Skocz do zawartości

[E46][N42B20] dziwne zachowanie silnika - prośba o opinie


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Silnik wciągał około 1l oleju/1k km dlatego zdecydowałem się na wymianę uszczelniaczy zaworowych.

W sierpniu zeszłego roku oddałem auto do serwisu gdzie sprawdzono szczelność głowicy, wymieniono

uszczelniacze trzonków zaworowych, rozrząd z napinaczem i oba Vanosy (na moją prośbę bo stare były

głośne) i łańcuch pompy oleju (stwierdzono jego rozciągnięcie).

 

Tyle historii.

Przyszedł kwiecień i pojawił się problem. Objaw był taki, że po rozgrzaniu silnika i zatrzymaniu się na przykład

na światłach, silnik 2 razy w ciągu około 2 sekund gubił zapłon po czym podejmował normalną pracę ale

nie reagował już tak samo na pedał gazu. Zachowywał się tak jak by stracił część momentu obrotowego.

To zachowanie będę dalej nazywał OBJAWEM.

 

Pojechałem do serwisu gdzie naprawiano silnik. Serwis po przeprowadzeniu testów stwierdził że blokuje się

Vanos po stronie dolotu. Polecono mi udać się do ASO BMW w celu weryfikacji Vanosów.

ASO BMW po przeprowadzeniu swoich testów wymieniło Vanosa na gwarancji

 

Mój problem jednak nie ustąpił. Oto co zaobserwowałem:

- gaszenie silnika

- po wystąpieniu OBJAWU przy wyłączeniu zapłonu słychać jak Valvetronic długo "parkuje", przez około

sekundę lub dwie słychać mechanikę Valvetronica

- po ponownym uruchomieniu silnika i jego wyłączeniu słychać tylko kliknięcie

- uruchamianie zimnego silnika

- po wystąpieniu OBJAWU kolejne uruchomienie zimnego silnika jest ciche

- zdarza się że czasami OBJAW nie wystąpi (silnik nie zdąży się rozgrzać) wtedy przy kolejnym uruchomieniu

zimnego silnika słychać warkot

- pracujący silnik

- przed wystąpieniem OBJAWU czuć nierówną pracę silnika

- przed wystąpieniem OBJAWU czasami przy przejściu z hamowania silnikiem do przyspieszania auto zastanawia

się chwilę co zrobić, potrafi również szarpnąć jak by straciło zapłon

- po wystąpieniu OBJAWU i kontynuowaniu jazdy wszystkie powyższe przestają istnieć

- po wystąpieniu OBJAWU, zgaszeniu i ponownym uruchomieniu silnika OBJAW pojawia się ponownie po przejechaniu

kilkuset metrów

 

Moim zdaniem z jakiegoś powodu (w serwisie nie stwierdzono żadnych błędów Valvetronica) sterowanie dopływem

powietrza do silnika przejmuje przepustnica a Valvetrionic przechodzi w stan awaryjny, stąd parkowanie Valvetronica

podczas gaszenia po wystąpieniu OBJAWU.

 

Zanim podejmę jakiekolwiek decyzje chciałbym zasięgnąć opinii osób które mają doświadczenie z tymi silnikami

ewentualnie z innymi aplikacjami Valvetronica w silnikach BMW lub osób które spotkały się z podobnym problemem.

Serwis nie wymieni nic z własnej inicjatywy jeśli nie będzie miał 100% pewności a że nie widzą żadnych błędów to

każą mi jeździć i obserwować. Do ASO samochodu nie oddam, podłączenie komputera to koszt >500zł a po wymianie

Vanosa nie mam o nich dobrej opinii.

 

PS

Bardzo proszę byście życzliwe porady w stylu "wymień ten silnik" zatrzymali dla siebie, nie interesują mnie.

Opublikowano
Kup interfejs do diagnostyki i zqinstaluj Inpe. Na pewno są jakieś błędy!

Naprawy po sąsiedzku BMW E46 - Lubin dolnyśląsk

wymiany elementów zawieszenia, układu hamulcowego, elektryka, doposazenia, diagnostyka

Opublikowano

wczoraj kupiłem przez allegro, jutro powinienem dostać

 

ps

myślałem raczej nad disem ale inpa na początek powinna wystarczyć

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Witaj, błędy zapisane raczej musza byc. Ja stawiam na silnik valvetronica lub caly mechanizm vvt. Daje takie objawy. Szczególnie utrata mocy po zgaszeniu i odpaleniu na cieplym silniku.
Opublikowano

Utrata mocy następuje po wystąpieniu OBJAWU o którym pisałem

w pierwszym poście tego wątku.

 

Po ponownym uruchomieniu przez jakiś czas jest ok. Przez jakiś czas

bo po chwili jazdy OBJAW wystąpi. Jeśli tylko ponownie uruchomię ciepły

silnik to nie dzieje się nic puki nie wcisnę pedału gazu.

