Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Ku przestrodze zamieszczam informacje na temat mojej ostatniej przygody z E92 - problem pewnie dotyczy też każdej innej E9X...

 

Autem parę dni temu wybraliśmy się w podróż i w pewnym momencie samochód zgasł podczas jazdy. Mega niefajne uczucie - zabiera wspomaganie kierownicy i hamulców. Na szczęście prędkość nie była wielka a cała akcja nie rozegrała się np. podczas wyprzedzania "na styk". Samochód nie chciał ponownie odpalić, a że prędkość była nie duża nie dałem rady się nim doturlać nawet na pobocze, trzeba było pchać.

 

Próba odpalenia auta wyglądała tak:

- kluczyk włożony,

- sprzęgło wciśnięte,

- przycisk start,

- cpyknięcie pod maską,

- wskazówki zegarów do pozycji początkowej.

 

Zero jakiejkolwiek próby zakręcenia.

 

Ale do rzeczy. Pierwsze wrażenie jak się później okazało było słuszne. Na bank, coś nie zadziałało z elektroniką jak powinno. Auto zgasło bez żadnego ostrzeżenia, bez szarpania, zgrzytów itd. Napięcie na akumulatorze zaraz po zgaśnięciu 12.3V. Pierwsze co zrobiłem to sprawdziłem wszystkie bezpieczniki - zły trop. Powrót do domu po interfejs, podpięcie autka pod komputer i dużo błędów związanych z elektroniką. Po kilku godzinach walki auto wróciło na lawecie do domu...

 

Wykasowałem wszystkie błędy i zacząłem zabawę od nowa. Główny błąd, którego nie dało się wykasować bo od razu powracał to błąd w module CAS:

 

A0B4 Fehler Motorstart

 

Czyli rozrusznik. Tylko jakim cudem, rozrusznik pada bez ostrzeżenia i wcześniejszych problemów z rozruchem? Do tego powoduje całkowite wyłączenie się silnika?

 

Temat błędu A0B4 jest ciężki. Na forach zagranicznych spotkałem się z historiami, gdzie ludzie sprzedawali auta, bo nikt nie był w stanie zdiagnozować, czemu auto nie odpala :mad2: ! ASO wymieniało rozrusznik, alternator, baterię, klemę pirotechniczną, moduł IBS przy klemie minusowej - bez rezultatów!

 

W każdym razie, rady z forów zagranicznych:

- sprawdzić baterię,

- popukać w rozrusznik może ożyje,

- wymienić rozrusznik.

 

Dodatkowo elektronika w samochodzie zgłupiała. Losowo pojawiał się na zegarach podnośnik z błędem CC-415 Increased battery discharge.

 

Dużo dała analiza układu zasilania w E90, którą wstawiam dla potomnych, bo jest kluczowa!

 

http://i63.tinypic.com/346t18p.jpg

 

Widać na nim wyraźnie, że elektryka podpięta pod skrzynkę z bezpiecznikami ma swoje osobne zasilanie od akumulatora. Alternator i rozrusznik są podpięte pod osobny kabel, który idzie bezpośrednio do komory silnika, a przy baterii podpięty jest pod klemę pirotechniczną SBT. Jak ktoś będzie miał taki przypadek, polecam ją sprawdzić - u mnie to był zły trop.

 

Podpiąłem auto kablami pod inne, ale nie chciało zaskoczyć - to też jest ważny punkt, jakby ktoś kiedyś szukał analogii z moim przypadkiem!

 

Mimo to postanowiłem wymienić akumulator na nowy, bo ten miał już 5 lat, pod koniec zabaw z elektryką miał już 11,7V i pojawiło się podejrzenie, że może nie dawać już wystarczająco prądu przy rozruchu. Akumulator zawiozłem do warsztatu na sprawdzenie i okazało się, że pod obciążeniem dawał 9V i 400A. Znamionowo 800A. Zdecydowałem się wziąć nowy Banner AGM (bo mam odzyskiwanie energii z hamowania) 80Ah 800A. Uwaga, nowy trzeba zarejestrować przy pomocy interfejsu lub jak wkładamy o innej pojemności przekodować moduł CAS.

