Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Witam wszystkich, ostatnio czytając tematy o kupnie e39 (zwłaszcza 3.0d) w cenie ok 10tyś w stanie igła bez żadnego wkładu na start, chciałem wam pokazać ile mnie kosztowało utrzymywanie, i bieżące naprawy, poprawki remonty mojego e39 3.0d przez 3.5 roku.

Lista jest dość długa, i sumy dość pokaźne, głównie dlatego że nie czekam aż coś się popsuje na amen, tylko naprawiam od razu, i na markowych częściach.

Auto nie było jeżdżącą kupą złomu, kosztowało trochę więcej jak te najtańsze rodzynki z allegro, ale chciałem mieć pewne auto zawsze gotowe do jazdy, stąd ta piękna lista.

Nie wiem czy temat w dobrym miejscu dałem, ale myślę że ktoś kto szuka e39 za "dyszkę" i liczy na tani serwis i naprawy, będzie mógł poczytać, i przemyśleć sprawę zanim wpakuję się ten model, zwłaszcza w taką tanią igiełkę.

Nie pisałem dat, ani przebiegu, a kolejność napraw nie jest dokładnie taka jak w liście, ceny trochę zaokrąglałem, miejscami w górę, miejscami w dół, także błąd nie jest duży. W każdym razie liczy się całość kosztów.

No to lecim:

 

BMW e39 530d Touring

Zakup samochodu 18.11.2010

Przebieg w dniu zakupu: 450 000km, obecny 500 000km

„-” – oznaczenia wymian wg mnie koniecznych

„#” – moje „widzi-mi-się”, czyli mody i udogodnienia

– filtr oleju, paliwa, powietrza, kabinowe BOSCH + 7l oleju castrol- 700pln

–regulatory w lampach – 70pln

- tylne prawe łożysko FAG + robocizna – 160 + 150pln

-tylne tarcze hamulcowe, klocki, szczęki, linki, zestaw montażowy ATE – 500pln

-tylna lewa pół oś z przegubami, używka + robocizna – 180pln

-tylne wahacze górne krótkie LEMFORDER + zbieżność 800pln

-łączniki elastyczne wydechu + usunięcie katalizatorów – 200pln +2000pln za Katy

-tylne tuleje belki 4 szt. LEMFORDER – 500pln

-przewody hamulcowe tył, stalowe + elastyczne, łączniki, ORI + płyn hamulcowy – 300pln

