Skocz do zawartości

E90 - Spalanie rzeczywiste vs wg komputera, spostrzeżenia


adobry

Rekomendowane odpowiedzi

Mam w zwyczaju notować zakupione paliwo i w exel przeliczać na średnie zużycie. I tu niespodzianka, wyliczane w ten sposób średnie spalanie jest większe niż to wyświetlane na komputerze samochodowym. Choć czasami jest podobnie. I tu ciekawe spostrzeżenie, jeśli założyć że litr to 0.95 litra :evil: to jest OK. Czyli albo wyjątkowo tanie paliwo w sieci A.... nie jest za tanie, albo nie wiem jak działa liczenie średniej w komputerze autka. Dla dociekliwych: robię to w exel bo na tej podstawie można wyczuć że coś się zaczyna składać i można przed zgonem wymienić.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 242
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

  • Zarejestrowani
Przeciez przekłamania kompów fabrycznych to norma w każdym aucie! To jest tylko poglądowe , a w razie czego możesz sobie skorygować na kompie i bedzie Ci pokazywalo rzeczywiste.

b4c4c1867b858a60.jpg.30a4296d964cadcc5bbee45deeb1292d.jpg

OFICJALNY ZEWNĘTRZNY PARTNER BMW AG

Chiptuning Programowanie Carplay Kodowanie Diagnostyka BMW AOS

Tel. +48-790-465-462

https://www.facebook.com/Codemybimmer

https://www.instagram.com/codemybimmer

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Komputery nie przekłamują, to ludzie inaczej interpretują dane.. wystarczy się zapoznać ze specyfiką sposobu przeliczania tych danych na BC.

 

średnie spalanie jest liczone na podstawie 2 parametrów:

- przepływu paliwa (nie bezpośrednio przez czujnik/przepływke tylko obliczane z położenia pedału gazu, te same obliczenia stosuje komputer do ustalenia ile paliwa ma być podane do wtrysków)

- stałej odległości równej 100km.

 

Wyobraźcie sobie teraz 1 rząd kolumn w excelu zawierający 100 pól, każde pole symbolizuje 1km w 100 kilometrowym odcinku.

Resetując licznik spalania czyścimy wszystkie wartości zapisane do tych pól i teraz:

 

zapalając samochód na zimno i odjeżdzając spod domu zazwyczaj wciskamy gaz, na zimno auto pali wiecej widzimy wyniki chwilowego zuzycia np: 20l/100km

po przejechaniu kilometra, dane z bufora zostają zapisane do pierwszej komórki i cały cykl powtarza się od nowa, tyle że teraz jedziemy już np. z górki z minimalną ilością gazu i po przejechaniu kolejnego km do 2 komórki trafia liczna np 3l/100km

 

w tej chwili zapis wygląda tak:

20|3|0|0|0|0...............0|0

 

łatwo obliczyć że po 2km średnia spalania wynosi 11,5l/100km i tak pokaże nam to komputer.

Kiedy wszystkie 100 pól zostanie zapełnione danymi, cały zapis przesuwa się o 1 w prawo, dopisując dane do nowej komórki ale zachowując cały czas obszar 100 pól, wiec dane o 20l/100km nie bedą już brane pod uwage a tabela do obliczeń zacznie się od 3... itd.

 

I tutaj powstają największe rozbieżności miedzy tym co policzymy na kartce a tym co pokazuje BC.

Użyje przykładu dla lepszego wyjaśnienia.

 

załóżmy że po resecie licznika przejeżdżając 1km paliliśmy gumę na parkingu i jeździliśmy bokiem. Zrobiliśmy wynik dla 1 komórki 50l/100km a potem następne 99 km przejechaliśmy już spokojnie spalając 5l/100km

 

zapis wygląda tak:

50|5|5|5|5.........5|5

 

jak łatwo możemy policzyć komputer powie nam: (50 + (99 * 5)) / 100 = 5,45l/100km

ale kiedy przejedziemy następny 1 kilometr przy spalaniu np: 2l/100km zapis wygląda już tak:

 

5|5|5|5|5........5|2

 

co daje: ((99 * 5) + 2) / 100 = 4,97l/100km

jak widać 1km różnicy w przebiegu, a różnica w spalaniu prawie 0,5l/100km

 

robiąc obliczenia na kartce rzadko kiedy robimy to na podstawie 100km tylko lejemy ileś tam litrów, przejezdzamy np: 300 km i wtedy liczymy, ale to nijak sie ma do tego co podaje BC bo on liczy tylko z ostatnich 100. :)

Wiec komputer nie przekłamuje, po prostu inaczej to liczy, mam nadzieje ze udało mi sie to wyjaśnić w przystępny sposób.

