Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witajcie.

 

Większość rzeczy przy aucie robię sam ale z racji braku kanału wymianę płynu hamulcowego i wywalenie CDV zleciłem mechanikowi. Płyn miał być o zmniejszonej lepkości ale jak się potem okazało facet wlał zwykły ;/ Sprzęgło zaraz po wymianie płynu pracowało strasznie miękko i jakby do połowy ale po kilku kilometrach wróciło do normy. Niestety lekkie drżenia przy ruszaniu nadal występują. Nurtuje mnie kolor płynu hamulcowego. Nowy był jasno-żółty a teraz raptem po około 5kkm zrobił się ciemno-żółty. Przed wymianą był brązowy, więc możliwe że nie wymienili dokładnie płynu i ten zmieszał się? A w wysprzęgliku może jest jeszcze bardziej brązowy?

 

Procedurę wymiany płynu u układzie hamulcowym znam. Chociaż niektórzy piszą że podczas wymiany powinien być włączony zapłon a niektórzy nawet że silnik bo abs coś tam.. - proszę o wytłumaczenie)

W jednym temacie ktoś napisał żeby nie pompować pedałem tylko poluzować odpowietrzniki i czekać aż stary płyn zleci grawitacyjnie, w między czasie pilnować i dolewać nowego. Wydaje mi się że może to być słuszne bo zapobiegniemy zmieszaniu się płynu, które może nastąpić przez zwiększenie ciśnienia gdy pompujemy pedałem. Operacja trwa dłużej ale może warto poczekać?

 

Najbardziej nurtuje mnie dokładna wymiana płynu w układzie sprzęgła. Zbiornik ten sam ale podobno jakoś podzielony wewnątrz? Mechanik podczas wymiany kazał mi pompować pedałem sprzęgła i jak widać przyniosło to marne efekty. Dużo jest zaleceń aby podłączyć odpowietrznik wysprzęglika z odpowietrznikiem lewego przedniego zacisku i pompować pedałem hamulca. Sposób szybki ale jak pozbyć się płynu ? Można zrobić podobnie jak w przypadku hamulców? Czyli poluzować odpowietrznik i czekać aż stary płyn spłynie i uzupełniać nowym? Co z płynem w pompce sprzęgła? Nie zapowietrzy się?

Proszę o dokładnie opisanie jak to jest z tą pompką? Chciałbym żeby stary płyn wyleciał przez odpowietrznik wysprzęglika ale boję się że wtedy płyn zleci z pompki a nowy bez ciśnienia tam nie wleci i zapowietrzę pompkę. A jak się zapowietrzy pompa to przy podłączeniu do układu hamulcowego i pompowaniu odpowietrzy się czy zostanie jakiś "bąbel powietrza" na samym końcu pompki?

Ktoś jeszcze pisał aby wykręcić wysprzęglik i wcisnąć "bolec" Czy jeśli tego się nie zrobi to część płynu zostanie w środku? Czy jest możliwość że przy wyjmowaniu wysprzęglika i ponownym montażu nie wpasuje się on na łapę sprzęgła?

 

 

Nie piszcie żebym to zlecił mechanikowi bo już raz to ktoś robił a ja nie mam już zaufania i wiele razy "złapałem" różnych mechaników na kłamstwie. Na pewno są też uczciwi a Ci polecani na forum albo drodzy albo na termin trzeba czekać.

 

PS. Płynu mi nie ubywa więc raczej szczelność jest dobra. Sprzęgło się nie ślizga. Obroty mi nie rosną gwałtownie przy przyspieszaniu. Sprzęgło chodzi płynnie. Ze skrzynią problemów nie mam. Rzadko ale się zdarza że 1 nie chce wejść ale daje na 2 i potem 1 i jest ok. W zimę biegi wchodzą idealnie.

Opublikowano

To Cię zaskoczę, bo mechanik raczej się nie popisał wiedzą i umiejętnościami :twisted: Akurat układami hamulcowymi zajmuję się zawodowo i na ten temat pisałem inżynierkę. Nie robiłem nigdy fotostory, ale postaram się wyjaśnić.

Przede wszystkim zapewne auto wyposażone jest w układ ESP, a wtedy wymiana płynu hamulca wygląda zupełnie inaczej niż w aucie tylko z ABS czy bez niego. Przede wszystkim należy stosować obligatoryjnie płyn niskowiskozyjny o małej granulacji (specjalnie do systemów ESP).

