Skocz do zawartości

xDrive a wymiana opon - przestroga - WAŻNE


papik

Rekomendowane odpowiedzi

Ponta proszę o sprecyzowanie 1% różnicy w obwodach.

1% musi być od czegoś mierzone, co stanowi "bazę"?

W kontekście skrzynki rozdzielczej zasadne było by mierzenie sumy obwodów kół przednich i sumy obwodów kół tylnych bo z tego będzie wynikać różnica w prędkości obrotowej między osiami.

Ja bym liczył to tak suma obwodów 4 kół dzielone przez 4, mieli byśmy średnią obwodu koła czyli tą "bazę" od której należało by określić dopuszczalną tolerancję i czy to będzie ten jeden procent.

Przepraszam za aptekarstwo ale chyba x-drive tego wymaga (-:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Licząc moją metodą z fabryki wyjeżdża samochód z kołami o obwodzie średnim 2165,94 mm co daje odchyłkę od średniego obwodu:

tył 99,6 % od średniej

przód 100,39 % od średniej

Interesowało by mnie ile wynosi tolerancja obwodów kół między osiami bo to jest wartość określająca jak bardzo skrzynka rozdzielcza może dostawać po dupie według producenta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Licząc moją metodą z fabryki wyjeżdża samochód z kołami o obwodzie średnim.........

Tu nikt Ci nie odpowie na tak skomplikowane pytania. Też swojego czasu próbowałem coś uszczegółowić i tylko dowiedziałem się, że opony mają być identycznie zużyte tej samej marki i najlepiej nowe. Ja w związku z tymi problemami XDrive i oponami zdecydowałem się zmienić felgi i opony na tej samej szerokości przód i tył. Kupiłem 245/45/19 przechodząc z 20 cali 245 przód i 275 tył.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już wcześniej o tym myślałem żeby te felgi zastąpić zwykłymi 17 calowymi, założyć opony asymetryczne i przekładać co roku po skosie X. Tym bardziej że na zimówkach 17 cali 235/55 wygodniej się jeździ. W sumie to kto wie co dają te różne szerokości opon w x-drive?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Liczymy obwód koła: π x średnica= obwód koła

 

Z matematycznego punktu widzenia - prawidłowe obliczenia. Z fizycznego - niestety nie ...

Musisz wziąć pod uwagę, że opony mają różne ciśnienie, działają na nie różne obciążenia ...


A praktykę masz w ISTA - pokazuje prędkości zmierzone na poszczególnych kołach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2,2 według tabliczki. W sumie to nie wpadłem na pomysł żeby podejrzeć w programie jak szybko koła się kręcą w INPA jest chyba taka możliwość. Jutro muszę poszukać i zobaczyć jaka jest różnica, z tym ze i tak nie wiemy jaka jest dopuszczalna różnica.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy

Od 4 lat posiadam 640xd.

Zaraz po kupnie kupiłem 2 zestawy kol

245/35/20+275/30/20 na lato - michelin pilot 4s

245/40/19+275/35/19 na zimę - dunlop winter sport 5

Obie bez gwiazdki - nie dopuszczam opcji jazdy na Runflat.(chyba ze ktoś zna opony bez RF a z gwiazdka??).

Na początku nie było problemów z niczym.

Po ok 2 sezonach przebiłem oponę tylną zimową i wymieniłem tylna os na nowe.

Jakiś czas po tym zacząłem czuć szarpanie przy przyspieszaniu. Po zmianie na letnie szarpanie pozostało. Jedyny moment kiedy szarpanie ustało to po wymianie oleju w xdrive i adaptacji xdrive. Szarpania nie było przez jakiś 1000Km.

W przyszłym tygodniu zmierzę obwody w letnich i zimowych i zobaczymy jak to wyjdzie.

Tak czy inaczej na powyższych zestawach zrobiłem 50kkm bez szarpania i 35kkm z szarpaniem.

Co ciekawe - po wrzuceniu w kalkulator na willtheyfit.com wychodzi ze Do 245/35/20 pasuje raczej 285/30/20 niż 275/30/20. Co o tym sądzicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Mialem sie juz nie wypowiadac w tym temacie ale pytanie odbiega od glownego nurtu bzdur jakie tutaj padaja wiec: akurat w tym aucie, 3ciej generacji xdrive, najwazniejsze jest to aby opony na przedniej osi nie byly nizsze niz na tylnej, dlatego szarpania wystepuja przy nowych tylnych, z tego samego powodu nie mozna zalozyc 285/30, mimo iz kalkulator tak podpowiada.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy

Zmierzylem oba komplety

Obwody na ciśnieniu dla małego załadowania.

