Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

Po długich poszukiwaniach w internecie i braku większej ilości informacji postanowiłem sam zainstalować kamerę cofania do mojej E39 Touring. W internecie jest sporo informacji ale dotyczących jedynie sedanów.

Jeśli temat jest w złym miejscu proszę admina o przeniesienie w odpowiedni dział,

dzięki

 

No to do dzieła.

W roli głównej kamerka

 

http://i60.tinypic.com/2ps259t.jpg

http://i59.tinypic.com/2qjx4lh.jpg

http://i59.tinypic.com/2qjx4lh.jpg

http://i59.tinypic.com/25jilvd.jpg

 

Dodatkowo dorzuciłem 2 śrubki celem zabezpieczenia przed „lepkimi rączkami”

 

http://i60.tinypic.com/rixahw.jpg

Dodatkowo pomocne będą:

- koszulka termokurczliwa

- drut spawalniczy – ok. 1 metr, w moim przypadku sprawdził się bardzo dobrze, jest pomocny przy przeprowadzaniu przewodów przez miejsca trudnodostępne.

 

http://i60.tinypic.com/npq8zr.jpg

 

Wcześniej przemyślałem temat i „w głowie” wyobraziłem sobie którędy pójdą przewody.

Wiedziałem, że przedostanie się z klapy do kabiny będzie chyba najtrudniejszym elementem.

W celu ułatwienia sonbie zadania, obciąłem wtyczkę która prowadzi do radia, nie przy samym końcu, żeby mieć później możliwość manewrowania jakby co.

 

http://i57.tinypic.com/i1llk2.jpg

 

Pewnie wiąże się to z utratą gwarancji… ale trzeba było to zrobić. Kamerkę sprawdziłem wcześniej w sklepie, wszystko było ok…

 

http://i57.tinypic.com/i1llk2.jpg

 

W środku są 3 przewody żółty, czerwony, i taki stalowy biegnący wokół żółtego…

Dłuższy koniec kabla przyczepiłem do drutu za pomocą izolacji i koszulki termokurczliwej, w taki sposób by czubek nie miał ostrych krawędzi, żeby drut nie wystawał, w miarę obły kształt.

 

Ok. przewody mamy wstępnie gotowe,

Teraz bierzemy się za rozbieranie tylnej klapy.

Po pierwsze usuwamy zaślepki.

Jedna przy zaczepie od klapy. Wystarczy podważyć, jest na wcisk,

 

http://i62.tinypic.com/idx6ph.jpg

 

Druga przy mechanizmie wycieraczki.Również na wcisk. Wychodzą całkiem łatwo.

Pod tą zaślepką znajdują się 2 śrubki trzymające osłonę. Te najlepiej odkręcić na samym końcu, najwygodniej.

 

http://i60.tinypic.com/jkerea.jpg

http://i61.tinypic.com/r1da0y.jpg

 

Po wyjęciu zaślepek, otwieramy klapę, otwieramy schowek na narzędzia, i odkręcamy 9 gwiazdkowych śrubek. 2 są trudno dostępne ale nie tragicznie.

Po odkręceniu 9 śrubek, odłączamy tylną lampkę, trzeba odgiąć lekko osłonę i odczepić wtyczkę.

 

http://i61.tinypic.com/xdtg7p.jpg

 

Oraz przekładamy do środka, plastikowy element służący awaryjnemu otwieraniu klapy. Jakby plastikowy przewód z „listkiem” na końcu.

Zamykamy delikatnie klapę i odkręcamy 2 ostatnie śrubki, które znajdują się pod zaślepką mechanizmu wycieraczki wspomnianego wcześniej. Łącznie 11 śrub powinno być.

Dodatkowo osłona klapy ma zatrzaski na rogach z prawej i lewej strony.

No dobra. Mamy zdjętą dużą słonę.

Dodatkowo ja zdjąłem listwy idące wzdłuż słupka klapy tak żeby puścić przewód w ten sposób

 

http://i59.tinypic.com/b7atm0.jpg

Dobra to teraz pora przepchnąć obcięty kabel do kabiny.

Ja wybrałem stronę kierowcy, na oko wyszło mi tam jakoś więcej miejsca w gumowym peszlu prowadzącym do kabiny.

http://i58.tinypic.com/2rd8bcy.jpg

Ja wybrałem wiązkę po lewej stronie.

Aby się tam dostać wystarczy odkręcić 2 śrubki torx chyba nr 5

Przed przystąpieniem do przepuszczania kabla, należy odkręcić głośnik w kabinie i odizolować gumewy peszel lub przeciąć go delikatnie (ja tak zrobiłem) żeby przewód mógł spokojnie wyjść.

Jak to mówią… kto nie smaruje nie jedzie.

