Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam

Co prawda na forum jestem dłuższy czas, w większości tylko czytam i się uśmiecham...

Na wprowadzeniu podpowiem, zawodowo pracuję w instytucie badawczym, kieruję laboratorium badań silników, jestem rzeczoznawcą samochodowym i niejednokrotnie bywałem w sądzie w sprawie zatartych silników (uwaga, nie jestem starym dziadkiem - mam zaledwie <30 lat :wink: .

JAK DO TEJ PORY TYLKO SIĘ ŚMIAŁEM czytając posty użytkownika K8v8M jednak po przeczytaniu kolejnego tematu http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=70&t=238853 postanowiłem zabrać głos.

 

Sam posiadam M47N i chciałbym zaznaczyć, że nie bronię tu tego silnika(mimo że wiele rzeczy bym w nim poprawił), ale zasłyszane bzdury jakie wypisuje kolega powodują, jak ktoś słusznie zauważył popłoch wśród nowych użytkowników.

Tak się składa, że z ciekawości i możliwości jakie mam w zakładzie pracy przeprowadziłem badania oleju silnikowego na swoim aucie.

W skrócie:

M47N2

Przebieg 179 000 km - oryginalny, mam go od paru lat, kupiłem jak miał nalatane niecałe 60 tkm i jego stan wskazywał na taki przebieg,

Po programie na 204 km i 420 Nm u Witka (Rogal) - po programie nalatane ok 100 000 km!!

Olej zmieniany co 10-11 tys km.

ORYGINALNE: sprzęgło, koło dwumasowe, koło pasowe, TURBOSPRĘŻARKA!

DPF - seryjny i ma się dobrze!

 

Autko serwisuje sam, sam wymieniam poszczególne elementy i nie oszczędzam na nich...

Na potrzeby badań specjalnie przeciągnąłem interwał wymiany oleju do 15 000 KM. Wyniki poniżej:

 

http://images63.fotosik.pl/652/0705d93c44f6f835m.jpg

 

Dla wyjaśnienia:

olej świeży oznacza olej prosto z opakowania

próbka 0 - olej po przepracowaniu przez silnik 40 min przy prędkości biegu jałowego

kolejne próbki - widoczne są przebiegi

V - to lepkość kinematyczna w tem 40 st lub 100 st wyrażona w mm2/s

WL - to wskaźnik lepkości - wartośc bezwymiarowa

LZ - to liczba zasadowa wyrazona w mgKOH/g

zawartość osadów całkowitych w %(m/m)

popiół siarczanowy ( ale nie zawarość popiołu!!!!) też w % (m/m)

zawartość koksów metodą mikro w %(m/m)

Tempeteratura zapłonu w tyglu zamknietym metoda Martens Pernskiego w st C

Zawartość żelaza Fe, ołowiu PB i miedzi Cu w ppm

Próbki pobierane z silniki gorącego, zgodnie z akredytowanymi procedurami badawczymi

 

SPECJALNIE nie podaję marki oleju, uwierzcie mi, nie oszczędzam na nim , uważany jest on za jeden z najlepszych olei na tym i innych forach. Olej od 6 lat biorę do każdego z moich aut z tego samego źródła więc wiem że jest OK.

Zwróćcie uwagę na osady całkowite, koksy, zawartości pierwiastków - przy tych parametrach olej nie nadawał się do dalszej eksploatacji! A to tylko 15 000KM!

Zobaczcie co się dzieje z temp. zapłonu - i zgadnijcie co się dzieje z olejem w parach ciernych gdzie temp. jest dużo wyższa - po prostu koksuje się.

Co do zawartości paliwa w oleju - jest znikoma, to jedynie 0,6-0,8% - tak właśnie działa DPF w aucie gdzie jest wszystko sprawne i użytkuje je osoba znająca zasady użytkowania silnika ZS.