Np taki Ate SL6 do układów z ESP

http://www.unimot1.pl/images/stories/sl6%20pyn%20hamulcowy.jpg

Prawidłowa wymiana płynu hamulcowego powinna odbywać się z wykorzystaniem urządzenia ciśnieniowego z regulacją ciśnienia w zakresie 0.4-2 bary. Najczęściej operuje się na 0.4-1.1 bara. obojętnie jakiej firmy przyrząd, ale tu przykład Ate

http://www.unimot1.pl/images/stories/wymplynham.jpg

Przyrząd ten podczas całej procedury zapewnia automatyczne dostarczanie płynu do zbiorniczka pod żądanym ciśnieniem. Zastosowanie nieodpowiedniej metody może doprowadzić do uszkodzenia układu hydraulicznego ABS. Dodatkowo należy podłączyć komputer diagnostyczny i wybrać w układzie ABS opcję "wymiana płynu hamulca". Operacja dla 2-3 osób. To komputer mówi nam jakie kroki mamy robić, np nacisnąć hamulec kilka razy, odkręcić odpowietrznik prawy przód, zakręcić itp. Komputer jest niezbędny bo dzięki niemu w pompie układu ABS w bloku zaworów otwierają się poszczególne sekcje umożliwiając kompletną wymianę płynu i skuteczne wypłukanie starego. Nie wyobrażam sobie innej wymiany niż taka, bo to po prostu nieskuteczne i naciąganie klienta (podobnie jak "wymiana" płynu w chłodnicy- spuszczają 3 litry i wlewają 3 litry nowego, a w całym układzie chłodzenia jest np 9 litrów...no i klient zadowolony że ma "nowy" płyn).

Po przerobieniu 4 kół z komputerem procedura się kończy, ale mając podłączone urządzenie na np. 0.4 bara po prostu odkręcasz odpowietrznik od sprzęgła i sobie leci stary płyn do zbiorniczka, do czasu aż zacznie wypływać nowy. Zakręcasz i po sprawie. To jest prawidłowa i profesjonalna wymiana płynu hamulca w samochodzie.

Znalazłem na szybko filmiki poglądowe ale po koreańsku czy jakiemuś:

PS. Podczas takiej wymiany płynu hamulcowego możesz pompować hamulcem nawet,bo nic nie ma prawa się zapowietrzyć :wink:

Opublikowano

O taką odpowiedź mi chodziło :) Dzięki wielkie.

Urządzenie ciśnieniowe do zbiornika z płynem zostało podłączone ale ani zapłon ani komputer nie był podpięty ;/

Więc raczej samemu nie mam się co brać za to ;/ Ciekawe tylko w którym warsztacie zrobią dokładnie tak jak powinni. Wiadomo że liczy się czas więc niektórzy pójdą na skróty.

 

Ps. W którym programie jest opcja wymiany płynu hamulcowego? Robiłem adaptację vvt oraz "aktywację" tempomatu więc może i z tym sobie poradzę. W necie widziałem małe zestawy do wymiany płynu - wystarczyło podpiąć do tego sprężarkę i było odpowiednie ciśnienie :)

Opublikowano

Ja to robię Bosch KTS, ale większość powinno to obsłużyć. Warto podłączyć też prostownik pod zaciski pod maską. Prawdę mówiąc każdy warsztat powinien tak wymieniać :twisted: :8) Pojeźdź i popytaj.

W tych zestawach nie wiem czy płyn jest na bieżąco dozowany czy trzeba go samemu dolewać :norty:

Opublikowano

Nie każdy warsztat tak powinien bo nie każdy warsztat zapowietrza pompę. Do normalnej wymiany płynu komputer nie jest potrzebny.

 

To o czym piszesz to procedura odpowietrzania układu gdy na przykład była wymieniana pompa abs/dsc lub master cylinder lub przewody między nimi i układ się zapowietrzył. W normalnej wymianie, jeśli się pilnuje poziom płynu w zbiorniczku nic nie ma prawa się zapowietrzyć.