-podpora wału ORI – 160pln

-konserwacja podwozia – 200pln

-poprawki lakiernicze maska, progi, błotnik – 1000pln

-naprawa progu + malowanie – 300pln

# tylna klapa z szybą komplet + malowanie – 500 + 300pln

-podnośnik tylnej szyby, prawy używka – 80pln

-pompka paliwa w bak, używka – 80pln

-pompa progowa PIERBURG – 500pln

-łożyska przód x2 + tył lewe FAG- 800pln

-regeneracja maglownicy + nowa listwa – 1200pln

-łączniki i gumy stabilizatora – 150pln

-wahacz dolny przód LEMFORDER – 300pln

-olej Millers + kpl filtrów BOSCH – 800pln

# nowe przednie klosze DEPO – 500pln

# soczewki z Bi-xenon od audi A6 – 150pln

-napylenie nowych odbłyśników – 150pln

-nowe palniki xenon BOSCH 2 szt. – 340pln

-tarcze przód + klocki ZIMMERMAN – 450pln

# wydech końcowy Ala M5 – 300pln

# fotele komforty (kupione jako cały środek do e38) – 1200pln

# podłączenie grzania i masażu – 50pln

# czarna m-pak podsufitka – 800pln

# radio Blaupunkt – 400pln

# wzmacniacz Blaupunkt + subwoofer PowerBass – 250+400pln

# okablowanie – 250pln

-filtr oleju, paliwa, powietrza, kabinowe BOSCH + 7l oleju Valvoline- 700pln

# zderzaki M-pak przód + tył + malowanie – 1300 + 300pln

#nowe halogeny przód, dymione – 150pln

- pompa wspomagania + wąż powrotny – 160 + 25pln

- nowe przednie nadkola – 100pln

- dobicie Klimy – 150pln

- wymiana wentylatora dmuchawy – 80pln

-wymiana opornicy dmuchawy – 250pln

-odgrzybianie Klimy – 100pln

# brakująca osłona na silnik – 50pln

-naprawa zawiasów tylnej klapy – 50pln

-naprawa wiązki tylnej klapy -50pln

-nowe wycieraczki przód + tył (wymienione 3 zestawy) – 3x 160pln

-felgi stalowe 15” na zimę – 200pln

-opony zimowe 4 szt. Fulda Rotego – 500pln

# nerki V8 chrom ORI – 160pln

-2x pompa spryskiwacza (szyba tył+przód) pompka xenon – 120pln

# dołożenie intensywnego zmywania + sprysk xenona zestaw ori – 400pln

-2x czujnik ABS Siemens przód + tył – 500pln

-sterownik ABS – 700pln

- uszczelki podstawy filtra oleju 2 szt. – 170pln

-wymiana oleju wspomagania – 30pln

-wymiana płynu chłodniczego – 70pln

-pompa wody HEPU + termostat ORI – 500pln

-koło pasowe Corteco – 800pln

-2 rolka prowadząca + rolka napinacza + napinacz + oba paski – 800pln

-wąż chłodnicy dolny ORI – 120pln

- wymiana oleju w skrzyni + filtr – 700pln

- nowe świece żarowe BOSCH – 360pln

-regeneracja zaworów nagrzewnicy – 50pln

#nowy piec webasto + sterownik analogowy + własnego pomysłu sterowanie + zegar + pilot – 600pln

-nowe przewody paliwowe – 100pln

-opony letnie 4 szt. -600pln

-spawanie zderzaka przód + malowanie – 300pln

- końcówki + drążki kierownicze LEMFORDER 2 strony – 320pln

# panel klimatronika – 80pln

-sterownik poduszek powietrznych + diagnoza układu, naprawa wiązki i kodowanie – 80+350pln

# nowe linki do zamków na wszystkie drzwi – 500pln

#klapka wlewu paliwa – 30pln

-nowy akumulator Centra 100Ah – 450pln

-dolna osłona silnika używka ORI – 250pln

-naprawa pilota – 50pln

-regeneracja alternatora – 160pln

# Alu ramki na zegary – 100pln

-króciec wlewowy paliwa, używka – 40pln

-czujnik poziomu oleju, zamiennik – 160pln

-nowe wężyki podciśnienia, czyszczenie zaworków – 20pln

-serwo wspomagania hamulców – 80pln

- wymiana płynu hamulcowego – 30pln

-krzyżak kolumny kierowniczej – 80pln

# nowe uszczelki przednich drzwi – 200pln

 

Na części i naprawy wydałem około 20 400pln w ciągu prawie 3.5 roku.

Na mody i moje "widzimisie" wydałem około 9 000pln

 

Teraz pomyślcie jakie koszty generuje takie auto w mocno zajechanym stanie, nawet jeśli robimy wszystko na zamiennikach.

Oczywiście wrzucając zestawienie kosztów ktoś mi zaraz wyskoczy że głupi jestem albo coś że tyle kasy utopiłem w samochód.

Jak ktoś chętny do podzielenia się kosztami swojej maszyny, zapraszam, wrzucajcie w temat :wink:

  • Odpowiedzi 136
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowano

Proponuję podpiąć ten temat jako uświadamiacz dla osób szukających E39.

 

Krótki przykład: swoją E39 520i kupiłem za pieniądze leciutko powyżej tych wszystkich podzwonkowych "igieł" z allegro i oto lista wydatków. Z racji tego, że chcę porządny samochód, przy którym nie martwię się, że mi zeżre olej czy inne problemy o 5,5 tysiąca w ciągu 5 miesięcy jestem już lżejszy :cool2:

A-Z

Myjnia ręczna ● pranie tapicerek ● czyszczenie skór ● doradztwo zakupowe

Ul. Sportowa 6, 55-095 Mirków ok. Wrocławia

536 - 802 - 804

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Dobre...

u mnie to samo.

obecnie prowadzę rejestr.. z datami i przebiegami. ale już enie będę wrzucał.

tutaj też moje widzimisię czasami generuje dodatkowe koszty ale jak się chce mieć sprawne auto to trzeba dbać,

To moja druga E39

w kwietniu minie rok jak nią latam, i przez ten pierwszy rok koszty na poziomie ok 10 tys.

