Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witajcie,

 

od czerwca tego roku jestem szczęśliwym posiadaczem e36 320iA touring. Sprowadzone osobiście do Polski z Szwajcarii. Tak to obecnie wygląda:

 

2663b72a97d4197bmed.jpg

 

rozkodowany VIN:

 

http://images76.fotosik.pl/642/f68f51658a0005femed.jpg

http://images78.fotosik.pl/641/7718b73846eaa9d2med.jpg

 

 

Zrobione w 2015r:

- olej + filtry ~200zł

- klima + filtr kabiny ~150zł

- bezpiecznik podnośników szyb

- dynamiczna wymiana oleju w skrzyni automatycznej ~600zł

- wymiana płynu w chłodnicy ~150zł

- drobne zaprawki na lakierze

 

Zrobione w 2016:

- nowe opony letnie + felgi styling 73 ~1800zł

- czujnik położenia wału korbowego (siemens) ~250zł

- olej + filtry (oleju, powietrza, paliwa) ~250zł

- sworznie krótkie przód 2szt, tuleje tylnych wahaczy 2szt, chłodniczka oleju (przeciek), geometria

 

Zrobione w 2017:

- olej + filtry + płukanka + uszczelka pokrywy zaworów ~400zł

- amortyzatory przód bilstein b4 + osłony, odboje, poduchy meyle ~600zł

- silentbloki wahaczy przód meyle + łącznik stabilizatora lemforder ~300zł

- czujnik położenia wałka rozrządu aso ~500zł

- klocki + tarcze ATE power disc ~600zł

- regeneracja maglownicy ~400zł

- drążki plus końcówki lemforder + geometria ~600zł

Edytowane przez bieliq89
Opublikowano

wiadomo że olej trzeba wymienić w skrzyni. Obojętnie czy automat czy manual. W automacie tym bardziej trzeba.

 

co do OBC to naprawa wyświetlacza to jakas godzina i działa jak nowy :) są poradniki do tego.

 

ASC nie działa w sensie palisz gume czy po wciśnieciu ASC nic się nie zapala. Bo to 2 różne rzeczy.

szukam
Opublikowano

Co do wymiany oleju w skrzyni to z wieloma osobami rozmawiałem i zdania są podzielone... i weź tutaj się zdecyduj :mad2: . Znajomy nie wymieniał, gdyż tak mu doradzali w serwisach w Szwajcarii i w Polsce. Ponoć olej w mojej skrzyni jest niewymienialny i należy go jedynie ewentualnie uzupełniać. Wymieniany raczej też nigdy nie był, a znajomy miał ją od 140tkm. Słyszałem też opinię, że przy takim przebiegu pierwsza wymiana niesie za sobą ryzyko zapchania jakichś tam kanalików poprzez wymycie syfu przez nowy olej. Jaki jest ewentualny koszt kompletnej wymiany dynamicznej? Druga sprawa to znalezienie jeszcze dobrego fachowca..

 

Co do OBC to już czytałem parę poradników i postaram się ogarnąć to w wolnej chwili.

 

Jeśli chodzi o ASC to sprawa wygląda tak, że w ogóle przycisk się nie zapala po wciśnięciu (przy większym deszczu boksuje spod świateł, na zakrętach przy dynamiczniejszej jeździe też potrafi lekko bokiem iść) dodam tylko, że ABS działa jak należy. Na zimę przydałoby się ogarnąć zwłaszcza jak żonka wsiądzie za kółko. :wink:

Opublikowano

serwisy nie przewidują wymiany oleju bo nie przewidują że auto bedzie jeździć 200tys km. Poza tym jeśli padnie skrzynia to jest szansa że ktoś przyjdzie po nową.

 

Pomyśl przez chwilę dlaczego wymieniasz olej w silniku (bo tarcie, bo elementy pracują, bo wysoka temperatura, bo olej sie zuzywa). Czyżby w skrzyni był olej niezniszczalny ? :) no niestety nie. Zużywa się tylko wolniej, każdy warsztat co naprawia skrzynie zaleca wymiane oleju i filtrów jeśli takie są w skrzyni.

