Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

ja mialem aktywny tempomat w starym parchu, działał rewelacyjnie i czesto uzywalem w trasie do czasu jak ktos ukradl radar z zderzaka. pare razy wybawil mnie z opresji jak nalewalem kawe z termosu...

niestety w obecnym nie mam i szkoda.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Ja mam u siebie tempomat z radarem i jest nieoceniony w trasie, szczególnie na autostradzie. Szkoda, że nie działa np. w korku, wtedy można by było książkę poczytać w drodze z pracy :)
Opublikowano (edytowane)

No i to jest chyba najwiekszy problem.

 

ACC daje takie poczucie biezpieczenstwa ze kierowca sie rozprasza (wrecz robi cos innego jak pisanie smsow) bo mysli ze system go zastapi oraz zaczyna sobie pozwalac na jazde dluzej niz powinien mimo zmeczenia. Srednia szybkosc jest tez wyzsza. Trzeba umiec zauwarzyc i wyeliminowac te zachowania bo predzej czy pozniej konczy sie to zle i system daje odwrotny efekt niz zamierzany. Pogarsza bezpieczenstwo.

 

System jest solidny ale :

- zdarzaja mu sie wpadki przy pewnych sytuacjach rzadkich ale istniejacych a wystarczy nie zachamowac raz

- w polskich warunkach drogowych zachowuje odstep ktory wydaje sie innym za duzy szczegolnie w trasie i ludzie was wyprzedzaja tylko po to aby zajac miejsce przed wami wychamowujac na koniec manewru... nie zachowujac nalezytego odstepu... a wtedy ACC ciagle reaguje mocnym hamowaniem lub wrecz sygnalem.

- bywa ze kierowca szczegolnie na poczatku zapomina wlaczyc ACC ponownie po manewrze samodzielnego hamowania, moze sie to zle skonczyc.-

- nie powinno sie uzywac systemu przy wyprzedzaniu na drodze dwupasmowej, po jeden pas w kazdym strone.

- ACC nie widzi pieszych ani swiatel...

- jezeli ktos praktykuje eco driving, ACC pogorszy jego wyniki (ale polepszy jezeli nie praktykuje ecodrivingu).

 

ACC to tylko dodatkowe zabezpieczenie i tak trzeba go traktowac + funkcja zachowania dystansu ale hamowanie powinno sie wykonywac samodzielnie a nie czekac na ACC.Juz na pewno nie wolno myslec ze ACC z automatu gwarantuje krotsza droge hamowania. Prawidlowa pozycja to noga na pedale gazu (nie nacisnietym) a nie na hamulcu lub na podlodze.

Edytowane przez Rivasi

Moja La Bunia



DO E9x :

oslona konsoli centralnej Performance OEM Carbon przed liftem - 725 zl



Wszystkie przedmioty aktualnie w galeri. Wysylka od 26/01/17. 15 dni na zwrot bez podowania przyczyn w nienaruszonym stanie

Opublikowano

Przydalo by sie video by je opisac ale tak na szybko.

 

Niepotrzebne hamowania :

- prostosowanie kierownicy na zakrecie (tak zwany zakret na raty) z obecnoscia samochodu na pasie obok moze spowodowac nagle hamowanie bo w tym momencie system uznaje ze samochod jedzie prosto (w E90 nie ma sledzenia pasow)

- przy bardzo waskich pasach (podczas remontow np) ACC uznaje ze pojazd na drugim pasie jest na tym samym. To samo czesto sie dzieje przy pasach rozbiegowych jezeli jedzie sie po prawej stronie prawego pasa.

 

brak hamowania :

- gdy mamy zjazd i zaraz potem ostre wzniesienie a na wzniesieniu stoi pojazd to tempomat go zobaczy dopiero gdy bedzie rozpoczynal wjazd pod gore (na S7 sa takie momenty np).

- ACC nie widzi pojazdow ze gorka.

- jezeli jedziemy za samochodem a ten mocno zwolni (my tez zwalniamy) i zmieni pas a przedsamochodem jest zatrzymany inny pojazd, to ACC nie wychamuje ponownie bo uzna ze to element osprzetu drogi a nie pojazd. Niektorzy uzytkownicy zauwazyli ze system ma wieksze problemy z pojazdami stojacymi i nie oswietlonymi rownierz. (dlaczego ? cos wspolnego z czujnikiem swiatla ? czy przypadek)

- ACC ma problemy w niektorych tunelach (glupieje) a w innych nie

 

inne :

Przy duzej aktywnosci systemow DSC i ASC (np poslizg) system sie wylacza.

Przy ostrych skretach, ACC hamuje pojazd automatycznie aby skompensowac mozliwosc wyjawienia sie pojazdu nagle za zakretu.

ACC wychomowuje pojazd jezeli przeciazenie boczne jest zbyt wysokie

.

