokonać wymiany oleju w specjalistycznym serwisie lub we własnym zakresie jeśli ma się o tym pojęcie.

Nie ma znaczenia ile skrzynia przejechała bo tu akurat istotny jest pomiar spuszczonego z niej oleju.

Zawsze mierze ilość zużytego oleju i porównuje z danymi producenta skrzyń.

Z mojego doświadczenia wynika ze brakuje zawsze od 200-400 ml oleju

Oleje do napędów/skrzyń manualnych tez przechodzą ewolucje co kilka lat wiec zalewając olej nowoczesnej generacji można skrzynie ożywić.

Oleje przekładniowe to nisza wiec nie każdy producent znany z produkcji dobrych olejow silnikowych to ogarnia.

Nie każdy producent który produkuje dobry olej do skrzyń automatycznych ma na stanie super olej do manuala w swojej ofercie.

Jeśli chodzi o skrzynie manualne to używam często oleju marki FUCHS.

Nie jest to reguła wiec o konkretnym modelu skrzyni należy zaczerpnąć wiedzy przed wymiana.

Idąc na skróty można kupić olej oryginalny w aso jednak nie w każdym wypadku będzie to optymalne.


EDIT:


W skrzyniach manual wczesnych bmw f30LCI benzyna zalewano olej bmw MTF LT-3 o specyfikacji 75W90 GL4 a teraz zalewa sie "ten sam olej" BMW MTF LT-03 o specyfikacji 75W80 GL5 :wink:

(serwisy/sklepy sprzedaja obie butelki OEM z inna zawartoscia jednak o tej samej nazwie handlowej)


Olej do skrzyn manualnych diesla z wczesnych lat czyli 2012 to bmw mtf lt5 wiec zupelnie inny olej dlatego nalezy sprawdzic wczesniej jaka skrzynie posiadamy :mrgreen:

W tym wypadku zastosowanie oleju OEM jest wskazane.

MADE IN PRL
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super! Na prawdę aż taka zmiana?? Jaki koszt??

Usuniecie cdv to żaden koszt. Trzeba zacisnąć kleszcze na przewodzie przed wysprzeglikiem, zeby nie wylecial płyn i zeby sie nie zapowietrzyl uklad, a potem usuwa sie blaszkę z wysprzeglika dokladnie tak jak na filmiku z YT. Gumka uszczelniajaca wraca na swoje miejsce i po sprawie. Lub mozna to zlecic mechanikowi po wczesniejszym pokazaniu mu filmiku instruktazowego z YT. Usluga nie powinna kosztowac wiecej niz 50-100zl.

A mógłbyś bardziej precyzyjnie opisać różnicę w pracy sprzęgła po tej operacji?

 

Teraz sprzęgło pracuje tak jak we wszystkich innych autach. Czuć moment, w którym tarcza zaczyna łapać koło zamachowe, przy czym wciąż odbywa się to w sposób komfortowo miękki. Poza tym ewidentnie biegi wchodzą lżej. Wchodzą po prostu idealnie, masełko.Ta zwężka (CDV) tak bardzo zmniejsza ciśnienie płynu, że wysprzęglenie nie następuje całkowicie. Teraz zmieniam biegi z 1 na 2 bez najmniejszych szarpnięć, mimo że nie skupiam się na tym jakoś specjalnie.


Zdjęcie CDV po wyjeciu: https://drive.google.com/open?id=1L4oJ3iUX3OA5b-mqB2Kad-fk3cF2Ksel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

KumatyWujek,

tak, nazwa oleju stosowana przez BMW czyli "MTF LT 3/5" zupełnie nic mówi nic o specyfikacji. To tylko literki od angielskich słów:

MTF = Manual Transmission Fluid, czyli Płyn do manualnych przekładni

LT = LifeTime, czyli "na całe życie" (nie trzeba wymieniać)

Dopiero cyferka częściowo odnosi się do normy GL.

Dlatego mogą być MTF'y o różnych specyfikacjach.

