Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Dzięki uprzejmości Bawaria Motors Warszawa, weekend spędzam z nowym X1 XDrive 18d:)

 

Więc myśle, że next week pojawi się tu recenzja, z fotkami.

 

Jak macie jakieś pytania wysyłajcie mi je na prv, może jesteście czegoś ciekawi. Będzie też porównanie mojej jedynki z X1 :)

 

Po tym jak ostatnio Zachar dość mocno zjechał nowe X1, chciałem się sam przekonać jak ono jeździ.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Głośność w kabinie i obroty przy 100, 120 i 160 km/h. Może być z aplikacji na smartfonie

 

With mobilephone sent.

Opublikowano

Właśnie zmieścił się. Test dwumetrowca wyszedł pozytywnie. Objechał z tego co pamiętam głównie za silnik.

 

Ja już swoją 20xd zrobiłem 1300km :)

 

Moje ucho glosniejszy szum słyszy dopiero od 150-160.

A że szybciej rzadko jeżdżę to jest to dla mnie w zupełności akceptowalne.

 

Prawe kolano nie uwiera o nic. Choć jak się podniesie siedzisko max w górę to może opierać się o tą część konsoli co jest klima. Ja jeżdżę zazwyczaj na jakieś 30-40% wysokości i o nic mi nie opiera.

Opublikowano
Cześć, jeśli możesz to zwróć uwagę na hałas opływu powietrza przy 120-140, skrzypienia, czy prawe kolano kierowcy nic nie uwiera :)

 

Auto ma miesiąc i na liczniku ok 2000 km, nic nie skrzypi, jest cicho (ciszej niż u mnie w 1), zarówno kolana jak i inne części ciała mają swobodę,naprawdę przestronna kabina :)

 

Głośność w kabinie i obroty przy 100, 120 i 160 km/h. Może być z aplikacji na smartfonie

 

With mobilephone sent.

 

Zbyt późno przeczytałem, obroty chyba mam zrobione przy 130 i wrzucę foto. Jest generalnie cicho, diesla nie słychać.

 

Co do testu 2-metrowca, ja mam 193 cm wzrostu i bez problemu usiądę zarówno z przodu jak i (w celach testowych) za sobą z tyłu. W mojej 1 za sobą nie ma szans abym usiadł.

  • Moderatorzy
Opublikowano

imgur.com

 

wklejasz link BBCode (message boards & forums) który zaczyna się od

Opublikowano (edytowane)

Poniżej przedstawiam moje wrażenia z weekendu z X1 Xdrive 18D.

 

Na początek konfig:

 

http://i.imgur.com/r1cmg7i.jpg

 

http://i.imgur.com/AqOFKcor.jpg

 

Stylistyka

 

Auto jest ładne, w porównaniu do X3 którym także jeździłem widać świeżość. Na ulicy ludzie się odwracają, a przy tankowaniu na stacji benzynowej wszyscy byli nim zainteresowani. Wolałbym w Estoril, ale biały też ok, i nie wymaga dopłaty. Auto miało adaptacyjne reflektory diodowe, i chyba poza tym wszystkie światła LED. W nocy wygląda także ok. Kluczyk bardzo ładny i lekki.

 

Wnętrze

 

W porównaniu do mojej 1er, jest bardzo przestronnie, i czuć wszędzie przestrzeń. Bardzo fajne jest oświetlenie LED w drzwiach i na desce, o wiele lepsze niż trochę oszukane LED w środku w 1er, kolory można zmieniać (2 opcje- classic i sport). Wykończenie na plus,nic nie skrzypi, miejsca z przodu i z tyłu dużo, nad głową także. bagażnik ok- pojemny i ustawny- są też siatki, zaczepy na siatki. FotoPort USB dostępny w o wiele lepszym miejscu niż w 1er, choć sam schowek pod podłokietnikiem otwarty(brak klapki- nad nim jest podłokietnik). Podłokietnika nie da się przesuwać wzdłużnie. W wersji testowej była nawigacja business, ja bym brał duże NAVI. Do tego była deska rozdzielcza bez rozszerzonego zakresu wskaźników, która moim zdaniem wygląda słabo. Analogowy wskaźnik chwilowego zużycia paliwa oraz malutki ekranik na środku w aucie za 200 tys. PLN? Moim zdaniem do poprawy. W samej Navi biz nie ma chyba nawet opcji RTTI. NIe ma tez wcale czytnika płyt CD/DVD. Wracając jeszcze do małego ekranu- mam 193 cm wzrostu, po ustawieniu fotela i kierownicy we właściwej pozycji (na rolexa) mały ekran na którym pokazują się informacje, był całkowicie zasłonięty przez kierownicę i nic na nim nie widziałem (a w aucie był system rozpoznawania znaków etc.). U mnie przy Navi P. i dużym wyświetlaczu jest lepiej.

