Skocz do zawartości

Kompendium DPF, wszystko w jednym miejscu


kosa666

Rekomendowane odpowiedzi

No to może BMW ma to inaczej rozwiązane. Ja mam XC60 aktualnie i jeżdżę z wpiętym komputerem bo miałem notorycznie komunikaty od nadmiaru oleju. ASO twierdziło że to przez przerwane wypalania. Podobno wystarczą dwa - trzy. W dodatku Volvo nie ma kompletnie żadnego bagnetu. Wyłącznie miarka elektroniczna więc nie mam jak zweryfikować. Rozważałem benzynę ale jedyna sensowna to 30i a przy moich przebiegach rzędu 100km dziennie po 50km w jedną i drugą stronę (nie miasto, drogi podmiejskie) to benzyna średnio. Poza tym no nie mogę się przekonać do tej benzyny. Testowałem 20d, testowałem 30i. W dieslu to przyspieszenie w trybie sport aż w fotel wciska. Mimo 190km. Benzyna też się zbiera ale już nie ma takiego odczucia jak w przypadku diesla.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 130
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

  • Zasłużeni forumowicze

Ford....też potrafi się to zapchać, dopalacz ... :mrgreen:



W BMW....

Kup adapter Bluetooth....

https://allegro.pl/oferta/interfejs-elm327-bluetooth-3-0-oprogramowanie-10215597422

+

aplikacja BTool...

https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.pw.btool.expert

i sprawa niekontrolowanego wypalania się zakończy..... nadmienię ,że będziesz mógł samemu wymusić ten proces.... + odczyt błędów + rzeczywiste parametry + kilka funkcji serwisowych.......

https://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=70&t=326379

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja się zastanawiam jak oni to zrobili (mówię tu na przykładzie Volvo), że nawet chwilowe spalanie mi podczas wypalania nie wzrasta. Nie da się kompletnie poznać poza start/stop oraz tym że chodzi wentylator (słychać tylko na zewnątrz), że wypala się DPF. Nawet jak się zdejmie nogę z gazu, niezależnie w jakim trybie jest skrzynia, to chwilowe spada do 0 więc też się nie pozna wypalania a w poprzednich autach bo diesle z DPF-em użytkuję od 2009r, chwilowe spalanie miałem w okolicach 1l podczas hamowania silnikiem.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
W F11 też chodzi wentylator kilka minut po zgaszeniu jeśli przerwana została regeneracja...

 

W f10 520d nie włącza się wentylator przy przerwaniu wypalania dpf-a, u Ciebie jest 3.0 to pewnie dlatego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Powiem na swoim przykładzie...

Jeżdżąc autem miałem zawsze włączoną aplikację BTool.

Wszystko po to aby nauczyć się prawidłowo interpretować parametry auta.

Jeśli chodzi o wypalanie DPF/częstotliwość wypalania/ilość przejechanych kilometrów...

- jeżdżąc tylko po mieście na krótkich odcinkach ( 2 x 5km ) - wypalanie co 150 - 200km

- jazda poza miastem - wypalanie 500 - 800 km.

Dlatego ,zawsze po zakończonym wypalaniu filtra cząstek stałych , kasuje licznik dziennych kilometrów. Aplikacje włączam dopiero gdy zbliżam się do pierwszego progu przejechanych kilometrów ( miasto lub poza miastem ) . Dzięki temu nie zdarzyło mi się nie zakończyć procesu wypalania DPF. Co jest jeszcze ważne . Po zakończonym wypalaniu , temperatura spalin za DPF utrzymuje się w przedziale 500°C - 600°C przez kolejne 3km. Myślę że jest to ważne ,gdyż zatrzymanie/zaparkowanie auta doprowadza do pochłaniania ciepła przez elementy auta będące w bezpośrednim sąsiedztwie układu wydechowego , doprowadzając do szybszego ich starzenia/zużycia.


W Fordzie montują diodę LED aby było widać ,że nastąpił proces wypalania DPF. Mondeo ( starsze ) , pod grzanie lusterka. Nowsze egzemplarze pod wcześniej wspomniany podgrzewacz.

W BMW jeszcze nikt nie znalazł takiego miejsca

Zastanawiam się nad dwoma miejscami...

- przepustnica...???

- sterownik świec żarowych .... ???

Te dwa elementy na pewno pracują w czasie wypalania DPF....


.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W nawiazaniu do tematu: pytanie, czy w Bmw podczas wypalania, wlacza sie ogrzewanie lusterek ?


Widzialem kiedys na youtube porade : niepamietam marki (chyba fiat ), ale tam wlasnie podczas wypalania wlaczalo sie ogrzewanie lusterek i byla porada jak wlutowac diode w lusterko. Podczas wypalania sie swieci. Prosty i fajny patent bez potrzeby podpinania B toola zakazym razem.