 

http://i68.tinypic.com/qz3k04.jpg

 

Nowy aku nic nie pomógł w kwestii odpalenia samochodu, ale po jego podpięciu pojawiły się nowe błędy:

 

2E84 Elektrische Kuhlmittelpumpe, Kommunikation

2E98 Generator, Kommunikation

A0C1 Treiber KL50L KS

A0C2 Treiber KL50RS KS

2E7C Bitserielle Datenschnittstelle, Signal

A0B4 Fehler Motorstart

 

Czyli: komunikacja z pompą wody, komunikacja z alternatorem, terminal 50, błąd komunikacji po protokole BSD, błąd rozrusznika.

 

Protokół BSD jest wykorzystywany do komunikacji sensora IBS przy klemie minusowej ze sterownikiem silnika a dalej ze sterownika silnika z alternatorem i rozrusznikiem. Warto spróbować odpiąć 3 pinową wtyczkę od sensora IBS i sprawdzić czy auto odpali.

 

Światełko zapaliło się w głowie, bo:

- błędy dotyczyły tego co pod maską,

- komunikacja BSD była zakłócona.

 

Stwierdziłem, że pewnie jest jakieś zwarcie pod maską. Wywaliłem dolot i poodłączałem kable od alternatora i rozrusznika chcąc sprawdzić, czy błędy znikną.

 

http://i67.tinypic.com/mhfsqb.jpg

 

Niestety... Wszystkie kable ok, bez widocznych uszkodzeń mogących powodować przebicia.

 

A teraz rozwiązanie zagadki...

 

Plus jest pociągnięty od aku do komory silnika, idzie też kabel plusowy do alternatora i rozrusznika. Natomiast minus alternator i rozrusznik czerpią z masy silnika. Silnik kontaktu z masą bezpośrednio nie ma tylko przez kabel masowy pod silnikiem.

 

Dałem kablem masę na blok silnika, wkładam kluczyk, START i... taaaadaaaam :)

 

No więc sprawa okazała się jasna - alternator i rozrusznik nie miały masy.

 

Kabel masowy, który łączy blok silnika z karoserią wyglądał u mnie tak:

 

http://i68.tinypic.com/5vq9mf.jpg

 

http://i63.tinypic.com/2lmb7ud.jpg

 

A od spodu, tak:

 

http://i66.tinypic.com/2cdzy1s.jpg

 

I po wyjęciu:

 

http://i68.tinypic.com/51aa8o.jpg

 

http://i67.tinypic.com/kal4du.jpg

 

Kabel ten to aluminiowa, giętka plecionka. Straszne g...o, które chyba się utlenia z biegiem czasu, w każdym razie u mnie wyglądała jakby została przegryziona przez jakiegoś gryzonia. Do tego mam wątpliwości czy ten kabel nie jest narażony na zginanie i rozciąganie wraz z pracą silnika na poduszkach. Wszystko to powoduje, że ten kabel jest LIPĄ i może pęknąć w każdej chwili.

 

Polecam Wam, zerknąć do tego kabla przy najbliższej okazji, bo możecie być równie nie miło zaskoczeni jak ja, oby tylko nie podczas wyprzedzania lub na szybkim łuku :mad2:

 

Nowy kabel w ASO 128zł, załatwił sprawę i auto odpala normalnie:

 

http://i67.tinypic.com/2dtt08n.jpg

 

Podsumowanie objawów:

- bateria sprawna,

- klema SBT sprawna,

- IBS sprawny,

- bezpieczniki sprawdzone,

- elektronika głupieje,

- stały błąd A0B4 Fehler Motorstart w module CAS,

- cpykanie pod maską przy próbie odpalenia auta,

- zegary działają normalnie, ale gasną po nieudanej próbie odpalenia,

- auto finalnie nie odpala,

- auto nie odpala nawet przez kable podłączone pod maską lub bezpośrednio z aku (nie zmienia to faktu, że rozrusznik nie ma kontaktu z masą!),

- danie masy na blok silnika rozwiązuje problem.

