Skocz do zawartości

[F10/F11] Wymiana oleju w skrzyni ZF 8HP


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Witam wszystkich,

Sporo rozbieżnych informacji w tym wątku to i może ja dodam swoje trzy grosze. Będąc na serwisie w jednym z warszawskich warsztatów specjalizujących się w naprawach BMW i MINI otrzymałem od jednego z mechaników ciekawą informację dotyczącą wymiany oleju w skrzyni AT ZF 8HP. Pan mechanik powiedział, że jeżeli ktoś od nowości wymieniał olej na normalnych, zdroworozsądkowych interwałach, czytaj co około 50-60 tysięcy kilometrów to takie wymiany jak najbardziej mają sens. Rozmowa dotyczyła ewentualnej wymiany w moim samochodzie tj. F11 528i 245 KM, który na dzień dzisiejszy od nowości przejechał 190 tysięcy kilometrów. Samochód jak dotąd nie miał wymienianego oleju w skrzyni i obecnie pracuje ona poprawnie, zarówno na ciepłym, jak i zimnym oleju. Poprzedni właściciele stosowali się do zaleceń ASO, czyli braku przewidzianej wymiany oleju w takiej skrzyni. Samochód posiadam od dwóch dni i pierwsze co chciałem zrobić po zakupie to wymienić olej w automacie. Mechanik powiedział, że skrzynia teraz jest uszczelniona starym olejem, pływają w niej drobne opiłki i tak powinno zostać. Stwierdził on, że zalanie świeżego oleju spowoduje, że skrzynia się "wypłucze", rozszczelni, a co za tym idzie po czasie "rozsypie". Powiedział mi, że miał w warsztacie kilka przypadków, że samochód był serwisowany w ASO, jeździł przez lata na jednym oleju, po czym, gdy zmienił właściciela i wymienił on olej to skrzynia odmówiła posłuszeństwa. Nie wiem szczerze mówiąc co mam o tym myśleć, z jednej strony logika nakazuje wymienić olej, z drugiej po otrzymaniu takiego przekazu od fachowca z renomowanego warsztatu (tak domniemywam na podstawie dobrych opinii w sieci - byłem tam tylko raz) boję się to zrobić. Kupiłem samochód używany, pierwsze moje BMW, oglądałem wiele sztuk z mniejszymi i większymi przebiegami i dosłownie każda jeździła nadal na fabrycznej oliwie w skrzyni AT. Znalezienie używanej F10/F11, która od nowości miała wymieniany regularnie olej w automacie jest praktycznie misją niemożliwą. Dodam, że samochodu szukałem ponad rok i każda sprawdzona miała fabryczny olej, czy to od 1 właściciela z Polski, czy taka, która miała 3 właścicieli, czy też sprowadzana z innego kraju. Osobiście, gdybym kupił taki samochód jako nowy, to nigdy nie zdecydowałbym się jeździć na oleju w skrzyni AT dłużej niż 50 tysięcy kilometrów, to samo z olejem w silniku i innych podzespołach.


Jeszcze taka mała dygresja. W mojej ocenie interwały zalecane przez producenta są mówiąc delikatnie kuriozalne. Olej w silniku co 30 tysięcy, a nawet zdarzają się przypadki long life co 50 tysięcy? Brak zalecanej wymiany oleju w skrzyni AT? W tej prostej rzeczy jaką jest właśnie olej leży moim zdaniem cały problem tych aut, czyli notorycznie rozpadające się rozrządy w dieslach i benzynach, padające napędy pomp oleju w N20 i szereg innych problemów. Automaty też nie psują się bez powodu. Ja osobiście wyznaję zasadę "nie smarujesz to nie jedziesz" i dziwie się, że osoby kupujące furę za lekko 250 tysięcy złotych w salonie pomijają takie proste czynności jak wymiany olei w silniku i skrzyni AT. Przy całej tej zabawie w BMW są to jednak groszowe sprawy.


