Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Super, dzięki za odpowiedz :)

To w takim razie ile trzeba założyć w razie „w” na taki serwis startowy w postaci tych rzeczy, które wymieniłeś? 5-6 k wystarczy?

  • Odpowiedzi 1,6 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowano
Hej, na to pytanie też jednoznacznie nie da się odpowiedzieć. Zależy co ci się trafi. Też poszukuje teraz E83 i przyznam, że do ceny zakupu na luzie zakładam 7000 zł zapasu, czy dużo czy mało tego nie wiem ale do zrobienia cos na pewno będzie . Wszystko zależy od egzemplarza jaki znajdziesz, tj. to co zrobił dotychczasowy (poprzedni ) właściciel i kiedy. Tak swoją drogą z tym xdrive'm o którym wspomina X3SDBMW, a nawet ze skrzynią biegów (automatem ) to do tej pory nie znalazłem egzemplarza aby ktoś zmienił w tych układach olej albo aby wiedział czy było coś tam robione wcześniej a koszty napraw tych elementów są duże ( zresztą innych też ). W dotychczasowym e70 jak mi wywaliło błąd w xdrivie (chociaż olej był wymieniany ) to musiałem taki silniczek wymienić za 3000, nie sądzę aby w E83 było taniej.
Opublikowano

Za 3000 zł to jest przyjacielu CAŁY Xdrive ;) .. Silniczek czy raczej sama zębatka to okolice 300-400 zł ..


Przeważnie nie jest tak źle ;) .... termostaty, świece i przekaźnik - to bym wymienił koniecznie ... tarcze i klocki + wywalenie klap w kolektorze ( umycie go przy okazji ) + wywalenie EGR ( w 3.0d nic z ECU nie trzeba robić w 2.0d trzeba programować ) ..

>> Koniecznie sprawdzić stan koronek ABS z tyłu


Termostaty Mahle ( dwa ) z wysyłką 211 zł

Świece + sterownik > świece po ok. 48 zł > sterownik 200-300 zł ( ja wylicytowałem do 2.0d czyli na 4 świece za 135 zł ori z Beru )

Tarcze i klocki około 1500 zł ( Zimmerman Sport ale może być i taniej około 1000 zł )

Kolektor >> zaślepki ok 90 do 120 zł ( zależy jaki silnik i ile zaślepek )

ECU w 2.0d - 400 zł u nas - może w większym mieście taniej ...

Koronki ABS po 20 zł sztuka - mogą być OK ale trzeba sprawdzić .. tylko wymiana to droga przez mękę i to będzie kosztowne ..

Olej do silnika + Xdrixe + mosty + ew. jakieś dodatki do oleju + komplet filtrów ( Bosch ) to ok. 800 zł ..

El. zawieszenia to koszty dość małe _ łączniki po 30 zł, gumy po 60 zł .. jakieś poduszki w podobnej cenie .. drążki kierownicze z dobrej firmy to ok. 70 zł sztuka ..


Ja w zasadzie wszystko robiłem sam ... więc nie wiem jak z robotą ... Za kolektor ktoś obeznany i na stopie przyjacielskiej powie : podjedź, ubierz się roboczo, weź 4 pak piwa ( bo i tak wrócisz na nogach bo kolektor będziemy myć 2 - 3 dni ) i działamy ....

a w warsztacie będzie to od 300 do 600 zł .. + części ... bo jeśli mycie będzie polegało jak u mnie na moczeniu tego 7 dni po 8 godzin i prawie zajechaniu Karchera no to .... ;) .. Od razu jak kolektor zdejmiesz to od STRZAŁA >> termostaty + świece i sterownik .. więc wszystko przy okazji i trudno liczyć za to jakieś extra pieniądze - raczej dziesiątki zł niż setki .. ;)


Jak będzie szyberdach to przetkanie drenów to chyba nikt normalny nie weźmie za to więcej niż 30 zł ..


Tak że >> bardzo ważne żeby kupić auto zadbane i bez mankamentów które wydają się błahe a są poważne ( jak np. telepanie kierą przy 120 podczas hamowania ) ... a reszta to rzeczy które TRZEBA ogarnąć dla świętego spokoju ( można na przykłąd odpuścić świece jeśli pali na zimnym .. najwyżej drugi raz kolektor zdejmiesz na przyszłą zimę ;) i zrobisz ) ...