 

Kierownica z MPak super, podobnie fotele- czytałem narzekania na zwykłe stołki, te z MPak są podobne jak w 1er i są ok.

 

Komfort

 

W porównaniu do mojej 1er z Mpak i zawieszeniem z MPak, to komfort jest o wiele wyższy. U mnie czuje każdą studzienkę a tu żadna studzienka, bumps, czy inne przeszkody nie robiły na X1 wrażenia.

 

Silnik

 

Diesel 2.0 150 KM demonem mocy nie jest. Jest elastyczny (o wiele bardziej niż moja benzyna), ale w fotel nie wbija. We wnętrzu jest cicho i przyjemnie, nawet przy prędkościach autostradowych. Spalanie w trakcie moich testów 8,2L na 100- było to miasto ale bez korków, obwodnica (S) przepisowo, trochę w trybie sport, bez Eco Pro.

 

Napęd

 

Czuć różnicę miedzy Xdrive a RWD. RWD daje ten prawdziwy BMW feel, a ten XDrive tego nie gwarantuje. Niemniej auto prowadzi się dobrze, w zakrętach się trochę wychyla, jeździłem nim w burzy(to właściwie było oberwanie chmury)-zawsze prowadziło się pewnie, osobom przyzwyczajonym do RWD będzie brakować tego właśnie typowego dla BMW uczucia.

 

Skrzynia

 

Automat 8B Aisin, radzi sobie dobrze,biegi zmienia szybko i precyzyjnie... choć wole ZF :). Przyzwyczajenia wymaga konieczność mechanicznego przestawienia skrzyni w dany tryb jazdy (rozwiązanie z ZF jest wygodniejsze), przez to skrzynia nie przestawia się także w tryb P gdy gasimy silnik, do tego design joysticka w skrzyni ZF mi bardziej odpowiada (tu mamy typowy lewarek, być może musi on być taki ze względu na umieszczenie skrzyni- sam lewarek jest dość długi). Dziwi mnie brak funkcji auto-hold, jest elektryczny hamulec postojowy.

 

Konfiuguracja

 

Auto to demo, skonfigurowane było jak dla mnie trochę "dziwnie". Brak automatycznej klapy bagażnika, za to systemy asystujące. Mała nawigacja zamiast dużej. Do tego MPak i reflektory diodowe.

 

Czy warto?

 

Zakładając, że mamy 200 tys. PLN wolnych środków i chcemy pojemne auto od BMW... wybrałbym X3 lub 3GT LCI. Jeśli jednak ktoś chce mniejszego SUV'a to X1 będzie dobrym wyborem. Ceny X1 w porównaniu do X3 są mało atrakcyjne, X1 jest nową konstrukcją, ale moim zdaniem następuje tu trochę kanibalizacja wewnątrz gamy BMW. Być może nowe X3 będzie droższe, ale tego nie wiadomo. Nowe 3GT oferuje także dużo miejsca, LCI oferuje wiele z tych rzeczy które są w X1.