świece, filtry, oleje, wymiana wahaczy, odma, itd. itd...

W tych 10 tys nie ma kosztu opon, ubezpieczenia itd.

 

Auto obecnie z przebiegiem 205 tys... więc jak na ten silnik to nie jest źle.

 

Ale potwierdza się to co pisze Shadow.

To auto 10 - 15 lat temu nie każdy mógł sobie kupić,

obecnie ich ceny ze względu na wiek są dość niskie... ale doprowadzenie auta do stanu użyteczności (to też kwestia indywidualna) wymaga znacznych wkładów finansowych.

ponieważ kupowane przez nas części są NOWE i mają ceny jak za NOWE. a auta są "wiekowe" i takie też mają ceny.

No to popisałem sobie...

pozdro.

Jedyne wiarygodne media....:Woda, prąd, gaz...
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Shadow69 :cool2:

 

Niemniej sądzę, że co niektórym nawet tak szczegółowa rozpiska nie przemówi do rozsądku.

Nadal będą wierzyć w idealne, nie wymagające żadnego wkładu, 15 letnie 530d z przebiegiem 150kkm od dziadka, za 10k PLN.

Opublikowano
Shadow popieram jak znajde chwile to wrzuce w temat swoja liste:) Normalne serwisowanie 530D tyle kosztuje. A z tego co widzialem nie robiles jeszcze wtryskow jak ja oraz skrzyni i turbo:) ale magiel tez mi sie rozlecial jak tobie nie rozciekl sie tylko walil z lewej strony kupilem teraz tez e46 330D i jest to samo wali z lewej strony masakrycznie wiec tez nowy tam przyjdzie.. Ale chyba wszystkie bmki maja takie ciulate przekladnie. Z tego co slyszalem e60 e65 tak samo sie sypie..
Opublikowano

tez posiadam taka liste zapisana, mozę ja pozniej udostepnie. mam swoją bunie 11miesiecy i wydałem na nią 4tysiące PLN jak do tej pory, wszystkie naprawy wykonalem sam to też zaoszczędziłem na robociznie która niekiedy jest równowartością zakupionej części a widze jak wiele nowych tematow powstaje od osób ktore nie potrafia zrobic przy aucie samemu nic. do tego jesli sie da korzystam z zamienników. w najbliższym miesiacu planuje wydać jeszcze 1000 PLN na drobe naprawy.

 

 

oczywisice nie licze tu OC, przegladu itp rowniez zestawu car audi, nowych alufelg itp a tu dochodzi 2,5tys mysle gdzies

 

 

p.s Shadow niech strace dam 11tys i biere od Ciebie bunie ;)

-->> masz problem z bmką, potrzebujesz diagnostyki, podpięcia pod kompa? napisz a pomogę[/b
Opublikowano
Ja przez 3 miesiace wydalem ponad kafla juz, teraz nastepne tys zl na wal napedowy i webasto nie dogrzewa silnika.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Shadow, jak na 3,5 roku to masz nieduży przebieg (50k km na dizla to tyle co nic ;) ), a w stosunku do niego to strasznie dużo kapusty wrzuciłeś..

 

Ja w 1,5 roku podobnie nalatałem, a też nie oszczędzam, wszystko na najlepszych częściach (lemfrderach, ATE, Motul, Mann, Zimmermann itp..) i powoli zbliżam się nakładami do ceny zakupu :twisted: mimo, że wszystki znaki na niebie i ziemi wskazują, że jednak miałem 136k km w dniu zakupu :mrgreen:

 

U mnie tak z grubsza to z utrzymania:

1000pln - Pakiet start - olej, filtry, świece, węźyki, to co na pierwszy rzut oka wyszło.

1500pln - tarcze, klocki, ręczny, łaczniki stabilizatora

1700pln - oleje i filtry za cały okres

1600pln - remot zawiechy tylnej (wahacze, tuleje itp)

1000pln - opony

500pln - aku

200pln - zegary

 

 

Czyli ~8kpln bo ceny orientacyjne podaje.

