Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Przy okazji przeglądu poprosiłem o zmianę oleju w dyferencjale.

Po jakimś czasie zainteresowałem się co mi tam wleli i troszkę się zdziwiłem bo okazał się to Castrol 75W140. We wszystkich wyszukiwarkach, które odwiedziłem zalecany olej miał parametry 75W90. Gdzieś się doczytałem, że olej 75W140 zalewa się do sportowych dyferencjałów z tzw. szperą, a ja ma cywilne autko…

W tym samym czasie zmieniłem opony na zdecydowanie szersze i zauważyłem wzrost spalania, na co byłem przygotowany…

Olej w dyferencjale nie dawał mi jednak spokoju i postanowiłem potraktować wlany Castrol jako płukankę i zmienić na zalecaną gęstość. Wybrałem Millersa. Po przejechaniu ok. 200-300 kilometrów zauważyłem spadek spalania o ok.0,8-1,0 litra na 100 km.

 

W związku z powyższym mam do Was pytanie czy jest to możliwe, że zmiana gęstości oleju tak mocno wpłynęła na zużycie paliwa biorąc pod uwagę jego małą ilość w tylnym moście?

Opublikowano
Nie ma szans aby olej 75W-140 w dyfrze tak zwiększył spalanie. Moim zdaniem niepotrzebnie zmieniłeś olej bo tamten zapewniał dużo lepszą ochronę przed zużyciem. Ja do każdego mostu leję tylko 75W-140.
Opublikowano

Wydaje mi się, że większy wpływ na spalanie miałby olej w skrzyni biegów gdzie jest go znacznie więcej niż w tylnym moście...

Za wzrost spalania winiłem szerokie opony (225 przód i 255 tył) ale opony zostały a spalanie po wymianie oleju natychmiast spadło...

Coś w tym musi być :?:

Opublikowano

W moim przypadku spalanie litr więcej litr mniej nie ma znaczenia.

Patrzę na to pod kontem strat mocy, przekazywanej na koła, wynikających z większego oporu.

Przy moim silniczku 129 koni ma to znaczenie....

Opublikowano

Nie wiem czy AŻ 1 litr jest realne, podam inny przykład, kiedyś mając wiecej czasu bawiłem się modelami sterowanymi do trialu, nie były to zabawki z reala za 200zł tylko full profesjoonalne robione modele których ceny szły w tysiące... i tam jak przekładnię, czy mosty zalało się za gęstym olejem, albo nalało się go za dużo ( taki specjlany przekładniowy a rodzajów lepkości jest na pęczki ), to można było zaobserwować wyraźnie różnice chociaż by w długości pracy modelu na baterii przy podobnej jeździe, jak i temperatury silnika, potwierdzone nie jedną jazdą. Więc coś może być na rzeczy. Ale czy AŻ 1 litr jest możliwe tego ci nie powiem, musiał byś pojeździć dłużej PRZED i spisać wyniki jak i PO i też spisać wyniki i porównać styl jazdy, trasa/miasto itp. Ewentualnie przejechać się jakaś dłuższą trasę ze stałą prędkością i potem powtórzyć test w identycznych warunkach na identycznej trasie.

 

Ps. Nie mnie jednak 255 do 318i ...... to chyba mimo wszystko ciut przesada, tyle to ja miałem w 3.0l ..... przy 2.0D po chipie miałem 225 ( przód tył ). Weź pod uwagę, że takie koła wywierają większe przeciążenia zarówno na most jak i pół osie, musiał byś sprawdzić na ile się to różni, od mocniejszych wersji gdzie takie koła są dopuszczalne, jak nie standardowe, żebyś z czasem krzywdy sobie nie zrobił na układzie przeniesienia napędu...

 

pzdr. Łukasz

Opublikowano

255 na tyle w 318i to nawet nie ciut przesada ale bardzo gruba przesada.

Ot słabostka - zawsze podobały mi się samochody na szerokim i niskim ogumieniu :oops:

Zużyciem paliwa zainteresowałem się czytając forum i zastanawiając się co spowoduje założenie tak szerokich opon do mojej słabowitej wersji.

Wszyscy pisali, że oprócz gorszej trakcji w koleinach (potwierdzam) również wzrośnie zużycie paliwa i faktycznie wzrosło zużycie paliwa ale to mnie nie zmartwiło bo jak pisałem wcześniej nie jestem czuły na tym punkcie.

Opony (całe koła) i olej zmieniłem podczas tej samej wizyty w warsztacie.

Zgodnie z oczekiwaniami wzrosło zużycie paliwa o ok. 0,8-1,0 L i stwierdziłem, że Forumowicze mieli rację ale stałem się bardzo zdziwionym człowiekiem gdy

po wymianie oleju w dyferencjale zużycie paliwa powróciło do poprzedniego stanu tj. przed zmianą kół na szerokie i zalaniem do dyfra 75W140 (opony zostały nadal szerokie).

Wyżej opisana sytuacja jest dobrym przyczynkiem do dyskusji/wymiany poglądów na wpływ gęstości oleju w stratach mocy na linii silnik-koła....

