Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Nie wiem, czy sa jeszcze zainteresowani wyposazeniem e34 w pelni funkcjonalny komputer pokladowy (OBC) ale w razie czego sluze rada, jak OBC uruchomic. Slynny problem komunikatu PPPP wynika z koniecznosci dostarczenia komputerkowi danych m.in. o modelu samochodu, typie silnika, pojemnosci zbiornika paliwa itd. (jest o tym mowa w wielu materialach w sieci, rowniez tu, na forum). W autach wyposazonych w zestaw wskaznikow z wyswietlaczem funkcji diagnostycznych i elektronicznym licznikem przebiegu (nowsze 2.0 oraz >525)pamiec EEPROM z potrzebnymi danymi znajduje sie wlasnie w zegarach i OBC podczas startu pobiera jej zawartosc (wybranych komorek). Jesli transmisja sie nie powiedzie, bo na przyklad podlaczono OBC w starszej e34 2.0 z zegarami bez check control, wyswietlony zostanie komunikat PPPP. Rozwiazaniem jest umieszczenie pamieci wewnatrz OBC, wowczas po nieudanej probie komunikacji "na zewnatrz" nastapi odczyt wewnetrznej pamieci. Kolejnosc jest zawsze taka: Najpierw proba odczytu pamieci zewnetrznej, pozniej wewnetrznej. W zasadzie kazdy dostepny z demobilu komputerek, niezaleznie od numeru da sie uruchomic, jesli tylko podlaczyc mu wewnetrzna pamiec. W niektorych materialach byla mowa o "plytce kodujacej" i o nia tu wlasnie chodzi. Jak dotad nie wiem, czy jest ona gdziekolwiek dostepna, natomiast samodzielne wykonanie i podlaczenie do OBC nie jest specjalnie trudne. W pamieci EEPROM na plytce trzeba wpisac zawartosc 19-tu osmiobitowych komorek i jest niemal pewne, ze OBC wystartuje. Jesli ten temat kogokolwiek interesuje, prosze o posty a wtedy chetnie udostepnie wszystkie materialy. Jezeli pelne rozwiazanie tego problemu pojawilo sie juz na forum - przepraszam, ale nie zdolalem przeczytac wszystkiego...W kazdym razie prosze o sygnal, czy temat warto kontynuowac.

 

Tomek

  • Odpowiedzi 312
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowano

stary z nieba mi spadles !!!

mam OBC 13 przyciskowe , czyli bez przelacznika km/mile F/c.

Otoz nie umiem przestawic z mil na km i z F na celsjusze.poza tym w komputerku nie dzialaja wszystskie funkcje zwiazane z predkoscia pojazdu, czylu srednia, zasieg itd w tych opcjach pokazuje PPPPP costam

. zegary mam bez wyswietlacza , silnik to 2.0 24V. Jesli mozesz pomoc to bardzo prosze.

Opublikowano

Witam!

Masz może zawartość EEPROM-u do 520 i schemat podłączenia pinów do miejsc stykowych w OBC? Na tej stronie jest napisane, że jest to kostka pamięci 93C46, Jeśli udało by się zczytać zawartość takiej kości i schemat podłączenia to "jesteśmy w domu" ;-) . Jeśli masz programator EPROM-ów, to może dałbyś radę :modlitwa: :modlitwa: ?

$M$
Opublikowano
nie wiem czy to bylo do mnie, ale jesli to ja mam programator. jesli mozecie to podajcie co gdzie siedzi w eepromie, sprobuje przystosowac jakis edytor zeby mozna bylo latwo modyfikowac zawartosc.
Opublikowano
nie wiem czy to bylo do mnie, ale jesli to ja mam programator. jesli mozecie to podajcie co gdzie siedzi w eepromie, sprobuje przystosowac jakis edytor zeby mozna bylo latwo modyfikowac zawartosc.

 

Do Ciebie też może być ;) . Chodzi o CAŁĄ zawartość eepromu - zawartość nie musi byc modyfikowana - jak będzie zawartość, to później można się bawić indywidualnie :) . Niestety nie wiadomo mi które dane za co odpowiadają... Przy okazji jeśli mógłbyś przerysować "z rzeczywistości" schemat płytki kodującej - to już byłby max wypas :modlitwa: . Szukałem po necie takich rzeczy, ale niestety nie znalazłem. A nowa płytka kodująca kosztuje w ASO 150 PLN (coś około), więc przy cenie całego komputerka np. na allegro ok. 90 PLN zaczyna być grą nie wartą świeczki (tym bardziej, że to przecież "zabawka" - bez niej da się też jeździć)

Uważaj tylko przy zczytywaniu - nie uwal płytki ;-)