 

 

Z widzimisie:

3600pln - LPG

2500pln - zestaw alu na zimę

1300pln - audio

400pln - kierownica m-pak

150pln - dywaniki welur

Opublikowano (edytowane)

U mnie to co było do tej pory:

 

  • - poduszki pod silnikiem - 300EUR (z wymianą)
    - wtrysk (używka, sprawna) - 100EUR (z wymianą)
    - termostat - 100EUR (z wymianą)
    - podpora wału (używka z konieczności na szybko bo się rozsypała z dnia na dzień :mad2: ) - 100EUR, zakupiona nowa (280PLN) i czeka pokornie na koniec obecnej
    - lusterko wewn. fotochrom - 80PLN
    - manetka kierunków (zepsuty przycisk BC) - 25PLN
    - jeż - 100PLN
    - przepływomierz - 500PLN
    - chłodnica wody - 450PLN
    - akumulator - 550PLN
    - komplet wahaczy przód + łączniki stabilizatora - ok 1600PLN
    - opony - 600PLN
    - paski wieloklinowe + przyległości - ok 300PLN (a może mniej...nie pamiętam już)
    - wymiana "szyszek" w wydechu - 250PLN
    - zniszczony ze starości znaczek BMW - 50PLN
    - filtry, oleje - będzie już ok 1000PLN
    - poduszki skrzyni biegów - 40PLN
    - szyba boczna (kierowcy) - 25EUR
    - żarówki - 30EUR
    - klamki wewnętrzne podświetlane (z E38, jeszcze nie założone) - 50EUR
    - prostowanie jednej felgi :norty: - 50EUR
    - wycieraczki (przód + tył) - ok 200 - 300PLN

 

do tego drobne "reanimacje" mniej więcej we własnym zakresie i za groszowe sprawy :norty:

 

A to i tak nie jest wszystko co trzeba zrobić i niebawem lista ta będzie dłuższa...

Edytowane przez jurasbreslau

http://s25.postimg.org/fhz6cbo73/podpis_forum.jpg


Mieszkasz w Holandii? Zajrzyj tu: http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=168&t=208939 Mój Individual >>klik<<

Zamienię 2szt BBS RS 700 8,5Jx18 za 2szt BBS RS 701 10Jx18, bądź deal na 19" ACS Type III

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Shadow, jak na 3,5 roku to masz nieduży przebieg (50k km na dizla to tyle co nic ;) ), a w stosunku do niego to strasznie dużo kapusty wrzuciłeś..

Racja, nie jest dużo przejechane, ale mam jeszcze pod domem e46 M47N, dostawczaka i motor, dlatego przebiegi trochę się rozłożyły :wink:

Ale fakt, nie mało wydałem na autko, za to jeszcze mnie nigdy nie zawiodło, i nawet na koniec świata mogę nim jechać, jestem jego pewny w 100% :cool2:

Po prostu mam takie coś, że wszystko muszę mieć w samochodzie na tip-top, nie ma że coś stuka, puka, nie działa :wink:

Auto ma być bezpieczne w każdych warunkach, i zawsze gotowe do jazdy, dlatego uważam że utopiona w nim kasa nie poszła na marne.

Mam takie auto o jakim marzyłem, z idealną jak dla mnie konfiguracją, i do tego w 100% sprawne, bez drutów i patentów. :mrgreen:

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Fakt, dobrze utrzymane e39 to bardzo wdzięczny samochód :D

Myślałem, że w 2 lata dobije tą furę i przesiąde się na e60, ale chyba mi się nie uda, a sprzedawać w takim stanie widząc średnie ceny rynkowe szkoda :wink:

Opublikowano
To i ja dorzucę swoje 3 grosze :D fura kupiona z przebiegiem 372 tysie, widać nie zdąrzyli skręcić na 180 :mrgreen: obecnie ma 405 tysi, a mam ją 3 lata. Bez wnikania na co konkretnie wywaliłem spokojnie wsadziłem 10 tysi nie licząc zachcianek typu przyciemnienie szyb, czy nowe felgi. Do tego zauważyć należy, że te 10 tysi to absolutne minimum, bo gdybym chciał ją dopieścić to spokojnie poszłoby więcej. Części oczywiście z górnej półki (nie mylić z ASO :mrgreen: )
E39 530dA lata, E38 740iA zapier... :D
Opublikowano
Fajnie że piszecie o takich kosztach, może niektórzy przejrzą na oczy przed kupnem E39 za 7tyś w stanie idealnym :mrgreen:

Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa

Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dla czego

Na warsztacie łączymy teorię z praktyką: nic nie działa i nikt nie wie dla czego!!!