 

A.. no i komputer oczywiscie nie uwzglednia wycieków z nieszczelnych przewodów itd... :)

Czarna Eta (SOLD)................Granatowy Mieczysław (LIVE!).......................Czarna Szmata

http://www.gimnastycy.pl/avatar.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w tej chwili zapis wygląda tak:

20|3|0|0|0|0...............0|0

 

łatwo obliczyć że po 2km średnia spalania wynosi 11,5l/100km i tak pokaże nam to komputer.

Gorzej, jeśli w tym momencie komputer pokaże 10. Albo 12. Albo wszystko inne,co sobie wymyśli, a czego Inpą nie da się skorygować, bo mnożnik już na maxa.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mnożnik nie ma tu nic do rzeczy, średnia z 20 i 3 zawsze jest 11,5

jeżeli już mnożnik powoduje błąd, to w obliczaniu podawanego paliwa, ale wtedy objawia się to albo słabą reakcją na gaz, albo nierówna pracą układu zasilania, komputer nigdy nie poda Ci nieprawidłowego wyniku, jest to niemożliwe

Czarna Eta (SOLD)................Granatowy Mieczysław (LIVE!).......................Czarna Szmata

http://www.gimnastycy.pl/avatar.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kalmi chcesz powiedzieć, że spalanie jest z ostatnich 100km a nie od resetu?

 

Spalanie brane jest z tabeli reprezentującej 100 ostatnio przejechanych km. Jezeli wykonasz reset, to jest to ta sama tabela tylko ze zawiera wartości zerowe, które są pomijane w kalkulacji, dopóki sie nie zapełnią danymi, dlatego po przejechaniu 1km po resecie np w korku, pokaże Ci średnie spalanie np 20l/100km analogicznie do wzoru ((20 + (99 * 0)) /1 = 20l/100km

 

po następnym kilometrze a spalonych 10l/100km wzór wygląda tak:

(20 + 10 + (98 * 0)) / 2 = 15l/100km itd...

 

dzielnik nie osiągnie 100 dopóki 100 komórek nie zostanie zapisanych danymi.

 

Odpowiadając na pytanie...

dane są zbierane z liczby przejechanych kilometrów od momentu resetu, jednak nie większej niż 100

Czarna Eta (SOLD)................Granatowy Mieczysław (LIVE!).......................Czarna Szmata

http://www.gimnastycy.pl/avatar.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpowiadając na pytanie...

dane są zbierane z liczby przejechanych kilometrów od momentu resetu, jednak nie większej niż 100

 

Jesteś pewien?

 

Bo ja jestem prawie pewien że u mnie historia jest dużo dłuższa.

Jak kupiłem samochód na średnia spalania była 8l.

Trochę pojeździłem i zacząłem się zastanawiać dlaczego czy cisnę czy nie spalanie cały czas jest 8l

Potem zresetowałem i dosyć szybko ustabilizowało się na poziomie 9l.

Wygląda więc na to że poprzedni właściciel długo nie resetował spalania i moja jazda na tyle mało ważyła w wyliczanej sredniej że wogóle jej nie zmieniała (nawet o 0,1l).

Tak samo: jak zrobię pół baku na trasie i drugie pół w mieście to wychodzi mi spalanie koło 7l, jeżeli komp brałby pod uwagę tylko ostatnie 100km to w takiej sytuacji powinno być 9l niezależnie czy wcześniej jeździłem po trasie czy nie.

 

Spalanie z ostatnich 20km (nie 100km) jest brane do prognozowania zasięgu do końca baku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hm, resetuję, przejeżdżam po mieście moim stylem 10 km i na kompie mam nie 11,5 (ani 9, ani 7 ...) tylko nierealne 5,4 ltr. W to spalanie wierzy tylko komp, bo ani nie wierzę ani ja, ani tym bardziej dystrybutor na stacji paliw.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpowiadając na pytanie...

dane są zbierane z liczby przejechanych kilometrów od momentu resetu, jednak nie większej niż 100

 

Jesteś pewien?

 

Bo ja jestem prawie pewien że u mnie historia jest dużo dłuższa.

Jak kupiłem samochód na średnia spalania była 8l.