 

Fotki są tu (oczywiście coś mi się nie udało, więc w razie czego Admin wrzuci miniaturki):

 

http://i.imgur.com/ZDXQIhK.jpg

 

http://i.imgur.com/81BF8zz.jpg

 

http://i.imgur.com/V0xdLnY.jpg

 

http://i.imgur.com/fsya2rG.jpg

 

http://i.imgur.com/ML4mlRq.jpg

 

http://i.imgur.com/M3DUleI.jpg

 

http://i.imgur.com/vjpgKeX.jpg

 

http://i.imgur.com/KJzwOa5.jpg

 

http://i.imgur.com/DhOUQdo.jpg

 

http://i.imgur.com/QE9QRae.jpg

 

http://i.imgur.com/5i0BsFr.jpg

 

http://i.imgur.com/GKD8fbn.jpg

 

http://i.imgur.com/Yzz0cLu.jpg

 

http://i.imgur.com/eN25aT9.jpg

 

http://i.imgur.com/XzMtYii.jpg

 

http://i.imgur.com/rDZwT40.jpg

Edytowane przez KrzysztofS
  • Moderatorzy
Opublikowano

Takie posty powinny być podwieszane na stronie głównej, jak na bimmerpost.com ! :cool2:

 

Co do ceny to też mocno się zdziwiłem kiedy zobaczyłem oferty na X1. Przy dobrych zdolnościach negocjacji za dwie stówki kupujesz podobnie wyposażone X3, a za +20 tys X3 w mpakiecie. Zgodnie z moimi oczekiwaniami jazda zbliżona do AT/GT, a X3 jednak bliżej do starszych braci. No ale modne kobiety z pewnością chętnie będą wrzucać fotki swoich X1 na instagramie :mrgreen:

 

Co do ledów to z tyłu jest chyba taki sam dramat jak zawsze czyli dwa paski ledowe a cała reszta na żarówce z czasów e30 :mad2:

Opublikowano

Dzięki za miłe słowa, dodałem jeszcze coś o spalaniu :cool2:

 

Wydaje mi się, że z tyłu tez jest Full LED ale mogę się mylić (to jest generalnie najdroższa opcja świateł diodowych).

 

Jak ja konfigurowałem X3 to w tej cenie co X1 można mieć diesla 190 km z dobrym wyposażeniem.

  • Moderatorzy
Opublikowano

Poszukam gdzieś jeszcze info o tych lampach, możliwe że się mylę i w końcu poszli po rozum do głowy :)

 

Poprawiłem fotki ;)

 

EDIT: W wersjach z rozszerzonymi reflektorami LED są inne tylne lampy, czyli są dwie wersje, full LED i taka jak pisałem.

Opublikowano

Też mam u siebie tylne lampy z diodami tylko i wyłącznie w formie pasków. I myślałem że nie było możliwości wyboru przy konfiguracji innych.

 

Randall skąd takie info ?

 

Co do ceny.

Osobiście nawet za 200k nie chciałbym nowego-aktualnego x3 na wypasie.

 

F48 bije je stylistyka. F25 już dawno mi się opatrzyło i absolutnie szału nie robi.

 

To prawda, że ludzie się ogladaja- auto zwraca na siebie uwagę :)

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Fajny test, gratki.

Mnie osobiście nie urzekła bardzo x1, ale tylko w niej siedziałem. A lewarek to szkoda gadać - ten poprzedni od 8hp jest unikatowy :)

 

With mobilephone sent.

  • Moderatorzy
Opublikowano
Też mam u siebie tylne lampy z diodami tylko i wyłącznie w formie pasków. I myślałem że nie było możliwości wyboru przy konfiguracji innych.

 

Randall skąd takie info ?

 

Co do ceny.

Osobiście nawet za 200k nie chciałbym nowego-aktualnego x3 na wypasie.

 

F48 bije je stylistyka. F25 już dawno mi się opatrzyło i absolutnie szału nie robi.

 

To prawda, że ludzie się ogladaja- auto zwraca na siebie uwagę :)

 

Bazuje na tym:

 

http://www.bmwstore.pl/pl/katalog/diagram/63_1733-lampa-tylna/i57448/kL/sN

  • 3 tygodnie później...
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

U mnie czuje każdą studzienkę a tu żadna studzienka, bumps, czy inne przeszkody nie robiły na X1 wrażenia.