 

Olej wypłukujący syf to jest jakiś mit z czasów syrenki :D

 

pewnie ci sami mechanicy doradzają pół syntetyk do silnika bo przebieg wiekszy.

 

Masz jeszcze sporo rzeczy do wymiany, płyn hamulcowy bo pewnie nie wiesz kiedy i czy w ogóle ktoś zmienił (nikt tego nie wymienia a to przecież kurde hamulce), olej w dyfrze też.

 

Czyli nie działa ASC, podepnij pod komputer to może jakiś błąd wyskoczy. Poszukaj też o niedziałającym ASC co najszczęsciej jest przyczyną.

szukam
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
W tym tygodniu jestem umówiony na wymianę oleju w automacie plus usunięcie drobnego wycieku spod chłodnicy oleju. Mam skrzynię z zieloną tabliczką, w związku z tym będę kupował: Mobil ATF LT 71141. Tylko teraz nie wiem ile mam zakupić do dynamicznej wymiany??
  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Auto po wymianie dynamicznej oleju w automacie, w pracy skrzyni nic się nie zmieniło. Na plus świadomość, że olej jest świeży. :8) Chyba wolałbym jednak manual, no ale jest jak jest. :wink: Dodatkowo wymieniony płyn w chłodnicy i wspomagania bo był wyciek. Z płynów do wymiany został jedynie dyfer, bo tarcze, hamulce oraz płyn hamulcowy były robione w Szwajcarii dwa miesiące przed kupnem.

 

Do ogarnięcia nadal zostaje ASC, w tygodniu może uda się znaleźć czas, żeby podpiąć pod kompa, może coś pokaże. Zainwestowałem w kabel, już skonfigurowany i działa po podłączeniu, tylko muszę INPĘ ogarnąć. :roll:

 

Zaczynam się zastanawiać nad gazem, SWAP-em na m52b28 i przekładka na manual... Chyba za dużo forum czytam :norty:

Opublikowano
Haha no rób zmianę. Ja mam taką konfigurację i chwale. Pali mało gazu bo 12-13, jeździ zaskakująco szybko, szczególnie dla innych. Do tego bagażnik mały ale pod dach można.
szukam
Opublikowano
gaz + swap + przekładka = pewnie tyle co druga e36 :D Może zastanowię się nad drugą sztuką, tylko tym razem m52b28 ew m52b25 coupe lub compact koniecznie w manualu. :8) Ta byłaby dla żony bo bardzo jej odpowiada automat :)
  • 4 miesiące temu...
  • 3 miesiące temu...
Opublikowano

Stuknęło kolejne 10tys i jestem dzisiaj po zdaje się prostej dla mechanika wymianie olejów i filtrów. Ale Póki Wam opowiem moją historię, przedstawię Wam 3 typy mechaników z jakimi miałem do czynienia przy mojej e36.

 

1) Pan Henryk - sąsiad moich rodziców, emeryt mieszkający poza miastem, całe życie mechanik. Człowiek starej daty, żyje czasem mitami z czasów syrenki :D Obecnie raczej już dorabia dla zabicia nudy i po prostu to lubi. Robi drobne naprawy znajomym. Od zawsze nadworny mechanik taty. Naprawia za pół ceny - po znajomości. Robi od ręki.

 

2) Pan Marek - na co dzień mechanik ASO BMW w średnim wieku po pracy dorabia do nocy w domowym zaciszu na obrzeżach miasta. Zna się na tym co robi, pełna profeska. Tak stare auta jak moje to raczej rzadkość w jego garażu. To on jest dla klienta, nie klient dla niego. Zna swoją wartość, dlatego naprawy są dokonywane profesjonalnie ale też drogo. Długie terminy.

 

3) Pan Andrzej - właściciel dużego zakładu w mieście (kompleksowe naprawy, wulkanizacja, przeglądy, sprzedaż) - sam nie naprawia, ma od tego ludzi. Po naprawie sprawdza jedynie auto jako szef, ale nie zawsze. Długie terminy.