Pomiary pomiędzy 2000-2300 km zostały zrobione ze względu na specjalne wymuszone wypalanie DPF aby sprawdzić w jakim stopniu może dojść do rozrzedzenia oleju paliwem - wyniki w tabelce

 

Także podsumowując, kolego K8v8M skończ pisać o wadach silnika, które to mają już realnie nalatane po 500 000 KM jak je handlarz ściąga do PL. Te silniki mają już w e91 po 9 lat!!

 

Olej, jego wymiana i nic więcej, rozsądne dbanie o auto i tyle... Obracające się panewki, zacierające wały, padające turbosprężarki - zgadnijcie jakie medium ma za zadanie je smarować i odbierać ciepło.

 

Przepraszam z góry za małą ilość informacji, po prostu nie chcę wywoływać kolejnej burzy...

 

p.s.

Na koniec chciałbym prosić admina/ów o podklejenie tematu, jeżeli dojdziecie do wniosku że nie ma sensu, trudno niech spadnie.

 

Pozdrawiam

Jacek

Edytowane przez jacek85
Opublikowano

daj link do zdjecia bo sie nie zalaczylo na forum. Jesli mozesz to skomentuj tez poszczegolne wyniki, napisz jakie parametry sa dopuszczalne i powiedz co one oznaczaja bo stawiam ze wiekszosc osob sie na tym nie zna (w tym i ja).

Dodatkowo jesli to wina oleju to dlaczego mi obrocilo panewke po nei calym 1000km od wymiany? Olej mialem z dobrego zrodla gdzie kupuje oleje od ladnych paru lat.

 

Dobry temat :cool2:

Opublikowano

Witam

mam nadzieję, że teraz widać zdjęcie wraz z odnośnikiem. Wcześniejsze na swoim kompie widziałem.

 

Co do obróconej panewki, w swoim innym aucie też miałem taką sytuację, kupiłem samochód (miał nalatane 170 tys km) zalałem dobry olej i rozwaliło silnik. Po rozbiórce okazało się, że po prostu olej dobrej jakości zawierające DUŻĄ ilość dodatków myjących silnik (teraz producenci zachwalają swoje produkty pod względem czystości) wymył nagromadzony nagar i doprowadził do zatkania kanału smarującego.

 

Ciekawym jest to, że silnik wyremontowałem, wyczyściłem że się wszystko świeciło, zalałem TYM SAMYM olejem i już zrobił ok 6 tkm po remoncie, gdzie rzadko kiedy zdarza mi się jeździć tym autem delikatnie - służy mi jedynie do zabawy. Olej ma 6000 km i do tej pory jest tak czysty, że mam problemy z odczytaniem poziomu oleju ze względu na jego barwę.

 

Podsumowując, nie oczekujcie że auta z przebiegami pod 300 000 (tak wiem, każdy w PL po sprowadzeniu auta ma realny przebieg 130 000) że po zalaniu dobrym olejem nić się nie stanie. Fizyki i chemii nie oszukacie

 

Pozdrawiam

Opublikowano
To jest, że tak powiem typowy problem z serii chytry dwa razy traci. Silniki w E90 wymagają bardzo dobrych olejów i regularnych przeglądów, wystarczy że zgodnie z książką serwisową.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Bardzo jestem ciekaw czy to olej w pełni syntetyczny czy w technologii syntetycznej.
Opublikowano
To jest, że tak powiem typowy problem z serii chytry dwa razy traci. Silniki w E90 wymagają bardzo dobrych olejów i regularnych przeglądów, wystarczy że zgodnie z książką serwisową.

 

No to wlasnie nie jest typowy problem z tej serii. wiekszosc na tym forum ma uzywany samochod po jakims przebiegu i wlasnie zalewaja bardzo dobry olej ktory wymywa nagar, blokuje kanal i obraca panweke, patrz moj przypadek. Moglem zalac castrola jaki lany byl do tej pory i by bylo ok, zalalem millersa ktory wymyl brud i zrobil bum.