Moim zdaniem standardowe zawieszenie X1 - jeśli chodzi o komfort - reaguje na nierówności podobnie jak standardowe zawieszenie w innych F-kach (oczywiście dużo zależy tu też od rozmiaru opon i tego czy auto obute jest w ROF)... W porównaniu do zawieszenia M, które masz u siebie, komfort na zawieszeniu standardowym naturalnie będzie większy, ale z tym "nierobieniem wrażenia" chyba nie rozpędzałbym się aż tak bardzo :wink:

Chodzi mi o to, że część nabywców SUV spodziewa się, że będą "niezauważalnie" przejeżdżać przez dziury czy progi zwalniające. A to z reguły rozmija się z rzeczywistością... W terenówkach jak Toyota LC czy Mitsu Pajero - owszem tak, ale niekoniecznie w SUV. Często jest wręcz tak, że w SUV zawieszenia są nawet twardsze niż w osobówkach z uwagi na wyższy środek ciężkości.

 

Czuć różnicę miedzy Xdrive a RWD. RWD daje ten prawdziwy BMW feel, a ten XDrive tego nie gwarantuje

Podejrzewam, że przez większość czasu tak naprawdę jeździłeś klasycznym FWD (może za wyjątkiem burzy, o której wspominasz, kiedy zapewne dołączała się tylna oś).

Nowe X1 ma - niestety :( typowy napęd przedni z dołączanym tyłem (jak wszystkie inne Haldex'y na rynku). Z napędem X-drive stosowanym w modelach na platformie RWD ma wspólną tylko nazwę...

I w czasie normalnej jazdy czuć, że to FWD - samochód jeździ zupełnie inaczej niż klasyczny X-Drive ze stałym napędem na obie osie (i oczywiście inaczej niż RWD, tu masz 100% rację co do feel'u). Co nie zmienia faktu, że BMW dobrze dopracowało przedni napęd i jeździ się przyjemnie (dołączanie tylnej osi wymusiłem dopiero na kostce granitowej posypanej piachem, na suchym asfalcie X1 nie udało mi się sprowokować).

 

Na ulicy ludzie się odwracają, a przy tankowaniu na stacji benzynowej wszyscy byli nim zainteresowani

Really, aż tak? :D

Podrzuć adres, to przejadę się aby trochę podbudować ego... :wink:

 

 

P.S.

Aktualnego X3 nie kupiłbym, wybrałbym X1 (bądź zaczekałbym do przyszłego roku na nowe X3).

Moim zdaniem jedyna istotna przewaga F25 nad F48 to X-Drive (lub ewentualnie RWD nad FWD, jeśli ktoś rozważa wersję sDrive) oraz dostępna większa ilość opcji (np. światła inteligentne z SelectiveBeam, więcej opcji zegarów, m.in. wersja z black panel, itd.) - to istotne dla kogoś, kto chciałby lepiej doposażyć auto.

Na "upartego" skrzynia ZF może też (choć Aisin w wersji 8-bieg działa bardzo dobrze; myślę że jak ktoś nie ma porównania do ZF to będzie w pełni zadowolony).

Jeśli zaś chodzi o wielkość - to z uwagi na poprzeczne umiejscowienie silnika - X1 jest właściwie równie przestronna jak X3.

Opublikowano

Witam wszystkich.

 

To moj pierwszy post na forum i do tego pisze z klawiatury bez polskich znakow wiec prosze o wyrozumialosc :)

 

Juz jakis czas temu zamowilem nowa X1 (xDrive 20d) i czekam niecierpliwie na dostawe dlatego temat jest dla mnie jak najbardziej aktualny. Postanowilem wiec podzielic sie kilkoma spostrzezeniami i podpytac o pewne kwestie.

 

Moim zdaniem standardowe zawieszenie X1 - jeśli chodzi o komfort - reaguje na nierówności podobnie jak standardowe zawieszenie w innych F-kach (oczywiście dużo zależy tu też od rozmiaru opon i tego czy auto obute jest w ROF)... W porównaniu do zawieszenia M, które masz u siebie, komfort na zawieszeniu standardowym naturalnie będzie większy, ale z tym "nierobieniem wrażenia" chyba nie rozpędzałbym się aż tak bardzo :wink:

Chodzi mi o to, że część nabywców SUV spodziewa się, że będą "niezauważalnie" przejeżdżać przez dziury czy progi zwalniające. A to z reguły rozmija się z rzeczywistością... W terenówkach jak Toyota LC czy Mitsu Pajero - owszem tak, ale niekoniecznie w SUV. Często jest wręcz tak, że w SUV zawieszenia są nawet twardsze niż w osobówkach z uwagi na wyższy środek ciężkości.