 

Mam nadzieję, że komuś się przyda i zaoszczędzi całe dni lub tygodnie poszukiwań!

 

Pozdrawiam

Opublikowano

Czy mogl bys wskazac, gdzie to przylaczenie masy szukac ?

Stojac przodem przed autem lewa /prawa strona ?

 

Po opisie problemu pewnie kazdy bedzie chcial sprawdzic stan tego przewodu w swoim aucie.

Opublikowano
Nie wiem jak w innych wersjach jest. U mnie stojąc przodem do samochodu i grzebiąc pod maską po prawej stronie (kierowcy). Trzeba go szukać na wysokości przegubu układu kierowniczego. W N54 widać go nawet bez zdejmowania obudowy filtra powierza, natomiast tylko jego część, tą mocowaną do bloku silnika. Drugie mocowanie zobaczysz dopiero po odkręceniu dolnej osłonki pod autem.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Dzięki za wyczerpujący opis.

Niestety nasze E90-ki są coraz starsze zatem problem może się pojawiać i u innych kolegów.

Opublikowano

Fajnie, że komuś mogę pomóc!

 

Ponieważ pytacie gdzie ten kabel się znajduje, zamieszczam zdjęcie gdzie jest u mnie:

 

http://i67.tinypic.com/i1ll5c.jpg

 

Tam gdzie prowadzi czerwona strzałka jest mocowanie przy bloku. Dalej ten kabel leci zagięty i mocowanie do ramy będzie dopiero widoczne od spodu auta. Polecam sprawdzić oba mocowania, bo jak widać u mnie przerwało przewód przy ramie, ale i kabel przy mocowaniu do bloku był mocno nadwyrężony.

Opublikowano (edytowane)

Dziękuję za naprawdę bardzo fachowy opis. Jesteś niesamowity!! :cool2: :D

 

Jak się okazało to dokładnie ten kabel widziałem kiedyś od spodu auta, ktoś już go wymieniał na nieco dłuższy, także mam spokoj bo jest w dobrym stanie.

Edytowane przez damascus7
Opublikowano

Dzięki kolego za naprowadzenie. Muszę sprawdzić u siebie przewód masowy. Właśnie jestem po wymianie pompy wody i mimo to zawsze mam błąd

2E84 Elektrische Kuhlmittelpumpe, Kommunikation

A co najlepsze na drugim E70 mi też wyskakuje ten sam błąd.

A możesz podać mniej/ więcej jakiej długości jest ten przewód masowy ( wiem wiem, mniej więcej to są 2 palce w du....pie, jeden mniej drugi więcej ) :D

Chodzi o to po co kupować oryginał jak można plecionkę miedzianą.

http://allegro.pl/czesci-samochodowe-620?string=przew%C3%B3d%20masowy&bmatch=base-relevance-aut-1-1-0613&order=p

Opublikowano
Taka plecionka pewnie będzie ok :) Kolega w innym wątku sugerował, że to miedź a nie aluminium jak myślałem i pewnie ma racje. Na oko miało to z 20cm, ale dokładnie Ci nie powiem bo stary kabel już dawno w śmietniku...
Opublikowano

Bardzo fajny opis - musze sprawdzic u siebie jak ten element wyglada....

 

Miedz na bank - aluminium tak nie koroduje pozatym miedz jest duzo lepszym przewodnikiem niz alu.