$M$
Opublikowano
wystarczy samo zdjecie plytki,ale od strony lutowania. bardzo prosze o zawartosc ewentualnie rozpiske co gdzie siedzi w pamieci. moje auto to 2.0 Vanos 24V. nie wiem czy to ma jakies znaczenie, ale komputerek mam 13 przyciskowy, bez przycisku km/mil - VDO, nie siemens
Opublikowano
wystarczy samo zdjecie plytki,ale od strony lutowania. bardzo prosze o zawartosc ewentualnie rozpiske co gdzie siedzi w pamieci. moje auto to 2.0 Vanos 24V. nie wiem czy to ma jakies znaczenie, ale komputerek mam 13 przyciskowy, bez przycisku km/mil - VDO, nie siemens

 

Czort wie, czy w Twoim OBC jest taka płytka jak potrzeba ;-) . Niestety nawet jej nie widziałem (ani tej "dobrej", ani Twojej). EEPROM o którego chodzi to typowa stara kość szeregowa, której opis znajdziesz tutaj. Jeśli masz odpowiedni programator, to (jeśli można prosić) zczytaj pełną zawartość kości i zrób zdjęcia przodu i tyłu płytki - przy takich wskazówkach każdy z niewielką nawet wiedzą na tema "lutownicy i tranzystora" ;-) sam będzie mógł wykonać taką płytkę.

$M$
Opublikowano

Czolem!

Widze, ze Panowie doskonale orientuja sie w temacie! Nie mialem pojecia, ze plytka jest dostepna w ASO ale cena faktycznie odstrasza.

Jako pamiec moze byc zastosowany odpowiednik 93C06 (16 16-to bitowych rejestrow) lub pamiec o wiekszej pojemnosci, zgodna ze standardem Microwire, tak, jak wspomny uklad AT93C46. Jak podlaczyc pamiec w OBC, pokazano w: http://www.gunnar525.de/screwings/bc4_umbau_codierstecker.pdf

Zawartosc pamieci mozna odczytac bez klopotu uzywajac testu nr 14 w OBC III (produkcji VDO) lub testu nr 17 w OBC IV (Siemens) W obu przypadkach wyswietlane sa komunikaty w formacie XX.XX PROM, gdze liczba przed kropka jest adresem komorki pamieci a liczba po kropce - zawartoscia. To wszystko pokazano takze na: http://bmwe32.masscom.net/johan/obc_secrets/obc_secrets.html

Na stronie http://home.iae.nl/users/bts/obc.htm jest tabela z danymi EEPROMOW z modeli 740iA, 750iLA oraz 735i, z takimi wpisami do pamieci testowalem swoj komputerek - za kazdym razem dzialal. Do zapisania pamieci mozna uzyc aplikacji PonyProg z:http://www.lancos.com/prog.html a jak zrobic programator, krok po kroku pokazane jest na:http://www.ajd.czest.pl/~pawel.borkowski/wyklady/avrisp/budo_pro.html

Jest to interface pod port LPT, uzywajac, trzeba pamietac aby w opcjach programu PonyProg ustawic "odwrotny reset".Moga tez byc klopoty z dzialaniem aplikacji pod WinXP (nie pod kazdym!?)

 

Ponizej zamieszczam zawartosc pamieci z auta 525i '88

 

Adres Zawartosc

00 4F

01 00

02 00

03 00

04 98

05 78

06 50

07 35

08 10

09 12

0A 63

0B AF

0C CB

0D EA

0E 20

0F 00

10 CB

11 47

12 00

13 00

 

Komputer dziala ok w 520i '89, nie mam czujnika temperatury, wiec po wlaczeniu zaplonu alarmuje gongiem i wyswietla -37 st.C (a czemu np nie -99?). Nieprawidlowo wskazuje poziom paliwa w zbiorniku ale byc moze jest to kwestia modyfikacji niektorych komorek pamieci, w ETK plytki kodujace do aut ze zbiornikami z metalu maja inny nr niz te do samochodow z plastikowymi bakami.

Nie znam zadnego posiadacza 524td lub 525tds aby odczytac zawartosc EEPROMU z jego auta, dobrze byloby postarac sie i o te dane. Nie wiem rowniez, czy komputer do diesla bazuje na tych samych sygnalach, np czy informacja o wydatku pompy wtryskowej wystepuje na tym samym wyprowadzeniu wtyczki OBC.

Opublikowano

bardzo rzeczowa i konkretna odpowiedz. jutro postaram sie w robocie uruchomic :-), dam znac o efektach

 

zamiast czujnika temp podlacz termistor 4,7kOhma i w szereg z nim rezystor 910 Ohm - 1kOhm, tak aby rezystancja w temp pokojowej byla rowna 5,6k

Opublikowano

BASAN JESTEŚ WIELKI :modlitwa: :modlitwa: :modlitwa: :modlitwa:

Ja też jeszcze w tym tygodniu "pokombinuję" i dam znać jak poszło :) :) :)

$M$
Opublikowano
z ciekawosci (nie moglem wytrzymac) polecialem do auta i odczytalem zawartosc pamieci (tej ktorej nie ma ;-) ) wynik : same FF
Opublikowano

po zamontowaniu zaprogramowanej pamieci nic sie nie zmienilo, dalej odczytuje same FFFFF

Chyba zainwestuje w OBC 4. bo ta trojka cos trefna od poczatku byla.