 

Osobiscie odnioslem wrazenie, ze zawieszenie w nowej X1 jest dosc sztywne. Oczywiscie moze to miec swoje zalety np. lepsze prowadzenie w zakretach ale tez nie jestem przekonany, ze SUV-em nawet malym chce sie szalec w zakretach. Dlatego domowilem Dynamic Damper Control, o ktorym slyszalem troche dobrych opinii ale nie mam zadnych doswiadczen z tym systemem. Moze ktorys z kolegow moglby cos wiecej powiedziec o swoich spostrzezeniach?

 

Aktualnego X3 nie kupiłbym, wybrałbym X1 (bądź zaczekałbym do przyszłego roku na nowe X3).

Moim zdaniem jedyna istotna przewaga F25 nad F48 to X-Drive (lub ewentualnie RWD nad FWD, jeśli ktoś rozważa wersję sDrive) oraz dostępna większa ilość opcji (np. światła inteligentne z SelectiveBeam, więcej opcji zegarów, m.in. wersja z black panel, itd.) - to istotne dla kogoś, kto chciałby lepiej doposażyć auto.

Na "upartego" skrzynia ZF może też (choć Aisin w wersji 8-bieg działa bardzo dobrze; myślę że jak ktoś nie ma porównania do ZF to będzie w pełni zadowolony).

Jeśli zaś chodzi o wielkość - to z uwagi na poprzeczne umiejscowienie silnika - X1 jest właściwie równie przestronna jak X3.

 

Podzielam zdanie kolegi. Sam mialem spory dylemat miedzy X1 a X3. I nie chodzi o to, ze X3 jest wieksza bo mi akurat bardziej z roznych wzgledow odpowiada mniejsze auto i do tego bardziej swieze stylistycznie. Natomiast co budzilo moje najwieksze watpliwosci to dokladnie wskazana powyzej roznica i przewaga xDriva i tylnego napedu, o ktorej tyle slyszalem. I wlasnie tu jest problem, ze tylko slyszalem. Mimo, ze probowalem oba auta to roznicy wyczuwalnej nie zauwazylem. Nawet mialem wrazenie, ze X1 prowadzi sie pewniej, chyba wlasnie dlatego, ze jest mniejsze. Dlatego bylbym wdzieczny gdyby ktos wytlumaczyl na czym ta przewaga xDriva w X3 polega i czym sie to w praktyce objawia.

 

Ostatnia kwestia, ktora dala mi rowniez sporo do myslenia to wybor silnika: beznyna czy diesel (rocznie robie okolo 20 tys.). Ostatecznie zdecydowalem sie na diesla ze wzgledu na moment obrotowy (do tej pory jezdzilem tylko samochodami z silnikami benzynowymi). Z drugiej strony samochod bede chcial rowniez uzywac do dojazdow do pracy na krotkim odcinku i tu kiedys sie mowilo, ze nie jest to dla diesla za dobre. Myslicie, ze ma to rowniez odniesienie do wspolczesnych silnikow takich jak w X1?

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Dlatego bylbym wdzieczny gdyby ktos wytlumaczyl na czym ta przewaga xDriva w X3 polega i czym sie to w praktyce objawia.

W platformach tylnonapędowych, z silnikiem umieszczonym wzdłużnie, BMW stosuje układ xDrive, który jest semi-stałym napędem obu osi.

To znaczy, w warunkach dobrej przyczepności siła napędowa jest dozowana w proporcjach 40/60% przód/tył, czyli permanentnie napędzane są obie osie - ponieważ BMW zdecydowało się na podział 40/60 a nie 50/50, pozostała namiastka charakteru tylnonapędowego... :wink:

Oczywiście w trakcie jazdy, w zależności od warunków drogowych ten podział siły napędowej pomiędzy osiami może być zmienny przez komputer.

 

Natomiast w platformach przednionapędowych, z silnikiem umieszczonym poprzecznie, xDrive jest układem napędu osi przedniej z dołączaną osią tylną (jest to popularne rozwiązanie, które w portfolio ma obecnie większość producentów oferujących auta z napędem 4x4). Czyli w normalnych warunkach auto ma po prostu napęd na przód, zaś dopiero w momencie pojawienia się różnicy w prędkościach obrotowych osi/kół (np. poślizgu, nad/podsterowności) komputer za pomocą sprzęgła dołącza oś tylną.

