Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Wygląda na to, że problem tkwi w klapie bagażnika, dodatkowy opis na końcu wątku.

 

Witam,

Czy ktoś z Was miał może problem z takim "plastikowym" stukaniem gdzieś od strony bagażnika podczas jazdy po dziurach/wertepach?

Jest to coś takiego jakby jakiś najprawdopodobniej plastikowy element gdzieś sobie leżał i na wybojach/wertepach podskakiwał sobie telepiąc się i wydając dźwięki.

 

Bardzo proszę o wszelkie sugestie i znane przypadki stukających elementów w bagażniku, może któryś z nich to będzie też i mój przypadek.

Wczoraj zerknąłem pod tapicerkę tą na podłodze i okazało się, że luzem był jeden element (Uchwyt anteny ferrytowej 6934497), włożyłem go na miejsce (na wcisk i klik ładnie weszło), ale to nie pomogło.

Czy tą wierzchnią warstwę podłogi, co jest uniesiona na zdjęciu można po prostu wyciągnąć do góry, czy jest jakoś zamocowana od strony foteli?

Edytowane przez pewu
Opublikowano
u mnie czasami roleta trochę lubi się odezwać. Dokładniej przy mocowaniu, ten mechanizm skrzypi, ale na dużych dziurach.

Wyciągałem roletę, i wiem, że to nie jest z nią związane.

Plan mam taki, żeby wyciągnąć co tylko dam radę z bagażnika i pojeździć z kimś celem nasłuchiwania.

Czy gdzieś istnieje jakiś tutorial do demontażu plastików w bagażniku i na tylnej klapie?

Opublikowano
Nie chodzi o samą roletę ale te plastiki przy jej mocowaniu, dolegające do szyby lubią trzeszczeć.
http://e-podpis.net.hostingasp.pl/bmw/BMW_podpis_numer%20_small.jpg
Opublikowano (edytowane)

Udało mi się dzisiaj nagrać ten stukot podczas powolnego przejazdu przez bardzo kiepską kostkę, słychać to dość wyraźnie, więc może ktoś będzie w stanie coś podpowiedzieć.

E91-stukanie.mp3 <- już nieaktualny link

Aktualny link: https://drive.google.com/file/d/0B8YEC9gfOG6MUkNWZXlxNjF2SU0/view?usp=sharing&resourcekey=0-KtzIlxUhl6yy4zSnvxYWsg

 

A może ktoś z okolic Wrocławia mający doświadczenie z rozbieraniem bagażnika w E91 miałby chęć i czas aby zlokalizować "stukacza"?

Edytowane przez pewu
Opublikowano

Rozebrałem w bagażniku tapicerkę na tyle ile umiałem, i szczerze powiedziawszy nic nie znalazłem.

Być może jest to gdzieś poza kabiną wewnętrzną...

Podjadę do ASO we Wrocku na przegląd olejowy i zobaczymy, czy przy okazji coś z tym wymyślą.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

OK, serwis sprawdził między innymi zawieszenie i z tyłu nie ma żadnych luzów, więc pozostaje grzebać w aucie "do skutku".

 

Trzeba zatem pojeździć trochę z kimś w bagażniku i spróbować to jakoś namierzyć... to kiedy jakiś zlot/spotkanie we Wrocławiu? :)

Opublikowano

Udało mi się w końcu przejechać w bagażniku :)

Okazuje się, że klekocze się coś w tylnej klapie.

 

Efekt ustawał, jak dociskałem plastik klapy (na fotce w miejscu oznaczonym kółkiem) lub od spodu go "klinowałem".

Zauważyłem też, że widać na łączeniach plastików pęknięcia (na fotce w miejscu oznaczonym strzałką), czy to może mieć jakiś związek?

FOTKA

 

Czy mamy gdzieś jakiś opis/tutorial na demontaż plastików klapy bagażnika w E91?

Czy są tam w środku pod izolacją i plastikiem jakieś elementy, które mogą się "poluzować", itp.?