Jak już mamy otwarty peszel wewnątrz kabiny. Smarujemy wcześniej obcięty przewód z drutem płynem do naczyń lub jakim innym lubrykantem, który nie wejdzie w reakcję chemiczną z izolacją przewodówi wciskamy się w gumę ruchami posuwistymi... efekt końcowy tych prac powinien być następujący

http://i61.tinypic.com/2iabhx0.jpg

Hurra… jesteśmy w środku….

Na fotce powyżej widać w jaki sposób zabezpieczyłem końcówkę przewodu z drutem, żeby nie uszkodzić nic przy przepychaniu.

Następnie odkręcamy uchwyt rolety – imbus, rączki do trzymania - 2x gwiadka na każdą i odginamy delikatnie podsufitkę po stronie kierowcy. – dzięki SHADOW!

Następnie dostajemy się przewodem między blachę a podsufitkę, w taki sposób mniej więcej ma to wyglądać po zmontowaniu głośnika

http://i62.tinypic.com/z32ip.jpg

i za pomocą drutu kierujemy się w kierunku drzwi.

Jak już wydostaliśmy się przy drzwiach, przeciągamy przewód do przodu auta tak by dostać się do słupka z przodu.

http://i59.tinypic.com/345261l.jpg

Następnie pod uszczelką schodzimy w dół.

Odkręcamy narożną część deski rozdzielczej

http://i60.tinypic.com/2eykl82.jpg

I tym sposobem dostajemy się do naszego radyjka….

Teraz czas na montaż kamery.

Niestety w touringu nie jest tak różowo jak w sedanie, i nie ma opcji wciśnięcia kamerki zamiast lampki oświetlenia tablicy..

Kamerkę zainstalowałem po lewej stronie przycisku otwierania klapy bagażnika.

Dorzuciłem dodatkowo 2 wkręty (ta, blenda jest plastikowa więc spoko) i całość zabezpieczyłem następnie klejem do szyb, żeby ktoś nie myślał o odkręcaniu…

http://i62.tinypic.com/343mba0.jpg

http://i61.tinypic.com/nmjku8.jpg

Niestety z przykrością stwierdzam że nie obeszło się bez CHAMSKIEJ DZIURY.

Musiałem dostać się przewodami do wnętrza klapy.

No i niestety wtyczka ma 8 mm więc dziura niemała.

Wszystko później zabezpieczyłem klejem do szyb,

Wygląda niestety tak… ale jest pod rejestracją

http://i57.tinypic.com/34pl56e.jpg

 

No to przewody i kamerę mamy na miejscu…

Czas zająć się elektryką.

Po pierwszych próbach miałem problemy z obrazem po odpaleniu silnika,

Ponieważ prąd ze światła wstecznego nie jest stabilny, ale dzięki pomocy kolegi ARECKI z forum,

Przygotowałem filtr który niweluje te zakłócenia. Ale po kolei.

Lutujemy filerek wg rady kolegi ARECKI w następujący sposób.

+12V z żarówki wstecznego --------------Dioda >|-----------Kondensator do masy------------Zasilanie kamerki.

Szczegóły są opisane tu

viewtopic.php?f=72&t=252866

Po zlutowaniu filterka wygląda to mniej więcej tak

Dodatkowo opis co gdzie podłączyć.

http://i60.tinypic.com/2ln8qbo.jpg

Tak wygląda + i masa podpięte pod instalację światła wstecznego.

http://i62.tinypic.com/2na02ms.jpg

+12v to kabel biały z żółtym paskiem

http://i62.tinypic.com/29wx4km.jpg

Podłączamy wszystko, sprawdzamy czy jest obraz na ekranie, jak wszystko działa to pakujemy żeby nie latało, po uprzednim zaizolowaniu gołych przewodów.

http://i62.tinypic.com/wk30ck.jpg

Składamy wszystko do kupy i cieszymy się nowym gadżetem.

Efekt końcowy:

http://i57.tinypic.com/29yiezn.jpg

http://i61.tinypic.com/mmv77d.jpg

http://i58.tinypic.com/15xv98x.jpg

http://i62.tinypic.com/b6u1id.jpg

 

Mam Nadzieję że opis zrozumiały.

W razie pytań, śmiało piszcie.

Dodatkowo filmiki

I fotki z testów:

http://i58.tinypic.com/33vjb13.jpg

http://i60.tinypic.com/63vqzn.jpg

 

Niestety nie rozwiązałem jeszcze tematu kabelka Reverse, który powinie załączać obraz na radiu po wrzuceniu wstecznego. Jakieś problemy z napięciem. Spróbuję się podpiąć pod PDC może, żeby zasilić obraz na radiu.

Edytowane przez orzel_man
Jedyne wiarygodne media....:Woda, prąd, gaz...
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Dobra sprawdziliem...niestety jakiś problem z napięciem w przewodzie...

jak podpinam pod akumulator i daje 12v na kabel reverse od radia to wszystko ladnie się przelacza na widok z kamery

skad można pociagnac 12v odpalające przy wstecznym... mysle o PDC... chciałem pod wlacznik się wpiąć... ale nie da się...

a na kostce nie znalazłem 12v.... chyba kolejny kabel pojdzie z bagażnika do przodu....

ma ktoś opis przewodow od PDC ??