Opublikowano
X3SDBMW pojadę do ciebie na ogarnięcie mojego egzemplarza, jak już go zakupię, części i robocizna na mnie plus będziemy mieli kilka dni na uzupełnienie alkoholu we krwi z uwagi na przywrócenie E83 do życia i dlaszej długiej drogi :-) Ps u mnie faktycznie to był cały xdrive nie dało się podobno inaczej, a ja nie mam wiedzy aby się sprzeczać ...
Opublikowano
Nie ma problemu ;) .... tylko coby cieplej było bo garaż mam mały i większość robiłem na zewnątrz :mrgreen: ... a teraz to kolektora dimerem i wodą nie damy rady wyczyścić :cry2:
Opublikowano

X3SDBMW

Dzięki za konkretną odpowiedź.


No to powiem, że mimo tego trochę jest to przywróciłeś mi nadzieje, że jest sens kupić E83. Chyba zostaje tylko bacznie śledzić dział giełdy na forum i czekać, aż ktoś będzie mieć zadbane 3.0d na sprzedaż..


A jak wygląda kwestia z takimi rzeczami jak: koło pasowe, pompa wody, rozrząd, wentylator klimatyzacji, pompa sprzęgła/ wysprzęglik, turbina, dwumas? Elektryka lubi fiksować jak np. w E60?


Generalnie przesiadać się będę z MG ZT cdti (usportowiona wersja rover 75).

Opublikowano

Koło pasowe raz na 300.000 km dobrze zmienić ale jak padnie to trudno tego nie poczuć bo aż budą trzęsie ..

Rolki, paski - raczej zwyczajnie, nie ma tu problemów ..

Dwumas, wysprzęglik, wtryski, turbina - jak w każdym innym aucie lepszej marki niż francuzy :mrgreen:

Wentylator jest tylko jeden ... główny... nie wiem ale raczej nie umiera ..

Elektryka - u mnie nic .. a 2.0d swoje ma już na karku .. ooo .. jeden głośnik pierdzi w drzwiach tylnych :mrgreen:


Rozrząd w tym pompa wody ... Cóż .. nie jest liftime !! Problem polega na tym że bardzo często nie ma objawów a łańcuch środkowy strzela i tyle :( ... Można rozebrać deko osprzętu ( paski + rolki + chłodniczka egr ) i odkręcić rewizję >> wtedy widać jak wysunięty jest napinacz na obu trzpieniach .. no ale nie powie to do końca w jakim stanie są koła, w jakim łańcuch napędu pompy oleju ... No niestety jest jak jest .. a najgorsze jest to że ZAMIENNIKI ostatnio są 10 razy gorsze niż oryginał ... i często na forach mechaników można przeczytać że klient przyjechał na wymianę .. zostawił blisko 3.000 zł a często 5.000 zł i po 80.000 km auto ciężko zaczęło zapalać .. chłop rozbiera a tam gumy do majtek a nie łańcuchy :( .. Dla mnie BARDZO trudny temat i ciężka decyzja do podjęcia :mad2:

Pompa to prosta sprawa bo pasek zdejmiesz i czuć od razu czy zatarta czy nie ;) .. Dostęp łatwy jak do termostatu głównego ... Nawet w 3.0d po wyjęciu wentylatora ( jedna śruba + kołek plastikowy + wypiąć wtyczkę ) jest sporo miejsca ...

Tutaj fajny film jest ... chyba nawet jego twórca był ( jest ) tu na forum ... Buda inna ale piec ten sam 3.0d ( tutaj akurat 3.0sd bo biturbo ale rozrząd TEN SAM ) ..

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Ja wciaz utrzymuje swoje zdanie, e83, najlepiej z n47 177ps w automacie.
Opublikowano

Nie mam zbyt dużo doświadczenia .. ale z tego co pytam i słyszę od ludzi, to N47 ma tylko problem z tym pierońskim rozrządem od strony skrzyni .. :/ TAKA ciekawostka >> wymiana rozrządu w ASO w Katowicach 12.000 zł BRUTTO !!! Wiem że da się taniej, da się z zakuciem łańcucha .. no ale ...


