Skocz do zawartości

320dA - soft skrzyni biegów / modyfikacja ECU


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

 

Jestem posiadaczem BMW e46 320dA wyposażonego w skrzynie A5S390R-YU.

Niestety jazda samochodem nie należy do najprzyjemniejszych ze względu na bardzo słabo trzymający lock-up (praktycznie do 130-140km/h lock-up trzyma wyłącznie na prostej/z górki, jeśli pojawia się wzniesienie lub chcę lekko przyspieszyć następuje częściowe/całkowite rozpięcie lock-upa).

Porównałem pracę skrzyni z identycznym BMW (ten sam silnik, ta sama skrzynia):

Różnice:

1. Soft w skrzyni - u mnie software number 7549179 (assembly number 7549178), w porównywanym samochodzie software number 7537255 (assembly number 7537254)

2. Konwerter - u mnie chyba jeszcze fabryczny, w porównywanym samochodzie regenerowany (wzmocniony)

3. Przeprowadzałem próbę w obu BMW na tempomacie: start z 100km/h, przyspieszanie z "+" na kierownicy. W moim BMW po wciśnięciu "+" obroty szły na 3000obr/min i do praktycznie 150km/h takie obroty się utrzymywały. W porównywanym BMW po wciśnięciu "+" obroty szły na maksymalnie 2500obr/min i do 130km/h utrzymywały się stałe obroty (powyżej 130km/h obroty rosły ze względu na przełożenie skrzyni).

 

Trochę poczytałem i za słabe spinanie lock-upa odpowiadałby:

1. zużyty konwerter (lock-up)

2. soft skrzyni

3. zużyty TCC od lock-upa

 

Pytania:

1. Czy istnieje jakiś nowszy soft do BMW niż ten, który aktualnie posiadam? Mój samochód jest z 12/2004 więc pewnie za dużo nie wychodziło.

2. Czy próbował ktoś wgrać do E46 soft z innego modelu BMW, w którym montowana była ta sama skrzynia automatyczna (np:E39, X5)?

3. Czy orientuje się ktoś czym charakteryzowały się dane softy lub co było zmieniane w poszczególnych aktualizacjach? Poszukuje softu, który spina lock-up możliwie jak najniżej oraz mocno trzyma. Wszędzie w necie widzę tylko opinię aby wgrywać najnowszy soft bo "BMW nie pozwoliłoby sobie na wypuszczenie gorszej aktualizacji" - nie ma jednak informacji co się tak naprawdę zmieniło.

4. Czy ktoś montował u siebie lub miał do czynienia z modyfikacją ECU (np: przez firmę http://www.ecotuning-automatic.de/), która spina lock-up już od około 60km/h na sztywno (sporo ciekawych informacji na stronie). Być może ktoś w Polsce zajmuje się tego typu modyfikacjami (niestety nic nie znalazłem w sieci)?

5. Czy idzie INPĄ sprawdzić jakie ciśnienie sterujące generowane jest podczas załączania lock-upa? Lub jest jakiś sposób aby sprawdzić poprawność działania elektrozaworu TCC? Aktywując elektrozawory INPĄ niby wszystko jest ok oraz zero błędów w pamięci skrzyni.

 

Teoretycznie wszystko działa jak powinno i nie mam błedów. Jednak jazda z praktycznie ciągle rozpinającym się lock-upem jest irytująca.

Opublikowano

Dzięki za informacje.

 

Jedyną "wadą" o ile można to tak nazwać to brak pełzania po wbiciu R z rana. Jeśli dodam gazu, samochód od razu zaczyna cofać więc to nie jest raczej problem wolnego ruszania (to o czym piszesz). Na ciepło po puszczeniu hamulca jedzie od razu sam z siebie, na zimno trzeba dać trochę gazu - nie wiem czy to normalne zachowanie czy też nie.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Według BMW problem dotyczy E46 wypuszczonych między wrzesień 2002 a listopad 2003. No i niestety mój jest z listopada 2003. Rano nawet jak gazowałem nie było szans ruszyć z D przez 20-30 sekund czasami dłużej. Teraz jak jest zimny lekko przygazujesz i jedzie, na ciepłym od razu jedzie. Także BMW rzezcywiście coś zmieniło w tym sofcie. O sofcie mam lekkie pojęcie, ale niestety z lockupem ci nie pomogę, ja nawet nie czuje kiedy u mnie się zapina. Skrzynia chodzi narazie spoko, więc nic nie kombinuje więcej:)
Opublikowano

Teoretycznie u mnie także skrzynia działa całkiem dobrze ale jeśli coś może działać lepiej to czemu nie spróbować :) w końcu ma być radość z jazdy.

 

W przypadku mojego automatu chciałbym uzyskać pracę jak na poniższym filmie (modyfikacja EGS w firmie jak z punktu 4 pierwszego posta):

 

W 13 sekundzie w okolicach 60km/h, w momencie gdy zapala się DS mamy właśnie spięcie lock-upa na stałe a co za tym idzie lepsze czucie auta, niższe zużycie paliwa oraz kilka innych plusów według producenta. Jest to niestety raczej niszowa modyfikacja dla ludzi szukających dziury w całym (jak ja :)) chociaż o tyle prosta, że nie trzeba rozbierać skrzyni aby dobrać się do EGS.

 

Na początek jednak chciałbym zdiagnozować czemu u mnie lock-up działa tak jak działa - zużyty konwerter, zużyty elektrozawór TCC, taki a nie inny soft. Zdaję sobie jednak sprawę, że tego typu diagnostyka nie jest przeprowadzana standardowo i zbyt wiele osób nie bawi się z tym (najłatwiej byłoby wgrać aktualizację skrzyni, zregenerować konwerter oraz wymienić elektrozawór TCC ale robić "na pałę" nie chcę).

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.