Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Z tego co wiem, to oktany ("wybuchowość"?) dobiera się do stopnia kompresji - na wiki http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N55 widzę 10.2:1

 

Pytanie: jaką benzynę najlepiej lać do silnika N55?

 

(jest sporo postów na ten temat na forach usa, ale oni chyba posługują się innymi jednostkami niż RON)

Przejmowanie całkowitej kontroli nad światem - postęp: 0,000000001%
  • Odpowiedzi 67
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowano

@theded: dzięki, widzę w specyfikacji, że stopień kompresji jest taki sam jak u mnie, więc optymalna ilość oktanów pewnie taka sama

 

@Primator: to nie jest takie proste... piszesz "wystarcza", więc tak jak by 98 była lepsza od 95. Z tego co inwestygowałem, to zupełnie nie w tym rzecz. Oktanowość określa skłonność do wybuchania. Skłonność ta nie jest oceniania jako lepsza, ani gorsza (tzn z tego co piszą eksperci w rajdach jest, ale to jeszcze inny temat:), jest po prostu inna. Teraz w zależności od konstrukcji silnika - poziomu do jakiego ściskana jest mieszanka czasem lepiej pasuje 95 a czasem 98. Jeżeli masz nieodpowiednią wybuchowość mieszanki, to pojawia się spalanie stukowe - silnik to wykrywa i koryguje swą pracę, więc generalnie maszyna działa, ale działa nieoptymalnie. Inny temat to ilość energii zwiększana przez domieszki czegoś (np przez dodawanie tlenu, który jest jakoś chemicznie związany), ale to nie nie jest związane z oktanami.

 

 

Mam subiektywne odczucie, że na 95 moja maszyna nieco zamula i stąd moje pytanie, aby potwierdzić to teoretycznie.

 

btw: widzę, że masz 326KM, czyli power pack. Możesz opisać jak odczucia zmiany? Generalnie: warto, jeżeli chodzi o radochę z jazdy?

Przejmowanie całkowitej kontroli nad światem - postęp: 0,000000001%
Opublikowano

 

Mam subiektywne odczucie, że na 95 moja maszyna nieco zamula i stąd moje pytanie, aby potwierdzić to teoretycznie.

 

btw: widzę, że masz 326KM, czyli power pack. Możesz opisać jak odczucia zmiany? Generalnie: warto, jeżeli chodzi o radochę z jazdy?

 

Jeżeli idzie o paliwo, szczerze mówiąc nie odczuwam różnicy w dynamice pomiędzy 95 a 98.

 

Natomiast co do modyfikacji - na razie z uwagi na mokre jezdnie i brak czasu nie miałem okazji tego wszechstronnie sprawdzić, ale w moim odczuciu nieco lepsza jest dynamika na niższych obrotach; poza tym jest generalnie nieco głośniej, co w tym wypadku należy ocenić pozytywnie:)

Primator
Opublikowano

BMW na pewno zaleca 98, ale oczywiście alternatywnie możesz zalać i 91 (zależnie od kraju dystrybucji).

Chodzi o wiele czynników, to jakie paliwo zaleca producent wynika z ich obliczeń w laboratoriach, więc docelowo najlepiej silnik będzie chodził na 98. A jak kolega nie czuje różnicy między 95 i 98 tzn że trzeba zmienić stacje bo np. wiele Orlenów sprzedaje ten sam shit pod nazwą 95 i 98, że czasem się człowiek zastanawia czy diesla nie zalał takiego muła czuć.

Opublikowano
BMW na pewno zaleca 98,

Nie zaleca, przynajmniej co do F30. Zaleca paliwo o LO co najmniej 95, a to co innego.

Tankuję na ogół w BP, nie sądzę aby tam z zasady sprzedawano to samo paliwo pod różnymi oznaczeniami.

Primator
Opublikowano
Czy przypadkiem silniki na rynek USA nie są inaczej zestrojone ?

"Wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy" (Albert Einstein)

"Zawsze się starałem, żeby szkoła nie miała wpływu na moją edukację" (Mark Twain)

"Lubię walczyć z silniejszymi"

Opublikowano

Raczej są :wink: Swego czasu handlarze wychwalali motocykle sprowadzane z USa że są "mocniejsze" no bo jak zalali 98 zamiast 91 to odrazu petarda.

Dziś komputer sam zmienia mapy bynajmniej w nowych BMW dlatego nie muszą być inaczej strojone, ale niech sie ktos wypowie kto zna jeżeli są istotne różnice między silnikami.

