Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam, jest to mój pierwszy tego typu opis więc proszę o wyrozumiałość :wink:

 

Pewnie już nie jeden użytkownik zetknął się z tym problemem - słaba widoczność wieczorem, brak reakcji lampy na ręczną regulację czy ''drgania'' lub ''skakanie'' świateł podczas jazdy. To znak, że na 99,9% uszkodzone są regulatory, które zapewniają poprawne ustawienie świateł.

Ich wymianę można przeprowadzić na dwa sposoby: z i bez rozklejania lamp. O ile pierwszy sposób wiąże się z ryzykiem niepoprawnego ponownego sklejenia klosza a co za razem idzie parowaniem lampy, o tyle drugi jest bezinwazyjny i postaram opisać go tak, by każdy mógł spróbować swych sił. Wbrew pozorom nie jest to takie trudne jak się wydaje, a więc do dzieła :wink:

 

Co będziemy potrzebować:

 

- nowy zestaw regulatorów: producent nie przewidział wymiany tych części w lampach poliftowych, nie są one dostępne w aso, lecz bez większych problemów zakupimy je w internecie czy na allegro.

Zdjęcie przedstawia komplet do jednej lampy ( umownie nazwałem poszczególne regulatory jako zewnętrzny i wewnętrzny do celów dalszego opisu )

http://images76.fotosik.pl/35/09b795247ab1b5dfgen.jpg

- klucz bądź nasadka z małą grzechotką 8 lub 10

- nasadki bądź odpowiednio długie klucze torx t20 i t10

- długie szczypce / pęseta ( doskonale sprawdzają się tu szczypce i ściskacz chirurgiczny, ale bez nich też można sobie dać radę :wink: )

- przedłużka jeśli korzystamy z nasadek torx

 

Sam opis wyjęcia lampy z auta pomijam - jeśli ktoś ma problemy z jej wyjęciem dla własnego dobra nie powinien zabierać się za dalszą wymianę.

Na zdjęciu przedstawiłem ogólny widok lampy po wyjęciu wraz z opisem i zaznaczyłem miejsca, gdzie umiejscowione są poszczególne regulatory w lampie

http://images75.fotosik.pl/35/af8525e20a052f43.jpg

 

Wyjmujemy wtyczkę zasilania palnika ksenonowego. W tym celu obracamy ją zgodnie ze strzałką do wyczuwalnego oporu..

http://images78.fotosik.pl/34/c266e0704bb3adaa.jpg

 

...i wyciągamy do siebie

http://images75.fotosik.pl/35/8e3ff251022a16ed.jpg

 

Następnie odkręcamy przetwornicę ( dwie śrubki 8 )...

http://images76.fotosik.pl/35/bb6493b61a405425.jpg

 

http://images75.fotosik.pl/35/4244743d808c2b8e.jpg

 

i mamy taki oto widok:

http://images75.fotosik.pl/35/e7a864f6b4c523de.jpg

 

Po odkręceniu przetwornicy uzyskujemy dostęp do gniazda światła drogowego. Oprawkę wraz z żarówką wykręcamy w lewo do pozycji widocznej na zdjęciu...

http://images78.fotosik.pl/34/5c8ea1d355db22d9.jpg

 

... i ostrożnie wyciągamy całość wraz z żarówką.

http://images76.fotosik.pl/35/a8d18ebd7b2b2d31.jpg

 

Dlaczego należy uważać podczas pracy z żarówką H7? A no dlatego, że jest ona pod ciśnieniem i jej wybuch w rękach nie jest niczym przyjemnym, o czym

miałem okazję się kiedyś przekonać wyciągając na siłę z nadpalonej wtyczki.

 

Kolejnym krokiem jest demontaż osłon gumowych z gniazd. Zaczynamy od zewnątrz. Potem z wyczuciem należy ściągnąć środkowe części tych osłon. Nie ciągnąc na siłę, ponieważ guma w miejscu pofalowania jest bardzo delikatna i można łatwo uszkodzić osłony.

 

Osłona gniazda ksenonu:

http://images78.fotosik.pl/34/045be1380e0d9f69.jpg

 

http://images77.fotosik.pl/34/11d7142c60c1d6f8.jpg

Tak wygląda gniazdo soczewki po zdjęciu osłony

http://images77.fotosik.pl/34/9d2334373ca43bfb.jpg

 

Osłona gniazda światła drogowego:

http://images78.fotosik.pl/34/217223fec0a84e2c.jpg

 

Czasem osłona pod wpływem temperatury może delikatnie przywrzeć do obudowy odbłyśnika - wtedy można sobie pomóc szczypcami podważając ją delikatnie

http://images75.fotosik.pl/35/17823a115c1f319e.jpg

 