Cięcie plazmowe oraz usługi tokarskie http://ttcs.pll/

Opublikowano
Fajnie że piszecie o takich kosztach, może niektórzy przejrzą na oczy przed kupnem E39 za 7tyś w stanie idealnym :mrgreen:

 

Moja mnie wyszła jakieś 20tyś więcej. Po kupnie wymieniłem tylko filtry, olej, termostat, kupiłem 2 komplety opon (lato, zima), założyłem lpg. Teraz mam tylko do wymiany poduszkę stabilizatora :8)

Można kupić ideał ale nie za 7 tyś :duh: Niestety w PL głównie decyduje cena...

Opublikowano
Ja swoją mam od (uwaga!) 10dni. Nie mam za bardzo czasu. Podjechałem do mechanika to jedyne co musi być naprawione to uszczelka od wspomagania, bo cieknie minimalnie olej. Teraz jadę na zbieżność i podpinam sie pod kompa. Kupiłem za własnie 10k, ale dość mocno zjechał. Nie szukałem igły i takiej też nie dostałem. Liczę się z kosztami naprawy, a takie widzimisię typu - przyciemniane szyby, audio, światła - mnie nie kręcą i na pewno nie będę wydawał na to bezsensu kasy. Autko takie jakie jest mi się podoba i chcę, aby po prostu działało jak należy. Właśnie zamówiłem oleje + filtry bosch, ale na to wydam jakieś 500zł. Pewnie komputer powie mi więcej i wtedy zacznie się ładowanie kasy. Na razie od strony mechanicznej jest okay :)
Opublikowano

Ja uzytkuje Basie od prawie 6 lat i tez kasy wsadzilem od groma

amorki przod saschs 1000zl

tuleje plywajace przod lemforder

lacznik lewy przod

dolny wahacz wszystko wynioslo kolo 1500zl to na poczatek :)

pozniej zegary 400zl

maska i lewy blotnik 800zl

grill po lifcie 200zl

zderzak mpakiet przod 1000zl

wentylator klimy 600zl

termostat obudowa i pompa wody 400zl

rolki paski 400zl podjaze

lampy tyl po lifcie 500zl

odnawianie felg 300zl

tyl sprezyny 200zl

tylne wahacze banany

lewe lozysko przod tarcze klocki przod

lewy lacznik przod

tuleja plywajaca tyl lemforder

za to wszystko zaplacilem 2000zl

odma 250zl

swiece 125zl

uszczelka od dekla 150zl

guma laczaca miedzy przeplywka a przepustnica 80zl

wykonczenia w carbonie listwy wew 200zl

wiecej rzeczy nie pamietam te wszystkie wymiany rozlozone sa na 6 lat

Opublikowano
Fajnie że piszecie o takich kosztach, może niektórzy przejrzą na oczy przed kupnem E39 za 7tyś w stanie idealnym :mrgreen:

 

A Ty się nie pochwalisz ile włożyłeś? :mrgreen:

http://s25.postimg.org/fhz6cbo73/podpis_forum.jpg


Mieszkasz w Holandii? Zajrzyj tu: http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=168&t=208939 Mój Individual >>klik<<

Zamienię 2szt BBS RS 700 8,5Jx18 za 2szt BBS RS 701 10Jx18, bądź deal na 19" ACS Type III

Opublikowano
Pewnie komputer powie mi więcej i wtedy zacznie się ładowanie kasy. Na razie od strony mechanicznej jest okay :)

 

To jeszcze długa droga przed Tobą :mrgreen:

A-Z

Myjnia ręczna ● pranie tapicerek ● czyszczenie skór ● doradztwo zakupowe

Ul. Sportowa 6, 55-095 Mirków ok. Wrocławia

536 - 802 - 804

Opublikowano

Ten temat tylko potwierdza ze Bmw to skrót od Bedziesz Mial Wydatki.