  • Członkowie klubu
Opublikowano
Komputer dziala ok w 520i '89, nie mam czujnika temperatury, wiec po wlaczeniu zaplonu alarmuje gongiem i wyswietla -37 st.C (a czemu np nie -99?).

 

Wnioskuję z tego, że zrobiłeś sobie ten programator.

To może zaprogramuj kolegom i odeślij te kostki - ja chętnie zapłacę :)

 

Napisałeś, że zastąpiłeś oryginalny układ kodujący jakimś innym albo czegoś nie doczytałem albo nie ma informacji o tym jakie powinny być wyprowadzenia w w które miejsce z samego układu kodującego do OBC. Chyba, że w tym PDF'ie, którego nie mam jak w tej chwili otworzyć :)

Pozdrawiam, Mariusz

"Mario"

F11 Sophisto Grau


http://i59.tinypic.com/242j57c.jpg

Opublikowano

Flash, niestety z OBD III nie mialem do czynienia, ciekawe, czemu nie chce odczytac pamieci? Pisales, ze nie dzialaja tylko niektore funkcje, wiec domyslam sie, ze np zegar, pomiar temperatury dzialaja. Moze czesc domyslnych wartosci jest zaszyta gdzes w kodzie mikrokontrolera w OBC? Wtedy gorzej... Czy probowales podlaczac swoj OBC w innym aucie albo OBC IV u siebie? Zanim zaprogramowalem pamiec, podlaczylem ja (wypelniona samymi FF) w moim OBC IV i niestety nie ruszyl. Wyswietlil tylko PPPP. Jestem ciekaw, czy w twoim aucie OBC rowniez probuje pobrac dane z EEPROMU w zegarach (bo pewnie masz nowsze, z wyswietlaczem przebiegu w tarczy predkosciomierza), moze gdyby pozbawic go polaczenia to zechcialby odczytac lokalna pamiec?

 

Oryginalna plytke kodujaca zastapilem pamiecia zaprogramowana przy pomocy programu i interfejsu o ktorych pisalem poprzednio. Sposob podlaczenia pamieci do OBC jest pokazany wlasnie w "tym" PDF-e, sa tam zdjecia rozebranego OBC IV oraz oryginalnej plytki kodujacej; dokladnie widac polaczenia na plytce od strony druku i wyprowadzenia. W tej chwili dysponuje zawartosciami pamieci do aut, o ktorych pisalem, czyli do 750i, 740i, 735i i 525i. Jesli ktos chce, moge przeslac zaprogramowana pamiec albo zaprogramowac przyslana, najlepiej byloby, gdybym otrzymal tez zawartosc, w formacie ADRES.WARTOSC. Nie ma na to innego sposobu, tylko udac sie do kolegi jezdzacego takim samym autem i uzywajac testu 17 lub 13 (OBC III) odczytac EEPROM. Ponawiam apel, kto zna posiadacza 524td lub TDS-a, niech sprobuje odczytac i u niego. Nie wiem ile kosztuje np AT93C46, mialem dwie sztuki w zapasie ale to pewnie pare zlotych.

W razie czego prosze o kontakt mailem, [email protected]

 

Dzieki za podpowiedz, jaki termistor zastosowac, oszczedzilo mi to "eksperymentow" :wink:

Opublikowano
Sprostowanie!!! Oczywiscie w EEPROMIE trzeba zaprogramowac 20 komorek a nie 19, no i do odczytu EEPROMU w OBC III sluzy test nr 14.
Opublikowano

Zaraz,zaraz... Ja w eepromie zaprogramowałem 13 komórek (tak jak było "wyżej"), resztę zostawiając na wartości FF. Połączenia zrobiłem zgodnie z pdf-em podanym wcześniej (ze zdjęcia płytki), polutowałem, skręciłem wszystko "do kupy", podłączyłem komputerek odłączając wcześniej akumulator (tak profilaktycznie ;) ), i.........

ALBERCIK TO DZIAŁA!!!!!!!!!!!!! :mrgreen: :cool2: :cool2:

Więc mam w pełni działające OBD IV w 520 :norty: :mrgreen: :cool2:

Dzięki za pomoc!!!!

 

P.S.: Niestety nie mogę pomóc jeśli chodzi o programowanie kości - sam chodziłem "na żebry" ;) po programator.