Opublikowano
gratuluje sensu diagnostyki ! :cool2:

Moja La Bunia



DO E9x :

oslona konsoli centralnej Performance OEM Carbon przed liftem - 725 zl



Wszystkie przedmioty aktualnie w galeri. Wysylka od 26/01/17. 15 dni na zwrot bez podowania przyczyn w nienaruszonym stanie

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Gratulacje że udało Ci się do tego dojść, sam jak patrzyłem na ten kabel masowy parę razy to sobie pomyślałem że to tylko kwestia czasu kiedy się przerwie...
3A0jS9b.png
Opublikowano
Polecam zakupić taką taśmę uniwersalna miedzianą i "rozczapirzyć",nasmarować smarem tylko nie w miejscach styku, problem z głowy na dłuuuugo. Pozdro
  • 6 miesięcy temu...
Opublikowano
Dzisiaj odpaliłem auto i po jakichś 10 min musiałem się wrócić do domu. Po około 20min wracam i chcę odpalić Bunię, a tu lipa... objawy jak by poszło jakieś przepięcie i cisza.... podłączyłem Carly, a tam błąd CAS immobilizer i 4x świece żarowe... szukałem przyczyny kilka godzin i na darmo. Bateria OK, na "krótko też nic". Trafiłem na ten post i :cool2: DZIĘKUJĘ CI BARDZO ZA NIEGO!!! poszedłem do auta, podniosłem maskę, wyszukałem kabla masowego i jest przerwany :/
Opublikowano

jakies 20 lat temu mialem fieste 1.6D - tam z diagnostyki byla kontrolka ladowania i cisnienia oleju

Tez zapalic nie moglem (rozrusznik czasami zakrecil ale bardzo powoli).... "na pych" poszlo i pojechalem do znajomego elektryka. Po sprawdzeniu napiecia na aku wzial kawal druta i przylozyl podczas krecenie do silnika i budy - i tada - zapalil!!!

To byl zwykly elektryk samochodowy - na elektronice sie nie znal ale porzadny w robocie czlowiek.

Wracajac do pierwszego watku z opisem jak fachowcy wymieniali to i siamto a na koniec rozkladali rece... po prostu mozgu kabel diagnostyczny nie zastapi

Pozdrawiam,

Przemek

400ps/830Nm ( a było tylko 235 :D)

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=155&t=299251

Opublikowano
Dzisiaj odpaliłem auto i po jakichś 10 min musiałem się wrócić do domu. Po około 20min wracam i chcę odpalić Bunię, a tu lipa... objawy jak by poszło jakieś przepięcie i cisza.... podłączyłem Carly, a tam błąd CAS immobilizer i 4x świece żarowe... szukałem przyczyny kilka godzin i na darmo. Bateria OK, na "krótko też nic". Trafiłem na ten post i :cool2: DZIĘKUJĘ CI BARDZO ZA NIEGO!!! poszedłem do auta, podniosłem maskę, wyszukałem kabla masowego i jest przerwany :/

Nie ma za co :) Na pewno zaoszczędziłeś sobie wiele godzin/dni nerwów i poszukiwań. Kolejny przypadek przerwanego kabla to tylko dowód na to, że warto do nich zerknąć profilaktycznie... :mad2:

  • 5 miesięcy temu...
Opublikowano

Wczoraj wymienilem kabel masowy. Oryginal jeszcze sie dobrze trzymal, ale juz utleniony (zielony) i miejscami widac, ze juz sie zalamywal.

Zalozylem zwykla plecionke za 13zł .Dlugosc orygianlu 30cm, plecionka, ktora kupilem jest troche dluzsza, ale to w niczym nieprzeszkadza. Mialem kupic oryginal, ale niema sensu przeplacac.

Opublikowano

W moim e91 kabel masy dożył 8 lat życia autka . W 4 letniej f11 trochę twardy się zrobił i przy ruszaniu nim trochę szeleści .

Moim zdaniem ten kabel powinien być wymieniany jako część eksploatacyjna co 5 lat , a nie czekać aż pierduuu

Opublikowano

I u mnie masa silnika do wymiany - cała zielona i poszczerbiona :duh:

Założę normalny, miedziany przewód w osłonie, jak to było w starszych modelach - rozwiązanie pancerne.