Ja jak narazie duzo kasy nie wpakowalem w auto.

Kupilem swoja za 13 kafli rok temu-silnik 2.8 automat w gazie 1996

Najbardziej kosztowna rzecza jaka robilem i to 2 dni temu to wymiana dwóch tulei pływających z tylu i gum stabilizator z przodu- 380 zl z wymina.

W najblizszym czasie do zrobienia

-wymiana sprężyn z tylu

-wycieki plynu wspomagania

-czujnik uderzeniowy lewy

-gluche delikatne stukanie w przedniej zawiesze przy jechaniu po kocich łbach czy kostce brukowej

 

Jak na auto tej klasy z tego roku ze sporym przebiegiem to mysle ze tragedi nie ma.

Opublikowano
Ten temat tylko potwierdza ze Bmw to skrót od Bedziesz Mial Wydatki.

.

Nie prawda. To typowe rzeczy eksploatacyjne i kilka wad fabrycznych co każde auto ma.

Ale to nie jest jakiś kompakt tylko duże auto klasy premium i części kosztują.

Ty nie miałeś wydatków bo nie wymieniałeś chociaż kpl wahaczy czy amorków na przód które prawie tysiaka kosztują.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Kupując swoją chciałem coś, co dużo po Polsce nie jeździło, żeby zawiecha była dobra, teraz tak myślę że takie podejście do sprawy to trochę błąd, bo taka co śmigała u niemca, to zawieche miała oryginalną, tyle że starą, wjechała do nas, i kurde sypie się na tych naszych dołach, wszystko w krótkim czasie :roll: I to generuje spore koszty na dzień dobry.

Podliczyłem ostatnio kpl amorków, sprężyn, wahaczy na przód i jakiś tam gratów do amorków to ok 4.5tyś wychodzi, więc ten-tego :roll:

Mój kumpel sprowadził sobie ładne e34 z niemiec, i to samo, po roku wymienialiśmy dosłownie wszystko, bo luzy były gdzie tylko się mogły pokazać.

  • Moderatorzy
Opublikowano
Ja jak narazie duzo kasy nie wpakowalem w auto.

Widzisz jakie ogłoszenie Ci podsunąłem :mrgreen:

Ale mogę powiedzieć, że jeszcze dużo przed Tobą :8)

Coś widzę że nikt mnie nie pobije jak na razie :mrgreen:

No raczej ciężko Będzie Ciebie pobić w wydatkach, bo wsadziłeś baaardzo dużo.

Mój TDS wydawać się łaskawy, ale też pooooooooszło :mrgreen: Gdzieś kiedyś też wklejałem (nie małą ilość) bo była obraza na mnie za to, że napisałem "auto drogie w utrzymaniu".

Bym zamieścił, ale poczyściłem wszystko po sprzedaży.

Ale napiszę, że mój obecny BAD pochłonął już 3978 zł (dokładnie) oczywiście nie licząc ubezpieczeń, formalności rejestracyjnych itd. Liczę same części.

A zrobił liczę od momentu kiedy zawitał pod dom 997 km :D

Czasami myślę, że mnie w dekiel .............. :mrgreen:

No cóż jest BMW jest zabawa :mrgreen: :mrgreen: Chociaż wielu, wielu jest to ciężko pojąć.

ec2Wze6.jpg
Opublikowano

Racja Cichy miales nosa z ta sztuka z Włoclawka.

Wiem ze z czasem cos sie psuje, zużywa itp ale czytajac ze kolega przez 3.5 roku wydal na e39 prawie 40 kola to szczena opada.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Ja tam sobie naliczyłem niecałe 30, więc nie wiem jak ty to dodajesz :roll:

Do tego rozchodzi się o to co trzeba wymienić/zrobić, żeby auto było sprawne i w miarę wyglądało.

Więc tutaj wychodzi 20, modów nie liczę.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.