Widok gniazda świateł drogowych po zdjęciu osłony

http://images77.fotosik.pl/34/ef19fb64c92a400d.jpg

 

Jak widać obydwie osłony są rożne i nie da się ich pomylić przy ponownym montażu

http://images77.fotosik.pl/34/5105a89942b9700a.jpg

Teraz kolej na wyjęcie silniczka / regulatora poziomowania ksenonów. Odkręcamy trzy śrubki zaznaczone na zdjęciu ( torx t20) ...

http://images78.fotosik.pl/34/ecb75e25ac82635a.jpg

 

...następnie podważamy mechanizm ręką z prawej strony do góry, jednocześnie pomagając sobie drugą ręką ruszamy całym kloszem w środku tak by czop kulisty zsunął się z plastikowego zaczepu. Przez otwór po wyjęciu osłony gumowej palnika ksenonowego możemy sobie podejrzeć jak to wygląda. Sam zaczep jest w miarę elastyczny, lecz w żadnym wypadku nie można wyciągać silniczka prostopadle na siłę.

http://images77.fotosik.pl/34/3765715391828fd1.jpg

 

http://images77.fotosik.pl/34/58da8f647b2ba70d.jpg

 

Na zdjęciu zaznaczyłem kierunek ściągania czopu kulistego silniczka z zaczepu

http://images78.fotosik.pl/34/450a58c7e0d6da93.jpg

 

W międzyczasie zdejmujemy zaślepkę dźwigienki do zmiany świateł na ruch prawo / lewostronny ( lekko przekręcamy i podnosimy do góry )

http://images76.fotosik.pl/35/975899acf7d75f6d.jpg

 

Jak wszystko się udało do tej pory powinniśmy mieć taki widok: ( wyjęcie oprawki kierunkowskazu nie jest konieczne )

http://images75.fotosik.pl/35/23c6180e42492694.jpg

 

W tym momencie przystępujemy do właściwej wymiany naszych regulatorów, a właściwie tego co z nich zostało :wink: .

 

Zaczynamy od regulatora opisanego w moim poradniku jako zewnętrzny:

 

Tu należy dodać, że na tym etapie mamy możliwie dosyć duży zakres regulacji odbłyśników w reflektorze, z racji tego, że wszystkie regulatory są połamane i do tego zdemontowaliśmy silniczek regulacji ksenonów. Możemy ruszać nim w dowolnym kierunku jak na zdjęciu. Ustawiamy tak by odsłonić zaczep czopu regulatora.

http://images76.fotosik.pl/35/8578f145fed45d2a.jpg

 

Odkręcamy go odpowiednio długim kluczem lub nasadką torx t10

http://images78.fotosik.pl/34/998b4bc121096f38.jpg

 

Śrubkę najlepiej odkręcić zostawiając ją w gnieździe i wyciągnąć razem z nim szczypcami. Gniazda są lekko osadzane i da się je zamontować tylko w jednej pozycji.

http://images76.fotosik.pl/35/eb09ed7cd1b85c49.jpg

 

Wyciągnąć resztki czopu z gniazda przygotowując go tym samym do ponownego montażu.

Teraz gwóźdź programu - regulator. Samo ich wyjmowanie polega na wykręcaniu śrub widocznych na zdjęciu. Kręcąc w lewo powodujemy przesuwanie się regulatora w kierunku przodu lampy. Po pewnym czasie następuje brak połączenia między śrubą a regulatorem co pozwala nam na jego wyjęcie. Całą operację możemy obserwować i kontrolować przez wnękę soczewki. Analogicznie - kręcąc w prawo powodujemy przesuw w kierunku tyłu. To samo tyczy się drugiego regulatora.

http://images78.fotosik.pl/34/845d2f65befb4bdf.jpg

 

Wykręcony regulator wyjmujemy przez otwór między obudową a gniazdem palnika i zakładamy nowy. Należy go ustawić przed włożeniem tak, by jego płaska szersza cześć była skierowana do góry, wtedy palcem przesuwamy go w naszą stronę ( najpierw musi wsunąć się w takie rowki ) i kiedy zetknie się ze śrubą zaczynamy jednocześnie drugą ręką kręcąc w prawo śrubkę jednocześnie cały czas przytrzymując drugą tak, żeby regulator ''złapał gwint''. Nie jest to trudne, ale nikt nie mówi, że za pierwszym razem się uda. Jeśli regulator wypuścimy i wpadnie do środka, wyciągamy go ostrożnie przez dostępne szczeliny i próbujemy od nowa.