Edyt : wedlug danych producenta, ACC widzi 200 metrow do przodu a wedlug opisu BMW 150 w instrukcji z 2004, ostroznosc nakazuje uznawac 150. Ale w instrukcji z 2006, to juz tylko 120 metrow. Wczoraj sprawdzalem i na autostradzie system uaktywia sie mniej wiecej gdy samochod na przeciw jest 2 plotki z rzodu czyli 170/200 metrow.Prawdopodobnie BMW podaje nie maksymalny zasieg ale zasieg minimalny przy ekstremalnych warunkach (Snieg/deszcz). Ze wzgledow bezpieczenstwa ACC sie wylacza przy ekstremalnych opadach sniegu lub deszczu czyli jezeli widzi ponizej tej wartosci (zdarzylo mi sie to raz).

Wyglada na to ze system dziala inaczej w zaleznosci od wersji urzadzenia i oprogramowania jak chodzi o sile hamowania albo intepretacje kierowcow. W zaleznosci od zrodla, sila hamowania awaryjnego odczuwalna jest bardzo rozna. Wedlug instrukcji ACC moze uruchomic 30% sily hamowania w dzialaniu normalnym (zachowanie odleglosci) ale jak sie czyta opis hamowania awaryjnego jest napisane ze system kalkuluje w razie niebezpieczenstwa optymalna sile hamowania (dzieku ACC) ale dopiero ja uruchamia po dotknieciu pedalu hamulca przez kierowce co jest sprzeczne z odczuciami wielu kierujacych ale moze samo musniecie pedalu hamulca uruchamia 100% sily i w momencie stresu te 0,2 ms nie sa odczuwalne...

 

Generalnie, ma sie wrazenie ze BMW nie chce przedstawiac dokladnego dizalania calosci systemu aby kierowca byl ciagle czujny, zreszta klasyfikuje system jako system konfortowy a nie bezpieczenstwa. Dodatkowo, BMW ucielo system o kilka waznych elementow (nie ma juz opcji wyprzedzania przy wlaczonym aCC np) w F30 ktore mogly by byc naduzywane. I mysle ze takie dzialanie jest prawidlowe. Z drugiej strony to chroni BMW przed zarzutami sadowymi ze system nie zadzialal.

Moja La Bunia



DO E9x :

oslona konsoli centralnej Performance OEM Carbon przed liftem - 725 zl



Wszystkie przedmioty aktualnie w galeri. Wysylka od 26/01/17. 15 dni na zwrot bez podowania przyczyn w nienaruszonym stanie

Opublikowano
U mnie w starym parchu moglem ustawic odleglosc od auta poprzedzajacego. Na zakretach nigdy nie zawodzil. Predkosci sredniej na trasie wrecz na pewno nie zwiekszal wrecz przeciwnie.
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
Od 2 lat używam systemu ACC w moim BMW i zauważam jak jest to niedoceniony i nieznany dodatek… absolutnie niezbędny wrecz wagi najwyzszej.

 

http://data.motor-talk.de/data/galleries/0/48/4506/40749371/p1010712-19-06-45-1034425052748555916.jpg

 

Co to jest jak to działa

Tempomat aktywny to po prostu radar zbliżeniowy połączony z tempomatem który ma następujące charakterystyki według opisu producenta http://www.bosch-presse.de/presseforum/details.htm?txtID=3693&locale=en. WE9X obowiązuje druga generacja tego urządzenia.

 

 

- zachowuje stały odstęp od poprzedzającego go samochodu nie przekraczając maksymalnej ustalonej szybkości i wyhamowuje samochód aby zachować ten odstęp

- Działa pomiędzy 30 a 180 km/h

- W razie wystąpienia niebezpieczeństwa najechania i w odróżnieniu od dzisiejszego systemu sygnalizuje problem dźwiękiem i sygnałem świetlnym i jednocześnie zaczyna mocno hamować.

- Dosyć podstawowa różnica z wersja aktualna jest fakt ze naciśniecie na pedał gazu… nie wyłącza ACC tylko go usypia do momentu odciśnięcia pedału gazu, to daje takie możliwości ze BMW jednak zmieniło zasadę w nowej wersji…

- Pozwala na wygodniejsze podróżowanie na długich dystansach.

 

Jeżeli patrząc tylko na ten opis to w sumie jest to gadget dla leniwych. Tylko ze BMW nie mówi jednej istotnej prawdy aby kierowca nie czul się zbyt pewny. Wyjaśniam.

 

Przejdę do sedna…

 

Jak wygląda proces hamowanie

 

(Niestety musze najpierw ponudzić bo inaczej to nie jest zrozumiale, dla niecierpliwych, przejdź do KONKRETY)

 

Co to jest droga reakcji ?

Droga reakcji to ilość metrów przebytych przez samochód od zauważenia zdarzenia przez kierowcę w zależności od jego prędkości zanim zaciski zaczną ściskać tarcze. Czyli zanim zacznie efektywnie hamować. Na drogę reakcji składają się : Czas reakcji kierowcy (naciśniecie na pedał hamulca) i czas na zadziałanie systemu hamowania (zaciśniecie się zacisków).

 

Co to jest droga hamowania ?