Na koniec zadam trzy pytania. Czy według Was powinienem wymienić olej w AT, czy zostawić jak jest? Czy ktoś z Was miał podobną sytuację, że kupił samochód z przebiegiem 150 tysięcy w górę, który nigdy nie miał wymienionego oleju i zrobił to zaraz po zakupie? Jeżeli jest taka osoba to jak sprawuje się skrzynia po zmianie oliwy? Serdecznie dziękuję za wszelkie odpowiedzi na mój post.


Pozdrawiam,

fwecl

fwecl nie będę opisywał ponownie więc przekleję link:


https://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=163&t=360484&start=15


lecz mogę dodać, że wymiana zależy od Ciebie natomiast u mnie skrzynia od razu po wymianie płynniej się zbierała. Po jakimś czasie zaczęła "przytykać" się dwójka... i tak samo jak mechanicy, którzy twierdzą,że po wymianie uszkadza się skrzynia myślałem, że ją załatwiłem wymianą. Po czym jak napisałem w poście (link) i przy drugiej wymianie zobaczyłem ten szlam w misce wiedziałem co się dzieje. Zapycha się filtr więc olej poradził sobie z wypłukaniem i naturalnie smarował (bałbym się stosować dodatkowych środków czyszczących - skrzynia pracuje wtedy na sucho). Zrobiłem drugą wymianę statyczną (i tak miałem to zaplanowane). Myślę już ponownie o wymianie wraz z filtrem aby dobrze wypłukać skrzynię.

Pozdrawiam.

Opublikowano

lecz mogę dodać, że wymiana zależy od Ciebie natomiast u mnie skrzynia od razu po wymianie płynniej się zbierała. Po jakimś czasie zaczęła "przytykać" się dwójka... i tak samo jak mechanicy, którzy twierdzą,że po wymianie uszkadza się skrzynia myślałem, że ją załatwiłem wymianą. Po czym jak napisałem w poście (link) i przy drugiej wymianie zobaczyłem ten szlam w misce wiedziałem co się dzieje. Zapycha się filtr więc olej poradził sobie z wypłukaniem i naturalnie smarował (bałbym się stosować dodatkowych środków czyszczących - skrzynia pracuje wtedy na sucho). Zrobiłem drugą wymianę statyczną (i tak miałem to zaplanowane). Myślę już ponownie o wymianie wraz z filtrem aby dobrze wypłukać skrzynię.

Pozdrawiam.









U mnie występuje ten sam obiaw "przytykania" dwojki. Nie napisales czy po kolejnej wymianie statycznej ten obiaw ustal....przy środkach czyszczących skrzynia nie pracuje na sucho ponieważ dodajesz je do starego oleju i po przeplukaniu maszyną wszystko zlewasz i potem dynamicznie wymienisz olej. Przy wymianie statycznej raczej plukanka jest nie możliwa no bo jak... lepiej, jak piszesz przeplukac świeżym olejem i potem zrobić kolejna wymianę statyczną ...

Opublikowano

U mnie występuje ten sam obiaw "przytykania" dwojki. Nie napisales czy po kolejnej wymianie statycznej ten obiaw ustal....przy środkach czyszczących skrzynia nie pracuje na sucho ponieważ dodajesz je do starego oleju i po przeplukaniu maszyną wszystko zlewasz i potem dynamicznie wymienisz olej. Przy wymianie statycznej raczej plukanka jest nie możliwa no bo jak... lepiej, jak piszesz przeplukac świeżym olejem i potem zrobić kolejna wymianę statyczną ...



Po pierwszej wymianie objaw ustał a później stopniowo ponownie narastał (1tys km nazwałem wypłukaniem). Przy drugiej wymianie objaw "przytykania" ustał... jak będzie się dalej zachowywać mogę poinformować. Po wymianie zrobiłem około 100-200 km w mieście.