 

Jeśli uda mi się odczytać błędy (jeśli będą) to podzielę się z Wami tą wiedzą.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Dokladnie, silnik vvt. Czekam na info z błędami, na pewno będą
Opublikowano
jesli sterowanie powietrza masz z przepustnicy to prawdopodobnie samoregulatory ci padły i być może nie bedziesz miał żadnych błędów .
Opublikowano

Adi, chodzi ci o element wyrównawczy, numer 7 na poniższym schemacie?

http://www.bmwstore.pl/pl/katalog/obrazek/84020/686x484

 

Wydaje się że do ich wymiany nie potrzeba zdejmować głowicy tylko sam rozrząd

ale wolałbym żeby to już był tylko siłownik Valvetronica i żeby były jakieś błędy.

 

update

Udało mi się dojechać do domu nie wywołując OBJAWU po czym jedno hamowanie silnikiem

plus wykrecenie silnika ponad 3k obrotów, zatrzymanie pod garażem i bach, jest OBJAW

 

Mam interfejs, właśnie instaluje VMWare i rozpakowuję obrazy DIS'a

 

update2

2731 DME: Function, camshaft control inlet

Control limit

Fault currently present

Fault would not cuse a warning lamp to light up

 

2781 DME: Camshaft sensor, intake

Phase flanks or installation position outside tolerance

Fault currently not present

Fault would not cuse a warning lamp to light up

 

Cisną mi sie na usta niecenzuralne słowa bo prawdopodobnie te same

błędy widział serwis i ASO. Jak napisałem w pierwszym poście Vanosy

były wymieniane w sierpniu 2013, na dolocie był wymieniany teraz (auto

odebrałem 30 kwietnia). WTF

 

Czy błąd Vanosa na dolocie może skutkować takim OBJAWEM?

Opublikowano (edytowane)

Przeczytajcie proszę update'y w poprzednim poście, są w nich błędy jakie znalazłem po podłączeniu się do samochodu.

 

Po skasowaniu błędów pojechałem na przejażdżkę.

Pojawił się OBJAW i wyskoczył błąd 2731 DME

(nie pojawił się ten drugi)

 

Vanos inlet, actual position [cr] 120 (czasami 119.9)

Adaptation, inlet camshaft to crankshaft [cr] od 116.3 do 117

Variable valve lift od 9.59 do 9.60

Operating mode Limp-home operating mode

Status, Variable valve gear Limp-home operating mode

Edytowane przez jurypl
Opublikowano
Źle ustawiony rozrząd lub przeskoczyl lub zurzyty. Napinacz byl wymieniany?

Naprawy po sąsiedzku BMW E46 - Lubin dolnyśląsk

wymiany elementów zawieszenia, układu hamulcowego, elektryka, doposazenia, diagnostyka

Opublikowano

W sierpniu zeszłego roku wykonano naprawę głowicy (wymiana uszczelniaczy zaworowych)

przy okazji zmieniono Vanos'y i cały rozrząd (łańcuch, napinacz i prowadnice)

 

Tydzień temu odebrałem samochód z ASO, na gwarancji wymieniono VANOS'a którego

dotyczą wypisane wyżej błędy. Nie sądzę by źle zmontowali to do kupy.

 

Pogubiłem się w tym wszystkim.

 

Przeczytałem na angielskojęzycznych forach że ten błąd może być powodowany przez

wadliwy czujnik wałka rozrządu lub wału korbowego. Spróbuje sam zamienić w weekend

czujniki (od wałka dolotu z wydechem) i zobaczę czy to zmieni cokolwiek, niestety

czujnik położenia wału jest poza moim zasięgiem, trzeba rozbierać dolot.

Opublikowano
Zrób screnny z live data z inpy.

Naprawy po sąsiedzku BMW E46 - Lubin dolnyśląsk

wymiany elementów zawieszenia, układu hamulcowego, elektryka, doposazenia, diagnostyka

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Tak jak znibi pisze, zle ustawiony vanos na dolocie. W tym silniku inpuls do sensora walka brany jest z plytki na vanosie.
Opublikowano

po uruchomieniu silnika

http://i62.tinypic.com/2upxms2.png

 

po wystąpieniu błędu

http://i59.tinypic.com/2pyx05s.png

 

Tuż po wystąpieniu OBJAWU pozycja crankshaft adaptation inlet bank 1 pokazywała ~115.4

Pojawił się również błąd 2731 DME(tylko ten)

 

Nie skanowałem błędów tuż przed wystąpieniem OBJAWU ale do chwili jego wystąpienia

nie hamowałem silnikiem a objaw wystąpił tuż po hamowaniu silnikiem, przy przejściu

od hamowania do przyspieszania (szarpnęło samochodem). Odczytałem błędy tuż po

wystąpieniu OBJAWU kiedy zatrzymałem się na światłach (2 minuty po wystąpieniu OBJAWU)

 

update

potwierdzam że jadąc spokojnie do 2.5k obrotów bez hamowania silnikiem błąd nie powstaje

w garażu przegazowałem (do 5.5k) pojawił się błąd, parametry adaptacji wałka rozrządu

zmieniły się już podczas przyrostu obrotów. Najniższa wartość to 115.3

Opublikowano

Zrobiłem adaptację valvetronica, zamieniłem miejscami czujniki wałków, w serwisie zamieniane były zawory sterujące vanosami

niestety błąd pojawia się dalej tylko i wyłącznie po rozgrzaniu się całego silnika. Zanim to nastąpi wszystko działa prawidłowo.