Na specyfikacjach samochodów konstruktorzy podają drogę hamowania pojazdu w metrach od momentu zakleszczenia się szczek na tarczy hamulcowej ze 100km/h na godzinę na perfekcyjnej suchej nawierzchni testowej przy perfekcyjnym wykorzystaniu całej siły hamowania przez profesjonalnego kierowcę testowego przy idealnie przygotowanego systemu hamowania, średnio jakieś 37 metrów dla samochodów cywilnych. Można poprawić ten dystans używając lepszych tarcz i klocków lub tarcz i zacisków większych niż oryginalnych i te zabiegi poprawiają drogę hamowania o 1 do 3 metrów). To wprowadza w błąd kowalskiego który myśli ze może jeździć 100 km/h w mieście bo staje w 33 metry.

 

 

Co to jest droga zatrzymania ?

Aby poznać drogę zatrzymania trzeba policzyć w zależności od swojej szybkości jaki dystans w metrach się przejechało zanim zaciski zaczęły działać (Czas reakcji) i dodać do tego drogę hamowania pojazdu zmodyfikowana o opóźnienie związane z rodzajem oraz stanem nawierzchni (w wersji podstawowej hein)

 

Dla ciekawych : Czym jest czas hamowania ?

To po prostu czas niezbędny samochodowi w sekundach do zatrzymania się całkowitego począwszy od reakcji kierowcy. To odpowiednik czasowy ilości metrów bo łatwiej sobie przyswoić z zegarkiem jak długo trwało hamowanie niż na płaskim terenie ile to 126 metrów np.

 

 

Kilka faktów

Czas reakcji kierowcy : Szumacher w wyścigach F1 nabuzowany adrenalina przy tętnie około 200/min m czas reakcji około 0,25 sekundy. Świetny kierowca świeży i wypoczęty przed 25 rokiem życia który spodziewa się niebezpieczeństwa ma czas reakcji około 0,8 sekundy. Dobry kierowca wypoczęty i nie gadający albo nie śpiewający z pasażerem około 1 sekundy. Średni kierowca po 40 rokiem życia w normalnych warunkach odprężenia na drodze po 2 godzinach monotonnej trasy około 1,+ sekundy. Przeciętny kierowca gadający przez telefon który trzyma w ręce po 2 godzinach trasy… 2 sekundy...

 

Czas na zadziałanie systemu hamowania: optymalnie sprawny system zaczyna hamować 0,5 sekund po naciśnięciu pedału hamulca, w realiach drogowych zazwyczaj jest to bliżej 0,7 sekund a jechałem w Polsce samochodem który miał powyżej sekundy… to już czuć…

 

Siła hamowania : to siła z która naciskasz na pedał hamulca. Testy pokazują ze jeżeli weźmiesz 10 kierowców to ich droga hamowania tym samym pojazdem w tych samych warunkach ze 100 km/h będzie wynosiła średnio 45 metrów a profesjonalnego kierowcy 35 metrów. Oprócz samego kierowcy ważne czy system ściska na tyle mocno zaciski. Tutaj sprawność i jakość przewodów hamulcowych, płynu i Servo wchodzą w grę. Zresztą to bywa problemem przy zmianie zacisków gdy w niektórych wypadkach bez zmiany servo samochód hamuje gorzej niż poprzednio bo servo jest za slaby i nie ściska na tyle mocno np. 4 tłoków zamiast 2 )

Przyklad !!!

 

40 letni kierowca jedzie w tunelu w monaco po nowiutkim ultra przyczepnym asfalcie, na jego drodze ze luku wylania się na obu pasach rozkraczona lamborghini. Oto jego drogi zatrzymania :

 

- ze 140 km/h, jego droga zatrzymania wyniesie mw 143 metry w tym 50 metrów czasu reakcji i 93 metry drogi hamowania

- ze 100km/h, jego droga zatrzymania wyniesie mw 83 metry w tym 36 metrów czasu reakcji i 47 metrów drogi hamowania

- z 50 km/h jego droga zatrzymania wyniesie mw 30 metrów w tym 18 metrow czasu reakcji i 11,9 metrów drogi hamowania

 

 

 

Ok… Jak już wiemy jak działa hamowanie możemy wrócić do meritum, jak działa system ACC i dlaczego jest taki niezbędny.

 

 

Korzysc 1 : Ekstremalne skrócenie drogi zatrzymania w sytuacjach awaryjnych

 

Radar ACC sprawdź kilkaset razy na sekundę czy na obszarze drogi w stronę w która zmierzasz są jakieś przeszkody i czy się oddalają czy zbliżają i z jaka prędkością. Radar obserwuje tylko obszar w kierunku którym się poruszacie i jest zestrojony z e systemami auta aby wiedzieć co się dzieje na drodze i jakie są twoje zamiary co mu pozwala odróżnić czy wyprzedzająca cię ciężarówka jest na twoim pasie czy na drugim pasie podczas pokonywania zakrętu np… Jego rola jest aby dystans pomiędzy tobą a poprzedzająca cię przeszkoda był stały i z tego powodu lekko hamuje i lekko przyspiesza.

Gdy system wykryje przeszkodę przed tobą nawet daleko (z moich obserwacji jakieś 150 metrów) stawia system hamulcowy w trybie gotowości. Póki nie wykryje niebezpieczeństwa hamuje łagodnie, silnikiem. Jeżeli uzna ze szybkość zbliżania się przeszkody zagraża samochodowi natychmiast zaczyna hamować maksymalnie i ostrzega sygnałem dźwiękowym i świetlnym o niebezpieczeństwie.