Opublikowano
Nie wiem czy jest tutorial demontażu osłony klapy bagażnika ale powiem Ci kolego że osłona ta jest przykręcona dwiema śrubami we wnekach domykania klapy oraz dwoma śrubami które znajdują się po otwrciu szyby bagażnika, poza tym osłona jest na kilkunastu zatrzaskach podobnych do zatrzasków boczków dzrwiowych, to pęknięcie świadczy o nieumiejętnym demontażu osłony klapy bagażnika bo raczej nie powstało samo w sobie albo klapa była była uszkodzona w każdym bądź razie zdemontuj osłonę i poprawnie zamontuj i stuki ustaną, pod osłoną jest wyciszenie taka gąbka a pod nią są kable które również są na specyficzne zaczepy jak nie ma tej gąbki i zaczepy są luźne to mogą również stukać na dziurach, zdemontuj i będziesz wiedział co stuka :)

Sprzedam, uchwyt ręcznego ze skóry, tylna klapa Pre-Lci Igiełka.

Człowiek nie potrzebuje gwiazdy, błyskawicy a nawet czterech pierścieni, człowiek potrzebuje dwóch nerek.

Moja ślicznota: http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=158&t=211412 oceń:D

Opublikowano
Nie wiem czy jest tutorial demontażu osłony klapy bagażnika ale powiem Ci kolego że osłona ta jest przykręcona dwiema śrubami we wnekach domykania klapy oraz dwoma śrubami które znajdują się po otwrciu szyby bagażnika, poza tym osłona jest na kilkunastu zatrzaskach podobnych do zatrzasków boczków dzrwiowych, to pęknięcie świadczy o nieumiejętnym demontażu osłony klapy bagażnika bo raczej nie powstało samo w sobie albo klapa była była uszkodzona w każdym bądź razie zdemontuj osłonę i poprawnie zamontuj i stuki ustaną, pod osłoną jest wyciszenie taka gąbka a pod nią są kable które również są na specyficzne zaczepy jak nie ma tej gąbki i zaczepy są luźne to mogą również stukać na dziurach, zdemontuj i będziesz wiedział co stuka :)

Wielkie dzięki za info!

Pod tapicerowaną klapą jest gąbka i wszystko wydaje się OK, poprzedni właściciel nigdy nie ruszał klapy, więc wygląda na to, że nigdy nie było tam nic ruszane.

Są tam też dwie okrągłe wnęki, w których widać na dnie dość głęboko białe plastikowe zaczepy. Czy trzeba je jakoś specjalistycznie wyciągnąć?

Śruby we wnękach są za plastikowymi osłonami, chyba najlepiej kupić od razu zapasowe osłonki, bo bardzo łatwo połamać zaczepy.

Po otwarciu szyby trzeba wyciągnąć plastikową osłonę zamka, która jest wciśnięta w blaszki, te natomiast są zakończone na "ostro" i nieźle tną plastik.

Odkręciłem te 4 śruby. Lewa pod szybą była mocno poluzowana.

Co dalej? Gdzie złapać i czy po prostu szarpnąć?

Poszukałem zdjęć tego plastiku, i widzę, że główny plastik łączy się z tymi na słupkach poprzez "uszy", np:

http://s20.postimg.org/s83kntarh/DSC07052.jpg

Czy trzeba jakoś te słupki najpierw zdemontować, aby czegoś nie uszkodzić?

U mnie tam na łączeniach są pęknięcia, więc tym bardziej potrzebowałbym czyjegoś doświadczenia, aby nie uszkodzić czegoś.

Co z lampką, jak ją wyciągnąć/wepchać?

Opublikowano
Tak te osłonki obramówki klapy tylnej musisz zdemontować i dopiero wtedy możesz zdemontować osłonę klapy, światełko w tylnej klapie musisz wyciągnąć bo jak dobrze pamiętam jest na zatrzaski i z pozoru wygląda że światełko będzie trzymać mocno ale wystarczy delikatnie podważyć i powinno wyjść. Powodzenia w demontażu :)

Sprzedam, uchwyt ręcznego ze skóry, tylna klapa Pre-Lci Igiełka.

Człowiek nie potrzebuje gwiazdy, błyskawicy a nawet czterech pierścieni, człowiek potrzebuje dwóch nerek.

