Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Zrobiłem fotkę na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa przy swojej F30 328i, taka sama jest w 335i.

 

http://www.iv.pl/images/77746140245161943239.jpg

  • Odpowiedzi 67
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowano
no wiec własnie.. skoro jest od 91 oktan to spokojnie i przyzwoicie mozna sobie lac 95.
http://www.bmw.com/com/en/_common/shared/img/id_moduls.png
Opublikowano

Kwestią nie jest co będzie dostateczne i wystarczające ("da radę"), ale co jest optymalne pod względem wydajności biorąc pod uwagę konstrukcję silnika (np. współczynnik kompresji).

Z tego co rozumiem, to ilość oktanów nie świadczy o tym, że produkt jest jakoś lepszy czy gorszy (jak kreuje to marketing), ale pasuje lepiej lub gorzej do konstrukcji konkretnego modelu silnika.

 

Z tego co pisze jaczro wynika, że do kompresji 10.2:1 bardziej odpowiednia jest większa skłonność mieszanki do wybuchu, czyli mniejsza ilość oktanów. Znalazłem link do jakiegoś oficjalnego wyjaśnienia przez kogoś z bmw usa, że zalecają 95 (91 w ichnich jednostkach), ale tekst wygląda na lakoniczny bo nie bierze pod uwagę kontekstu konkretnego silnika: http://forum.roadfly.com/threads/12615839-BMW-explains-using-lower-Octane-gasoline

Przejmowanie całkowitej kontroli nad światem - postęp: 0,000000001%
Opublikowano
czy wy naprawde myslicie ze lanie 95 a 98 wpływa na awaryjnosc silnika???? kupcie sobie diesla nie bedzie problemu ;)
http://www.bmw.com/com/en/_common/shared/img/id_moduls.png
Opublikowano
Nikt nie psize o awaryjności, tylko o optymalnych osiągach ew. spalaniu :wink: :wink: Awaryjność to lanie poniżej 91 oktan i powyżej jakichś 105 pewnie jak to producent określił :wink:
Opublikowano

Witam

 

Chciałbym sprostować parę rzeczy poruszonych w tym wątku:

 

a mianowicie liczba oktanowa określa właściwość benzyny nazywaną odpornością na spalanie stukowe - używanie określenia "wybuchowość" nie jest na miejscu ponieważ nie chodzi tu o siłę wybuchu tylko o taką kompozycję składników benzyny aby uniknąć niezamierzonych i niechcianych ognisk samozapłonu paliwa, natomiast pozwalać na spalanie we właściwym momencie pod wpływem iskry świecy - dając pełną moc na ruch tłoka.

Benzyna jest porównywana z mieszanką wzorcową która stuka na silniku testowym i na tej podstawie jest określona jej Liczba Oktanowa.

Niestety liczby oktanowe (istnieją dwie: Badawcza - widoczna na dystrybutorach i Motorowa) mają już coraz mniej wspólnego z rzeczywistą pracą nowoczesnych silników benzynowych ze względu na warunki testowe w których mierzy się ww liczby i tak naprawdę więcej o jakości benzyny mówi Liczba Motorowa niż Badawcza ale Badawcza ma większy numerek i ładniej to na papierze i na dystrybutorze wygląda :D

Natomiast nowoczesne skomputeryzowane silniki są zdolne do wyeliminowania stuków przez zmianę kąta wyprzedzenia zapłonu i zmianę czasów otwarcia zaworów dla szerszej gamy paliw.

Dlatego upraszczając - benzyna która spala się stukowo w naszym samochodzie osłabia silnik tak jest to prawda, ale z drugiej ciężko dostać paliwo które tak właśnie się spala i z punktu widzenia mocy silnika czy wlejemy 95 czy 98 to rybka ponieważ spalanie stukowe nie występuje :)

 

specyfikacja benzyny to kilkanaście różnych innych parametrów a nie tylko liczba oktanowa i dlatego nie che negować że dodatki dolane do 98 mogę polepszać jakość pracy silnika ale na samej liczbie oktanowej jako wyznaczniku jakości paliwa bym się nie skupiał.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
No dobra tylko dlaczego często program na 380-400KM da się napisać tylko dla 98okt przynajmniej tak twierdzą tunerzy i często 335i czy inne auta turbo po programie muszę wg nich jeździć tylko na 98okt w górę.
Opublikowano