Letnie

przod 215,5

tyl 212,5


Zimowe

przod 215,5

tyl 212,5


Teraz pytania:

1. czy Opony homologowane dla bmw maja faktycznie mniejsze różnice w obwodach

2. Czy istnieją opony homologowane ale nie RF.

2. Czy zmiana ciśnienia w tylnych kołach na wyższe (dla załadowanego pojazdu) może pomóc? W teorii powinna zmniejszyć różnicę w obwodach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie dawało mi spokoju więc zmierzyłem obwody kół:

przód prawy 214,8 cm

przód lewy 214,4 cm

tył lewy 213,4 cm

tył prawy 213,4 cm

Wychodzi średnia różnica w obwodach miedzy osiami 12 mm co stanowi 0,56 %.

Napęd chodzi bez zarzutu więc z tymi oponami to nie ma co robić takiej apteki.

Dochodzę do wniosku że ten 1% procent różnicy w obwodach to legenda krążąca w czeluściach internetu nie mająca podstaw w notach serwisowych. Jeśli się mylę to proszę o sprostowanie.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy

Tu masz oficjalnie od BMW:

General:


The tyre size, manufacturer and tyre tread must be the same on one axle

To meet the BMW standards, the vehicle should be equipped with tyres from the same manufacturer and with the same tyre tread (tyres approved by BMW) on all 4 wheels

The difference in tyre tread depth on one axle must not exceed 2 mm (control quality of suspension control systems and wheel alignment requirement)

The tyres with the higher tread depths must be mounted on the rear axle

The DOT age difference must not exceed 4 years

The tyre pressure must be adjusted when the tyres are exchanged

Wheel exchange between the axles


The wheels may be exchanged between axles to achieve even abrasion. However, BMW does not recommend switching the front wheels to the rear or vice-versa.


The wheel exchange may lead to the following customer complaints:


complaints regarding acoustics

Risk of increased lane groove sensitivity

Compliance with the following requirements is required when exchanging wheels between the axles:


Assess the wear pattern

The tread difference between the front and rear wheels must not exceed a maximum of 2-3 mm

Exchange the wheels between the axles every 5000 Km




Additionally for all-wheel drive vehicles:


The tyre size, manufacturer and tyre tread must be identical on all wheels; different tyre sizes between front and rear axles are only permissible if mixed tyres are fitted.

The tyre tread difference between tyres in all wheel positions must not exceed 2 mm (normal quality of the wheel control systems and wheel alignment requirement)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dzięki Ponta za konkrety takich informacji szukałem na tym forum aczkolwiek i tak nie rozwiewa moich wątpliwości dlatego zmienię felgi z M-pakiet na zwykłe 17 z identycznymi oponami )-:

Jeśli to jest oficjalna informacja od BMW to wychodzi na to że trzeba zakładać opony homologowane przez BMW i pilnować żeby różnica głębokości bieżników nie przekraczała 2 mm.

Czyli 1% albo 10 mm różnicy w obwodach kół należy włożyć między bajki dla dzieci.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy lepiej jest mieć trochę niższe opony na tyle (bardziej starty bieżnik o 2-3mm) czy na przodzie? Auto to F10 przed liftem


Kolego kkx5 na początku tego wątku twierdzisz że lepiej aby przód był słabszy, a pod koniec, żeby tył...

Chyba lepiej, zeby przód miał trochę mniejszą średnicę, bo wtedy będzie teoretycznie częściej odczytywany jako poślizg przodu i xdrive powinien więcej mocy przekazywać na tył, a jakby było na odwrót czyli odbierałby, że tył się slizga to dołączałby ciągle przód zużywając szybciej skrzynkę vtg - dobrze kombinuję?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy
Od 4 lat posiadam 640xd.

Zaraz po kupnie kupiłem 2 zestawy kol

245/35/20+275/30/20 na lato - michelin pilot 4s

245/40/19+275/35/19 na zimę - dunlop winter sport 5

Obie bez gwiazdki - nie dopuszczam opcji jazdy na Runflat.(chyba ze ktoś zna opony bez RF a z gwiazdka??).

Na początku nie było problemów z niczym.

Po ok 2 sezonach przebiłem oponę tylną zimową i wymieniłem tylna os na nowe.

Jakiś czas po tym zacząłem czuć szarpanie przy przyspieszaniu. Po zmianie na letnie szarpanie pozostało. Jedyny moment kiedy szarpanie ustało to po wymianie oleju w xdrive i adaptacji xdrive. Szarpania nie było przez jakiś 1000Km.

W przyszłym tygodniu zmierzę obwody w letnich i zimowych i zobaczymy jak to wyjdzie.

Tak czy inaczej na powyższych zestawach zrobiłem 50kkm bez szarpania i 35kkm z szarpaniem.

Zmierzylem oba komplety

Obwody na ciśnieniu dla małego załadowania.