M57 pracuje zupełnie inaczej, to jest silnik z innej bajki, teraz robiłem diagnozę w F10 z N57 też silnik super >> ISTA ma masę możliwości .. ale już DUŻO bardziej skomplikowany w sensie powiązań EGR-DPF-KLAPY i inne badziewia :/ ..No ale to tak na marginesie ..


Jeśli upolowałbym X3, zadbane, ładne i bez przeszłości trudnej to czy M47 czy N47 to bym na to nie patrzył .. ale trzeba na samym początku wsiąść do E83 z M57 i M47( N47 ) ... przejechać się i podjąć decyzję CZEGO SZUKAM !!! 57 a 47 jaka by to nie była generacja to ZUPEŁNIE inne auta !! :8)

M47 po chipie idzie bardzo fajnie, spala te 8,5 litra ale M57 biturbo przy takiej samej jeździe spala 9,5 litra a mocy 100 koni więcej i to czuć MASAKRYCZNIE .. Odpalam 3.0 i nie do końca wiem czy chodzi czy nie .. odpalam 2.0 i chodzi tak jak każdy inny silnik disla w R4 ...

Podsumowując >> czy 3.0 czy 2.0 pod względem spalania różnice są żadne ... pod względem jazdy i pracy to całkowicie inne auta ..

Rozrząd >> czy M57 czy M47 zero różnicy ale N47 to już gorsza sprawa ..

Same silniki >> 57 to silnik wszędzie uważany za wzór disla niemal pod każdym względem.. 47 to disel jak każdy inny ale M47 łatwiejszy w naprawach od N-ki ..

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Wszystko sie zgadza ale pieniadze nie te. 3.0d kupisz w pre lci, za ta sama sume masz nowsze lci. N47 nie ma problemu z rozrzadem, problem maja ludzie ze zrozumieniem tego iz nalezy go wymienic max po 160tys. Do x3 2.0d jest odpowiedni. Do x5, 3.0d najlepszy. To samo w serii f25, najlepiej n47 184ps z 8hp. Nie piszcie mi ze roznica w spalniu jest marginalna. M57 realnie pali duzo wiecej niz n47. Mialem, mam dziesiatki roznych beemek.
Opublikowano

Czyli generalnie ten 2.0 177KM jest spoko, poza rozrządem który trzeba by wymienić? (przy założeniu, że ktoś nie ma udokumentowanej wymiany). Ile +/- w zwykłym warsztacie wołają za wymianę rozrządu?

Czy do max 35K PLN mogę liczyć na ładne i zadbane 2.0 177KM z jakimś realnym przebiegiem powiedzmy max przysłowiowe 200K?

Opublikowano
Oczywiste że każdemu pasuje co innego .. ale zwyczajnie najlepiej jest przejechać się 2.0 ( bez względu na generację ) i 3.0 i podjąć wtedy decyzję czego szukamy .. Jeśli zaś szukamy wśród najniższej ceny no to bierzemy co jest :mrgreen:
Opublikowano

Witam serdecznie wszystkich forumowiczów jestem w trakcie poszukiwania BMW E83. Szczerze mówiąc naczytałem się sporo na temat tego auta ale nie mam doświadczenia z ta marka i proszę o porady na co zwrócić uwagę podczas oględzin tego modelu. Szukam głównie 2.0d 150km auto ma być jako drugie auto na wyjazdy rodzinne na weekendy ewentualnie wakacje oraz jak by zaniemógł ten co jest używany na codzień. Mam jedno ogłoszenie na oku może ktoś był już to auto oglądać i podzieli się opinia bo mam spory kawałek a niechcial bym jechać i się rozczarować


https://www.olx.pl/oferta/bmw-x3-bmw-x3-model-e83-x-drive-bogate-wyposazenie-z-polskiego-salonu-bmw-CID5-IDH7t3k.html


Wcześniej oglądałem już 2 auta i powiem szczerze nie zadowolił mnie stan faktyczny jaki zastałem na miejscu a tu jednak kawałek drogi mam po około 280km. Proszę o jakieś porady i opinie ewentualnie tego ogłoszenia.

Opublikowano

Nie chce burzy wywoływać ale w tej cenie trudno będzie o perełkę w LCI .. chociaż ;) ..