 

Ciekawym jest to, że silnik wyremontowałem, wyczyściłem że się wszystko świeciło, zalałem TYM SAMYM olejem i już zrobił ok 6 tkm po remoncie...

 

Dlaczego jako osoba ktora wie czym skutkuje zly olej zalales uzywany olej po obroconej panewce do swiezo wyremontowanego silnika???? Zaryzykowales z ciekawosci dlacego?

Opublikowano
Bardzo jestem ciekaw czy to olej w pełni syntetyczny czy w technologii syntetycznej.

W pełni syntetyczny.

Dlaczego jako osoba ktora wie czym skutkuje zly olej zalales uzywany olej po obroconej panewce do swiezo wyremontowanego silnika???? Zaryzykowales z ciekawosci dlacego?

Tu wkradła się nieścisłość, źle napisałem, zalałem silnik tym samym olejem ale oczywiście nowym (z nowego opakowania). I tak jak ktoś już zdążył napisać - był to Millers.

Wymył syfy z silnika (po badaniach oleju okazało się, że ma dużo substancji myjących) i powstał korek blokujący doprowadzanie oleju do głowicy cylindrów. Z braku ciśnienia regulacja hydrauliczna nie skasowała luzu, a wręcz wyłamała się (jedna z 24rech sztuk) wraz z kawałkiem głowicy i łożyskiem igiełkowym - jego fragmenty znaleźliśmy w smoku pompy oleju. Dalej chyba nie muszę tłumaczyć...

 

Osobiście uważam Millersa za bardzo dobry olej, ale niestety trzeba być przygotowanym na takie ewentualne przypadki zalewając go do silników z przebiegiem...

Opublikowano
Ale czy w takiej sytuacji, płukanka silnika przed zalaniem oleju z wysoką ilością dodatków płuczących, czyszczących, myjących może zapobiec zatarciu silnika? Czy jednak po tych kilkunastu minutach pracy silnika z wlaną płukanką do starego oleju nie jest ona w stanie usunąć nagaru zgromadzonego wcześniej i tak czy siak zalany potem olej z dodatkami wypłucze/może wypłukać ten nagar?
  • Członkowie klubu
Opublikowano
W pełni potwierdzam przedstawione wyniki. W zeszłym roku na Konferencji Technical System Degradation na Słowacji zaprezentowano wyniki badań olejów silnikowych (nie tylko w Dieslach) różnych firm w wersji standard i Long Life. Wyniki były podobne - właściwości oleju znacząco pogarszały się po 7-9 tys. km przebiegu :cry2: - niezależnie od producenta i technologii. Jedyne co podkreślili to warunki przeprowadzonych badań - Słowacy testowali silniki pracujące w ruchu miejskim, często niedogrzane silniki itp. Z tego co pamiętam to w próbach porównawczych, przy długich trasach oleje później traciły właściwości ale nie było dokładnych liczb po jakim przebiegu.
Opublikowano
Witam

Co prawda na forum jestem dłuższy czas, w większości tylko czytam i się uśmiecham...

Na wprowadzeniu podpowiem, zawodowo pracuję w instytucie badawczym, kieruję laboratorium badań silników, jestem rzeczoznawcą samochodowym i niejednokrotnie bywałem w sądzie w sprawie zatartych silników (uwaga, nie jestem starym dziadkiem - mam zaledwie <30 lat :wink: .

JAK DO TEJ PORY TYLKO SIĘ ŚMIAŁEM czytając posty użytkownika K8v8M jednak po przeczytaniu kolejnego tematu http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=70&t=238853 postanowiłem zabrać głos.

 

Sam posiadam M47N i chciałbym zaznaczyć, że nie bronię tu tego silnika(mimo że wiele rzeczy bym w nim poprawił), ale zasłyszane bzdury jakie wypisuje kolega powodują, jak ktoś słusznie zauważył popłoch wśród nowych użytkowników.

