Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Mój GT3 jest 3 tydzień w serwisie w związku z terkotaniem . Serwis wymienił juz prawie wszystkie elementy przeniesienia napędu wał, tylny dyferencjal a teraz chcą wymienić skrzynie biegów. Naprawy są w ramach gwarancji. Czy mam jakieś prawo żądania wymiany auta na fabrycznie nowy?
Liczy się tylko bmw!!:)
Opublikowano

Masz dwie ścieżki

1. Gwarancja

2. Rękojmia

 

Ad. 1 - gwarancja jest umową pomiędzy kupującym a gwarantem (najczęściej producentem), który zobowiązuje się względem kupującego do określonych świadczeń w przypadku uszkodzenia towaru. Te świadczenia (naprawy, zwrot pieniędzy, wymiana towaru na nowy) wynikają tylko i wyłącznie z zawartej między stronami umowy

 

Ad. 2 - rękojmia - przysługujące na podstawie ustawy kodeks cywilny - uprawnienie wobec sprzedającego - w tym przypadku dealera. Zgodnie z art. 560 i nast. k.c. możesz żądać od sprzedającego (dealera) usunięcia wady, obniżenia ceny lub wymiany towaru na nowy albo nawet odstąpienie od umowy. Wybór żądania należy co Ciebie. Jeżeli sprzedający (dealer) rzecz niezwłocznie naprawi to wówczas nie jest skuteczne odstąpienie od umowy.

 

Jeżeli samochód nabyłeś na firmę - to sprawdź w umowie zawartej z dealerem - czy uprawnienia z rękojmi nie zostały ograniczone. Jeżeli nie było to na firmę, wówczas jesteś w tym stosunku prawnym konsumentem i twoje uprawnienia z rękojmi nie mogły być ograniczone.

 

Kolejna uwaga - zawsze sprzedawcy domyślnie przyjmują zgłoszenie reklamacyjne z gwarancji tzn. na warunkach opisanych przez producenta. Dopiero Ty składając reklamację musisz powiedzieć, że chcesz wykonać swoje uprawnienia z rękojmi.

 

Poniżej kilka artykułów z k.c., które znajdą tu zastosowanie.

 

Art. 560. [uprawnienia kupującego] § 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady.

§ 2. Jeżeli kupującym jest konsument, może zamiast zaproponowanego przez sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo zamiast wymiany rzeczy żądać usunięcia wady, chyba że doprowadzenie rzeczy do zgodności z umową w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez sprzedawcę. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość rzeczy wolnej od wad, rodzaj i znaczenie stwierdzonej wady, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie narażałby kupującego inny sposób zaspokojenia.

§ 3. Obniżona cena powinna pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość rzeczy z wadą pozostaje do wartości rzeczy bez wady.

§ 4. Kupujący nie może odstąpić od umowy, jeżeli wada jest nieistotna.

 

Art. 561. [Wymiana rzeczy, usunięcie wady] § 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo usunięcia wady.

§ 2. Sprzedawca jest obowiązany wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad lub usunąć wadę w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla kupującego.

§ 3. Sprzedawca może odmówić zadośćuczynienia żądaniu kupującego, jeżeli doprowadzenie do zgodności z umową rzeczy wadliwej w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo w porównaniu z drugim możliwym sposobem doprowadzenia do zgodności z umową wymagałoby nadmiernych kosztów. Jeżeli kupującym jest przedsiębiorca, sprzedawca może odmówić wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady także wtedy, gdy koszty zadośćuczynienia temu obowiązkowi przewyższają cenę rzeczy sprzedanej.

 

Art. 561 5. [Żądanie przez kupującego będącego konsumentem wymiany rzeczy, usunięcia wady albo obniżenia ceny] Jeżeli kupujący będący konsumentem zażądał wymiany rzeczy lub usunięcia wady albo złożył oświadczenie o obniżeniu ceny, określając kwotę, o którą cena ma być obniżona, a sprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania w terminie czternastu dni, uważa się, że żądanie to uznał za uzasadnione.

Opublikowano
dziękuję. auto kupiłem na firmę. Cos czuję, że bez pomocy radcy prawnego się nie obejdzie?
Liczy się tylko bmw!!:)
Opublikowano

Tak jak sobie sam nie leczysz sobie zębów - tylko idziesz do dentysty, tak samo sam nie próbuj rozwikłać sprawy sądowej - idź do prawnika.

 

Tylko dodam, że nie jestem ani radcą ani adwokatem, więc mojej wypowiedzi nie traktuj proszę jako lobbing na rzecz korporacji :)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.