Kolega wyzej mnie uprzedzil z dioda jak pisalem posta.

TEz jezdze z Boolem i zerkam, ale czasem odpuszczam temat sprawdzania, kilka przerwanych wypalan nic niezmieni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Dlatego ,zawsze po zakończonym wypalaniu filtra cząstek stałych , kasuje licznik dziennych kilometrów. Aplikacje włączam dopiero gdy zbliżam się do pierwszego progu przejechanych kilometrów ( miasto lub poza miastem ) . Dzięki temu nie zdarzyło mi się nie zakończyć procesu wypalania DPF.

Postępuję identycznie z tego samego powodu :cool2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
W nawiazaniu do tematu: pytanie, czy w Bmw podczas wypalania, wlacza sie ogrzewanie lusterek ?

Niestety nie. Wielu włącznie z ze mną już dawno by tą ledę zamontowało. Tym bardziej że to bardzo prosty montaż.

Edytowane przez Andrzej62
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogrzewanie lusterek włączało się chyba tylko w Fordzie i było to spowodowane tym, że filtr był pod samochodem, daleko od silnika i aby osiągnąć wyższą temperaturę, sterownik musiał obciążyć silnik. W późniejszej generacji silnika DW10 czyli DW10C dołożyli świecę dopalającą bo DW10 miał problemy z osiągnięciem odpowiedniej temperatury przez co często filtr się zapychał. Aktualnie filtry montowane są tuż przy silniku przez to łatwiej jest osiągnąć wyższą temperaturę. Natomiast nie wiem jakie macie obserwacje w BMW i czy jest podobnie ale ja u siebie w XC60 zaobserwowałem że filtr o wiele szybciej się wypala gdy jadę z prędkością 70 - 90km/h. Przy takiej prędkości wypala mi się w niespełna 10km do 0%. Ja ostatnio mi się włączyło wypalanie na autostradzie, mówię przycisnę trochę a że było rano i pusto to poleciałem ok 170km/h i ku mojemu zdziwieniu, filtr wypalał się prawie 20km. Więc guzik szybciej.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Natomiast nie wiem jakie macie obserwacje w BMW i czy jest podobnie ale ja u siebie w XC60 zaobserwowałem że filtr o wiele szybciej się wypala gdy jadę z prędkością 70 - 90km/h. Przy takiej prędkości wypala mi się w niespełna 10km do 0%. Ja ostatnio mi się włączyło wypalanie na autostradzie, mówię przycisnę trochę a że było rano i pusto to poleciałem ok 170km/h i ku mojemu zdziwieniu, filtr wypalał się prawie 20km. Więc guzik szybciej.

Też zauważyłem podobną zależność w stosunku do poprzedniego E61 i np. proces wypalanie nie jest dezaktywowany pomimo całkowitego zatrzymania samochodu i inne pozytywy. Inżynierowie cały czas pracowali/pracują nad usprawnieniem procesu wypalania DPF-a. W B47 jest ten skutek pozytywnie zauważalny DPF wydala się łatwiej w różnych warunkach drogowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie istotne jest tylko jedno. Że jak przerwę kilka razy proces wypalania, to nie spowoduje to wzrostu oleju. Tylko o to się boję. Bo skoro nie da się tego procesu rozpoznać w żaden normalny sposób to ubicie go nie będzie trudne. I jak już tu wcześniej pisałem, to czy jeżdżę w trasie i robię 500km dziennie czy robię ich 5 nie ma żadnego znaczenia. Ok, pewnie jak robię codziennie po kilka km to silnik nie osiągnie odpowiedniej tempery przez co proces się nie rozpocznie i filtr może się zapchać. O to akurat się nie martwię bo takich tras nie robię a jak robię to może 2 - 3 razy na miesiąc. Ale miałem wielokrotnie sytuację gdzie wracałem samochodem z kilkuset kilometrowej trasy a DPF zaczął mi się wypalać tu pod domem. I super gdy to wiem. Wtedy się przejadę i dopalę. Ale jak nie wiem to przerwę. I nie chcę aby przerwanie skutkowało wzrostem poziomu oleju i koniecznością jego wymiany bo nawet 100ml ON w oleju silnikowym, powoduje że ten olej traci swoje właściwości. Pewnie, można jeździć z telefonem w ręku i kontrolować wszystko co chwilę ale czy nie sądzicie że wtedy stajemy się więźniami swojego własnego samochodu? A przecież nie o to w tym chodzi. Samochód ma być dla kierowcy a nie kierowca dla samochodu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Ja jestem zadowolony że dzięki pawelgawel twórcy aplikacji BTool mam możliwość ustalenia również kiedy DPF się wypala i dzięki temu móc ten proces skutecznie przeprowadzić, kontrolować. Wcześniej takiej możliwości w tak łatwy sposób nie miałem.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

dizel1982....