Opublikowano

Pytanie jak ta Drobna zmiana oleju wpłynie w przyszłości na most ;), ale o tym dowiesz się pierwszy :).

 

Ja miałem 225/255 przód tył a zimówki miałem jeszcze po E90 i były to 16" 205 szerokie xD, zostawiłem je bo pasowały, i chciałem zobaczyć jak auto z taką mocą zachowywać się będzie zimą przy normalnej jeździe, i ogólnie zachowywało się OK, oczywiście nie można było w zakręcie wciskać gazu, ale jeżdżąc normalnie nie było przeciwwskazań w niczym, a ja jakoś tak zawsze byłem nauczony, że na zimę raczej cieńszą opona = większy naciska na cm2, o ile do tego auta wrazie W docelowo kupił bym 225, ale te się sprawdziły w sumie bdb ( choć nie spodziewałem się ), mało tego spalanie było trochę mniejsze, nie AŻ litr, ale około 0.3 do 0.5 różnicy było. W zimę też bez klimy jeździłem co też sie przyczyniło, ale odczuwalnie autu było lżej się toczyć .... U mnie być może różnica była mała dlatego, że auto miało zapas mocy i specjalnie nie robiło mu różnicy czy miał by 205 225 czy 255, gaz w podłogę i szło bez łaski.

 

 

Pilnuj u siebie, bo takie przeciążenia jakie generować będą koła na most i półosie, ze względu na małą moc silnika będą spore. Jak piszesz, że nie boli cię specjalnie spalanie itp to było kupić mocniejszy motor ;)

 

 

pzdr. Łukasz

Opublikowano

Na zimę mam standard dla tej wersji czyli 205/55R16. W tamtym sezonie zmieniłem z Continentala (miał już 6 lat) na Bridgestone.

Miałem niezły cyrk z tym Continentalem gdy pojechałem w góry. Ludzie gdy widzieli jak się męczę to podchodzili i pytali czy przypadkiem nie zapomniałem zmienić opon na zimowe...

Pamiętając jak się umordowałem zanim nie założyłem łańcuchów to uważam, że 205 na zimę to już jest dużo także to będzie maximum.

Opublikowano

Witam

 

Jak zmieniacie olej w tylnym moście, skoro nie ma spustu - odsysanie?

Olej mam kupiony od dawna (FUCHS TITAN SINTOPOID 75W90), ale zrezygnowałem z wymiany (przez brak korka spustowego) i jego kolor był bardzo klarowny, stan też był ok.

BMW E36 1991 Limuzyna 325i 2005↔2007

BMW E46 2002 Touring 320d Lift 2007↔2010

BMW E91 2006 330d 2010↔2018

BMW E81 2007 118d 2015→

BMW F31 2014 325d 2018→

icon1.png

F31-C-HRj_qqhnpsx.jpg

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Stwierdzenie, że na dystansie 200 - 300 km zmniejszyło lub zwiększyło się zużycie paliwa jest niepoważne. Jak to zmierzyłeś?
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Castrol Syntrax Limited Slip 75W 140 (Formerly SAF-XJ 75w-140) is a fully synthetic SAE 75W-140 hypoid gear oil formulated for use in both conventional and limited slip differentials.

 

Sam zalałem 75w140 i nie widzę nic negatywnego.

Opublikowano

Praktycznie cały czas kręcę się po mieście i komputer pokładowy pokazywał mi średnie zużycie na poziomie 10,7 litra.

Taka wartość plus minus 0,1-0,2 litra była wyświetlana przez ostatnie pół roku.

Po zmianie oleju w dyferencjale komputer pokazuje mi 9,7 litra plus minus 0,1 litra.

Jak o tym napisałem to miałem przejechane ok 300 km po zmianie oleju. Teraz mam już 900 km po zmianie oleju i nadal komputer pokazuje 9,7-9,8 litra na sto km.

Cały czas warunki jazdy są podobne bo poruszam się głównie po mieście. Zdaję sobie sprawę, że wskazania komputera pokładowego są przybliżone.

Gdyby pokazywana różnica była w granicach 0,2-04 litra to bym nie zwrócił uwagi na to uwagi.

Ale litr to sporo i wcale nie patrzę na to pod kątem portfela a interesuje mnie aspekt "gubienia mocy" na drodze silnik koła.

Na tyle mnie zaobserwowany efekt zaskoczył, że postanowiłem podpytać się serwisantów z BMW. Powiedzieli mi, że przy małej mocy silnika jaki mam tj. 129 km jest to teoretycznie możliwe.

Gdybym miał wersję z silnikiem ponad 300 KM to zmiana gęstości oleju w tylnym moście miałaby tak minimalny wpływ na przekazywanie mocy silnika na koła, że można by było zaobserwować to tylko na specjalistycznych urządzeniach pomiarowych ale byłoby to jednak mierzalne.