Jedyne wiarygodne media....:Woda, prąd, gaz...
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Dobra, nareszcie uporałem się z tematem.

Podpięcie pod PDC mnie przerosło… zbyt wiele przewodow… i nie mogłęm z miernikiem znaleźć przewodu aktywującego czujniki….

Sprawdziłem w kostce kolor przewodu po stronie pasażera który daje +12V na światło cofania, jest to przewod niebieski z żółtym paskiem (po stronie kierowcy jest biały z żółtym paskiem).

Następnie odgiąłem podsufitkę i zdjąłem tylni słupek po stronie pasażera. Tam znalazłem odpowiedni przewód (niebieski z żółtym paskiem). Sprawdziłem czy dostaje prąd na wstecznym…. Dostaje.

Wpiąłem się tam i poprowadziłem przewód do kabla reverse w radiu. Sprawdziłem czy działa…. Ok.

Nastepnie poprowadziłem przewód do podsufitki, górą do słupka z przodu, uszczelką do schowka,a następnie do komory gdzie radio się znajduje. Drut się przydał znowu. Później już tylko lutowanie i izolowanie. Nareszcie pełna funkcjonalnośc kamerki.

Czyli kamera jest zasilana z lewego światła, a wzbudzenie w radiu z prawego…. Cóż… pewien kompromis i kombinacja… ale już nie miałem pomysłu a nie chciałem znów rozpruwać całej fury, i przeciągac kabli….

 

 

EDIT:

A tak to dziala w nocy

http://i61.tinypic.com/2eb4jsw.jpg

Jedyne wiarygodne media....:Woda, prąd, gaz...
  • Moderatorzy
Opublikowano

Napisz do Kruka przeniesie do działu "Zrób to sam"

Z przewodem mogłeś wejść pod listwą gdzie są lampki oświetlenia rejestracji.

PS. Nazamazywałeś się tablic, a w cytrynie wszystkie numery odbiły się jak w lustrze :mrgreen: .

ec2Wze6.jpg
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Ok Napiszę.

Próbowałem wejść w Listwę z oświetleniem tablicy - niestety ten plastik to pełny materiał, nie ma tam przestrzeni żeby się przebić kablem.chyba ze by poszło na wylot przez blachę do której jest przymocowana...też opcja.

a z odkręceniem tej blendy nie mam szans, prędzej pourywałbym śruby... niestety... do tego konkretna nasadka jest potrzebna, długa, bo śruby wystają.

Jedyne wiarygodne media....:Woda, prąd, gaz...
Opublikowano

PS. Nazamazywałeś się tablic, a w cytrynie wszystkie numery odbiły się jak w lustrze :mrgreen: .

 

ahahaha :D

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Poprawione już ;)
Jedyne wiarygodne media....:Woda, prąd, gaz...
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Chlopaki macie jakies pomysły.

Na włączonym zapłonie i zgaszonym silniku, wszystko działa super i obraz z kamery wskakuje po wrzuceniu wstecznego.

Jak zapale silnik. wrzucam wsteczny a radio nic... musze recznie przelaczac na widok z kamery.

Macie jakiś pomysl co może być przyczyna.

sprawdzałem napięcia miernikiem... wszystko jak ma być... to czemu radio nie kuma na odpalonym silniku ze kamera się zalaczyla.... nie mam pojęcia....

na początku wszystko było ok... a teraz dupenka...

Jedyne wiarygodne media....:Woda, prąd, gaz...
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

EUREKA....

Mam nadzieję że na tym się już skończy moja zabawa z tą kamerką.

Jak widzę cały czas problemem jest zasilanie które idzie ze świateł wstecznych.

LCM daje jakieś impulsy i inne cuda które blokują prawidłowe działanie radia i kamery.

 

Dla potomnych, Jeśli będziecie brali się za instalację kamer cofania do swoich BUŃ, polecam od razu zrobić to na PRZEKAŹNIKU ze stałym źródłem zasilania.

Przekaźnik aktywować za pomocą światła wstecznego.

- zaoszczędzicie sobie kłopotów z "latającym obrazem"

- zaoszczędzicie sobie kłopotów ze wzbudzaniem obrazu na radyjku.

 

Dzisiaj to polutuję... mam nadzieję że bedzie już wszystko ok.

teraz jak przewody mam pociągnięte. przekaźnik zainstaluję przy radiu i zasilanie wezmę z tamtej kostki.

 

EDIT: Polutowane, poizolowane, sprawdzone.... będzie Pan zadowolony ...neue auto szef.... wszystko gra...jak na razie...

poza tym ze zerwała się poduszka pod silnikiem,... shit...ale to już inny temat.

Jedyne wiarygodne media....:Woda, prąd, gaz...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.