 

A teraz do rzeczy, co mnie dzisiaj spotkało. Z racji tego, że chciałem szybko wymienić olej oraz filtry udałem się do Pana Henryka. Na poprzedniej wymianie byłem u Pana Andrzeja. Pan Marek nie wymieniał mi nigdy oleju, ale widziałem jak serwisował bmw 330d mojego szwagra, a u mnie wymieniał czujnik położenia wału. Zachodzę po odbiór samochodu a Pan Henryk pokazuje mi stary filtr, który wyglądał dosłownie jak zgnieciony czarny glut :evil: ewidentnie oszukali mnie mechanicy u Pana Andrzeja, nie wymienili filtru oleju.. Odpalam auto jak nowe, kontrolka oleju gaśnie gwałtownie silnik ciszej pracuje, w ogóle mam wrażenie, że auto odżyło, może to też zasługa wymienionego filtra paliwa. Patrze na pudełko po filtrze na stole u Pana Henryka, a tam uszczelka od filtra i pod korek nie ruszona... normalnie ręce mi opadły.. Powiedział, że stara była jeszcze dobra i przy następnej wymianie się wymieni, że nie do każdego filtra dają... Straciłem wiarę w mechaników. Mam nadzieje, że chociaż dobrze zamontował filtry. Pozostało mi chyba odwiedzać Pana Marka z ASO i na pewno omijać szerokim łukiem zakłady typu Pan Andrzej..

Opublikowano
Powiedzcie mi jeszcze jedno, czy wymiana filtra jest naprawdę, aż tak skomplikowana? Czy w obudowie filtra oleju jest jakaś sprężynka? I jaki cudem da się przygnieść filtr oleju?
Opublikowano

no jak sam nie dopilnujesz to jest ciężko. Niby oczywiste rzeczy a i tak tego nie robią z jakiejś dziwnej oszczędności nie wiadomo dlaczego skoro i tak jest to w zestawie. Ja sam olej zmieniam i filtry bo mam dostep do garazu wiec to nie problem spuścić olej i nalać nowy.

 

no sam się zastanawiam nad 17 ale nie wiem. Może jak opony sie skończą to bedzie opcja przejść na wieksze. Wtedy tylko stalowe z insigni strukturalne oczywiście czarne hehe. Aczkolwiek nie wiem czy jest sens na te nasze poligony, e36 i tak jest dość sztywne i twarde. W sumie następne to już seria 5 chyba bo wygodniej jednak.

 

wymiana filtra oleju polega na odkręceniu dekla, wyjęciu starego, włożeniu nowego i ewentualnie zmianie oringów jeśli są z nowym filtrem i tyle. Zajmuje to dosłownie 2 minuty. Sa 2 rodzaje filtra oleju, zależy czy masz klapkę aluminiową czy plastikową. Ktoryś filtr jest wyższy i może ci ten wyższy wepchnęli do mniejszej puszki ?

 

progi w kolor rzucisz ?

szukam
Opublikowano

No ja niestety nie mam czasu i dostępu do garażu z kanałem, żeby zająć się wymianą. Miałem być z nim przy wymianie, no ale niestety musiałem na chwile wyskoczyć i wróciłem jak już było po wszystkim.

 

Co do kółek, to szczerze nie widzę różnicy między 205/60 a 215/45. I tak i tak twardo, w koleinach również to samo. Jedynie na zimówkach 185/65 jest troszkę lepiej. Jak przejadę się ojca w203 to jest niebo a ziemia, jeżeli chodzi o komfort a ma 225/45/r17. Też myślałem nad tym, aby w przyszłości przesiąść się na 5er i koniecznie touring :)

 

Mam plastikową obudowę, stary filtr wkładałem do pudełka po nowym, to pasował idealnie. A filtr kupowałem sam, identyczny jak nowy (Mann HU925/4X).

 

Myślałem nad progami czy malować czy dokładać listwy i na razie temat stanął w miejscu. Muszę na pewno się zająć jednym nadkolem bo wyszedł purchel, więc pewnie przy okazji jak będę go robił to i progami może się zajmę.