Tak jak wspomniałem na początku....

Z włączoną aplikacją jeździsz na co dzień , aż nauczysz się/wypracujesz sobie , kiedy wypala ci się DPF . Po skasowaniu licznika dziennego kilometrów będziesz mógł odpowiednio zareagować.....


Ja jak jadę w trasę i zbliżam się do pierwszej granicznej odległości wypalania DPF to włączam aplikację.... Nauczony doświadczeniem sam interpretuje czy proces ten nastąpi blisko domu???

Jeśli TAK ,to sam wymuszam wypalanie ( bo tą opcję posiada aplikacja BTool ) odpowiednio wcześniej , tak aby układ wydechowy zdążył się też schłodzić. Jest to najczęściej 15 km przed domem.


Druga sprawa ...

Jeśli włączysz aplikacje nawiązując połączenie z autem, wchodzisz w zakładkę DPF/NOX i za razem wychodząc z BTool głównym - środkowym przyciskiem na ekranie , spowodujesz ,że aplikacja będzie pracowała w tle a rozpoczęcie procesu wypalania filtra DPF będzie widoczne na górnym pasku zadań z lewej strony ( to spowoduje ,że będziesz mógł słuchać np. YouTube w aucie mając jednocześnie kontrolę nad wypalaniem filtra DPF ). Pojawi się ikona przypominająca puszkę filtra DPF.

Nie sprawdziłem jeszcze , czy rozpoczęcie procesu wypalania DPF będzie poprzedzone jakimś dźwiękiem/mrugającą diodą , gdy ekran będzie wyłączony...?


Szybkość wypalania filtra DPF....

Ja również mam takie same spostrzeżenia co kolega Andrzej62.

W instrukcji NewTis podane są dwa progi prędkości ....60km/h , a najlepiej to 100km/h.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie no jasne, taka aplikacja to nie głupi pomysł. Na 100% jak już odbiorę BMW to będę z niej korzystał. Fajne rozwiązanie miał VW. Nie wiem czy ta aplikacja jeszcze żyje ale VW oficjalnie wypuścił apkę na telefon. Nie wiem jak ona się łączyła z autem, czy po BT, czy trzeba było mieć wpięty interfejs ale jak rozpoczynało się wypalanie, to informowała nas o tym komunikatem.


A co do BWM, to co pokazuje ta aplikacja? Ona rozpoznaje proces wypalania na podstawie temperatur czy może widać w niej % zapełnienia filtra? I kolejna sprawa. Czy w BMW filtr wypala się jak osiągnie konkretny poziom zapełnienia czy są jakieś progi po których wypalanie się aktywuje jak będą dogodne warunki? Bo ta druga opcja jest fatalna. Też VW tak miał. Nie wiem czy ma nadal ale jak jeździłem Tiguanem krótką chwilę, to filtr potrafił się wypalać co chwila. Porażka jakaś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Nie no jasne, taka aplikacja to nie głupi pomysł. Na 100% jak już odbiorę BMW to będę z niej korzystał. Fajne rozwiązanie miał VW. Nie wiem czy ta aplikacja jeszcze żyje ale VW oficjalnie wypuścił apkę na telefon. Nie wiem jak ona się łączyła z autem, czy po BT, czy trzeba było mieć wpięty interfejs ale jak rozpoczynało się wypalanie, to informowała nas o tym komunikatem.


A co do BWM, to co pokazuje ta aplikacja? Ona rozpoznaje proces wypalania na podstawie temperatur czy może widać w niej % zapełnienia filtra? I kolejna sprawa. Czy w BMW filtr wypala się jak osiągnie konkretny poziom zapełnienia czy są jakieś progi po których wypalanie się aktywuje jak będą dogodne warunki? Bo ta druga opcja jest fatalna. Też VW tak miał. Nie wiem czy ma nadal ale jak jeździłem Tiguanem krótką chwilę, to filtr potrafił się wypalać co chwila. Porażka jakaś.

 

Aplikacja pokazuję sporo parametrów.....

- temperatura spalin przed DPF

- temperatura spalin za DPF

- temperatura spalin za chlodniczką EGR

- cisnienie wsteczne

- ciśnienie paliwa

- wysterowanie/moc grzania świec żarowych

- doładowanie ( widać jak przepustnica się przymyka , dusząc silnik , narzucając wartość ciśnienia ok 700 hPa.