Tak się składa, że z ciekawości i możliwości jakie mam w zakładzie pracy przeprowadziłem badania oleju silnikowego na swoim aucie.

W skrócie:

M47N2

Przebieg 179 000 km - oryginalny, mam go od paru lat, kupiłem jak miał nalatane niecałe 60 tkm i jego stan wskazywał na taki przebieg,

Po programie na 204 km i 420 Nm u Witka (Rogal) - po programie nalatane ok 100 000 km!!

Olej zmieniany co 10-11 tys km.

ORYGINALNE: sprzęgło, koło dwumasowe, koło pasowe, TURBOSPRĘŻARKA!

DPF - seryjny i ma się dobrze!

 

Autko serwisuje sam, sam wymieniam poszczególne elementy i nie oszczędzam na nich...

Na potrzeby badań specjalnie przeciągnąłem interwał wymiany oleju do 15 000 KM. Wyniki poniżej:

 

http://images63.fotosik.pl/652/0705d93c44f6f835m.jpg

 

Dla wyjaśnienia:

olej świeży oznacza olej prosto z opakowania

próbka 0 - olej po przepracowaniu przez silnik 40 min przy prędkości biegu jałowego

kolejne próbki - widoczne są przebiegi

V - to lepkość kinematyczna w tem 40 st lub 100 st wyrażona w mm2/s

WL - to wskaźnik lepkości - wartośc bezwymiarowa

LZ - to liczba zasadowa wyrazona w mgKOH/g

zawartość osadów całkowitych w %(m/m)

popiół siarczanowy ( ale nie zawarość popiołu!!!!) też w % (m/m)

zawartość koksów metodą mikro w %(m/m)

Tempeteratura zapłonu w tyglu zamknietym metoda Martens Pernskiego w st C

Zawartość żelaza Fe, ołowiu PB i miedzi Cu w ppm

Próbki pobierane z silniki gorącego, zgodnie z akredytowanymi procedurami badawczymi

 

SPECJALNIE nie podaję marki oleju, uwierzcie mi, nie oszczędzam na nim , uważany jest on za jeden z najlepszych olei na tym i innych forach. Olej od 6 lat biorę do każdego z moich aut z tego samego źródła więc wiem że jest OK.

Zwróćcie uwagę na osady całkowite, koksy, zawartości pierwiastków - przy tych parametrach olej nie nadawał się do dalszej eksploatacji! A to tylko 15 000KM!

Zobaczcie co się dzieje z temp. zapłonu - i zgadnijcie co się dzieje z olejem w parach ciernych gdzie temp. jest dużo wyższa - po prostu koksuje się.

Co do zawartości paliwa w oleju - jest znikoma, to jedynie 0,6-0,8% - tak właśnie działa DPF w aucie gdzie jest wszystko sprawne i użytkuje je osoba znająca zasady użytkowania silnika ZS.

Pomiary pomiędzy 2000-2300 km zostały zrobione ze względu na specjalne wymuszone wypalanie DPF aby sprawdzić w jakim stopniu może dojść do rozrzedzenia oleju paliwem - wyniki w tabelce

 

Także podsumowując, kolego K8v8M skończ pisać o wadach silnika, które to mają już realnie nalatane po 500 000 KM jak je handlarz ściąga do PL. Te silniki mają już w e91 po 9 lat!!

 

Olej, jego wymiana i nic więcej, rozsądne dbanie o auto i tyle... Obracające się panewki, zacierające wały, padające turbosprężarki - zgadnijcie jakie medium ma za zadanie je smarować i odbierać ciepło.

 

Przepraszam z góry za małą ilość informacji, po prostu nie chcę wywoływać kolejnej burzy...

 

p.s.

Na koniec chciałbym prosić admina/ów o podklejenie tematu, jeżeli dojdziecie do wniosku że nie ma sensu, trudno niech spadnie.

 

Pozdrawiam

Jacek

 

Super analiza!! Czy jesteś w stanie odnieść się do wymian i jakości olejów dla silników benzynowych??