Oczywiście olej w skrzyni należy wymieniać bezwzględnie. Ja robię to zawsze w każdym aucie po około 50-60 tys. Nigdy nie kupuję w serwisie, bo szkoda przepłacać. W BMW taki MTF kosztuje ponad 100 zł a w butelce i tak jest Castrol, Mobil lub coś innego znanego na rynku, co można kupić za jedną trzecią ceny OEM. Do swojej obecnej F31 wlałem Midlanda, kosztował 32 zł, spełnia wymogi MTF LT-5. Przy czym dodałem też dwusiarczek molibdenu, który niestety jest drogi, ale warto... Tym bardziej, że obecny rozwój olejów nie zmierza w kierunku jak najlepszej ochrony lecz jak najniższego oporu, dzięki czemu uzyskuje się niższe zużycie paliwa i niższą emisję.

Poza tym zmieniam też zawsze olej w dyfrze. Czynności te są stosunkowo łatwe, do wykonania pod domem, więc nie ma się nawet nad czym zastanawiać...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To zależy bo czasem ciężko odkręcić śrubę w skrzyni nawet dysponując kanałem czy podnośnikiem.

Trzeba tez dysponować strzykawa do oleju.

Czasem wole zapłacić 50zl za wymianę w warsztacie niż samemu robić.

60 tys to max dla dobrego oleju i tylko w takim wypadku gdy sam zleciłeś taka wymianę.

Jeszcze raz przypomnę ze ja wymieniam olej ze względu na niepewność co do jego stanu/ilości a nie zużycia.

Każdy nowy olej spełniający normę do danej skrzyni jest lepszy niż przepalony oryginał od nowości.

MADE IN PRL
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz sprzęgło pracuje tak jak we wszystkich innych autach. Czuć moment, w którym tarcza zaczyna łapać koło zamachowe, przy czym wciąż odbywa się to w sposób komfortowo miękki. Poza tym ewidentnie biegi wchodzą lżej. Wchodzą po prostu idealnie, masełko.Ta zwężka (CDV) tak bardzo zmniejsza ciśnienie płynu, że wysprzęglenie nie następuje całkowicie. Teraz zmieniam biegi z 1 na 2 bez najmniejszych szarpnięć, mimo że nie skupiam się na tym jakoś specjalnie.


Zdjęcie CDV po wyjeciu: https://drive.google.com/open?id=1L4oJ3iUX3OA5b-mqB2Kad-fk3cF2Ksel

 

Ah dzięki. Myślę, że zainteresuję się tematem i sam przeprowadzę taką operację u siebie.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i miałem się zabrać za przeróbkę, narzędzia rozłożone, wszystko przygotowane i jebut... Żaba mi się zepsuła, poszła uszczelka, cały olej wyciekł. Nie ma jej jak naprawić. Trzeba będzie kupić nową. Także modyfikacja będzie musiała poczekać :(


Biednemu to zawsze ch**j w oczy i wiatr w d**ę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
No i miałem się zabrać za przeróbkę, narzędzia rozłożone, wszystko przygotowane i [bAD]... Żaba mi się zepsuła, poszła uszczelka, cały olej wyciekł. Nie ma jej jak naprawić. Trzeba będzie kupić nową. Także modyfikacja będzie musiała poczekać :(


Biednemu to zawsze ch**j w oczy i wiatr w d**ę.

Trzeba było kupić z deko tańszy samochód co by biednemu starczyło na nowy podnośnik :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i miałem się zabrać za przeróbkę, narzędzia rozłożone, wszystko przygotowane i [bAD]... Żaba mi się zepsuła, poszła uszczelka, cały olej wyciekł. Nie ma jej jak naprawić. Trzeba będzie kupić nową. Także modyfikacja będzie musiała poczekać :(


Biednemu to zawsze ch**j w oczy i wiatr w d**ę.

Trzeba było kupić z deko tańszy samochód co by biednemu starczyło na nowy podnośnik :lol:

 

Tańszy? - Może nie koniecznie. Inny? - Zdecydowanie.


A z zakupem podnośnika to nie jest kwestia pieniędzy w tym momencie tylko dostępności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 3 miesiące temu...

Witam wszystkich.


Panowie mam parę pytań do osób, które usunęły CDV.

Mam nowe sprzęgło, ale biegi faktycznie ciężej wchodzą niż w innych autach. Miałem kiedyś e90 w manualu i nie było takiego problemu jak w serii F.

Tutaj przy zmianie biegów jest "opór", nie ma płynności.

Czy to faktycznie wina CDV?

Czy ktoś jest z woj. opolskiego lub dolnośląskiego i mógłby mi usunąć CDV? oczywiście za opłatą.

Na filmiku z yt:


widać, że mechanik wyciąga jakieś dwie tulejki plus cdv.