W realiach to oznacza ze pierwsza zaleta ACC to po prostu ze system redukuje do zera Drogę reakcji w sytuacjach awaryjnych.

 

Przykład z ACC:

Ten sam kierowca w tych samych warunkach ale z ACC

- ze 140 km/h, jego droga zatrzymania wyniesie NIE 143 metry A TYLKO 93 metry (35% krótsza droga zatrzymania)

- ze 100km/h, jego droga zatrzymania wyniesie NIE 83 metry A TYLKO 47 metrów (56% krótsza droga zatrzymania)

- z 50 km/h jego droga zatrzymania wyniesie NIE 30 metrów A TYLKO 12 metrów. (60% krótsza droga hamowania)

 

inaczej jeżeli kojarzycie kampanie prewencyjna 10 mniej. Zwolnij. i Ten filmik (100% prawdziwy)

jeżeli samochód To gdyby jadący 60 miał ACC, wyhamował by 10 metrów przed pojazdem jadący 50 bo miałby 0 czasu reakcji.

 

Korzyść 2 : Wcześniejsze zauważenie niebezpieczeństwa

ACC wykrywa niebezpieczeństwo wcześniej bo :

- Standardowy kierowca patrzy na obszar 2,5 sekund oddalony od niego. To oczywiście błąd powinno się patrzyć jak najdalej ale tak już jest, trudno zgubić ten nawyk. Przy 140 na autostradzie, standardowy kierowca patrzy średnio 120 metrów przed siebie, ACC „patrzy” 150 metrów przed siebie, to 30 metrów więcej do hamowania.

- ACC widzi w nocy, w mgle, w deszczu dalej 150 metrów do przodu i również przedmioty nieoświetlone (patrz ciągnik na „poboczu” !).

 

Edit :tutaj tez mam filmik ktory pokazuje jak system ACC wykrywa niebiezpieczensto ZANIM sie pojawi .... ADOLFFFFF !!! :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=ytVdBLMmRno

 

 

Korzyść 3 : Zawsze 100% możliwej mocy hamowania użytej

Jak już mówiłem wcześniej, kierowcy często przy hamowaniu nie wciskają pedału hamulca na tyle mocno co zmniejsza ich sile hamowania. Ten problem nie istnieje z ACC w razie niebezpieczeństwa.

 

Korzyść 4 : ACC nie jest nigdy zmęczony, nie śpi, nie pije, nie cpa, i jest zawsze tak samo reaktywny

 

Różnica pomiędzy radarem w E9X i jego następca

Jak czytam aktualny opis systemu przez BMW (http://www.bmw.com/com/en/insights/technology/technology_guide/articles/active_cruise_control.html) jest jedna zasadnicza różnica miedzy naszym radarem a następnych generacji : Naciskając pedał gazu nie wyłączasz systemu tylko go pauzujesz (oprócz alertów), w momencie odpuszczenia pedału gazu system się włącza natychmiast. Jest to tak zrobione w E9X aby ułatwić wyprzedanie bez obowiązku włączania ponownego systemu bo wyprzedzania mogą się zdarzać często. Tylko ze niektórzy kierowcy wpadli prawdopodobnie tak jak ja po pewnym momencie na inny sposób używania tej funkcji, hamowanie bez pedału hamulca a ze system nie jest do tego stworzony to były tragedie…

 

Prawdy i mity na temat ACC

 

- To już nie ty prowadzisz samochód tylko maszyna. !!! Maszyna tylko hamuje w razie niebezpieczeństwa i zachowuje odstęp z poprzedzającym samochodem dla twojej wygody.

- System się często myli na lukach i hamuje niespodziewanie ! System hamuje na lukach tylko jeżeli kierowca tnie zakręt albo koryguje złe obrana trajektorie (prostuje kierownice) `

- Samochód wyprzedzający zjeżdża, mam miejsce żeby przejechać a ACC czeka ze samochód będzie cały na pasie obok ! Tak to system bezpieczeństwa a nie zapierdalania, jeżeli chcesz przejechać wcześniej, naciśnij na gaz.

- ACC nie widzi motocyklistów ! Widzi.

- ACC szybciej zużywa klocki i tarcze bo ciągle hamuje. 90% hamowań jest wykonywana silnikiem, dopiero gdy użycie silnika jest niewystarczające aby zachować odstęp, zaczynają działać Hamulce

- Przy ACC, trzeba wymieniać płyn częściej. Tak to prawda, system jest w ciągłej maksymalnej gotowości wiec płyn szybciej się zużywa. Dwa razy szybciej średnio.

 

Osobiste doświadczenie

 

Bedzie krótko. Od ponad dwóch lat dopiero jeżdżę BMW.

Przez 3 pierwsze miesiące się trochę szarpałem z ACC, denerwowały mnie elementy która dzisiaj są dla mnie niezbędne.

W 4 miesiącu, 90km/H, ACC uniknął mi stłuczki/wjechania w samochód który hamował przed wybiegającym psem. Pierwszy raz miałem do czynienia z działaniem awaryjnym, szok ale byłem cały i nie dzięki mnie.