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)
Ale czy w takiej sytuacji, płukanka silnika przed zalaniem oleju z wysoką ilością dodatków płuczących, czyszczących, myjących może zapobiec zatarciu silnika? Czy jednak po tych kilkunastu minutach pracy silnika z wlaną płukanką do starego oleju nie jest ona w stanie usunąć nagaru zgromadzonego wcześniej i tak czy siak zalany potem olej z dodatkami wypłucze/może wypłukać ten nagar?

 

no właśnie.ja u siebie zawsze robię płukankę przed wymianą oleju, też jeżdżę na millersie i nic się nie dzieje.

 

płukankę robię na ogół tym: http://www.pro-tec-polska.pl/rozwizania/pielgnacja-silnika/engine-flush.html

Edytowane przez kulfon3
Opublikowano
Ale czy w takiej sytuacji, płukanka silnika przed zalaniem oleju z wysoką ilością dodatków płuczących, czyszczących, myjących może zapobiec zatarciu silnika? Czy jednak po tych kilkunastu minutach pracy silnika z wlaną płukanką do starego oleju nie jest ona w stanie usunąć nagaru zgromadzonego wcześniej i tak czy siak zalany potem olej z dodatkami wypłucze/może wypłukać ten nagar?

 

Zależy od jakości produktu którego będziesz używał.

Są na rynku produkty teoretycznie zdolne do rozpuszczania laków/nagarów i to powinno w dużym stopniu załatwiać sprawę. Z własnego doświadczenia, mogę polecić produkty Forte i TunUP, to nie znaczy że inne się nie nadają, po prostu z innymi nie miałem styczności jak dotąd.

Opublikowano

To czy plukanka wypłucze wszystko i czy nie nastąpi awaria silnika - tego nie wie nikt.

Kiedyś badałem skład płukanek (firmy celowo nie podaję) i jest to po prostu zabarwiona na czerwono NAFTA. Sam raz kiedyś płukałem silnik i byłem przerażony tym co spłynęło przez korek - nie chodzi mi o osady a o właściwości oleju wymieszanego z płukanką - jednym słowem rzadka woda... Płukać można, ale bałbym się używać płukanki dłużej niż 15 min.

Z drugiej strony nawet płukanka na biegu jałowym nie wypłucze "starego oleju" z profilowanych półpanewek - osad i stary olej zawsze tam pozostają... z tego względu aby silnik nie był wstanie samoczynnie "wyrzucić" filmu olejowego na styku powierzchni trących.

 

Pozdrawiam

Jacek

Opublikowano

Doskonały post, brawo!

 

Wychodzi na to, że przebiegi rzędu 30 kkm pomiędzy wymianami oleju w dieslu należny włożyć między bajki.

Przy okazji update-u oprogramowania, w moim aucie, zostałem poinformowany, że ulega zmianie okres wymiany oleju z 30 kkm na 15kkm. Widać BMW też zrobiło badania :D


http://emoty.blox.pl/resource/4_1_107v.gif

" Producenci dopuszczają zużycie 1 litra oleju na 1000 km. To tak, jakby uznać, że człowiek mający 38,5 st C jest zdrowy."

Opublikowano
...Robią tak ludzie którym temat techniki motoryzacyjnej jest zwyczajnie obcy (nie każdy ma na to czas).

 

wg mnie robią tak ludzie, którzy ufają producentowi auta. Wychodzi na to, że nikomu nie można już wierzyć.


http://emoty.blox.pl/resource/4_1_107v.gif

" Producenci dopuszczają zużycie 1 litra oleju na 1000 km. To tak, jakby uznać, że człowiek mający 38,5 st C jest zdrowy."

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Kluczowe pytanie jakie się pojawia to: gdzie na parametrach badanych jest granica, przy której jakość oleju jest niewystarczająca do ochrony silnika.