Moja ślicznota: http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=158&t=211412 oceń:D

Opublikowano

A jakieś szczegóły? Jak i gdzie szarpnąć, za co złapać aby nie połamać, gdzieś podważyć?

Szczegóły mają znaczenie :)

 

Ewentualnie czy ktoś z Wrocławia albo okolic zna kogoś, lub mógłby podjąć się demontażu/weryfikacji/montażu plastików tylnej klapy w E91?

Opublikowano
A jakieś szczegóły? Jak i gdzie szarpnąć, za co złapać aby nie połamać, gdzieś podważyć?

Szczegóły mają znaczenie :)

 

Ewentualnie czy ktoś z Wrocławia albo okolic zna kogoś, lub mógłby podjąć się demontażu/weryfikacji/montażu plastików tylnej klapy w E91?

Jak chcesz to przyjedź do mnie to Ci ogarnę tą osłonę klapy :) :wink:

Sprzedam, uchwyt ręcznego ze skóry, tylna klapa Pre-Lci Igiełka.

Człowiek nie potrzebuje gwiazdy, błyskawicy a nawet czterech pierścieni, człowiek potrzebuje dwóch nerek.

Moja ślicznota: http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=158&t=211412 oceń:D

Opublikowano

Witam,

Demontaż osłon klapy zacznij od bocznych, mają po 3 spinki, najlepiej od dolnej przy łączeniu z osłoną spodu szyby.

Do podważenia można użyć drewnianych płaskich szpatułek kuchennych (takich do mieszania na patelni). Osłony są na tyle elastyczne, że pozwalają na wprowadzenie "pomocnika".

Po odczepieniu ze spinek proszę wyciągaj delikatnie w kierunku na zewnątrz samochodu. Osłony mają prowadnice w kształcie V mocujące je do górnej osłony. Górna osłona jest na 5 spinek, podważasz do góry ich ładnie odpuszczają.

Jestem po demontażu bocznej i górnej z uwagi na przerwanie kabla od sterowania pilota.

BTW - kabel znajduje się w prawej odnodze osłony gumowej, kolor niebieski z czerwonym paskiem.

Dolnej części osłony klapy nie demontowałem, ale zapewne system spinek jest podobny.

Warto jeszcze zdjąć osłony z krawędzi klapy, te której idą wzdłuż teleskopów, zbiera się tam brud i może powstawać ognisko rdzy.

Demontaż nawet bez podnoszenia szyby, podważasz od spodu osłony, 3 spinki i wysuwasz do siebie. Warto mieć uchyloną klapę pod kątem 90 stopni (szyba równoległa do podłoża).

Dobrej spokojnej pracy.

Pozdrwiam

Opublikowano
...

Dolnej części osłony klapy nie demontowałem, ale zapewne system spinek jest podobny.

Warto jeszcze zdjąć osłony z krawędzi klapy, te której idą wzdłuż teleskopów, zbiera się tam brud i może powstawać ognisko rdzy.

Demontaż nawet bez podnoszenia szyby, podważasz od spodu osłony, 3 spinki i wysuwasz do siebie. Warto mieć uchyloną klapę pod kątem 90 stopni (szyba równoległa do podłoża).

Dobrej spokojnej pracy.

Dziękuję za szczegółowy opis.

Osłony klapy nie ruszam, bo wg wszelkich rysunków i schematów jest tam 9 spinek, trochę boję się po prostu szarpać.

Wg informacji od dziqsek w tym poście:

viewtopic.php?f=70&t=254523&p=2027916#p1900406

"Jest to niestety standard w e91, ja klientom po rozkręceniu i zdjeciu wszystkich plastików podklejam cieniuteńką taśmę przylepną filcową i wkładam dodatkową gąbkę lub maty wygłuszające w klape co przy okazji delikatnie wycisza sam przedział bagażowy"

Chętnie zleciłbym komuś taką operację "odmładzania" na plastikach klapy bagażnika... czerwony330d? :)

 

Podsumowując problemy z klapą:

Najprawdopodobniej przyczyną problemów z wyrobionymi, połamanymi, stukającymi i trzeszczącymi plastikami klapy jest poluzowanie się docisku klapy i wywołane przez to jej drgania/uderzenia. Samo poluzowanie wydaje się być spowodowane przez wyrobienie się tych gumowanych odbojników klapy i powstały luz:

 

wspornik.jpg

Warto faktycznie spróbować podkleić czymś (taśma, silikonowe podkładki) te odbojniki i testowo zniwelować ewentualny luz.