Opublikowano
Zapomniałem jeszcze o jednym problemie, z jakim się borykam od ponad miesiąca. A mianowicie pojawia mi się przy zapaleniu i gaszeniu auta błąd KUHLWASSERPRUFEN oraz BETRIEBSANLEITG. Samochód się nie grzeje temperatura idealnie w pion, płynu nie ucieka. Walnięty czujnik? Korek? Raz auto stało nie uruchamiane przez 3-4dni to błąd nie zapalał się przez pół dnia.
Opublikowano

Możesz zmienić język na angielski komputera jesli Ci wygodniej.

 

Co do błędu to jest on od czujnika poziomu plynu w zbiorniczku wyrownawczym. Ewentualnie wtyczka nie łączy. Ja mam to samo, zmienilem czujnik i bez poprawy, wyczyscilem wtyczke i troche spokoju bylo ale dalej sie zapala. Jak zdejmiesz obudowe filtra powietrza to masz pod nia wtyczke, rozepnij, wyczysc, moze jakims smarem przewodzacym zabezpiecz.

Jeśli dalej bedzie błąd to zostaje zmiana czujnika, można z płynem zmienić bo wyleci okolo szklanki jak zrobisz to szybko. Od spodu lepszy dostep.

szukam
  • 5 tygodni później...
Opublikowano
Auto po wymianie sworzni krótkich przód oraz tulei wahacza tył wszystko lemforderki. Przy okazji wymieniona chłodniczka (lekko przeciekała) oleju w automacie + uzupełnienie ubytku oleju. Na razie spokój nic nie stuka nie puka, nie cieknie :) Wymiana czujnika w chłodnicy nic nie dała, dalej błąd wyskakuje. Ustawiona geometria. Udało się bez ukręcania. Auto przejrzane na wylot i jest nieźle (amorki przód jeszcze fabryka oba 50% :D ) Ogólnie 1k lżejszy. :lol:
Opublikowano
W wolnej chwili spróbuje jeszcze przeczyścić styki. Wczoraj ustawiali mi geometrię całościową, ale aby auto jechało prosto kierownica musi być minimalnie przechylona w lewo. Przed ustawianiem jak jeździłem po wymianie była przechylona w prawo, z tym, że mocniej. Ogólnie auta nie ściąga. Coś źle ustawili?? Czy nie brać do głowy? :roll:
Opublikowano

wszystko zależy w jakiej pozycji ci ustawili kierownice na czas ustawiania geometrii. Kierownice trzeba zablokować niby idealnie prosto. Różnie z tym bywa i potem jak ustawiają to koła są prosto a kierownica była minimalnie przekrecona i podczas jazdy potem to widać.

 

Mój mechanik zawsze przy tym każe właścicielowi wsiąść i ustawić kierownice tak jak ma być i potem ją blokuje takim przyrządem o fotel. Wtedy w razie czego jest na własciciela. W bmw dodatkowo kierownica jest odrobinę pochylona w kierunku drzwi. Ma to na celu łatwiejsze wsiadanie.

szukam
Opublikowano
Mnie nie pytali wszedł i zablokował. Tragedii nie ma, myślę, że z czasem zapomnę. Następnym razem zwrócę na to uwagę :wink: .
Opublikowano

jest łatwiejszy sposób, zdejmij poduszkę (2 sruby od tyłu chyba) i wez chyba 17 czy 18 nasadkę, odkręc kierownice i przestaw o jeden ząbek na frezie i zobacz czy bedzie lepiej. Natomiast jakbyś kiedyś jeszcze robił to dobrze by było wrócić do ustawienia zerowego.

 

Na frezie masz znaki wiec jak przestawisz za dużo albo za mało to zawsze wrócisz do ustawienia zerowego wiec bez obaw że przestawisz. Zajmie ci to 5 minut, sruby torxy od tyłu chyba że masz jakaś nowszą kierownice, nie wiem czy serducho też jest na torxy czy może na wcisk. Poduszkę możesz odpiąc byle byś zapłonu nie przekrecał bo ci błąd wskoczy.

szukam
  • 5 miesięcy temu...
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.