Po około roku, wracając w nocy z Krakowa (ciemno oczywiście, droga nie oświetlona), samochód zaczął hamować gwałtownie przy 120 km/h. Jak światła pokazały stojący ciągnik na prawym pasie bez oświetlenia (jakieś 50 metrów przed zderzeniem) jechałem tylko 40 km/h i wyminąłem pojazd bezpiecznie, bez ACC wlepił bym się w ciągnik z szybkością 110km/h bez szansy ominięcia… bym was nie nudził !

Trzeci raz, to było w tym roku, dwupasmówka, mw. 110 km/h, motocyklista poprzedzający samochód który mnie poprzedzał wpadł w poślizg i aby go nie stratować, wszyscy zaczęli hamować, tylko ze golf z pasa obok mnie jadący z ta sama prędkością początkowo, minął mnie jak w kreskówce i najechał na poprzedzające jego Volvo i odbił się na poprzedzającego mnie Renault. Na szczęście obeszło się bez ciężko rannych, nawet motocyklista się wylizał, ale Volvo brakowało cały tył a w Renault dużą cześć przodu i oczywiście we wszystkich autach wypaliły poduszki.

 

Dzisiaj mam już opanowany system i jest rewelacyjny ale codziennie można się czegoś nauczyć przy nim… ☺ Dzisiaj wiem ze wygoda na długich trasach jest tylko dodatkiem do systemu ACC, a sedno to hamowanie awaryjne, tylko kto kupi system przydatny może raz do roku… ale jak przydatny, łatwiej reklamować wygodę ☺

 

Doposażenie

 

Ja akurat u siebie miałem system ACC w samochodzie jak go kupiłem ale można go doposażyć w każdym E9X ze skrzynia automatyczna oprócz M3.

Niestety operacja może nie być tania.. Potrzebny jest sam radar (900 zl działający na allegro średnio), Moduł dynamiki wzdłużnej (150-200 zl), kolekcja uchwytów i śrubek (150 zł w ASO) ale niestety prawdziwe problemy zaczynają się przy regulacja prędkość przy kierownicy (to co nastawia Tempomat) a wtedy jak mówi katalog „Doposażenie OW540 możliwe w drodze Wymiany kompletnego centrum sterowania I obudowy kolumny kierownicy na dole » .czyli jakieś 2000 zł za centrum sterowania specjalne dla ACC nie do znalezienia używane oraz obudowa kolumny kierownicy na dole (grosze). Ale to nie koniec jak chodzi o części… Trzeba jeszcze wymienić Zestaw wskaźników na wersje specjalna dla ACC… tutaj również tylko ASO… 3500 zł…

Części razem : mniej więcej 7000 zł.

Trzeba to wszystko zamontować i zakodować a tutaj cena jest zalezna od specjalisty i RADZE nie używać Grzesia który koduje na osiedlu tylko profesjonalisty, jest ich kilku na forum.

A ostatnia impreza jest w ASO BMW bo tylko oni maja z tego co wiem lustra do kalibracji radaru cena w zależności od ASO 600 do 1600 zl.

Jeżeli czegoś zapomniałem proszę mnie poprawić.

Jeszcze jedno mimo tego co mówi BMW można doposażyć ACC ludzi uzbrojonych w zderzaki Performance i M3.

 

Razem mw. 8000 zl + instalacja, jeżeli powiem 10000 zł to chyba celnie trafię.

Jest drogo jak na doposażenie okolicznościowe. Tylko ze tutaj okoliczność to może być inwalidztwo/śmierć/ ranny/ stłuczka a różnica z i bez jest piorunująca… to może już tak drogo nie jest. A jak chodzi o porównanie do innych modow to ludzi zmieniają zestawy hamulcowe na performance dla 10% lepszego hamowaniu (no i widoku !!) po podobnej cenie już nie mówiąc o tych co jeżdżą na jakiś zestawach big brakes za 15 tys+!

 

Résumé wad i zalet :

 

Zalety

- średnio 45% krótsza droga hamowania w szybkościach użytkowych w sytuacjach niebezpieczeństwa wydarzających się przed autem.

- Ratuje życie

- Widzi zagrożenie w zależności od szybkości nawet 1 sekundę (przy 160 KM/h) do 4 sekund (przy 80 km/h) zanim zauważy go kierowca co się przekłada na skrócenie kolejne drogi hamowania.

- Działa w nocy, mgle, deszczu nawet bez widoczności na przeszkodę oraz gdy kierowca przysnął lub jest pijany.

- Zawsze wykorzystuje 100% moc hamowania

- Utrzymuje stały odstęp z poprzedzającym go samochodem, komfort w podróży i bezpieczeństwo

 

 

Wady :

- nie działa w mieście

- drogi w doposażeniu

- dziwnie wygląda na przednim zderzaku.

- Bardzo niebezpieczne narzędzie w rękach ludzi bez wyobraźni albo zbyt bujna.

- Dodatek nie widzialny i mniej prestiżowy niż np. Felgi. Ale jak bardziej niezbędny.

 

Również mam ACC w aucie i kilka rzeczy które tu opisujesz to nieprawda :)

 

Po pierwsze mam manuala i ACC.