W moim przypadku pomogło to na tyle, że uporczywe stuki zostały zniwelowane w dość dużym stopniu, klapa jest po prostu bardziej sztywna i nie drga tak mocno.

Nie mniej jednak coś stukającego siedzi w tych plastikach i tak jak pisałem wyżej raczej niezbędna będzie operację "odmładzania" na plastikach klapy bagażnika.

Naklejanie silikonowych podkładek to taka "kombinacja", być może dałoby się te gumowane odbojniki jakoś trochę odkręcić, lub po prostu wymienić, robił to ktoś może już?

 

A propo osłon z krawędzi klapy i potencjalnego ogniska rdzy.

Potwierdzam:

 

rdza.jpg

Próbowałem zdjąć tą czarną osłonę, ale trzyma mocno i nie chciałbym nic połamać.

Tak czy inaczej będę musiał to zdjąć i dokonać głębszych oględzin.

PS. Czy takie "ognisko rdzy" nie podlega ewentualnej reklamacji (auto z 2008r, więc pewnie nie...)?

Opublikowano
Chętnie mogę pomóc przy odmładzaniu, co do rdzy to ciekawe, mam klapę z 2007 roku i jest perfekcyjna, bez jakiegokolwiek purchelka :D

Sprzedam, uchwyt ręcznego ze skóry, tylna klapa Pre-Lci Igiełka.

Człowiek nie potrzebuje gwiazdy, błyskawicy a nawet czterech pierścieni, człowiek potrzebuje dwóch nerek.

Moja ślicznota: http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=158&t=211412 oceń:D

Opublikowano

Witam,

u mnie po zdjęciu bocznych osłon (łatwa czynność, należy podważyć czymś płaskim - szpatułka kuchenne w 3. miejscach i wysunąć do siebie) wysypała się spora ilość piaszczystego kurzu, który gromadzi się podczas użytkowania.

Wymycie osłon konieczne, nie traktować silikonem czy podobnych specyfikiem, aby uniknąć efektu przyciągania kurzu.

Ognisko rdzy miałem z prawej strony, na szczęście tylko w granicach osłony, po poczyszczeniu, zabezpieczeniu i potraktowaniu lakierem ori

osłony wróciły na swoje miejsce.

Nic nie trzeszczało i nie trzeszczy po demontażu/montażu.

Pozdrawiam,

T.

Opublikowano
...

Dolnej części osłony klapy nie demontowałem, ale zapewne system spinek jest podobny.

Warto jeszcze zdjąć osłony z krawędzi klapy, te której idą wzdłuż teleskopów, zbiera się tam brud i może powstawać ognisko rdzy.

Demontaż nawet bez podnoszenia szyby, podważasz od spodu osłony, 3 spinki i wysuwasz do siebie. Warto mieć uchyloną klapę pod kątem 90 stopni (szyba równoległa do podłoża).

Dobrej spokojnej pracy.

Dziękuję za szczegółowy opis.

Osłony klapy nie ruszam, bo wg wszelkich rysunków i schematów jest tam 9 spinek, trochę boję się po prostu szarpać.

Wg informacji od dziqsek w tym poście:

viewtopic.php?f=70&t=254523&p=2027916#p1900406

"Jest to niestety standard w e91, ja klientom po rozkręceniu i zdjeciu wszystkich plastików podklejam cieniuteńką taśmę przylepną filcową i wkładam dodatkową gąbkę lub maty wygłuszające w klape co przy okazji delikatnie wycisza sam przedział bagażowy"

Chętnie zleciłbym komuś taką operację "odmładzania" na plastikach klapy bagażnika... czerwony330d? :)

 

Podsumowując problemy z klapą:

Najprawdopodobniej przyczyną problemów z wyrobionymi, połamanymi, stukającymi i trzeszczącymi plastikami klapy jest poluzowanie się docisku klapy i wywołane przez to jej drgania/uderzenia. Samo poluzowanie wydaje się być spowodowane przez wyrobienie się tych gumowanych odbojników klapy i powstały luz:

 

wspornik.jpg

Warto faktycznie spróbować podkleić czymś (taśma, silikonowe podkładki) te odbojniki i testowo zniwelować ewentualny luz.