Następnie z powrotem zakłada te tulejki?

Czy ta "operacja" jest nieodwracalna?

Jeżeli po usunieciu cdv nie zauważyłbym poprawy wolałbym go wsadzić z powrotem na miejsce.


Panowie jakiego płynu hamulcowego używacie i jak odpowietrzacie sprzęgło?


Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

Tak, jest to calkowicie odwracalne, blaszke mozna bez problemu wlozyc ponownie na miejsce. Usuwa sie jedynie metalowa część, gumowa tulejka musi zostac.

Przy czym usuniecie zwężki na pewno nie spowoduje, ze biegi zaczna wchodzic lżej. Usuniecie daje tylko lepsza kontrolę nad praca sprzęgła, po prostu czuc moment "chwytania".

Przede wszystkim warto wymienic olej w skrzyni, dodac dwusiarczek molibdenu i sprawdzić mechanizm wybieraka.

Plus zaakceptowac fakt, ze te (manualne) skrzynie w f30 ogolnie do najlepszych nie należą i nigdy zadna nie bedzie dzialac tak precyzyjnie jak w autach np. grupy VAG.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Umlaut parę postów wyżej napisałeś:

"Poza tym ewidentnie biegi wchodzą lżej. Wchodzą po prostu idealnie,masełko" więc jak to jest?


Nie wiem jak to ująć, chodzi mi o to, że w tej skrzyni trzeba się skupić przy zmianie biegów, szczególnie z jedynki na dwójkę.

Z tego co zauważyłem najpłynniej zmienia się biegi w okolicach 3000 obrotów. Przy dynamicznym ruszeniu z 1 na 2 przy obrotach powyżej 4000-4500 obrotów słychać zgrzyt.

Skrzynia jest po regeneracji i na gwarancji. Mechanik twierdzi, że jest problem z nie wysprzęgleniem. Możliwe to?


Mógłbyś rozwinąć o co chodzi z tym wybierakiem? Jestem laikiem jeżeli chodzi o te sprawy.

P.S robiłeś to wg. filmiku, którego link podrzuciłem czy inna metodą?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

Przede wszystkim warto wymienic olej w skrzyni, dodac dwusiarczek molibdenu i sprawdzić mechanizm wybieraka.

Plus zaakceptowac fakt, ze te (manualne) skrzynie w f30 ogolnie do najlepszych nie należą i nigdy zadna nie bedzie dzialac tak precyzyjnie jak w autach np. grupy VAG.

 

Co do CDV, to nie wiem, bo jeśli nie samemu (a mechanikiem nie jestem - nawet daleko mi do tego) to znaleźć takiego co to zrobi u mnie okolicy, to ze świecą szukać - każdy naprawia jak fabryka przykazała - ale ja nie o tym.

Pisałem wcześniej, zamiast CDV, zmieniłem płyn hamulcowy (i jednocześnie wspomagania sprzęgła) na ATE SL6 - IMHO różnica na plus (działanie hamulców, nie wiem, ale wydaje mi się, że również się poprawiła). Czemu ATE SL6? - http://www.hamulce.net/p-yn-hamulcowy.html . Wyszło mi na to, że mniejszą lepkością zrekompensuję obecność zwężki CDV.


Odnośnie działania skrzyni, to ... potrafi być nie gorsza od grupy VAG ... ale po rozgrzaniu. Czasami nawet lepsza (a z komentarzy pewnie wiecie, że wcześniej krytycznie się do niej odnosiłem i mam porównanie bo moim drugim autem jest auto z manualem grupy VAG)!


Po załatwieniu pracy sprzęgła, za pomocą płynu, szukam teraz już chyba tylko oleju do skrzyni biegów, który zachowywał by się na zimno i ciepło/gorąco równie dobrze . Ktoś :?: Coś :?:


PS. Wg. instrukcji naprawczych BMW, nie polecają dodatków do oleju - ale z drugiej strony ...

Edytowane przez pjjp
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pjjp, nie wiem jaki miałeś płyn hamulcowy zalany wcześniej, ale do naszych aut właśnie zalecany jest płyn o niskiej lepkości dot4 lv czyli np. ate sl6 :D


Ja tez mam zamiar kupić ate lub oryginał.

A tu przykłady:

https://czescidobmw.pl/wyniki-wyszukiwania?q=83132184843


Do skrzyni na Twoim miejscu zalałbym oryginał.


