Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

Posiadam BMW e90 LCI 2008r n43 143km 318i

3000km temu wymieniałem:

-pierścienie

-uszczelniacze zaworów

-oleje+filtry

-uszczelki

-wykonane zostało planowanie głowicy

 

Auto odstawilem do mechanika, gdyż słyszałem dziwny stukot, co się okazało winne były panewki.

Jedna z nich zacisnela sie na wale tak mocno, ze ciężko było ją zdjąć, prawdopodobnie odkształciła wał,

 

Do wymiany mam:

-wał korbowy

-korbowody

-panewki

-olej i filtry

-uszczelki

 

Czy opłaca mi się zmieniać te podzespoły (używane) czy lepiej kupić cały silnik odrazu ?

Orientuje się ktoś w kosztach takiego remontu ?

Opublikowano

Moim zdaniem powinieneś wymienić te części skoro zrobiłeś już tyle rzeczy w swoim motorze.

 

Skąd wiesz w jakim stanie kupisz używany?

  • Członkowie klubu
Opublikowano
Sprawdzałeś ceny wału korbowego i korbowodów? Myślę że ten koszt będzie kluczowy jeśli chodzi o zastanawianie sie nad remontem.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Miałem taki sam dylemat 2,5 roku temu. Mam samochód (118i) z tego samego okresu. W moim przypadku zatarła się panewka na skutek zapchania przewodu olejowego drobinami plastyku z pękniętej prowadnicy łańcucha rozrządu. Cały układ olejowy został zasyfiony tymi opiłkami, a że jest bardzo rozbudowany doczyszczenie było kłopotliwe. W konsekwencji zdecydowałem się na używany. Trafił mi się z identycznego rocznika z przebiegiem ok. 30tys jak się potem okazało w bardzo dobrym stanie. Wtedy było łatwiej bo ten model silnika był (chyba) jeszcze w aktualnej produkcji. Teraz będzie trudniej znaleźć z małym przebiegiem. Trzeba szukać i przekalkulować.

Ważne !!!! Jeśli byś robił remont to bezwzględnie najpierw ustal przyczynę zatarcia. Znajomy mechanik powiedział mi, że w tych silnikach jest dziwna nieprawidłowość w postaci utleniających się (czy ulegających erozji) elementów plastykowych (głownie tych wykonanych z czarnego tworzywa) i osadzania pyłu w kanale dolotowym oleju do pompy co powoduje zmniejszenie wydajności układu smarowania. Ja w każdym razie w kupionym silniku profilaktycznie wymieniłem rozrząd i teraz olej wymieniam sam (co max 15tys), a zużyty olej przelewam prze gęste sitko (do cedzenia lakierów) i sprawdzam czy nie ma opiłków plastykowych. Co jakiś czas sprawdzam ciśnienie oleju (jest taka opcja w INPIE).

PS. Jaki masz przebieg?

Opublikowano
Panewka na 4 tłoku była bardzo mocno zacisnieta, nie mogli jej zdjąć. Tak naprawdę nie wiele ujechałem od momentu gdy uslyszałem, że coś nie gra i chyba nie zdążyło zbyt wiele opiłków polecieć w układ smarowania. Z tego co patrzyłem koszt używanego wału 700zł korbowody 4x125=500zł panewki 600 filtr i olej 200 uszczelki 100 czyli wychodzi 2100zł, a cały nowy silnik dużo, dużo więcej
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Jak pisałem wcześniej bardzo ważne jest ustalenie przyczyny zatarcia, bo sytuacja może się powtórzyć.
  • Członkowie klubu
Opublikowano
Dokładnie tak jak poprzednik pisze, ustalić co było przyczyną. Zapchany kanał olejowy spowoduje, że usterka szybko powróci. Jeśli będziesz pewien, że olej dociera prawidłowo, to myślę, że cena którą podałeś za remont, jest do przeżycia.
Opublikowano

Pryczyna ---> nie odpowiednie złożenie, panewki były zbyt zacisniete...