  • 9 miesięcy temu...
Opublikowano

Niemiecki koncern podjął decyzję ze względu na rosnące obawy dotyczące niekontrolowanej utraty zasilania w niektórych modelach z wymienionych serii, wyprodukowanych pomiędzy marcem 2007 roku, a sierpniem 2011 roku.


W ubiegłym roku BMW wezwało ponad 36,4 tys. pojazdów z silnikiem benzynowym po tym, gdy w grudniu 2016 roku doszło do śmiertelnego wypadku.


Zginął wtedy kierowca samochodu, próbującego ominąć BMW, które nagle się zatrzymało. W wypadku tym doszło w BMW do zwarcia, które stało się przyczyną wyłączenia silnika i świateł stop.

 

https://tvn24bis.pl/moto,99/bmw-wzywa-do-serwisow-auta-z-serii-1-serii-3-z4-i-x1,835748.html

  • 8 miesięcy temu...
Opublikowano
Mam troche podobny problem. Od jakiegos czasu zdarza mi sie czasami, ze po wlozeniu kluczyka do stacyjki (wydaje mi sie, ze robi sie zwarcie) i odcina prad w calym samochodzie. Dzisiaj podczas jazdy (na szczescie przy niskiej predkosci) odcielo prad. Za kazdym razem po dotknieciu klemy od przy akumulatorze np. srubokretem pojawia sie prad, czsami wystarczy tylko podniesc tylka klape. Czy to problem z masa? Nie mam pojecia jak sie zabrac do tej usterki.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Może masz po prostu niedokręcone klemy, żeby je właściwie dokręcić muszą być rozkręcone a następnie na maksa naciśnięte na akumulator.
3A0jS9b.png
Opublikowano
Moja miesiac temu zgasla na trasie bodajze przy 150 km w nocy.trwalo to okolo 2 sekund poczym sama odpalila i jechala juz normalnie .raz tez ruszylem na swiatlach i zgasla ale jakos sie udalo stoczyc na bok.pojawily sie czerwone kontrolki.wyjalem kluczyk wlozylem odpalilem i pojechalem.teraz czytam Wasze posty i odrazu ide sprawdzic ten przewod hehe
Opublikowano
Mam troche podobny problem. Od jakiegos czasu zdarza mi sie czasami, ze po wlozeniu kluczyka do stacyjki (wydaje mi sie, ze robi sie zwarcie) i odcina prad w calym samochodzie. Dzisiaj podczas jazdy (na szczescie przy niskiej predkosci) odcielo prad. Za kazdym razem po dotknieciu klemy od przy akumulatorze np. srubokretem pojawia sie prad, czsami wystarczy tylko podniesc tylka klape. Czy to problem z masa? Nie mam pojecia jak sie zabrac do tej usterki.

 

Sprawdź połączenie klemy+ około 20cm od akumulatora, tam gdzie przechodzi przez karoserię jest łączenie na śrubie.


https://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=70&t=343526

  • 5 miesięcy temu...
Opublikowano

Dałem kablem masę na blok silnika, wkładam kluczyk, START i... taaaadaaaam :)


No więc sprawa okazała się jasna - alternator i rozrusznik nie miały masy.

 

 

Czy mozesz wytłumaczyć jak to zrobić? Tzn jak dać masę na silnik. Moze to głupie pytanie, ale kompletnie nie znam się na tych sprawach. Co z czym dokładnie trzeba połączyć? Czy mozna to zrobic np za pomocą kabli rozruchowych? Rozumiem ze jeden koniec przykładamy do bloku silnika, a drugi gdzie? W które dokładnie miejsce?

Będę wdzięczny za info bo mam podobny problem. Tez nie odpala, rozrusznik nawet nie zakreci. Aku ma 12. 4 V, bezpieczniki są ok, klema pirotechniczna była wystrzelona wiec kupiłem nowa, ale to tez nie pomogło. Przestało mi działać radio i zamykanie pilotem. Nie kręci, słychać tylko cykniecie. Tak poza tym co wymieniłem to pozostała elektronika działa

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.