 

Po drugie, napisałeś

 

"Po około roku, wracając w nocy z Krakowa (ciemno oczywiście, droga nie oświetlona), samochód zaczął hamować gwałtownie przy 120 km/h. Jak światła pokazały stojący ciągnik na prawym pasie bez oświetlenia (jakieś 50 metrów przed zderzeniem) jechałem tylko 40 km/h i wyminąłem pojazd bezpiecznie, bez ACC wlepił bym się w ciągnik z szybkością 110km/h bez szansy ominięcia… bym was nie nudził !"

 

ACC wykrywa tylko pojazdy poruszające się z prędkością większą niż zero w tym samym kierunku co Twój samochód, dlatego stojący ciągnik nie zostałby wykryty. Dziwna sprawa.

 

Przez 3 pierwsze miesiące się trochę szarpałem z ACC, denerwowały mnie elementy która dzisiaj są dla mnie niezbędne.

W 4 miesiącu, 90km/H, ACC uniknął mi stłuczki/wjechania w samochód który hamował przed wybiegającym psem. Pierwszy raz miałem do czynienia z działaniem awaryjnym, szok ale byłem cały i nie dzięki mnie.

 

Wszystko super, ale musiałeś "zasnąć" za kierownicą. Tempomat działa tylko wtedy (tzn. jest aktywny) gdy nie dodajesz gazu, ani nie hamujesz, czyli po prostu jechałeś za kimś i na tempomacie i w momencie hamowania po prostu nie patrzyłeś przed siebie. Samochód sam zachowuje dystans między autem poprzedzającym, a im prędkość większa tym dystans między autami jest zwiększany. Tempomat jest super na krajówce, gdy jestes zmęczony, nie trzeba wciąż hamować i np: napisać spokojnie SMSa (odradzam oczywiście).

 

Jeśli chodzi o motocykle to wykrywa, ale też nie zawsze. Więc ostrożnie.

 

Dodatkowo mogę dodać, że radar sam reguluje zakres obserwacji. Jesli np. włączamy kierunkowskaz w lewo na autostradzie to auto automatycznie przyspiesza lekko, spodziewając się zmiany pasa i wyprzerdzania samochodu przed nami (jesli jest odpowiednio duzo miejsca na manewr przyspieszenia). Oprócz tego jadąc za kimś lewym pasem autostradą włączymy kierunkowskaz w prawo z zamiarem zmiany pasa, a samochód przed nami jest już na tym prawym pasie to samochód już nie przyspieszy mimo większej prędkości zadanej. Radar wykrywa auto na prawym pasie, mimo, że znajdujemy się jeszcze na lewym (pod warunkiem, że kieerunkowskaz w prawo jest włączony).

 

Jesli chodzi o kalibracje, to zgadza się, ja najtaniej znalazłem za 900 zł po uderzeniu w zająca (pech chciał, że wleciał prosto w radar :)).

 

Oczywiście ta opcja to jedna z fajniejszych rzeczy jakie miałem w aucie. Przydaje się na autostradzie jak i na drogach krajowych bardzo mocno. Trzeba mieć, żeby się przekonać :)

_____________________

Sprzedam nowy filtr powietrza MANN C31143 BMW E60 E61 E63 E64 - 90 zł z wysyłką

Opublikowano
Po pierwsze mam manuala i ACC.

 

Po drugie, napisałeś

 

"Po około roku, wracając w nocy z Krakowa (ciemno oczywiście, droga nie oświetlona), samochód zaczął hamować gwałtownie przy 120 km/h. Jak światła pokazały stojący ciągnik na prawym pasie bez oświetlenia (jakieś 50 metrów przed zderzeniem) jechałem tylko 40 km/h i wyminąłem pojazd bezpiecznie, bez ACC wlepił bym się w ciągnik z szybkością 110km/h bez szansy ominięcia… bym was nie nudził !"

 

ACC wykrywa tylko pojazdy poruszające się z prędkością większą niż zero w tym samym kierunku co Twój samochód, dlatego stojący ciągnik nie zostałby wykryty. Dziwna sprawa.

 

Tempomat aktywny ze skrzynia automat a tempomat z funkcja hamownia ze skrzynia manualna to dwie rozne sprawy, ich dzialanie jest w istocie inne, marketingowo to jest przemycane pod tymi samymi okresleniami ale w rzeczywistosci ilosc funkcji jest ograniczona w wersji manualnej a raczej ich dzialanie sprawia ze jest ograniczona (rozmowa o tym na drugiej stronie postu).

 

Jak chodzi o pojazdy nie poruszajace sie to radar ma problemy aby je czasem odroznic od otoczenia dlatego BMW neguje takie zastowanie a z testow przeprowadzone przez rozne fora i organizmy oraz z dukumentacji producenta (Bosch) wychodzi ze zazwyczaj je widzi oprocz przypadku opisanego czyli gdy auto przed toba hamuje (system zwalnia) i zmienia pas a za nim bedzie pojazd stacjonarny to wtedy nie umie go odroznic od otoczenia. Tak samo okreslenie kierunku poruszania nie sprawdza sie, samochod wychamowuje przed przejezdzajacym pojazdem w poprzek drogi. Zdarzylo mi sie to dwa razy na S8 (robie jakies 50 tys rocenie)

 

podaje jedno zrodlo ale jest ich masa : http://www.micro-tronik.com/learning/technical-information/automotive/bmw-general-information/active-cruise-control/unexpected-system-behavior/

 

Dodatkowo Jeszcze wyglada na to ze jezeli masz system Aktywnego sterowaniem swiatlami z czujnikiem swiatla (przelaczanie z dlugich na ktorkie automatycznie) to system go uzywa aby sobie pomoc rozpoznac pojazdy.