 

Przy powolnej kalibracji valvetronica przy okolo 5.35-4.80 oraz przy około 1mm słychać głośniejszą pracę mechanizmu

valvetronic (dzwignie pośrednie?)

Opublikowano

wiec mogę wam opisać diagnozę serwisu

 

Brak wystarczającego ciśnienia oleju do sterowania vanosa.

Ciśnienie oleju z całym silniku jest OK.

 

Albo jest przytkana magistrala olejowa w głowicy albo przytarty wałek rozrządu

co skutkuje ubytkiem ciśnienia w tym miejscu.

Opublikowano
Czyli nadal nic konkretnego... Co robisz dalej?

Naprawy po sąsiedzku BMW E46 - Lubin dolnyśląsk

wymiany elementów zawieszenia, układu hamulcowego, elektryka, doposazenia, diagnostyka

Opublikowano
Ja również jestem ciekaw rozwiązania. Mam podobny problem do Ciebie. Chodzi mianowicie o skoki obrotów od czasu do czasu, braku mocy/momentu, opóźniona reakcja silnika na pedału gazu. Na testerze u mechanika wyskoczył błąd czujnika wału, ktory został wymieniony na nowy ori. Zaskoczeniem bylo to, że zaraz po tym wyskoczył błąd czujnka wałka ssącego. Pozostaje on nawet po skasowaniu i zamianie czujników miejscami.
Opublikowano

Błąd 2731 DME (z jakimkolwiek opisem prezentowanym przez DIS'a) mówi o tym ze wałek dolotowy nie może być

prawidłowo za-sterowany. W moim przypadku po nagrzaniu silnika wałek przestawiał się w pozycje 120 stopni

i nie chciał się z niej ruszyć (tak widział to komputer). Ciśnienie oleju w silniku sprawdzone w serwisie mieściło się

w granicach normy, nie stwierdzono żadnych problemów z elektroniką.

 

W dokumentacji serwisowej w ASO zapisane są przypadki gdy błąd ten występował w przypadku gdy "przytarciu"

uległ wałek rozrządu. Powstawał luz na panewce/panewkach wałka i to powodowało spadek ciśnienia oleju w części

zasilającej VANOS'a.

 

Myślę że z tego wszystkiego można wysnuć taki wniosek.

Jeśli w twoim silniku N42 występuje błąd 2731 DME nawet jeśli zamieniłeś czujniki wałków rozrządu i błąd ten nie występuje

z błędem czujnika wału korbowego, a ciśnienie oleju jest w normie i jesli test vanosa wykazuje jego blokowanie sie w pozycji

120 stopni to czeka cię naprawa głowicy silnika zaczynająca się od 3-4k zł w gorę w najlepszym przypadku, w najgorszym

to wymiana głowicy.

 

Kupiłem silnik n42b20 z samochodu z GB, został już zamontowany z moimi czujnikami wałków rozrządu i błędów już nie ma.

Czemu z moimi? Bo te które były w kupionym silniku miały olej na stykach - przeciekały.

 

Koszt przekładki to 850zł wraz z częściami takimi jak zestaw filtra oleju wraz z olejem, uszczelka podstawy filtra oleju,

uszczelka miski olejowej i uszczelka kolektora wydechowego, tylny uszczelniacz wału korbowego.

 

Stary silnik będę sam rozbierał i zweryfikuje wałek/panewki w głowicy oraz stan regulatorów luzu (może to one dały d...py jak

zasugerował to adi995, są w końcu zasilane ciśnieniem oleju (być może z tej samej części magistrali co smarowanie wałka

i vanos na dolocie)). Jeśli to regulatory to wymienię je i spróbuję sam złożyć rozrząd jeśli uda mi się wypożyczyć blokady rozrządu.

 

Lookaszus, warto przeprowadzic test vanosa na dolocie aplikacją DIS. Podczas testu przestawiany jest wałek tak jak podczas

normalnej jazdy. Jeśli na zimnym silniku działa a na rozgrzanym utknie w pozycji 120 stopni to masz ten sam problem co ja.

  • 3 miesiące temu...
Opublikowano

Witam Panów. Nie chciałem zakładać nowego tematu i postanowiłem, ze podłączę się do tego tematu i odgrzeję kotleta. Dorwałem dzisiaj DISa i podejrzałem pracę Vanosów w swoim N42B20.

Czy to normalne, że na wałku wydechowym na wolnych obr. wałek wydechowy jest w pozycji ok.120 stopni a po dodaniu gazu dopiero się przestawia? Czy nie powinien się przestawiać tak jak ssący?

 

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.