 

Taka maszyna ciśnieniowa na pewno ułatwia pracę ale dla amatora i domowego DIY raczej nie dostępna. Prostszym i dużo tańszym rozwiązaniem są zestawy do odpowietrzania które się podpina pod koło/oponę. Należy tylko trochę spuścić powietrza do 1-1,5 bar. Nie wiem jak w Pl ale w uk można coś takiego kupić już za ~75pln. Trochę droższe są specjalne zbiorniki z wbudowaną pompką ręczną i manometrem.

 

Do wymiany płynu hamulcowego nie potrzebny jest kanał. Ale jak chcesz również wymienić w sprzęgle to jakoś pod samochód musisz wejść. I warto pamiętać że taka wymiana nie jest 100%. Odpowietrznik jest na górze i zwykle blisko przewodu zasilającego więc warto przepuścić przez system co najmniej 1l płynu aby choć trochę zmieszał się ze starym. A najlepiej to odkręcić zacisk i zlać cały płyn wtedy jest 100% pewności (wcześniej przepuszczając nowy płyn przez przewody).

Opublikowano

Ale jak widać nawet zakład specjalizujący się w naprawach BMW robi to zupełnie inaczej i zwykłym DOT4 ;/

 

A jakbym kupił taki zestaw? http://allegro.pl/zestaw-do-odpowietrzania-hamulcow-wysysarka-i5937337666.html

Wymieniają w ten sposób:

 

Co prawda płyn jest tu odsysany z dołu a do zbiorniczka wkłada się tylko zbiornik w płynem a nie zakręca uszczelniony adapter.

 

 

A zamiast Bosch KTS można użyć DIS ? bo pewnie w INPIE tej funkcji nie ma ;/

Opublikowano
Nie każdy warsztat tak powinien bo nie każdy warsztat zapowietrza pompę. Do normalnej wymiany płynu komputer nie jest potrzebny.

 

Na nie jednym forum spotkałem się z opinią że należy włączyć zapłon i "jakoś" wywołać pracę pompy abs żeby otworzyły się w niej odpowiednie zaworki bo inaczej zostanie tam stary płyn.

Więc jak to z tym zapłonem? Chciałbym jak najwięcej płynu wymienić.

Opublikowano

To jest prawidłowa PROFESJONALNA wymiana płynu i tyle, a czy układ jest zapowietrzony czy nie to nie ma znaczenia! Każdy niech sobie w garażu dłubie jak mu się podoba, mechanik mechanikowi nierówny itd...niech pompują sobie nogą czy jak tam komu wygodniej.

Właśnie chcąc wywołać ruch zaworków w pompie potrzebny jest komputer diagnostyczny, a żeby ten się komunikował potrzeba włączyć zapłon i wywołać odpowiednią procedurę. Nie odpowiem czy DIS ma taką opcję, czy Rheingold itd, ja używam dlatego KTS bo jest znacznie szybciej i poręczniej. Jest też inna metoda ale bardziej czasochłonna: wymieniasz trochę płynu, jazda testowa i hamujesz aby zadziałała pompa ABS takie brbrbr i spowrotem na warsztat i dalej wymieniasz i tak kilka razy-to wersja dla amatora w garażu :cry2:

Opublikowano

Heh od biedy można i tak ale komu by się chciało 4 razy albo i więcej płyn wymieniać :)

 

Jeszcze pytanie. Załóżmy że DIS ma taką procedurę i będę postępował według jego wskazań. Czy przy użyciu tej "wysysarki" podciśnieniowej mogę przeprowadzić tę operację? Czy do tego jest potrzebna maszyna tego typu o której pisałeś a więc ciśnieniowa ?

Opublikowano
Nawet na zdrowy rozum wychodzi że najlepiej jak coś z góry nam ciągle pcha i dostarcza płyn pod ciśnieniem. Dlatego renomowani producenci oferują takie urządzenia a nie inne. Można spróbować się bawić z podciśnieniem ale to jest takie powiedzmy mniej pewne, co nie znaczy że nieskuteczne.
Opublikowano

W DIS jest taka opcja:

Select path: Service functions ‐ Chassis/Suspension ‐ Traction control systems ‐ Bleeding procedure.

 

Ciekawostka - te informacje znalazłem w Rheingoldzie :D I procedura wymiany jest tam opisana tak jak przez kolegę damascus7.