Trochę pojeździłem i zacząłem się zastanawiać dlaczego czy cisnę czy nie spalanie cały czas jest 8l

Potem zresetowałem i dosyć szybko ustabilizowało się na poziomie 9l.

Wygląda więc na to że poprzedni właściciel długo nie resetował spalania i moja jazda na tyle mało ważyła w wyliczanej sredniej że wogóle jej nie zmieniała (nawet o 0,1l).

Tak samo: jak zrobię pół baku na trasie i drugie pół w mieście to wychodzi mi spalanie koło 7l, jeżeli komp brałby pod uwagę tylko ostatnie 100km to w takiej sytuacji powinno być 9l niezależnie czy wcześniej jeździłem po trasie czy nie.

 

Spalanie z ostatnich 20km (nie 100km) jest brane do prognozowania zasięgu do końca baku.

 

faktycznie, nie jestem pewien czy jest to dokładnie 100km w historii, bardziej chodziło mi o nakreślenie w jaki sposób komputer to liczy.

We wcześniejszym bmw, które miałem (e28) w oparciu o obserwacje, jestem przekonany ze było to 100km. W e90 nie wiem, mam go niedługo, a poza tym nie przyglądnąłem się dokładnie.

 

Fajnie że zwróciłeś na to uwagę, sprawdzę to.

Czarna Eta (SOLD)................Granatowy Mieczysław (LIVE!).......................Czarna Szmata

http://www.gimnastycy.pl/avatar.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hm, resetuję, przejeżdżam po mieście moim stylem 10 km i na kompie mam nie 11,5 (ani 9, ani 7 ...) tylko nierealne 5,4 ltr. W to spalanie wierzy tylko komp, bo ani nie wierzę ani ja, ani tym bardziej dystrybutor na stacji paliw.

 

W komputerze masz do obliczeń 3 opcje:

l/100km (to o czym rozmawiamy)

km/l (ile kilometrów zrobisz na litrze)

mpg (ile mil na galonie)

 

jeżeli im bardziej cisniesz, tym mniejsza liczbe masz, to wg. mnie masz u siebie ustawione km/l :)

Czarna Eta (SOLD)................Granatowy Mieczysław (LIVE!).......................Czarna Szmata

http://www.gimnastycy.pl/avatar.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5,4 km/l to 18,5 l/100km

a to już niezłe butowanie w dwulitrowym dieslu

 

ale zwróć uwagę co kolega zielo napisał:

 

Hm, resetuję, przejeżdżam po mieście moim stylem 10 km ...

 

po resecie, po 10km w mieście w stylu... nie wiem... dynamicznej jazdy, 18l/100km jest absolutnie normalne w 2.0d czyli owe 5,4 km/l

u mnie ta sama sytuacja pokazuje 25l/100km.

Czarna Eta (SOLD)................Granatowy Mieczysław (LIVE!).......................Czarna Szmata

http://www.gimnastycy.pl/avatar.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, nie, rozmawiamy przecież o ltr/100km. I tego dotyczy moje nieszczęsne 5,4 (ltr/100km). I to właśnie nie zgadza się z informacjami podawanymi wyżej. Po 10 km wszystkie km są liczone (nie przekroczyły 100 km czy tam odpowiednio iluś więcej lub mniej), a komp zaniża. Wg tankowań, po mieście musze liczyć ok. 8 ltr, zależnie od warunków (3-3,5k obrotów, klima non stop, opony 225). Ale nigdy 5,4, ani nic blisko tego.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zarejestrowani
Jak trzymasz po mieście 3-3,5 tys obrotów to co się dziwisz że masz spalanie jakieś z kosmosu ;)

b4c4c1867b858a60.jpg.30a4296d964cadcc5bbee45deeb1292d.jpg

OFICJALNY ZEWNĘTRZNY PARTNER BMW AG

Chiptuning Programowanie Carplay Kodowanie Diagnostyka BMW AOS

Tel. +48-790-465-462

https://www.facebook.com/Codemybimmer

https://www.instagram.com/codemybimmer

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma jak to się wypowiedzieć w temacie :duh:

Po pierwsze nikt nie pisał o trzymaniu na 3,5k (bierzesz mnie za idiotę, siedzącego po raz pierwszy w aucie?), tylko o jeździe do max 3-3,5k. Po drugie ja się nie dziwię spalaniu. Dziwię się, że komp pokazuje mega niskie spalanie, przy dużo większym spalaniu rzeczywistym. Oczywiście w kontekście tego, co powiedziano tu wyżej, że taka sytuacja nie jest możliwa, bo komp nie ma prawa przekłamywać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zarejestrowani

No no kolego rozlużnij trochę poślady bo coś złego Ci się jeszcze stanie, widocznie źle przeczytałem i tyle...