Przede wszystkim :

- odpal auto na zimnym ( zaznacz sprzedającemu żeby nie odpalał i nie grzał auta zanim przyjedziesz ) jeśli chwilę będzie pracowało nierówno no to świece albo sterownik albo i jedno i drugie do roboty ..

- auto po chwili robi się już ciepłe na sprawnych termostatach - przejedziesz kilka KM i wskazówka jest na środku i ani drgnie !!

- silnik nieco wibruje ( nie jest to M57 ) ale nadmierne wibracje to np. koło pasowe ( około 1000 zł :/ )

- stań na parkingu i mocny skręt w prawo i lewo i jedź powoli... jak zacznie szarpać/strzelać to Xdrive do roboty ( zwykle zębatka ok. 400zł zestaw naprawczy )

- hamulce to wiadomo >> 120 km/h i spokojnie hamowanie >> zacznie telepać to kibel ( mogą być tarcze a może być tak że wymienisz pół auta a nadal będzie telepać kierą )

- czy mosty nie huczą przy np. 90 czy 120 km/h ...

- na postoju otwórz drzwi kierowcy na max i przy odpalonym silniku dotknij ich i sprawdź czy nie telepie nimi ( średnia metoda ale jak telepie to dwumas do wymiany ) ...

noooo ... i to chyba wsio tak na wstępie.. Jeśli przejdzie wszystko OK no to idziemy dalej >>

STK i pod auto .. przy przebiegu 320.000 km będzie się już tam sporo działo :

- pod kątem wycieków oleju na wężach od doaładowania, klapkach wirowych ( jeśli nie są usunięte ) od strony skrzyni zobaczysz jak tył silnika pływa w oleju .. wejście i wyjście z intercoolera itd...

- tłumik drgań za katalizatorem czy nie jest rozdarty

- łączniki stabilizatorów, gumy ( odboje ) przy amorach

- wycieki przy przekładniach, jak mocno skorodowany jest tylny dyfer, czy nie ma wycieków w Xdrive

- ogólnie jak mocno zardzewiała jest od dołu na elementach mocowania zawieszenia, tylnego dyfra itd .. ;) ( buda nie rdzewieje )

- koronki ABS na przegubach tył - jak są obdarte to znaczy że już dawno do wymiany bo zahaczają o czujnik

- Te auta NIE KOPCĄ ( chyba że wypalają DPF ) .. rura tylna ma być jak kryształ ;) ..

No i to w zasadzie chyba większość bolączek czy typowych problemów ..

OCZYWIŚCIE >> jest jeszcze temat dmuchania olejem przez odmę ( zapieczone pierścienie >> OBY ) częste w M47 kiedy ludzie wymieniają olej co 30.000 km bo tak każe BMW ( coby szybciej następny silnik padł ) do tego leją syfy .. ale tego nie sprawdzisz od tak na placu przed zakupem ... Możesz podczas pracy silnika wyjąć bagnet od oleju >> jak będzie tak sadzić że aż olejem będzie pluło >> to moja rada > UCIEKAJ ;) .. Jeśli pierścienie olejowe stoją na betonowo to TEC2000 i może się uda .. Jeśli nagar zrobił Grand Kanion w cylindrach no to po ptokach ...

Łańcuch rozrządu :/ - co najwyżej możesz sobie korek wlewu oleju otworzyć - zobaczysz górny łańcuch i koło zębate .. Trudno ocenić cokolwiek po tym widoku ale łańcuszek ma takie rowki na rolkach z dziurką - jeśli widać że są już jakieś spracowane albo zęby już mocno dostały od życia .. no to BARDZO nieciekawie bo ja mam ori 299.000 km i akurat te elementy są bez jakichkolwiek oznak że pracowały tyle tysięcy kilometrów ..

Fajnie byłoby mieć kompa, kable i INPE ... błędy zobaczysz, na pewno będzie "błąd" VTG o wymianie oliwy ( Xdrive ) .. może jakieś inne przygody przy świecach żarowych itp .. no ale to już trzeba mieć obcykane lub kogoś kto obcyka :mrgreen: ..

Tyle z moich doświadczeń .. pewnie koledzy opiszą coś jeszcze ;) .