 

 

Przez 3 pierwsze miesiące się trochę szarpałem z ACC, denerwowały mnie elementy która dzisiaj są dla mnie niezbędne.

W 4 miesiącu, 90km/H, ACC uniknął mi stłuczki/wjechania w samochód który hamował przed wybiegającym psem. Pierwszy raz miałem do czynienia z działaniem awaryjnym, szok ale byłem cały i nie dzięki mnie.

 

Wszystko super, ale musiałeś "zasnąć" za kierownicą. Tempomat działa tylko wtedy (tzn. jest aktywny) gdy nie dodajesz gazu, ani nie hamujesz, czyli po prostu jechałeś za kimś i na tempomacie i w momencie hamowania po prostu nie patrzyłeś przed siebie. Samochód sam zachowuje dystans między autem poprzedzającym, a im prędkość większa tym dystans między autami jest zwiększany. Tempomat jest super na krajówce, gdy jestes zmęczony, nie trzeba wciąż hamować i np: napisać spokojnie SMSa (odradzam oczywiście).

 

Nie za bardzo rozumie. Nie usnolem, oczywiscie ze nie dodawalem gazu bo jechalem na tempomacie (tej parti nie rozumiem) . Patrzylem przed siebie tylko czas reakcji to wlacznie z systemem hamulcowym 1,5 sekundy, bez ACC wlepil bym mu sie w dupe. Moze nie zrozumialem pytania.

 

Jeśli chodzi o motocykle to wykrywa, ale też nie zawsze. Więc ostrożnie.

 

Nie spotkalem sie z takim przypadkiem ale jezeli sygnalizujesz to warto to wziasc pod uwage.

 

Dodatkowo mogę dodać, że radar sam reguluje zakres obserwacji. Jesli np. włączamy kierunkowskaz w lewo na autostradzie to auto automatycznie przyspiesza lekko, spodziewając się zmiany pasa i wyprzerdzania samochodu przed nami (jesli jest odpowiednio duzo miejsca na manewr przyspieszenia). Oprócz tego jadąc za kimś lewym pasem autostradą włączymy kierunkowskaz w prawo z zamiarem zmiany pasa, a samochód przed nami jest już na tym prawym pasie to samochód już nie przyspieszy mimo większej prędkości zadanej. Radar wykrywa auto na prawym pasie, mimo, że znajdujemy się jeszcze na lewym (pod warunkiem, że kieerunkowskaz w prawo jest włączony).

 

100% prawda, uwaga to nie dziala w nowszych wersjach systemu gdzie radar nie ma sluzyc do wyprzedzania.

 

Jezeli jestes w wawie to zapraszam na przejechanie sie moim w celu sprawdzenia.

Moja La Bunia



DO E9x :

oslona konsoli centralnej Performance OEM Carbon przed liftem - 725 zl



Wszystkie przedmioty aktualnie w galeri. Wysylka od 26/01/17. 15 dni na zwrot bez podowania przyczyn w nienaruszonym stanie

Opublikowano
Mega fajny post Rivasi :cool2: sporo sie dowiedziałem... Szkoda ,że nie mam tego cacka :(

 

przy 440 koniach i szybkosciach odpowiedajacych tej mocy i tak cie nie uratuje :)

Moja La Bunia



DO E9x :

oslona konsoli centralnej Performance OEM Carbon przed liftem - 725 zl



Wszystkie przedmioty aktualnie w galeri. Wysylka od 26/01/17. 15 dni na zwrot bez podowania przyczyn w nienaruszonym stanie

Opublikowano

Chodziło mi generalnie o to zdanie

 

Ja akurat u siebie miałem system ACC w samochodzie jak go kupiłem ale można go doposażyć w każdym E9X ze skrzynia automatyczna oprócz M3.
:)

 

Co jest nieprawdą.

 

Tempomat aktywny ze skrzynia automat a tempomat z funkcja hamownia ze skrzynia manualna to dwie rozne sprawy, ich dzialanie jest w istocie inne, marketingowo to jest przemycane pod tymi samymi okresleniami ale w rzeczywistosci ilosc funkcji jest ograniczona w wersji manualnej a raczej ich dzialanie sprawia ze jest ograniczona (rozmowa o tym na drugiej stronie postu).

 

Tutaj też się nie zgodzę, funkcjonalność jest identyczna, z tą różnicą, że jak auto bardzo zwolni np. na 6 biegu to komp informuje Cię, abyś zredukował bieg. W e90 nie ma funkcji stop and go, więc i tak po zwolnieniu do 30 km/h tempomat Ci się de-aktywuje. Jeździłem i w automacie i manualu. Na początku byłem zaskoczony, że można mieć radar w manualu, ale później takie auto nabyłem ;)

I oczywiście mówię o ACC (Active Cruise Control) opcja $541 w wyposażeniu z radarem z przodu.