$M$
Opublikowano

I jeszcze jedno:

Jeśli ktoś z użytkowników E34 520 ma oryginalny pełen komputer, to czy mógłby zczytać testy (jak wcześniej) i podać wyniki?

Zauważyłem, że mój OBC przekłamuje wyniki (np. przejechanych kilometrów), a przepisanie danych na oryginalne pewnie by to poprawiło.

$M$
Opublikowano
No to bomba! Ciesze sie, ze jeszcze komus procz mnie sie udalo. Bylem teraz w sklepie, pamiec 93C06 kosztuje w J.Gorze 3PLN. A jednak komorek jest 20, bo adres zaczyna sie od 00, szesnastkowo zapisana liczba 0F to dziesietnie 15, 10 to 16 a 13 to 19. Poprzednio nie policzylem adresu 00 :oops: Moj OBC dystans i chwilowe spalanie pokazuje dobrze, natomiast okazalo sie, ze predkosciomierz w zestawie wskaznikow oszukuje o ok. 8 km/h w dol! To napewno blad predkosciomierza, bo liczba kilometrow pokazywanych na tradycyjnym liczniku i w OBC jest identyczna. Dodatkowo zmierzylem stoperem czas przebycia 1km przy stalej predkosci i faktycznie wynik byl bliski wskazaniom OBC. Ciekaw jestem, czy tylko mnie dotknela taka tragedia...
Opublikowano

wz zegarach tez jest eeprom programowany w zaleznosci od pojemnosci , ilosci cylindrow itd. jak wyjmiesz zegary to eeprom jest w zielonym plastiku widocznym od tylu zegarow. podaj maila to ci posle moj wsad o ile masz pamiec x24c02, ale stan licznika ci sie zmieni. a moze ktos po prostu wskazowke zle zalozyl? zawsze ci przeklamuje o ta sama wartosc? czy roznica sie zwieksza wraz ze wzrostem predkosci?

 

zegary mam bez wyswietlacza. nie probowalem podlaczac mojego obc w innym aucie, a wczoraj z nerwow popsulem obc na amen. czas szukac obc 4 :-)

Opublikowano

Dzieki flash za info, sprawdze, czy i u mnie jest EPROM w zegarach ale jesli mozesz, przeslij mi jego wsad na [email protected]

W moim aucie licznik kilometrow i dziennego przebiegu sa elektromechaniczne ( bebenkowe ), ciekawe czy ustawienia w pamieci maja jakis wplyw na wskazania, warto sprawdzic. Blad predkosciomierza wyglada na procentowy, -8 km/h jest przy 80 km/h, przy innych predkosciach sie (niestety) zmienia. Zauwazylem pewien wplyw temperatury na wskazania predkosci i obrotow silnika, zima zdarzalo sie, ze przy 80 km/h bylo 1800 obr/min, teraz przy 80-ce jest niemal rowno 2000. Wydaje mi sie, ze to zwyczajnie ze starosci, w koncu jezdze 17 letnim zgrzytem :wink:

Opublikowano
jesli masz bebenkowy to nie dam glowy uciac ze masz eeprom, mozesz miec linke i problem z slimakiem w skrzyni (ale to tylko domysly).wyjmij zegary i powiedz co masz.
  • Członkowie klubu
Opublikowano

W tej chwili dysponuje zawartosciami pamieci do aut, o ktorych pisalem, czyli do 750i, 740i, 735i i 525i. Jesli ktos chce, moge przeslac zaprogramowana pamiec albo zaprogramowac przyslana,

Osobiście chętnie bym skotrzystyał z gotwca zaprogramowanego przez Ciebie ale niestety narazie nie łapię się ponieważ mam 520i 24v i nie znam nikogo kto ma OBC IV :(

 

Czy posiada ktoś 520i 24v z OBC IV i może zczytać zawartość jego pamięci ???

 

W razie czego prosze o kontakt mailem, [email protected]

 

Jak kogoś znajdę to się skontaktuje

Pozdrawiam, Mariusz

"Mario"

F11 Sophisto Grau


http://i59.tinypic.com/242j57c.jpg

  • Członkowie klubu
Opublikowano

Moj OBC dystans i chwilowe spalanie pokazuje dobrze, natomiast okazalo sie, ze predkosciomierz w zestawie wskaznikow oszukuje o ok. 8 km/h w dol! To napewno blad predkosciomierza, bo liczba kilometrow pokazywanych na tradycyjnym liczniku i w OBC jest identyczna.

 

To jest normalne, z GPS'em taż pokazuję prędkościomierz mniej.

Każdy samochód tak ma, to ze względów hamologacji.]

Nic nie kombinuj bo wszystko masz OKI :)

Pozdrawiam, Mariusz

"Mario"

F11 Sophisto Grau


http://i59.tinypic.com/242j57c.jpg

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.