Aaa. no i luz na kierownicy ( przekładni a ściślej KOLUMNIE ) przy skręcaniu poczujesz takie puknięcia w kierownicę .. nie jest to nic strasznego i drogiego ale w naprawie upierdliwe - zwykle luz robi się na śrubie nad kolanami która umożliwia regulację kierownicy przód - tył ) ... jest tego trochę opisane na forum bo w wielu modelach to występuje ..

Opublikowano

Będę wymieniał profilaktycznie rozrząd w M57n2, 218KM. Czy przy okazji też wymienić panewki? Słyszałem, że potrafią się wykruszać. Co o tym sądzicie?


Przejechane 245kkm

  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

Jeśli wymieniasz olej tak jak instrukcja mówi (30k) lub rzadziej i jeździsz dynamicznie to warto sprawdzić stan panewek.

Przy spokojnej jeździe z interwałem olejowym 10-15k to nawet do rozrządu bym nie zaglądał. Oczywiście jeśli przebieg prawdziwy.

Opublikowano

Witam wszystkich, jestem świeżym właścicielem x3 E83 3.0i 2004r. i jestem baaardzo zadowolony z nabytku :-) Mam pytanie, czy jest tutaj może ktoś, kto byłby w stanie po moim VIN-ie wyświetlić mi specyfikację mojego auta (jakie światła, hamulce, wyposażenie itp.). Bardzo pomogło by mi to w sprawdzeniu, co tak naprawdę mam, albo inaczej co powinienem mieć ;-)

Pomoże to również w wyborze części zamiennych do mojej pierwszej X3-czki :-)

Bardzo dziękuję za pomoc i pozdrawiam

Mój VIN to: WBAPA91090WA17083

Opublikowano

WBAPA91090WA17083download .pdf-version of WBAPA91090WA17083

Type PA91

Model X3 3.0i

Vehicle History Get a car report instantly!

Market Europe

Development Code E83

Chassis Sports Activity Vehicle

Steering left

Doors 5

Engine M54

Displacement 3.00 l

Power 170 kW

Drivetrain All Wheel-Drive

Transmission automatic

Color Titan-silber - 354

Upholstery Leder "ambiente"/schwarz - LGSW

Manufacturer BMW AG

Mileage Show mileage of this vehicle

Production Plant Graz, Austria (Magna Steyr)

Production Date 2003-11-21

Options

Get a detailed car report instantly! Detaillierte Fahrzeughistorie überprüfen!

205 Automatic Transmission Automatic Getriebe

240 Leather Steering Wheel Lederlenkrad

249 Multi-function For Steering Wheel Multifunktion Fuer Lenkrad

2BD Lt/aly Wheels Double Spoke 112 Lm Raeder Doppelspeiche 112

302 Alarm System Alarmanlage

321 Exterior Parts In Body Color Exterieurumfaenge In Wagenfarbe

386 Roof Rail Dachreling

413 Luggage Compartment Net Gepaeckraumtrennetz

423 Floor Mats, Velour Fussmatten In Velours

428 Warning Triangle Warndreieck

441 Smokers Package Raucherpaket

459 Seat Adjustm., Electr. W. Memory Sitzverstellung, Elektr.mit Memory

473 Armrest, Front Armauflage Vorn

493 Storage Compartment Package Ablagenpaket

494 Seat Heating F Driver/front Passenger Sitzheizung Fuer Fahrer/beifahrer

502 Headlight Washer System Scheinwerfer-waschanlage

508 Park Distance Control (pdc) Park Distance Control (pdc)

520 Foglights Nebelscheinwerfer

534 Automatic Air Conditioning Klimaautomatik

548 Speedometer With Kilometer Reading Kilometertacho

550 On-board Computer Bordcomputer

644 Prep. For. Mob. Ph. Bluet. Interf. Handy Vorb. Mit Bluetooth-schnitts.

662 Radio Bmw Business Cd Radio Bmw Business Cd

801 Germany Version Deutschland-ausfuehrung

818 Main Battery Switch Batteriehauptschalter

851 Language Version German Sprachversion Deutsch

863 Europe/dealer Directory Service Kontakt-flyer Europa

877 Deletion Cross-over Operation Ueberkreuzbedienung Entfall

879 German / On-board Documentation Deutsch / Bordliteratur

8SP Cop Control Cop Steuerung

999 Order Control First Dealer Cars Auftragssteuerung Hea

Opublikowano

- silnik nieco wibruje ( nie jest to M57 ) ale nadmierne wibracje to np. koło pasowe ( około 1000 zł :/ )

 


Tak się naczytałem o tych wibrujących x3, że mój jak wibrował od nowości to uznałem to za normalne, natomiast po ostatniej wymianie poduszek pod silnikiem auto tak gładko sunie, jak w życiu niczym innym niemalże nie jechałem. N47 177km i narobione 330tysi.