Letnie

przod 215,5

tyl 212,5


Zimowe

przod 215,5

tyl 212,5

 


Jeszcze jedno pytanie odnośnie szarpania.

U mnie to wygląda tak, że auto nie szarpie po długim postoju - jak jest "zimne". Zaczyna szarpać po zrobieniu kilku(nastu) km.

Czy tak właśnie wyglądają objawy padającego xdrive? Pytam bo zastanawiam się czy to kwestia opon czy xdrive - czy jedno i drugie?

Czy mogło być tak, że xdrive "trochę" dostał przez przebitą oponę tylną (idrive nic nie powiedział i zrobiłem na niej jakąś odległość - nie wiem czy 1km czy 5km)?

Przez złapaniem gumy przez 2 sezony nie miałem jakichkolwiek problemów i tak się zastanawiam od czego zaczynać walkę z tematem :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam,

Poczytałem trochę ten wątek, jednak każda wypowiedź jest inna :)


Chciałbym przedstawić mój przypadek.

BMW X3 E83 3.0d automat

Dotychczas miałem opony przód jakieś zużyte michelinn 235/50/18 i tył goodyear 255/45/18.

Na tabliczce znamionowej takie wymiary są dopuszczalne.


Od jakiegoś czasu zaczęło się lekkie podszarpywanie przy przyspieszaniu.

Mój mechanik stwierdził, że trzeba wymienić opony, ponieważ wszystkie 4 muszą być takie same.


Zgodnie z radą dokupiłem na przód dwie używane opony ( zużycie bardzo podobne jak tył) o identycznym modelu jak są z tyłu w rozmiarze przednich.

Ciśnienie według tabliczki 2.2 bara wszystkie koła.


Zaraz po zmianie zaczęło się dużo mocniejsze podszarpywanie, szczególnie odczuwalne przy starcie - na 1 biegu przy prędkościach 15-30km/h. Potem delikatnie też szarpie, ale dużo słabiej.


Oczywiście, wiadomo, że xdrive świruje - pytanie dlaczego ? Rozmiar według tabliczki, te same opony tego samego producenta o bardzo podobnym zużyciu. Ciśnienie takie samo według tabliczki.

Robiłem również przyciskanie tego przycisku przez 4 sek. potem po zapaleniu kontrolki ruszenie pojazdem. Niestety nie pomaga.


Pytanie jest następujące - kupić nowe opony wszystkie 4 szt czy jest jakiś sposób, żeby na tych jeszcze pojeździć ?

Brakuje środków na opony nówki, a te które są mogłyby jeszcze trochę polatać...


Pozdrawiam


PS. Jaka jest procedura resetu ciśnienia opon ? Każdy filmik na YT pokazuje co innego ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I ja coś zapytam.Co prawda nie ten model ale tutaj jest najwięcej na ten temat.BMW X3 F25 20dXdrive 184KM.Tabliczka na słupku dla tego modelu przewiduje dla felg 17” następujące rozmiary opon 225/60/17 245/55/17 i 205/65/17 jednak znalazłem prawie nówki opony zimowe Michelin Alpin5 w rozmiarze 225/55/17 Czy mogę założyć taki rozmiar bez skutków ubocznych dla Xdrive?



Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
I ja coś zapytam.Co prawda nie ten model ale tutaj jest najwięcej na ten temat.BMW X3 F25 20dXdrive 184KM.Tabliczka na słupku dla tego modelu przewiduje dla felg 17” następujące rozmiary opon 225/60/17 245/55/17 i 205/65/17 jednak znalazłem prawie nówki opony zimowe Michelin Alpin5 w rozmiarze 225/55/17 Czy mogę założyć taki rozmiar bez skutków ubocznych dla Xdrive?



Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Jak wszystkie cztery opony będą jednakowe, to nie będzie miało wpływu na xDrive. Będzie tak, jak kolega wyżej pisze.

Tylko po co kombinować dla pewnie stosunkowo nie dużej zaoszczędzonej kwoty??? Nie masz w końcu auta za tysiąc złotych, gdzie każda złotówka się liczy przy inwestowaniu do niego. :wink:

Benzyna zamiast krwi...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie,

Ciekawa sytuacja nastąpiła :)

Pojechałem przerzucić tył na przód i szarpanie przy przyspieszaniu całkowicie ustało.

Teraz mam 255/45 przód i 235/50 tył.

Lekko tylko przy prędkości 0-10km/h się gubi xdrive.


W każdym razie chwilę tak pojeżdżę i kupię zestaw opon całorocznych 235/50/18 97V.

Czy ta marka imperial się nadaje ?

EDIT: Czy mogę kupić zestaw 255/45/18 ? albo 245/45/18

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.