W moim przypadku pomogło to na tyle, że uporczywe stuki zostały zniwelowane w dość dużym stopniu, klapa jest po prostu bardziej sztywna i nie drga tak mocno.

Nie mniej jednak coś stukającego siedzi w tych plastikach i tak jak pisałem wyżej raczej niezbędna będzie operację "odmładzania" na plastikach klapy bagażnika.

Naklejanie silikonowych podkładek to taka "kombinacja", być może dałoby się te gumowane odbojniki jakoś trochę odkręcić, lub po prostu wymienić, robił to ktoś może już?

 

A propo osłon z krawędzi klapy i potencjalnego ogniska rdzy.

Potwierdzam:

 

rdza.jpg

Próbowałem zdjąć tą czarną osłonę, ale trzyma mocno i nie chciałbym nic połamać.

Tak czy inaczej będę musiał to zdjąć i dokonać głębszych oględzin.

PS. Czy takie "ognisko rdzy" nie podlega ewentualnej reklamacji (auto z 2008r, więc pewnie nie...)?

Mam auto z 2006r i dokladnie takie same purchelki mialem. Demontaz jest prosty wystarczy jak kolega pisal, lekko odciagnac te plastiki na calej dlugosci. Tam sie duzo kurzu i blota gromadzi i stad pewnie korozja. Oczyscic podmalowac i kontrolowac co rok na wiosne :)

Opublikowano

Dzięki za komentarze.

W najbliższym czasie zapewne zajmę się przeczyszczeniem blachy pod tymi plastikami.

 

Pytanie jeszcze o regulację samej klapy.

Czy te odbojniki od klapy mają jakąś regulację na gwincie poprzez kręcenie?

Ręcznie ruszają się delikatnie w obie strony, ale nie wiem, czy próbować je potraktować jakimś narzędziem w celu np. wykręcenia trochę (o ile w ten sposób można dokonać regulacji).

No i czy czasem pod plastikami nie ma tam dodatkowo jakiejś regulacji tych dyńksów na klapie co dochodzą do odbojników?

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Sąsiad,jak chcesz to mogę Ci pomóc przy demontażu tych plastików. A co do odbojników to bym wymienił na nowe. Pewnie da się to zrobić. Sprawdź w realoem numer części,a potem w dobrym pieniądzu szukaj na super-bmw.pl (są z wrocka,dobre ceny i szybko do odbioru).

 

Swoją drogą szczelność klapy w E91 to nieporozumienie. Ja u siebie wczoraj wymieniałem odbojniki klapy. Te oryginalne były sprawne,lecz rdza jakimś cudem zaczęła je zżerać do tego stopnia,że plastikowe osłonki zaczęły pękać i przy myciu auta rdzawy syf teleskopu paskudził mi klapę od środka :mad2:

 

pogrzebałem w googlach i znalazłem jak rozebrać klapę. co prawda w języku germanów,ale może ci pomoże:

http://www.motor-talk.de/forum/aktion/Attachment.html?attachmentId=706176

Opublikowano

Dzięki kulfon3 za info i wsparcie.

W Twoim przypadku zapewne chodziło o amortyzatory tylnej klapy.

 

Jeśli zaś chodzi o odbojniki, to są one dokręcane w jakiś sposób od spodu:

 

odbojniktyl.jpg

 

Nie wiem jak to jest skonstruowane więc nie biorę się za "regulację", na razie wystarczą silikonowe podkładki.

Najlepiej faktycznie byłoby chyba kupić nowe te odbojniki i zamontować, pytanie tylko jak, pojawia się tutaj też kwestia odpowiedniej regulacji klapy, co może nie być takie proste.