Czy temperatura zapłonu oleju na poziomie 190 stopni lub lepkość kinematyczna przy 100 st. na poziomie 11 to wartości zbyt niskie żeby olej mógł skutecznie smarować silnik? Nie wiem.

Żeby to stwierdzić należałoby zbadać zużycie elementów silnika po jego eksploatacji na olejach o różnych parametrach.

 

Swoją drogą wnioski są logiczne - olej traci parametry w miarę eksploatacji. Ciekawy wniosek jest taki, że proces ten jest dosyć zrównoważony - nie ma raczej zmian skokowych nieadekwatnych do zrobionego przebiegu.

Natomiast ciekawsze byłoby zrobienie takiej samej analizy dla dwóch różnych olejów np. Castrol EDGE vs. Millers EE i porównanie stopnia degradacji parametrów.

Takie informacje dostarczyłyby obiektywnych argumentów do emocjonującej dyskusji w temacie "jaki olej"..

Niemniej jednak - dzięki za post :cool2: oby więcej takich.

Opublikowano
Kolego, zacznij czytać ze zrozumieniem. Wielkrotnie pisałem o tym ze olej trzeba wymieniać częściej niż zaleca producent. Co ty mi tu przypisujesz ? Ilośc awarii silnika M47 zgłoszonych przez użytkowników na tym forum jest straszliwa. Nie wyssalem jej z palca lecz opieram sie wyłącznie na tym co napisali posiadacze tego silnika. Twój post jest kompletnie bez sensu. Z jednej strony piszesz dokładnie to co ja na temat oleju, a z drugiej oskarżasz mnie o pisanie bzdur bez żadnych argumentów.

SPRZEDAM swoje E87 123d - szczegóły na PW


Jak dbać o BMW: http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=70&t=262051 . Awaryjność silników: http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=70&t=221978

Opublikowano
Natomiast ciekawsze byłoby zrobienie takiej samej analizy dla dwóch różnych olejów np. Castrol EDGE vs. Millers EE i porównanie stopnia degradacji parametrów.

Takie informacje dostarczyłyby obiektywnych argumentów do emocjonującej dyskusji w temacie "jaki olej"..

 

no własnie, jacek85 możesz powiedzieć jakie są koszty takich badań? jakiej pojemności powinna być próbka oleju, żeby można było takie badanie przeprowadzić?


http://emoty.blox.pl/resource/4_1_107v.gif

" Producenci dopuszczają zużycie 1 litra oleju na 1000 km. To tak, jakby uznać, że człowiek mający 38,5 st C jest zdrowy."

Opublikowano (edytowane)

pewnie to widzieliście

 

Wiem , że w silniku nigdy nie będzie olej miał tych 400 , może czasami dojść do 130 .

Mnie interesuje co ten olej BMW ma w sobie za składniki smarne co się tak brylują po podgrzaniu. Wie ktoś ?

 

Tu też takie coś znalazłem :

 

http://www.youtube.com/watch?v=ZHmTmf_ZWZk

 

Ciekawe skąd takie coś , w m47 zmieniałem olej z 10 razy i nigdy czegoś takiego nie miałem . N46 czeka tylko na dobrą pogodę i zaraz wymienię bo ten filmik mnie zmartwił .

Edytowane przez bialaalpina
Opublikowano
Ilośc awarii silnika M47 zgłoszonych przez użytkowników na tym forum jest straszliwa. Nie wyssalem jej z palca lecz opieram sie wyłącznie na tym co napisali posiadacze tego silnika. Twój post jest kompletnie bez sensu.

 

Tak z ciekawości zapytam.

 

Jeśli opierasz swoje opinie na postach z tego forum to jak to się ma liczbowo: liczba awarii M47xxx vs N47xxx dotyczących błędów konstrukcyjnych silnika.

 

 

Rozumiem, że na tej podstawie, a nie z palca napisałeś o straszliwych liczbach na niekorzyść M47.

 

Pytam całkiem serio.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.