 

Do tego dochodzi koszt robocizny, cos kolo 1500, czyli suma sumarum w 4000 napewno się zamkne, bo jeszcze chciałbym sprawdzić dobrze wał, tj wymiary, osiowość itp.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Wg mnie jeśli korbowody były "rozpinane" do wymiany pierścieni i nic nie było kombinowane przy ponownym montażu (np. typu podkładanie foli pod wkładki panewek w celu zmniejszenia luzu), to nie ma możliwości by je zbyt mocno zacisnąć. Zbyt mocne dokręcenie (tzw. przeciągnięcie) śrub panewek korbowodowych może spowodować jedynie ich urwanie w czasie pracy silnika i w konsekwencji zniszczenie silnika. Mechanik powinien użyć klucza dynamometrycznego do tego celu. Pisze to nie dlatego by jątrzyć, ale by Cię sprowokować do wnikliwej analizy przyczyn awarii. Sam osobiście znam kilka przypadków zatarcia silników N43 wyłącznie z powodu wadliwych elementów plastykowych, o czym pisałem wcześniej.

Pytałem o przebieg silnika, ale nie podałeś tej informacji, a jest ona istotna do oceny problemu i sposobu naprawy.

Układ smarowania silnika to system naczyń połączonych, który działa tak, że jak jakiś element jest spasowany zbyt ciasno, to olej popłynie głównie tam gdzie ma najmniejsze opory. Dlatego jeśli silnik ma już istotne ślady wyeksploatowania zaleca się dokładną weryfikację wszystkich elementów zanim podejmie się decyzję o zakresie remontu.

  • Członkowie klubu
Opublikowano

Nie rozumiem, jak można za mocno ścisnąć panewki? Może źle były dobrane?

Mimo wszytko stało sie, teraz albo remont albo wymiana. Za używany silnik zapewne zapłacisz podobnie jak za części, dodatkowo za przekladke zapłacisz podobnie jak za robocizne starego.

Opublikowano

Przebieg - 130tysiecy, z tego co widzialem, to części wychodzą taniej niż nowy silnik...

Silnik na allegro to koszta rzędu 6500zł (mowa o n43b20) czyli takim samym jak aktualnie siedzi pod maską, no chyba ze zmieniać go na jakiś inny, ale też nigdy nie wiadomo w jakim stanie się go kupi.

 

Co do analizy przyczyn --> jeśli panewka była bardzo mocno zaciśnięta na wale, na tyle, że bardzo ciężko było ją zdjąć pojawia się moje pytanie - co może być przyczyną?

Pozdrawiam

  • Członkowie klubu
Opublikowano

Ogólnie, to nie da się przy montażu tak ścisnąć panewek, żeby się zacisnęły na wale. Czy ta zaciśnięta panewka była przesunięta? Jeśli tak, to jedną z przyczyn może być zużycie, które spowodowało luz i przesunięcie a dalej zamknięcie otworów olejowych i zatarcie. Jeśli pierwszy właściciel nie wymieniał oleju zbyt często, pałował na zimnym, to mogło dojść do szybszego zużycia panewek.

Czy przy wymianie pierścieni 3000 km wcześniej, jesteś pewien, że panewki trafiły na swoje miejsca gdzie były wcześniej? Nie doszło do zamiany miejscami?

Opublikowano

Niestety nie jestem pewien, nie dopilnowałem tego...

 

Orientujesz się może czy wał korbowy z n42 pasuje do n43??

 

Patrzyłem w katalogach części bmw i np. w e46 z silnikiem n42 występowały 2 wały(1wszy do 03.2004 i 2gi od 03.2004 i jeden z nich był montowany również w e90 n43, no ale jakby się zastanowić to te 2 wały co występowały w n42 i tak musiałybyć takie same i pokrywać się z n43? Dziś dzwoniłem do sprzedawcy części dopytać się i poinformował mnie, że nie pasują..