 

Na tym zdjęciu widać kawałek starego regulatora jeszcze przykręconego.

http://images78.fotosik.pl/34/ed1376bd8f463cfbmed.jpg

 

Nowy regulator wkręcamy w prawo ( przysuwając go do siebie na tyle ) by nie przeszkadzał nam w montażu zaczepu. Montujemy zaczep i w tym momencie przechodzimy do drugiego regulatora :)

UWAGA: :shock: Ważne by nie dopuścić do połączenia nowego regulatora z zaczepem - utracimy wtedy możliwość swobodnego przemieszczania się wnętrza reflektora. Najlepiej wkręcić nowy regulator do wyczuwalnego oporu w prawo i tak zostawić.

 

Regulator wewnętrzny:

 

Cały trik z jego wymianą polega na wepchnięciu do środka części znajdującej się w otworze gdzie mocowana jest żarówka do ringów ew. led marker. ( nie wiem jak to się fachowo nazywa, więc nie będę mówił :mrgreen: ) Ale żeby to zrobić musimy najpierw regulator wewnętrzny przesunąć jak najdalej do przodu ( obrót w lewo ) ponieważ blokuje on lekko jedną z trzech ''nóżek '' ów podstawy. Jest ona osadzona dosyć mocno, ale tylko na początku. Należy wciskać ją palcami bądź innym narzędziem po bokach ( równomiernie ze wszystkich trzech stron ) i na pewno wyjdzie. Potem przesuwamy delikatnie ten element w kierunku odbłyśnika soczewki tak jak na rysunku. Żeby nie przeszkadzał ( ma tendencję do odbijania ) możemy delikatnie złapać opaską bądź kawałkiem drutu za obudowę i tym sposobem uzyskujemy piękny dostęp do drugiego regulatora.

http://images77.fotosik.pl/34/dedb07169d2ed006.jpg

 

Żeby było łatwiej wkręcamy jeszcze raz stary regulator w naszym kierunku i demontujemy zaczep czopu kulistego z obudowy, a potem sam regulator.

Tak samo jak w pierwszym przypadku oczyszczamy zaczep z pozostałości starego regulatora i najpierw montujemy sam regulator ( wkręcenie wcześniej zaczepu może znacząco utrudnić bądź uniemożliwić wkręcenie regulatora.

Tu jeszcze raz widok przez szczelinę starych elementów

http://images75.fotosik.pl/35/ff516b86675257f9.jpg

 

Z tym regulatorem jest trochę trudniej. Ogólnie trzeba jednym palcem wsunąć go przez szczelinę po oprawce od ringów do środka, jednocześnie drugim palcem przytrzymując sobie przez otwór na górze po zaślepce ów regulator i wsunąć go odpowiednio we wgłębienie.

 

Na zdjęciu przedstawiłem poprawną pozycję zamocowanego nowego regulatora:

http://images78.fotosik.pl/34/5a404e61738a20c5.jpg

 

Nowy regulator wkręcamy do siebie robiąc miejsce na montaż zaczepu, montujemy zaczep również przez ten sam otwór przez który wkładaliśmy regulator, później wykręcamy na tyle daleko by móc zamontować z powrotem element, który uprzednio wyjęliśmy z wnęki po ringach.

Regulator należy przesunąć na tyle do przodu byle tylko nie dopuścić do połączenia i przeskoczenia czopu za zapadkę w zaczepie.

 

I w tym momencie skończyliśmy montaż regulatorów. :cool2:

 

Dlaczego tak ważne jest by nie dopuścić do złączenia nowych regulatorów z zaczepami do tego momentu? Do podłączenia zostaje nam jeszcze silniczek od regulacji ksenonów. Podczas jego osadzania należy ruszać odpowiednio odbłyśnikami tak by czop kulisty wsunął się w zaczep. Wciśnięcie regulatorów w zaczepy ograniczy nam ruch wnętrznościami lampy do minimum, co może uniemożliwić ponowny montaż tego silnika.

 

A więc na koniec:

- montujemy silniczek regulacji ksenonów

- wykręcamy w lewo obydwa regulatory aż wejdą wyczuwalnie w zaczepy

- montujemy żarówkę H7 wraz z oprawką

- zakładamy obydwie osłony gumowe

- montujemy przetwornicę i podłączamy ją do żarnika

- montujemy zaślepkę na górze klosza

- idziemy montować lampę do auta :)

 

 

Teraz zostaje tylko regulacja świateł na jakiejś stacji i można cieszyć się z efektu.

 

Ps. Opis jest mojego autorstwa, wiem, że na pewno da się to zrobić na milion innych sposobów, ale ja zrobiłem tak jak napisałem i działa :wink: Wszelkie komentarze i sugestie mile widziane. :)

  • 7 miesięcy temu...
Opublikowano

Kolego. Nie wiem jak do tego doszedłeś ale muszę powiedzieć że masz łeb na miejscu.