 

Natomiast tempomat z funkcją hamowania to jeszcze zupełnie coś innego co występuje standardowo w wersjach silnikowych R6 w BMW e90.

_____________________

Sprzedam nowy filtr powietrza MANN C31143 BMW E60 E61 E63 E64 - 90 zł z wysyłką

Opublikowano

Tutaj też się nie zgodzę, funkcjonalność jest identyczna, z tą różnicą, że jak auto bardzo zwolni np. na 6 biegu to komp informuje Cię, abyś zredukował bieg....

 

tylko z tego co wiem ( a nie testowalem a juz sie przekonalem ze instrukcja BMw jest powierzchowna) to wlasnie ten element ucina kilka mozliwosci ACC w manualu a w szczegolnosci sposob hamowania ktory ma ograniczone mozliwosci jak chodzi o sile hamowania ale chetnie bym porownal jezeli bedziesz w warszawie i zrobil test na zywo.

 

Za to na razie zmienie faktycznie ze opcja wystepuje w manualu.

Moja La Bunia



DO E9x :

oslona konsoli centralnej Performance OEM Carbon przed liftem - 725 zl



Wszystkie przedmioty aktualnie w galeri. Wysylka od 26/01/17. 15 dni na zwrot bez podowania przyczyn w nienaruszonym stanie

Opublikowano

Nie, opcja hamowania działa identycznie :)

 

Czyli jeśli nagle ktoś wjedzie na Twój pas, to na zegarach zapala się samochodzik czerwony, 3 piknięcia i ostre hamowanie to 30 km/h, bez względu na to czy masz 6 bieg czy 5 czy 4. Auto zahamuje. Testowane.

 

Wiadomym jest, że wygodniejszy jest automat, ponieważ odpada Ci zmiana biegów w górę. Czasami jak jadę krajówką to chciałbym mieć automat, bo jak wracam do zadanej prędkości zwalniając na światłach to muszę jednak zmieniać biegi w trakcie przyspieszania :)

 

Abstrahując od wszystkiego jest to wynalazek naprawdę świetny.

 

Aha, zapomniałem dodać, że u mnie problemów np. z wykrywaniem auta na innym pasie nie ma. Radar oblicza kąt skrętu kierownicy. Nie wiem jaki masz firmware w ACC, ale może jakiś stary, warto zweryfikować. Update możesz zrobić zwykłym k+Dcanem.

_____________________

Sprzedam nowy filtr powietrza MANN C31143 BMW E60 E61 E63 E64 - 90 zł z wysyłką

Opublikowano (edytowane)
double post Edytowane przez Rivasi

Moja La Bunia



DO E9x :

oslona konsoli centralnej Performance OEM Carbon przed liftem - 725 zl



Wszystkie przedmioty aktualnie w galeri. Wysylka od 26/01/17. 15 dni na zwrot bez podowania przyczyn w nienaruszonym stanie

Opublikowano
Nie, opcja hamowania działa identycznie :)

 

Czyli jeśli nagle ktoś wjedzie na Twój pas, to na zegarach zapala się samochodzik czerwony, 3 piknięcia i ostre hamowanie to 30 km/h, bez względu na to czy masz 6 bieg czy 5 czy 4. Auto zahamuje. Testowane.

ok czyli potwierdzasz to co wielu zauwarzylo na zywo ze nie jest tak jak jest napisane w instrukcji BMW, auto nie wykorzystuje tylko 30% sily hamowania w momencie krytycznym

 

Aha, zapomniałem dodać, że u mnie problemów np. z wykrywaniem auta na innym pasie nie ma. Radar oblicza kąt skrętu kierownicy. Nie wiem jaki masz firmware w ACC, ale może jakiś stary, warto zweryfikować. Update możesz zrobić zwykłym k+Dcanem.

 

ok dzieki za rade we wtorek jade do bimmera do poprosze aby sprawdzil firmware

Moja La Bunia



DO E9x :

oslona konsoli centralnej Performance OEM Carbon przed liftem - 725 zl



Wszystkie przedmioty aktualnie w galeri. Wysylka od 26/01/17. 15 dni na zwrot bez podowania przyczyn w nienaruszonym stanie

Opublikowano
Tak, w awaryjnej sytuacji hamuje tak mocno, aby uniknąć kolizji.

_____________________

Sprzedam nowy filtr powietrza MANN C31143 BMW E60 E61 E63 E64 - 90 zł z wysyłką

  • 1 rok później...
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Opublikowano
BMW mowi ze nie mozna, mozna tylko przy zwyklym i mpak dlatego ze nie ma dedykowanej ramki do performance, mozna zrobic bez ramki jak ja albo dorobic ramke na ploterze tnacym (te uzywane do pleksi)

Moja La Bunia



DO E9x :

oslona konsoli centralnej Performance OEM Carbon przed liftem - 725 zl



Wszystkie przedmioty aktualnie w galeri. Wysylka od 26/01/17. 15 dni na zwrot bez podowania przyczyn w nienaruszonym stanie

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.