Opublikowano

Cześć,

Czy mogę Was o coś podpytać? Orientuje się może ktoś z Was czy na ten rok BMW przewiduje jakąś nową wersję X3, ewentualnie FL istniejącej? Obecna wersja z tego co widzę jest od 2017r.


I drugie pytanie, silnik diesla 190PS. Jak z awaryjnością tej jednostki? Bo jego poprzednik raczej nie cieszył się zbyt dobrą opinią. Mechanicy raczej radzili dołożyć albo wziąć coś gorzej wyposażonego ale 3 litry a nie 2.

  • 4 miesiące temu...
Opublikowano

Cześć,

mam pytanie, dylemat? Tytułem wstępu:


1. Od 2 tygodni mam X3 LCI 3.0D 2009/2010, oryg. 230 km/przebieg, 218KM/500NM z motorem M57N2 jak fabryczne 286 km w X3 Sd i skrzynią ZFHP28X do 600 Nm 2 gen jak w X3 Sd, do 700 Nm wg ZF.

2. Cała uszczelniona (tam gdzie pociła się pierdoły) wyczyszczona: nowe turbo, wacum, pokrywa zaworów, kolektor nowy (klapy wirowe aluminium), egr.

3. Wymienione wszystkie płyny, oleje (skrzynia dynamicznie- nie że szarpała, tylko aby działała ;))

4. Na kompie i wizualnie wszystko działa.


Pytanie dylemat:

Czy coś jeszcze powinienem zrobić przed chip?

Czym się jeszcze różni mechanicznie Sd (poza 2 turbinami), co mogłoby pomóc jeszcze przed chip?

Na ile chip, bo na teraz to przygotowane na ok 270 KM 580 Nm?


Nie zależy mi tylko na "bucie" :) , tylko racjonalnym wykorzystaniu niedowartościowanego potencjału napędu .


Dziękuję za konstruktywne podpowiedzi :D

  • 2 tygodnie później...
  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

Cześć.

Chciałbym spytać się o radę. Planuję kupić x3 tak do 28 tys zł.

Samochodem jeżdżę rocznie robię tak do 10 tys km. Raz na rok jadę na wakacje w trasę z 600 km w jedną stronę, dziennie czasem robię max 10 km, czasami samochód stoi nie odpalany tydzień lub dwa, raz lub dwa razy w miesiącu trasa 150 km w jedną stronę.

Nie katuje auta, jeżdżę z prędkością do 100 km/h, olej zawsze wymieniam co 10 tys km.


Powiedzcie mi proszę co w moim przypadku będzie lepsze?

3.0 benzyna ale biorę tylko wersję pod uwagę z LPG. Czy to udana jednostka? Co tu najczęściej przy tym silniku z LPG może się psuć? Jakie są koszta eksplotacji w tym silniku?


2.0D - biorąc pod uwagę, że olej wymieniam co 10 tys km, auta nie katuje to polecacie czy odradzacie?

3.0D - tak samo jak wyżej. Czy jeżeli x3 w dieslu będzie mi stała nieodpalana z tydzień lub dwa jak benzyna to nic się nie będzie działo? Jakie są koszta eksploracji, co tu się psuje najczęściej?


Czy wszystkie x3 miały xdrive i czy on jest wadliwy?

Ile kosztuje naprawa czy regeneracja automatu a ile kosztuje komplet sprzęgła i koło dwumasowe?

Rozumiem, że dwumasa jest tylko w dieslu w benzynie przy manualu jej nie ma?


Biorę pod uwagę też x5 w tych silnikach, ale dajcie proszę znać opinie odnośnie w/w jednostek oraz to ile robię km rocznie i o koszty eksplotacji.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.