 

Jeśli chodzi o ognisko rdzy, to skontaktowałem się z ASO, i mają się dowiedzieć, czy naprawa mogłaby być wykonana w ramach "gwarancji".

Wycena to 600zł wraz z malowaniem wewnętrznej części klapy + nowe oba boczne plastiki.

Jeśli dałoby się pod to podciągnąć regulację luzów klapy i likwidację luzów na plastikach (nowe spinki?), to oferta może być kusząca.

Postaram się w wolnej chwili ściągnąć te czarne boczne plastiki i zobaczyć jak to pod spodem wygląda.

  • 5 tygodni później...
Opublikowano

Witam po przerwie.

Klapa została naprawiona w ASO we Wrocławiu, mowa o tych "standardowych" ogniskach rdzy przy bocznych plastikach.

Generalnie zadałem pytanie, czy taka naprawa nie może odbyć się w ramach gwarancji/rękojmi (oczywista wada konstrukcyjna, itp.).

Jak się można spodziewać, raczej nie ma szans na bezpłatną naprawę, ponadto padło pytanie ze strony centrali o to, "Czy wykonywane były przeglądy coroczne nadwozia pojazdu?".

Trochę tego nie rozumiem, ponieważ wygląda na to, że klient powinien dodatkowo jeździć co roku na takowe przeglądy, nie wiadomo że w ogóle trzeba, gdzie, dlaczego i po co...?

Cieszy jednak to, że usługa została wykonana po tak zwanych "kosztach", i całościowo zapłaciłem mniej niż wstępnie było ustalone...

 

Wracając do tematu.

Ogniska rdzy były po obu stronach klapy, zostały naprawione i wew. strona klapy była polakierowana.

Wymienione zostały oba plastiki boczne na klapie, które mają już delikatnie inną konstrukcję niż oryginalne (czyli wada konstrukcyjna jakby nie patrzeć). Odstają teraz od powierzchni lakierowanej na tyle, że brud i woda powinny już raczej swobodnie spływać --> patrz fotki poniżej.

Klapa ponadto była rozbrajana, więc i plastiki+spinki tapicerki były zweryfikowane przy ponownym zbrojeniu.

Doszła do tego też regulacja, co jak na razie skutecznie wyeliminowało "odgłosy", zobaczymy na jak długo :)

Wydaje mi się, że raczej podciągnęli coś na samym zaczepie zamka klapy, bo boczne odbojniki raczej nie były ruszane, ale to tylko moje domysły, jeśli się czegoś więcej dowiem, to dam znać.

 

1.jpg

 

2.jpg

  • 3 miesiące temu...
Opublikowano

Hej,

 

Dzięki za ten wątek. Pomógł mi zdemontować dolną część klapy. Użyłem do tego przyrządu kuchennego z ikea, który jest gumowany. Dzięki temu nie rysuje plastików i bez problemów się po nich ślizga.

 

Demontaż zacząłem od wsunięcia na łączeniu osłona bok/dół od strony szyby. Następnie tak wsunięte narzędzie przekręcałem delikatnie w okół własnej osi, co spowodowało, że zapinka puściła.

 

http://i.imgur.com/i0Asoeh.jpg

 

http://i.imgur.com/B4mJUdA.jpg

 

Odpiąłem tylko dwie pierwsze zapinki, licząc od dołu, bo interesowała mnie dolna osłona. Pierwsza zapinka bocznej klapy "łapie" ucho dolnej pokrywy.

 

http://i.imgur.com/ZyzGm71.jpg

  • 5 lat później...
Opublikowano

Jestem juz po lakierowaniku klapy w e91 z 2007 roku. Klapa była od nowości w aucie. Byłem zaskoczony, ze była w bardzo dobrym stanie jak na tyle lat. Okazało się ze w tych maskownicach z tworzywa było mnóstwo syfu, powiedziałbym, ze nawet ziemi która sypała się przy demontazu. Udało mi się zakupić w mega atracyjej cenie na allegro nowe osłony boków klapy i wtraznie wiad ze są niec mniejsze, nie sa ta na sztywno spasowane z kalą. Zdjęć po montazu nie posiadam jeszce bo ayto stoi u lakiernika


IMG_1217.jpeg

 

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.