Różni producenci różnie radzą sobie z tym rozwiązaniem (kiedyś np. było głośno o kilku modelach Skody, które w momencie dołączania tyłu z podsterownych stawały się gwałtownie nadsterowne - co na śliskiej drodze nie było zbyt szczęśliwą sytuacją)...

Ale akurat w F48 BMW fajnie zestroiło ten napęd i naprawdę trzeba się postarać aby wyczuć moment dołączenia tylnej osi.

Opublikowano
Dzięki za wyjaśnienia. Ciekawi mnie jednak to czy w praktyce permanentny napęd na 4 koła polepsza właściwości jezdne samochodu w porównaniu do napędu z dołączaną osią tylną. Teoretycznie wydaje się, że napęd na 4 koła przydaje się właśnie w ekstremalnych warunkach np. wtedy gdy nastepuje uślizg kół ale wówczas oba typy xDrive-u zachowują się podobnie. Jeżdżąc w normalnych warunkach nie zauważyłem róznicy ale też jeżdziłem raczej spokojnie ;)
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Zasadnicza różnica jest taka, że w układzie permanentnym napęd na obie osie jest podawany cały czas.

Natomiast w układzie dołączanym najpierw musi dojść do jakiejś sytuacji, która wymusi dołączenie tylnej osi. Czyli dzieje się to post-factum, co prawda z reguły są to dziesiętne części sekundy, ale jednak. To wpływa na trakcję, która w układzie permanentnym jest lepsza.

 

Na suchym przy spokojnej jeździe różnica w obu układach będzie żadna. W dobrych warunkach lepszą trakcję w układzie permanentnym można odczuć dopiero przy szybkim pokonywaniu ciasnych zakrętów.

Natomiast na mokrym różnica jet większa - układ permanentny jest bardziej przewidywalny, "stabilniejszy", nie ma zauważalnego efektu zmiany charakterystyki trakcji (nad<->podsterowność) jak w układzie dołączanym (gdzie w dziesiątych częściach sekundy zmienia się podział napędu osi 100/0% na jakąś inną proporcję, dajmy na to 50/50%, czy wręcz w skrajnym wypadku 0/100%).

Przy czym muszę tutaj zaznaczyć, że porównuję odczucia w aktualnie użytkowanym permanentnym xDrive w F11 z napędem dołączanym w aucie innej marki, które użytkowałem wcześniej (X1 nie miałem okazji jeździć w takich warunkach - co nie zmienia faktu, że w X1 jest to układ dołączany, więc i charakterystyczne cechy tego rozwiązania w mniejszym lub większym stopniu będzie miał).

 

Reasumując.

Permanentny xDrive jest na pewno bardziej skomplikowany (BMW przy każdej okazji podkreśla stopień zaawansowania tego układu). I faktycznie trakcja jest bardzo dobra.

Dołączany xDrive jest układem prostszym, jest to rozwiązanie powszechnie stosowane przez większość marek na rynku. Aczkolwiek śmiem podejrzewać, że w wydaniu BMW będzie sprawował się dużo lepiej niż w innych autach - tak samo jak lepiej dopracowane są algorytmy ESP, czy oprogramowanie skrzyni ZF (dokładnie ta sama skrzynia stosowana jest w kilku innych autach konkurencji i tam nie zbiera już aż takich pochwał jak w BMW)...

No i na pewno X1 z xDrive jest bezpieczniejszym w prowadzeniu autem (w trudnych warunkach), niż w wersji sDrive.

Opublikowano
No tak, rzeczywiscie te dziesiętne sekundy potrzebne na dołączenie napędu tylnego mogą robić różnice + trzeba zawierzyć elektronice, że poprawnie rozpozna kiedy jest konieczność zmiany rozkładu mocy na rózne koła. W napędzie permanentym te problemy w dużej mierze odpadają. No cóż trzeba mieć nadzieję, że BMW dobrze dopracowało również xDrive w wersji dołączanej :)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.