I jest tam jasno i wyraźnie, żeby używać urządzenia generującego ciśnienie podłączonego do zbiornika.

Opublikowano

Spokojnie panie inżynierze proszę się nie bulwersować.

 

W autoryzowanych (czasem profesjonalnych) serwisach bmw wymianę płynu robią bez podłączania komputera. Ale co oni się znają jeśli wymianę oleju zalecają co ~30kkm a w skrzyni/moście to już wcale.

Oczywiście, jeśli chcesz wymienić tego płynu jak najwięcej to można taką procedurę włączyć. Jak to opisują w DIS 'secondary circuit' się otworzy i pewnie kilkanaście mililitrów więcej płynu się przetłoczy. W DIS'ie (także w TIS) również piszą że taka procedura musi być użyta tylko gdy przynajmniej jeden z elementów układu był naprawiany/wymieniany (hydraulic unit, master brake cylinder, connecting lines) i odnosi się ona do układów z DSC. O zwykłym abs'ie nie wspominają. Wg. TIS standardowa wymiana płynu odbywa się bez podłączania komputera. W inpie na pewno taka procedura też jest ale bez podłączenia pod samochód nie powiem ci dokładnie w którym miejscu.

 

Ja jestem amatorem (bez garażu) i do tej pory wymieniałem bez podłączania komputera. Używam, chyba nawet dokładnie taki sam zestaw jak tu: http://www.ebay.co.uk/itm/Sealey-VS0205-Car-Bike-Automatic-ABS-Brake-Clutch-Fluid-Bleeder-Bleeding-Kit-/121806426069?hash=item1c5c3a8fd5:g:wZcAAOSw4HVWFTrv, tylko nie leję płynu do butelki a bezpośrednio do zbiorniczka, co jakiś czas sprawdzając poziom. Swego czasu zastanawiałem się nad czymś takim: http://www.workshopping.co.uk/product/brake--clutch-bleeding-system/VS820/ ale dla takiego amatora jak ja to zbyt wiele.

Opublikowano

Czyli można robić tak:

 

 

Tutaj autor nagrania pompował jeszcze pedałem hamulca (tak jak DIS kazał)

 

Pozostaje pytanie jak dobrze odpowietrzyć sprzęgło. Bo ta procedura dotyczy raczej hamulców. Czy przy wymianie płynu w wysprzęglniku trzeba go wyjmować i ściskać "bolec"? I czy trzeba pompować sprzęgłem żeby płyn z pompki zleciał?

 

 

EDIT: znalazłem jeszcze coś takiego : http://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1859183-Brake-bleeding-with-DIS-DIY

 

A tak jest w przypadku INPY:

http://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1922703-Using-INPA-to-bleed-brakes

Opublikowano

Jeśli chodzi o amatorskie sposoby, to dorzucę coś od siebie.

Z obwodu hamulcowego wymieniałem standardową metodą - pompowanie pedałem + luzowanie odpowietrznika. Oczywiście bez użycia kompa i jakichkolwiek pompek (ważne żeby zacząć od koła najdalej pompy).

Natomiast jeśli chodzi o wysprzęglik - to robiłem to... "od tyłu", bo zapowietrzyłem układ.

Najpierw chciałem podobnie jak w przypadku hamulców pompować pedałem. Efekt był tego taki, że stary płyn faktycznie zleciał, ale nowy pozostał w zbiorniczku wyrównawczym, i generalnie pedał "wpadł" w podłogę.

Więc połączyłem wężykiem odpowietrznik wysprzęglika i odpowietrznik lewego przedniego koła - i pompowałem hamulcem. W taki sposób wpompowałem płyn do układu sprzęgła.

 

@piotrks86

W Rheingoldzie widziałem 2 procedury, w zależności od budowy układu. W jednej z nich było wciskanie bolca, a w drugiej tylko luzowanie odpowietrznika.

Opublikowano
O tym podłączeniu do koła pisałem w 1 poście. Ale całą procedurę wymiany płynu w układzie sprzęgła planuję zrobić tak jak Ty. Zapowietrzy się to trudno ale całość płynu będzie wymieniona :) A nawet jak trochę zostanie starego to zostanie wypchnięty do góry i można go będzie odsączyć ze zbiornika i ewentualnie jeszcze raz wszystko powtórzyć.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.