Nie znam sie na tuningu i dedykowanych programach, ale sam sobie przez to odpowiadasz:

- jak coś jest dedykowane na 98ON - niech jeździ na 98 bo na 95 stuki wystąpią - albo mogą wystąpić to zależy jak komputer pozwala się dostosować silnikowi do warunków i moc spadnie

ale jak coś jest dedykowane na 95Oktanów ( a w zasadzie szerzej bo już nawet od 91) to przy 98ON od samych oktanów mocy nie przybędzie;)

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Zapominasz o autoadaptacji sterowników. DME potrafi sterować katem zapłonu, dawkami powietrza w zależności od wielu czynników i paliwo też ma tu znaczenie.
Opublikowano

Przecież silnik nie ma zielonego pojęcia czy wlejemy mu 91 czy 95 czy 100 :D

Liczba oktanowa jest mierzona przez porównanie stuków specjalnej mieszanki referencyjnej do stuków badanego paliwa. A silniki samochodowe nie są w stanie określić na jakim paliwie o jakiej liczbie pracują! Od tego silniki mają tylko czujnik stuków który daje sygnał że następuje spalanie stukowe i należy zmienić stosunek mieszanki paliwowo powietrznej lub kąt wyprzedzenia zgodnie z oprogramowaniem. Na pojawienie się stuków silnik tylko tak może zareagować.

Jeszcze jakby umiał to mógłby się trochę odprężyć i obniżyć kompresję ale tego nie potrafi :D

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

No i napisałeś dokładnie to samo co ja czyli jednak paliwo ma wpływ bo silnik za pomocą odczytów z czujników potrafi zmienić kąt wyprzedzenia co za tym idzie dawkę paliwa itd.

Zresztą niejednokrotnie robiono testy na różnych autach i w przypadku wolnossących różnicy między 95 a 98 nie było ale w przypadku aut turbo kilka koni się pojawiało.

W latach 90tych sporo aut miało przełączniki przy dme zależnie od tankowanego paliwa.

Opublikowano
Przecież silnik nie ma zielonego pojęcia czy wlejemy mu 91 czy 95 czy 100 :D

Liczba oktanowa jest mierzona przez porównanie stuków specjalnej mieszanki referencyjnej do stuków badanego paliwa. A silniki samochodowe nie są w stanie określić na jakim paliwie o jakiej liczbie pracują! Od tego silniki mają tylko czujnik stuków który daje sygnał że następuje spalanie stukowe i należy zmienić stosunek mieszanki paliwowo powietrznej lub kąt wyprzedzenia zgodnie z oprogramowaniem. Na pojawienie się stuków silnik tylko tak może zareagować.

Jeszcze jakby umiał to mógłby się trochę odprężyć i obniżyć kompresję ale tego nie potrafi :D

 

I tu się mylisz, chyba zatrzymałeś się na poprzedniej epoce sterowników i czujników, dziś z obliczeń stechiometrycznych mieszanki itd. silnik wychwytuje różnicę między prędkościami i generowaną mocą przez poszczególne tłoki, więc "odgadnięcie" jakie paliwo zalałeś to raczej pryszcz. Zresztą mówcie co chcecie - na zwykłym 320i czuć różnice między 95 a 98 znaczną a często i między 98 i 98, ja jestem po stronie inżynierów bo sam też się tym zajmuje i skoro zalecają 98 to 98, a jak czuć różnice to jeszcze lepiej.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Różnicę czuć ale nie przez liczbę oktanową a jakość paliwa. Niemieckie podstawowe paliwo będzie lepsze od polskiej Vervy albo innego wybitnego 98, to wie każdy, kto jeździ za granicę.
Opublikowano
Niestety jest to prawda. Kiedyś zastanawiałem się dlaczego posiadane poprzednio benzynowe Hondy robiły podejrzanie duże przebiegi i stawały się dziwnie zrywne na benzynie ze Słowacji czy Austrii. Po zalaniu krajowej mikstury wracały do "normy" :mad2: Nie miało znaczenia czy wlałem za granicą 95 czy 98 choć wolnossąca i wysokoobrotowa Honda powinna być na to czuła. Jakość paliwa robiła swoje :idea:

"Wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy" (Albert Einstein)

"Zawsze się starałem, żeby szkoła nie miała wpływu na moją edukację" (Mark Twain)

"Lubię walczyć z silniejszymi"

Opublikowano
I tu się mylisz, chyba zatrzymałeś się na poprzedniej epoce sterowników i czujników, dziś z obliczeń stechiometrycznych mieszanki itd. silnik wychwytuje różnicę między prędkościami i generowaną mocą przez poszczególne tłoki, więc "odgadnięcie" jakie paliwo zalałeś to raczej pryszcz.

 

No właśnie niestety cała procedura pomiaru liczby oktanowej jest "trochę" przestarzała :) P

Pierwszy silnik testowy powstał na końcu lat 20 zeszłego wieku i jedyną zmianą jaką udało się producentom wprowadzić to zastosowanie w latach 40 czujnika stuków zamiast tzw "bouncing pin". Czujnik ten jest stosowany do dziś . Sama procedura opisana jest normą PN-EN ISO 5164 i od lat się nie zmienia. Aby wykonać oznaczenie na silniku należy go najpierw rozgrzać przez 1g, potem wykonać standaryzację na paliwie toluenowym (ok 30min) i jeśli wszystko jest w porządku można wykonać badanie próbki paliwa (ok 30 min)

Niestety nie istnieje żaden instrument mogący być alternatywą do oznaczeni liczb oktanowych, więc uwierz mi silnik samochodowy "nie odgadnie" czym go zalałeś.

A jeżeli znasz sposób na realne oznaczenie liczby oktanowej w sposób szybki i przyjemny to daj znać, a gwarantuję Ci że do końca roku zapełnisz sobie garaż dowolnymi beeemkami :D

 

 

Zresztą mówcie co chcecie - na zwykłym 320i czuć różnice między 95 a 98 znaczną a często i między 98 i 98, ja jestem po stronie inżynierów bo sam też się tym zajmuje i skoro zalecają 98 to 98, a jak czuć różnice to jeszcze lepiej.

Jeżlie twierdzisz że czujesz różnicę pomiędzy 98 a 98, to tym bardziej tak jak CI to mmw napisał: jakość paliwa to nie tylko oktany, z drugą częścią zdania mógłbym polemizować;)

zresztą tutaj jest link do wyników badań paliw z zeszłego roku przez UOKiK:

http://www.uokik.gov.pl/kontrola_stacji_paliw_pb_95,_pb_98_i_on.php

na 1500 stacji cztery miały problem z liczbami

Opublikowano
Zresztą mówcie co chcecie - na zwykłym 320i czuć różnice między 95 a 98 znaczną a często i między 98 i 98, ja jestem po stronie inżynierów bo sam też się tym zajmuje i skoro zalecają 98 to 98, a jak czuć różnice to jeszcze lepiej.

 

Nie wiem jaki jest poziom kompresji w tym 20i, ale zakładam, że wysoki, zatem 98 to jest to czego on potrzebuje. Cały czas rozmawiamy o tym, że 95 może być bardziej optymalne do innych konstrukcji - a jak się okazuje nie chodzi tylko o oktany.

Przejmowanie całkowitej kontroli nad światem - postęp: 0,000000001%
Opublikowano
Bodaj 10,5:1 albo max 10,8:1 ma 20i. Dziwi mnie też, że np. w motocyklu mam chyba 12,5:1 i "zalecają" 95, ale po zalaniu 98 czuć że idzie lepiej z dołu także chyba w wolnossących silnikach z wyższym stopniem sprężania jest to bardziej odczuwalne, aczkolwiek też wyznaję teorię że w polsce bardziej liczy się nie chrzczone tzn dobrej jakości niż wysokooktanowe :)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.