Opublikowano

U mnie występuje ten sam obiaw "przytykania" dwojki. Nie napisales czy po kolejnej wymianie statycznej ten obiaw ustal....przy środkach czyszczących skrzynia nie pracuje na sucho ponieważ dodajesz je do starego oleju i po przeplukaniu maszyną wszystko zlewasz i potem dynamicznie wymienisz olej. Przy wymianie statycznej raczej plukanka jest nie możliwa no bo jak... lepiej, jak piszesz przeplukac świeżym olejem i potem zrobić kolejna wymianę statyczną ...



boa5 właśnie przeczytałem Twoje posty (nie wszystkie) i mam pytanie czy zrobiłeś jedną wymianę? Czy po wymianie od pierwszych km miałeś problem ze skrzynią?

Opublikowano
Tak.. zrobilem tylko jedna wymiane i zastanawiam sie nad druga. Po około tygodniu zaczęła się kiepska praca skrzyni. Poziom oleju sprawdzałem 2 razy. Jest ok. Potem po kolejnej adaptacji zrobiło się o niebo lepiej. Na zimnym czuć twardsza zmianę biegów od 1 do 3. Jak jest ciepły biegi zmienia pięknie ale obiaw przytykania 2jki jest niezależnie od temperatury oleju. Strasznie mnie to wkurza. No i skrzynia mocno hamuje na 2gim biegu kiedy zwalniam. To też jest irytujące.
Opublikowano
Tak.. zrobilem tylko jedna wymiane i zastanawiam sie nad druga. Po około tygodniu zaczęła się kiepska praca skrzyni. Poziom oleju sprawdzałem 2 razy. Jest ok. Potem po kolejnej adaptacji zrobiło się o niebo lepiej. Na zimnym czuć twardsza zmianę biegów od 1 do 3. Jak jest ciepły biegi zmienia pięknie ale obiaw przytykania 2jki jest niezależnie od temperatury oleju. Strasznie mnie to wkurza. No i skrzynia mocno hamuje na 2gim biegu kiedy zwalniam. To też jest irytujące.

 

U mnie po pierwszej wymianie skrzynia przez pierwsze km pracowała idealnie. Dopiero po kilkudziesięciu km zaczęło się przytykanie oraz tak jak pisałeś hamowanie na 2gim biegu (nawet gorzej niż przed wymianą). Dlatego tak jak pisałem w innym poście wymieniłem ponownie olej i znalazłem niezłą maź w misce. Natomiast jeśli skrzynia pracowała idealnie po wymianie to raczej nie jest nic uszkodzonego tylko zapychanie kanałów, zaworów sterujących itp.

Przy tej wymianie miałeś wymienioną miskę wraz z filtrem?

Opublikowano

U mnie po pierwszej wymianie skrzynia przez pierwsze km pracowała idealnie. Dopiero po kilkudziesięciu km zaczęło się przytykanie oraz tak jak pisałeś hamowanie na 2gim biegu (nawet gorzej niż przed wymianą). Dlatego tak jak pisałem w innym poście wymieniłem ponownie olej i znalazłem niezłą maź w misce. Natomiast jeśli skrzynia pracowała idealnie po wymianie to raczej nie jest nic uszkodzonego tylko zapychanie kanałów, zaworów sterujących itp.

Przy tej wymianie miałeś wymienioną miskę wraz z filtrem?




Czyli miales obiawy identyczne jak u mnie z tym ze ja miałem dynamiczna wymianę. Miskę tez wymieniłem. Dzisiaj skusilem się na ponowne kasowanie adaptacji i wykonałem także procedurę adaptowania jej na nowo zgodnie z instrukcja do 8hp ktora jest bardzo podobna do 6hp. Niestety nie widzę żadnej znacznej poprawy ... przycina się na tym cholernym drugim biegu cały czas. Sama zmiana biegów jest ok ale ta dwujka mnie dobija. Musze jeszcze raz zlac olej i zobaczyć co jest w misie na magnesach ale to będzie już moja ostatnia operacja związana z ta skrzynią. Nie mogę pozwolić żeby to zdominowalo moje życie gdzie już i tak non stop o tym mysle.