Opublikowano
Uważam że lepiej kupić używany silnik z gwarancją, niż remontować obecny. Nikt nie złoży tak jak fabryka. Obecny można na części sprzedać.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Przebieg nie jest duży jak na podstawowe elementy silnika. Jednak zanim podejmiesz decyzję radziłbym mimo wszystko przejrzeć oferty z silnikami używanymi. To upraszcza sprawę. Naprawę można by zrobić ale pod warunkiem że masz mechanika (silnikowca), z bardzo dużym doświadczeniem, a tacy trochę się cenią. Zanim cokolwiek kupisz najpierw niech zrobi porządną weryfikację wszystkich części. Wymiana jedynie wału i panewek bez sprawdzenia głowicy, pompy olejowej i pozostałych elementów może narazić Cię na kolejną awarię.
Opublikowano

Dalej nie rozwiązałem swojej sprawy -> zamówiłem wał do n43, który przyszedł i był podpisany n42 e46, dałbym go do przymiarki ale czopy były zajechane jak pięty świętej Teresy....

 

Mam problem z zrozumieniem exchangable retrospectively, w katalogu BMW, czy oznacza to ze mogę załozyć np część starszą?

 

A co do wymiany silnika -> w dalszym ciągu to rozważam, ale czy przy zmianie silnika nie będę miał w przyszłości kłopotu z ew. sprzedażą itp ?

Jak zmieniać to na dokładnie taki sam jak do tej pory mam ??

Pozdrawiam

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Mam problem z zrozumieniem exchangable retrospectively, w katalogu BMW, czy oznacza to ze mogę załozyć np część starszą?

Teoretycznie tak.

A co do wymiany silnika -> w dalszym ciągu to rozważam, ale czy przy zmianie silnika nie będę miał w przyszłości kłopotu z ew. sprzedażą itp ?

Jak zmieniać to na dokładnie taki sam jak do tej pory mam ??

Na pewno mniejszy niż auta z padniętym silnikiem, jak zmienisz na taki sam to nie będzie problemu.

3A0jS9b.png
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Po długim czasie mam kilka dodatkowych pytań -> a mianowicie:

 

Jaki powinien być orientacyjny koszt wymiany wału korbowego, jak dostarczam wał korbowy i korbowody ( filtry, oleje, panewki zalatwia mechanik ), Chodzi mi głównie o koszt robocizny

Jaki powinien być orientacyjny koszt wymiany łańcucha rozrządu ?a w tym wypadku robocizna +części ?

 

Pozdrawiam.

  • Członkowie klubu
Opublikowano

Mogę jedynie odpowiedzieć na drugie pytanie, bo o to samo pytałem się mojego mechanika.

Koszt wymiany łańcucha rozrządu z częściami to 700 zł, a z tego co się dowiedziałem na forum, to cena ok 1000 zł za rozrząd to normalna cena.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Po długim czasie mam kilka dodatkowych pytań -> a mianowicie:

 

Jaki powinien być orientacyjny koszt wymiany wału korbowego, jak dostarczam wał korbowy i korbowody ( filtry, oleje, panewki zalatwia mechanik ), Chodzi mi głównie o koszt robocizny

Jaki powinien być orientacyjny koszt wymiany łańcucha rozrządu ?a w tym wypadku robocizna +części ?

 

Pozdrawiam.

 

Jeśli za samo wyjęcie silnika i włożenie trzeba zapłacić nawet 1500zł, to zapewne jego rozebranie "do rosołu" i złożenie może kosztować pomiędzy 2 a 3tys. Zależy też czy wszystkie części nowe, czy "z odzysku". Gwarancja nawet minimalna na taki zakres roboty też trochę kosztuje. Rozrząd powinien wymienić gratis, bo przy wymianie wału i tak go prawie zdemontuje. Koszt części trudno oszacować bo nie wiadomo jakie - ORI, zamienniki czy odzysk.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.