Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam!

W mojej e39 w navi MK I mam opcje w menu sluzaca do wybrani uzywanych opon - podane sa rozne rozmiry. Problem w tym, ze mojego rozmairu (225 55R16) akurat nie ma. Wybralem wiec te, ktore maja ten sam R.

W zwiazku z tym mam pytanie: po co GPSowi rozmiar kapci?

Opublikowano

gps w aucie dziala w specyficzny sposob. Po pierwsze otrzymuje namiary o bieżącej pozycji i czasie na podstawie przelotów satelit. Z tego wylicza prędkość, jako taki kierunek, etc. Po drugie odczytuje z czujnikow na kolach, podejrzewam, ze konkretnie (w e39) z lewego tylu impulsy o obrotach koła, zreszta z tych samych ukladow ktore sluza do abs/asc oraz informacje o kierunku a raczej skręceniu kół (czujnik na kolumnie czy porówanie obrotów przednich kól? hgw). Skala obu pomiarów z czujnikow w aucie jest dokladna. Lekko ruszysz autem (puscisz hamulec w automacie) i juz pokazuje dwadziescia kilka jednostek. Podobnie z kierownicą - lekko skręcisz i juz z mniej wiecej 2500 dla jazdy na wprost zmienia sie o kilkanascie czy dziesiąt jednostek.

 

Pewnie to wiesz ale napisze dla porządku. Jak wiadomo kazdy wymiar opony cechuje sie pewnym obwodem. Obwód koła zalezy nie tylko od srednicy felgi ale przede wszystkim od profilu opony. A profil opony jest zależny od szerokosci bieznika. Czyli opony o wymiarach 215/55/16 oraz 225/55/16 mają inne obwody! Bo ow profil 55 to stosunek wysokosci do szerokosci

 

http://www.opony.com.pl/encyklopedia/encyklopedia.asp?ID=426

 

Czyli wskazania licznikowe predkosci lub odległości wyliczane na podstawie (liczby obrotów koła)*obwód/czas są zależne od opony.

 

tu masz fajny kalkulator, ktory po podaniu dwoch roznych wielkosci opon pokazuje roznice we wskazaniach (o ile nie jest ona kompensowana przez jakis mądry predkosciomierz) http://www.opony.com.pl/opony/opony_zamienniki.asp

 

I z tymi oponami wydaje sie, ze chodzi o to, by przy roznych rozmiarach kół a wlasciwie roznych obwodach opon dane z czujnikow dalo sie jaknajbardziej przyblizyc do wskazan rzeczywistych. Wszystko po to, by zachowac ciągłość przesuwania się auta po mapie, bez względu na widocznosc nieba, tunele, zabudowe, liczbe satelit nad głową, etc.

 

Dodam, ze w tej chwili nei dziala mi nawigacja (juz rok ale na prawde obiecuje, ze zaraz ją zrobie ;) ) i na podstawie samych wskazań z kół i "kierownicy" auto jedzie po mapie nawet kilkanascie kilometrow! Mysle, ze to daje sporą przewagę takim wbudowanym systemom nawigacyjnym w porównaniu z dowieszanymi palmtopami. No chyba, ze roznica w predkosci działania starego bądz co bądz MK1 a nowego palmtopa jest jakas kolosalna.

 

Jest tez taka mozliwosc, ze to co napisałem powyżej to jakies kompletne bzdury ale wtedy zjawi sie Sebast, wlepi mi ostrzezenie i wszystko sporostuje :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

pozdrawiam

t.

Opublikowano

:)

Mniej więcej dobrze ;)

Nawigacje się dość sporo różnią między sobą - MK1 dość znacznie się różni od MK2 i nowszych, ale ogólnie nie wdając się w szczegóły jest podobnie. Tak ogólnie, bez wchodzenia w szczegóły : położenie geograficzne zbiera z satelit i określa "zgrubne" położenie, precyzję uzyskuje na podstawie : impulsów z ABS-u (1 lub 2 kół, różnych w zależności od rocznika, modelu itd ...), żyroskopu (nie ma czujników na kierownicy) i paru innych rzeczy (np. z modułu świateł, czy mamy załączony wsteczny bieg). W MK1 jest dość "słaby" pod względem autokorekcji itd. i dlatego istotna jest dla niego kalibracja systemu, czyli chodzi przede wszystkim o to aby wiedział jaką dokładnie przebył drogę, jak otrzymnał np. 1000 impulsów z czujnka ABS.

To co podałeś 2500 - to jest napięcie w mV na żyroskopie - jak skręcasz w lewo to się chyba (nie pamiętam teraz) zmiejsza, a w prawo zwiększa - istotna jest przy tym szybkość obrotu samochodu (stopni w jednosce czasu), a nie prędkość - czyli przeważnie na parkingu przy np. 20km/h można uzyskać najszybszy skręt ... Czujnik a ABS podaje impulsy - ok. 68 impulsów na kade 10km/h ...

Sebastian. Dawno temu ... E34 524td.

Obecnie: E38 735iL i E46 330i SMG oraz ... Toyota Prius, Ford Probe 2.5V6 (wszystkie LPG ;) ), a także moto: Yamaha XV250 i Gilera DNA

Stronka

(Nawigacje i audio do BMW E38/39/46/53/83)

Opublikowano

Dzieki za posty!

Postaram sie zatem dobrac odpowiedni rozmiar.

 

Na stosunkowo nedznej mapce Wroclawia GPS chodzi mi bardzo dokladnie - np. jesli chodzi o skrzyzowania, zjazdy itp. MK I stare, ale jare!

 

Pozdrowiam!

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.