Ja nie twierdzę, że ten czy inny olej jest dobry czy zły bo nie mam, do wydawania takich opinii, odpowiedniego przygotowania merytorycznego . Opieram się na zaleceniach producenta, który do mojej wersji rekomenduje 75W90 a nie 75W140 (w końcu zalecenia tworzył sztab inżynierów biegłych w temacie).

Reasumując, w moim przypadku spowodowało to wystąpieniem większych oporów w układzie przeniesienia napędu co pośrednio objawiło się w zwiększonym apetycie na benzynę...

Taki efekt mnie zaskoczył bo nigdy bym nie przypuszczał, że 1 litr oleju czyli tak mało ma tak duży wpływ....

A tak na marginesie odnośnie wpisu Kolegi, który stwierdził, że jestem niepoważny - może źle interpretuję własne obserwacje z zakresu techniki bo jestem tylko skromnym humanistą (3 fakultety i doktorat) a nie inżynierem i mam tylko 51 lat....

Chciałem podzielić się z Wami swoją obserwacją co się działo jak został zalany zdecydowanie gęstszy olej niż zalecany i nie oczekiwałem sadów na swój temat tylko byłem ciekawy czy ktoś zaobserwował podobną sytuację u siebie bo jeśli tak to warto się tym głębiej zainteresować, a jeśli nie to może mój przypadek jest odosobniony.

Opublikowano

PS. trochę odbiegnę od tematu ale jak ci 318i PALIŁO średnio prawie 11l, taką średnią to ja miałem w 3.0l xD, choć nie była tam za dużo szaleństwa w mojej jeździe ( ale sporadycznie była ). ale 11l w 318i to chyba lekka przesada, chyba że z 80% to miasto.

 

pzdr. Łukasz

Opublikowano

W mieście, na trasie dom - praca - praca - dom czyli 2 x 8 kilometrów komputer pokazywał ok 9,9-10,1 litrów.

Po zmianie opon na szersze i wymianie oleju w dyferencjale komputer pokazywał 10,7.

Po ponownej zmianie oleju na zalecaną gęstość (opony pozostały te same) pokazuje 9,7.

 

Generalnie jak obserwuję wskazania od początku jak mam ten samochód czyli 7 lat to w mieście zawsze było 10,0-10,2 pomijając okres z olejem 75W140,

a na trasie w przedziale 7,0-7,8 (przy spokojnej jeździe).

Wydaje mi się, że na takie wyniki spalania ma wpływ stosunek masy nadwozia do mocy silnika.

U mnie 129 koni musi poradzić sobie z taką samą masą nadwozia co mocniejsze wersje silnikowe i to widać przy dystrybutorze...

Opublikowano

nie no 10 w mieście ok :). ale średnia około 11 to już ciut dużooo :).

 

Trasa 7-8 przy spokojnej jeździe też sporo choć jaka to dla ciebie spokojna jazda. Mi 3.0 przy jeździe do 120 brał około 8l w trasie, problem robił się 120+ bo tam to już spalanie zaczynało rosnąć odczuwalnie.

 

pzdr. Łukasz

Opublikowano

Na trasie spokojnie to tak do 120-tu i wtedy można było zmieścić się do 8 litrów.

Kiedyś był spory tłok i jechałem w kolumnie bez możliwości wyprzedzania z prędkością ok. 90 przez prawie 150 km to wyszło mi 6,9.

Jak jest pusto na trasie i 120+ to silnik ma apetyt.

W mieście to krótkie odcinki - jak mam zieloną falę to w pracy jestem po 10-12 minutach.

Potem samochód stoi 7 godzin i znowu jazda 10-do 12 minut... itd.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Opory bardzo łatwo sprawdzić - trzeba udać się na hamownie, niektóre hamownie potrafią zarejestrowac na wykresie moc traconą przez układ napędowy.
Opublikowano

To fakt szkoda, że nie zrobiłem tego przed powrotem do zalecanych parametrów oleju.

Wyniki byłyby rozstrzygające ale nie miałem pojęcia, że to sprawka oleju - byłem przekonany, że to za sprawą szerokich opon.

Opublikowano

Nie no strasznie dużo pali w takim razie ten silnik ( zakładając, że wszystko z nim ok ). Mi RAZ udało się zejść na 7.2-7.3 na moment jak zamulałem właśnie w jakimś wzmożonym ruchu na poziomie 90km/h, ale jadąc do 120 udawało mi się mieć 7.8-8.0. Przy 3litrach pojemności.

 

 

pzdr. Łukasz

Opublikowano

Jak go kupowałem to właśnie wchodziło LCI i trafiłem na ogromną promocję tylko się trochę spóźniłem i zostały jedynie do wzięcia wersje 2 litry pojemności ale w słabszej specyfikacji tj. 318i. LCI było już poza moim zasięgiem.

Generalnie jestem bardzo zadowolony z tego samochodu - daje radość z jazdy dzięki genialnemu wyważeniu i rewelacyjnemu zwieszeniu (przynajmniej w porównaniu z poprzednimi samochodami które miałem)

Radość byłaby jednak większa gdyby było jakieś 30 -50 koni więcej... :)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.