Opublikowano
Chciałem zrobić wymianę oleju w skrzyni, zdecydowałem się na wymianę statyczną auto ma przejechanie 160 tyś,i myślę że wcześniej olej nie był wymieniany, biegi wchodzą bez zarzutu, czy powinienem się czegoś obawiać po wymianie??? , czy zrezygnować, umówiłem się do serwisu który ogarnia same bety,a może ktoś ma sprawdzony serwis w okolicy Katowic, to bardzo bym prosił o namiar
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
A może ktoś się orientuje jak jest ze zmianą oleju w skrzyni Aisin 8G montowaną w małych beemkach?
  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

witam, po wymianie oleju i filtra skrzyni w bmw f10 520 , mam dziwne objawy, po odpaleniu auta przy nizszych temperaturach np 1 stopnia i w biciu skrzyni na D wibruje mi auto, jak puszcze hamulec to auto normalnie jedzie a gdy nacisne hamulec i auto sie zatrzyma jest to samo. A jak sie auto troche zagrzeje to wszystjo jest ok.

pomoze ktos

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Albo, tuleje metalowo gumowe ( są trzy ) , na których zawieszony jest dyfer.
Opublikowano
Albo, tuleje metalowo gumowe ( są trzy ) , na których zawieszony jest dyfer.

 

Przy mocno uszkodzonych zużytych tulejach samochód bardzo pływa przy większych prędkościach. Ale swoją drogą nawet nie wiedziałem ze są tylko 3. W e60 były 4.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Tu chodzi o tuleje na których wisi tylny dyferencjał a nie sanki.

W tym filmiku chłop wymienia ta trzecią tuleje, która najczęściej i najszybciej się zrywa. Dwie kolejne zazwyczaj są ok.

Opublikowano

Orientuje się może ktoś czy w obiegu oleju sama skrzynia biegów ma jakiś termostat i działa to na zasadzie nagrzewania silnika, że do puki olej w skrzyni nie nagrzeje się to chodzi na jakimś krótkim obiegu a jak się nagrzeje to dopiero otwiera termostat i leci przez chłodniczkę?

Chodzi mi o to że dość wolno nagrzewa mi się olej w skrzyni, ostatnio sprawdzałem na trasie K-ce, Knurów przy temperaturze około 0st zrobiłem 60km i temperatura doszła do 75st. Czy tak ma być?

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Orientuje się może ktoś czy w obiegu oleju sama skrzynia biegów ma jakiś termostat i działa to na zasadzie nagrzewania silnika, że do puki olej w skrzyni nie nagrzeje się to chodzi na jakimś krótkim obiegu a jak się nagrzeje to dopiero otwiera termostat i leci przez chłodniczkę?

Chodzi mi o to że dość wolno nagrzewa mi się olej w skrzyni, ostatnio sprawdzałem na trasie K-ce, Knurów przy temperaturze około 0st zrobiłem 60km i temperatura doszła do 75st. Czy tak ma być?

 

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f16-x6-xdrive40d-sac/wiring-functional-info/power-train/transmission-control-unit-8hp/C2JNfr4s


https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f16-x6-xdrive40d-sac/repair-manuals/17-cooling/17-22-oil-cooler-lines/1VnXUhAkoA

Opublikowano

Czyli wychodzi że skrzynia ma termostat co prawda e71 jest inaczej https://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=FH01-EUR-06-2010-E71-BMW-X6_40dX&diagId=17_0477 (łatwiej) i jeżeli jest zablokowany na otwartym, to mogę mieć problem z nagrzewaniem oleju, dobrze kumam?

Wymiana tego ustrojstwa powinna załatwić sprawę bo przez ten termostat przepływa olej ze skrzyni a nie płyn chłodniczy, tak?

Ciekawi mnie też czy można wymienić sam wkład czy lepiej całość?

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.