Brawo. Wymieniłem regulatory praktycznie bez żadnych problemów. Wcześniej próbowałem nagrzewać klosz i go rozkleić ale nic z tego nie wyszło.

Za mocno był sklejony. Tyle kleju tam aż wypływa na krawędzie klosza.

Znalazłem na allegro ludzi którzy to robią ale albo jakimś cudem rozklejają klosz albo (robią żeźnie) rozpruwają reflektor od tyłu i apotem kleją (masakra).

Twoja metoda bardziej przypadła mi do gustu.

Jeszcze raz dzięki i byle tak dalej. :cool2:

 

BRAWO :clap: :clap: :clap:

http://www.realoem.com/bmw/select.do?kind=P&arch=0

http://bmwfans.info/parts/catalog/

Pomoc - forums.m3cutters.co.uk/showthread.php?t=4699

Jaki czytnik http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=91&t=38428


MAPKI I SOFTY PRZENIESIONE Z RAPIDSHARE NA CHOMIKA. Haslo: navimk4 http://images.chomikuj.pl/button/dareckx1.gif

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano
Za poradnik duże podziękowania. A tak na marginesie czym różnią się białe regulatory od czarnych? Kiedyś widziałem na forum dyskusje na ten temat ale gdzies uciekło.
  • 3 miesiące temu...
Opublikowano

Bardzo dziękuję za bardzo dokładny poradnik, właśnie jestem po tej wymianie, jest troszkę kombinacji ale trochę cierpliwości i sprytu i poradzi sobie z tym każdy, dodatkowo poczyściłem lampy i soczewkę (odbłyśnik o dziwo jak nowy), własnie wróciłem z jazdy próbnej i jestem w szoku co te lampy potrafią, świecą świetnie i daleko.

Największy kłopot miałem z obsadzeniem na lampę jednego z dwóch mocowań (element w który wchodzi kulka od regulatora), przy prawej lampie i skrajnie prawym elemencie dość ciężko szło mi wkładanie go na swoje miejsce, ale założyłem go tak by lekko przyłapać śrubką, przyłapałem i obróciłem dopiero wtedy wskoczył w swoje gniazdo.

 

ps. zakładałem czarne regulatory, białe były skruszałe i jeszcze jeden właśnie ten z którym miałem problemy nie urwała się sama główka lecz pękł w połowie i ciężko było to wyjąć a druga połowa została, jak nakręcałem czarny regulator czułem opór ale był tak kruchy że lekko zakręciłem i ta pozostała biała połowa rozleciała się całkiem.

  • 5 miesięcy temu...
  • 7 miesięcy temu...
Opublikowano
Poradnik super, szkoda tylko że za późno przeczytałem o tym żeby nie łączyć nowego regulatora z zaczepem przed zamontowaniem silniczka :) ale jak coś da się je jeszcze wyjąć.
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
Dzięki :wink: , ciesze się, że już ktoś skorzystał z tego tutka :). Właśnie dlatego napisałem bo wiele jest teraz ofert wymiany tych regulatorów i co niektórzy liczą sobie za to jak za zboże jakby to nie wiadomo jaka sztuka była. Wystarczy trochę wiary w siebie, dużo cierpliwości i na pewno się uda :wink:
  • 10 miesięcy temu...
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
W końcu i ja skorzystałem. Byłem przekonany, ze może mam jeden połamany. Okazało się oczywiście, że wszystkie były w całkowitej rozsypce. 2h i po robocie! Dzięki Pushupek :)
  • 2 tygodnie później...
  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano
Nie ma problemu, jak wiem i mogę to pomogę :wink:

 

Majster, fajnie ten poradnik wygląda. Też mam do wymiany, zamówiłem regulatory, powiedz mi, czy trzeba być jakoś obdarzony umiejętnościami, czy ogarnę spokojnie sugerując się tym poradnikiem ? :D

  • 4 miesiące temu...
Opublikowano
Świetny poradnik. wszystko opisane krok po kroku :D U siebie będę wymieniał oczywiście z wykorzystaniem tego materiału. Pozdrawiam Pushupek :cool2:
  • 1 miesiąc temu...
  • 8 miesięcy temu...
  • 3 miesiące temu...
  • 7 miesięcy temu...
Opublikowano

U mnie również poniszczona osłona śiatłowodu (popękała ze starości) ale udało się wymienić regulatory.

Pomimo wielu rzuconych epitetów, nerwów i bolących palców jest to wykonalne.

Dziękuję bardzo za super poradnik, wszystko super opisane :)

PS. Do robocizny polecam, piwko, skręta albo po prostu mocne nerwy :8)

  • 2 miesiące temu...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.