 

Ehh Ci z E46 to takie nerwowe chłopaki są :mrgreen:

b4c4c1867b858a60.jpg.30a4296d964cadcc5bbee45deeb1292d.jpg

OFICJALNY ZEWNĘTRZNY PARTNER BMW AG

Chiptuning Programowanie Carplay Kodowanie Diagnostyka BMW AOS

Tel. +48-790-465-462

https://www.facebook.com/Codemybimmer

https://www.instagram.com/codemybimmer

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego trochę się nie zgodzę z twoją teorią.

Prosty przykład :

- jadę na stację, tankuję do pełna, resetuje średnie spalanie

- przejeżdżam 100 kilometrów

- jade na tą samą stację tankuje do pełna

 

Dalej mam rozbieżność ponad litra miedzy tym co pokazał komputer a tym co widzę na dystrybutorze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dziqsek, po prostu wyobraziłem sobie jazdę po mieście z gazem w 3,5k i to, że taki PSJ możnaby skojarzyć ze mną. Proszę z daleka od moich pośladków, w zamian obiecuję całą łagodnosć świata :8)

 

szatyn, dobrze to ująłeś słowami, co chciałem wcześniej wyrazić. Komp lubi przekłamywać, jakby nie liczyć. Ja metody na korekcję nie znalazłem, a chętnie taką poznam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

e90 na pewno nie zbiera danych ze 100km.

Obstawiam jednak, że liczy cały okres od resetu bo u mnie journey computer mam niekasowany prawie od początku posiadania samochodu i tam zmiany zachodzą bardzo minimalnie i po długim czasie - tak samo jak robię długą trasę bez kasowania komputera to też nie ma szans żeby w jakiś sposób ominął część danych - chyba, że bufor ma jakieś 1000km

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w mojej e90 - 318i liczy spalanie od resetu. I to dosyć precyzyjnie. Natomiast dojazd na rezerwie liczy inaczej - można powiedzieć z aktualnego przyciskania. Ja chciałem zwrócić uwagę na dystrybutor :oops: Komu bardziej wierzyć BMW czy dystrybutor paliwa w renomowanej super taniej stacji Au.... :( . Teraz benzyna jest niekombinowana ale jej nalanie budzi zaskoczenie! Ile tego wchodzi do baku.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To że dystrybutory przekłamują to swoją droga ale to można pominąć tankując zawsze z jednego. Do tego ja zawsze tankuje do pierwszego odskoczenia pistoletu.

Ja nad korekcją spalania i bajerami to już dłuższy czas siedzę, wiem jak to zrobić w licznikach, w INPIE i w DIS, ale to są nie wystarczające korekcje. Można je robić w pewnym zakresie. Obecnie próbuje rozwalić sprawę spalania jak silnik chodzi a auto nie jedzie. Wydaje mi się ze tu jest problem bo jak więcej stroje w korkach to auto więcej przekłamuje jak jadę non stop to auto mniej przekłamuje. Do tego u mnie dochodzi sprawa programu, bo wtryski więcej leją paliwa i to może się nie mieścić komputerowi w bitach :P

 

Jak rozkminię sprawę to na pewno podzielę się z innymi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Swoja droga, ciekawy temacik.. Generalnie im "lepsze" paliwo tym bardziej ekonomiczne (wiecej przejedziemy na jednym litrze).. Moglbym tu pisac naprawde duuuuzo... Ale napisze tylko tyle , ze najlepsze paliwa maja "dojcze" i tutaj chyba wygra ARAL. Generalnie zauwazylem, ze paliwa te o zwiekszonych "oktanach", (niestety drozsze) daja jakby wiecej koni i co za tym idzie samochod wiecej zrobi kilometrow.. Nie wiem czemu tak jest i jakie to ma skutki zywotnosci dla silnikow. Wiem, ze warto jest kupic drozsze paliwko, bo zyskujemy moc i ekonomie.. :P Tylko takie kupuje juz od kilku lat.

 

Kilka miechow temu zatankowalem jakies gu..o na Statoilu i bylem zaszokowany kiepska jakoscia, bo samochod nagle stracil sile, silnik pracowal glosniej!..

Generalnie tankuje shell i BP. Nie polecam statoila :cry2: :| :mad2:

http://fm.robsonic.org/robsonic/320d/moja.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.