P.s jak odpowietrzałeś hamulce?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pjjp, nie wiem jaki miałeś płyn hamulcowy zalany wcześniej, ale do naszych aut właśnie zalecany jest płyn o niskiej lepkości dot4 lv czyli np. ate sl6 :D


...


Do skrzyni na Twoim miejscu zalałbym oryginał.


P.s jak odpowietrzałeś hamulce?

 

Właśnie nie wiem, co miałem wcześniej, ale miał być wymieniony w ASO -przy okazji przeglądu ...i tutaj okazało się, że ASO jedynie butelkę otworzyli. Inny mechanik pokazywał mi płyn z mojego auta, który wg niego zmieniony nie został wogóle - ale nie będę rozwijał, bo to nie ten wątek.


Tak jak pisałem mechanikiem nie jestem, nie widziałem odpowietrzenia - ale wg mechanika to trudny proces.


Wklejam jeszcze raz samą tabelkę: http://www.hamulce.net/images/porownaniep-ynow.jpg

Wg niej DOT4, DOT4 nierówny np 3 oleje DOT4, każdy z inną lepkością.


PS. Oryginalny olej w skrzyni to mam teraz :) i wiem teraz jak pracuje, a obecnie z przebiegiem 47 kkm, to nie sądzę, że jest już zużyty.... :?:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak piszesz, są różne rodzaje dot4, do naszych aut jest potrzebny DOT4 LV, klasa lepkości 700. W linku, który podałem, każdy płyn jest tej klasy.

Mój mechanik znowu mówił, że odpowietrzanie to nie problem, zobaczymy ile skasuje. Mam nadzieje, że w moim wypadku, płyn też coś pomoże.


Masz bardzo mały przebieg, może w tym wypadku lepiej nie ruszać oleju w skrzyni.


Ja poczekam na odpowiedz od Umlauta odnośnie CDV.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Umlaut parę postów wyżej napisałeś:

"Poza tym ewidentnie biegi wchodzą lżej. Wchodzą po prostu idealnie,masełko" więc jak to jest?


Nie wiem jak to ująć, chodzi mi o to, że w tej skrzyni trzeba się skupić przy zmianie biegów, szczególnie z jedynki na dwójkę.

Z tego co zauważyłem najpłynniej zmienia się biegi w okolicach 3000 obrotów. Przy dynamicznym ruszeniu z 1 na 2 przy obrotach powyżej 4000-4500 obrotów słychać zgrzyt.

Skrzynia jest po regeneracji i na gwarancji. Mechanik twierdzi, że jest problem z nie wysprzęgleniem. Możliwe to?


Mógłbyś rozwinąć o co chodzi z tym wybierakiem? Jestem laikiem jeżeli chodzi o te sprawy.

P.S robiłeś to wg. filmiku, którego link podrzuciłem czy inna metodą?

 

Czesc,

Z lekkoscia zmiany biegow mialem na mysli zdecydowanie lepszą kontrolę podczas puszczania sprzegla, bez cdv czuć prace sprzegla więc operuje sie nim precyzyjniej, a co za tym idzie bez szarpnięć przy wrzucaniu z 1 na 2. Same biegi wchodzily i wchodza u mnie dosyc lekko, auto ma jeszcze maly przebieg.


Wymiana cdv odbyla sie u mnie dokladnie tak samo jak na filmie.


Tak, oczywiscie problem moze wynikac m.in. z niepelnego wysprzeglenia, np z powodu awarii wysprzeglika lub zapowietrzenia w ukladzie.


Sam wybierak rzadko sie psuje jesli nie bylo wypadku i nie ma wielkiego przebiegu, ale w etk widac, ze sklada sie on z kilku elementow, ktore sie zużywają, stad ten pomysl. Przy czym wtedy zawsze dziala źle a nie tylko przy niektorych obrotach.


Podsumowujac. Usuniecie cdv to modyfikacja, "tuning", a nie naprawa. Jesli cos zgrzyta przy zmianie biegów to najpierw koniecznie trzeba usunac problem a dopiero potem usunac cdv, zeby poprawić kontrolę nad zmiana biegow - jesli ktos tak lubi. Przed jego usunieciem zrobilem tak jak pisza koledzy powyzej, czyli zmieniłem olej w skrzyni i plyn w ukladzie.


Powodzenia w znalezieniu problemu :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.