- ilość popiołu

- ilość sadzy

- poziom zapchania filtra DPF w procentach %

- wartości sond lambda ( wyrażonych w mV )

wypisałem te , które są według mnie związane z procesem wypalania filtra DPF.

Są oczywiście jeszcze inne........



Jeśli chodzi o moment wypalania DPF....

Jest to różnie , każde auto ma inaczej.

Dlatego będziesz musiał wyczuć swoje auto.....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie jazda po mieście ok 5km do pracy wypalanie co 260-280 km ale tylko same miasto jakby sterownik był tak zaprogramowany. W trasie od 500-800. Ostatnio zaczął mi się wypalać przy 777 km. Czasem jak jadę w trasie i zrobię ok 300 km to później płynę w mieście kolejne ok 260 km czyli wypali się przy 560 km. Poza tym sterownik jest tak zaprogramowany że raz na 1000 km musi się wypalić.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

No to masz bardzo ładne wyniki...


300km trasa + 260km miasto aż nie możliwe....

Gratuluję...


U mnie wygląda to tak

1 : 3 ...... 1 : 4

czyli jak przejadę 50 km w mieście to po zrobieniu ok 450 - 600km na drogach krajowych załącza mi się wypalanie DPF.


Zrobię 100km w mieście to na trasie mogę zrobić jeszcze 300 - 400km.....


150km w mieście + 150 - 200km poza miastem.


Oczywiście są to przybliżone wartości, chodzi o algorytm jaki występuje w moim BMW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to masz bardzo ładne wyniki...


300km trasa + 260km miasto aż nie możliwe....

Gratuluję...


Nawet ostatnio robiłem duża trase i przy dużych prędkościach ok 180 w zwyz tak wzrasta temperatura dpf że sadza się spala bez inicjacji procedury wypalania. Więc po takiej tarasie mogę zrobić spokojnie ok 300km dodatkowo po mieście i mam najechane ponad 300 tylko auto wcześniej niemieckie autobany robiło a nie polskie uliczki i niestety 5-10-15 km po polsce. Dlatego wolę mieć niemieckie 300 jak polskie 150-200. Porównaj sobie ile masz sadzy na odpalonym silniku, po czym go zgaś i zobacz o ile masz mniejszą to jest ciekawostka. Ciekawe czy tak liczy sterownik przy nowym osprzęcie i DPF. Nie wiem jak tu foto wrzucić to bym pokazał zrzut ekranu przy jakim przebiegu mam regenerację w trasie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

A to się zgadza , powyżej 160 km/h sadza sama się wypala...


U mnie po zgaszeniu wartość sadzy spada . Zobaczę o ile i się odezwę.

A masz jakąś teorie jeśli chodzi o ten parametr?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem. Czasem rano po odpaleniu i przejechaniu 5 km sadza potrafi urosnąć o 6-7-8 gram. Po rozgrzaniu układu wydechowego i grzaniu 2 sond wszystko znów maleje i wraca do normy i brnie do tych co zgaszonym. Jeżeli chodzi o tą różnice między zgaszonym a odpalonym no to nie wiem czy sterownik jakoś tak liczy może przy nowym aucie tak jest wszystkie podzespoły silnika są nowe lub liczy sobie bo raz na 1000 musi wypalić, szczerze to nie wiem. Jak przejade te 270 km w mieście to sadza na zgaszonym jest 20 gr a na odpalonym mam 28-30 gr. I następuje wypalenie. Nigdy nie miałem więcej jak 37 gr sadzy bo zawsze się już wypalało. A niedawno ktoś na forum pisał ze miał koło 70 nie wiem jak to nawet możliwe jest.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg moich obserwacji odczyty i informacje z aplikacji btool powinny być brane tylko orientacyjnie.

Mam i używam czasem ale w moim przypadku działa to bardzo mało miarodajnie.

Nie zgadzają się odczyty temperatur (w szczególności oleju).

Fajnie, że wiem kiedy wypala się dpf i to by było na tyle.

Jak chcesz mieć prawidłowy odczyt to ista lub kts.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie przeważnie się wypala jak ma ponad 60% sadzy, jednak ostatnio było jeżdżone koło komina i nawet do 80% doszło po czym się zregenerowało do 6%...na długich trasach wypala się do 2% co 600-800 km.



Masz adblue? Ja nie bo mam bez xdrive a też mam normę euro 6 czujnik z dwoma kruccami. Może to ma znaczenie. Auto mam ok 8 miesięcy i nigdy nie doszło do 38 sadzy.


Posiadam iste co do temp. oleju to się zgodzę jeszcze parę innych logów bimmertool przekłamuje. Jeżeli chodzi o sądzę i ciśnienie oraz dystans od regeneracji to pokazuje dobrze

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.