 

A to nie wiedziałem, myślałem że dalej w katalogach jest "zalecana benzyna 98-oktanowa" :wink:

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Mnie się wydawało, że jak silnik zbudowany jest "pod jakieś paliwo" to się go komputerem nie oszuka... jak ma być 98 do optymalnego spalania to 91 nie wystarczy... inaczej czułbym się podwójnie oszukany przez BMW raz, że w US płacą taniej za ten sam samochód, a dwa że ten sam silnik z rynku US lepiej jeździ niż ten dedykowany na rynek EU.

Będziesz Miał Wydatki


http://www.motostat.pl/user_images/40716/icon1.png

BavarianVIN: WODZIKZ68FST

Opublikowano
Zerknąlem do instrukcji (str.270) i widzę że jest jeszcze ciekawiej. "Zaleca się stosowanie benzyny Super 95 oktan. Dopuszczalne jest paliwo o jakości 91 oktan lub więcej".
Primator
Opublikowano
Tylko gdzie Wy chcecie takie paliwo znaleźć... Ile stacji jest Wam w stanie sprzedać te 98 oktantów które teoretycznie powinno zawierać to paliwo???????
Opublikowano

No wlasnie ze tak :P "W Polsce, podobnie jak w całej Europie, obowiązuje norma oznaczania liczby oktanowej zbliżona do RON, natomiast w USA, Kanadzie, Australii i kilku innych krajach liczba oktanowa podawana jest według normy DON (roaD Octane Number), która jest równa (RON+MON)/2."

Przejmowanie całkowitej kontroli nad światem - postęp: 0,000000001%
Opublikowano
Mnie się wydawało, że jak silnik zbudowany jest "pod jakieś paliwo" to się go komputerem nie oszuka... jak ma być 98 do optymalnego spalania to 91 nie wystarczy... inaczej czułbym się podwójnie oszukany przez BMW raz, że w US płacą taniej za ten sam samochód, a dwa że ten sam silnik z rynku US lepiej jeździ niż ten dedykowany na rynek EU.

 

Ze względu na różnice w normach oznaczenia paliw należy do wartości z US dodać 3-5 i wówczas wyjdzie wartość oktanowa stosowana w Europie.

Nie zmienia to faktu iż standardowa benzyna z US to Regular 87 więc nie dochodzi nawet do baszej 95 zakładając przelicznik +5. Na wielu stacjach można dostać oczywiście Super 91 co już może przypominać nasze paliwo 95 ale nadal nie 98.

Kiedyś w Californi znalazłem na stacji Shella paliwo 98 czyli wg naszego wychodzi 103 oktany a podobne można kupić bez problemu w EU czyli np. 100 lub 102 oktany na Shellu. Chyba na Florydzie widziałem na stacji paliwo 108 oktanów co już mi trąca lotnictwem :mrgreen:

 

Tym bardziej wychodzę z założenia że mapa spalania na ten sam silnik musi być inna w US i EU.

"Wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy" (Albert Einstein)

"Zawsze się starałem, żeby szkoła nie miała wpływu na moją edukację" (Mark Twain)

"Lubię walczyć z silniejszymi"

Opublikowano

Da się to zrobić tylko komputerem, chodzi głównie o kat wyprzedzenia zaplonu i czasy wtrysku, + pewnie sterowanie fazami rozrządu i inne rzeczy. Nie zmienia to jednak faktu, że samochod byl projektowany i najlepiej będzie jeździł na 98.

Dzis producenci dążą do jak największego uproszczenia, wszystko o $$....

Opublikowano
A co sądzicie o tej benzynie Shella 100 oktanów, które z Niemiec przyjeżdża? Pytam z ciekawości, czy to tylko marketing, czy faktycznie jest dużo lepsze od polskiego syfu (nawet te paliwa z BP czy Statoila i tak są brane w Polsce z Orlenu i Lotosu, których to jakość paliwa jest słaba w porównaniu do Europy zachodniej, bo są rafinowane z rosyjskiej ropy, która zawiera dużo siarki).
Opublikowano
A co sądzicie o tej benzynie Shella 100 oktanów, które z Niemiec przyjeżdża? Pytam z ciekawości, czy to tylko marketing, czy faktycznie jest dużo lepsze od polskiego syfu (nawet te paliwa z BP czy Statoila i tak są brane w Polsce z Orlenu i Lotosu, których to jakość paliwa jest słaba w porównaniu do Europy zachodniej, bo są rafinowane z rosyjskiej ropy, która zawiera dużo siarki).

 

Akurat te dwie polskie rafinerie (Plock i Gdansk) wcale nie odbiegaja od tych w Europie (swiadczy o tym miedzy innymi wysoki stopien kompleksowosci tych rafinerii), wiec nie sadze zeby wypluwaly z siebie jakis syf jezeli chodzi o jakosc paliw. Syfiaste paliwo to pewnie to z szarej strefy (obecnie okolo 10% rynku paliw). Poza tym w Europie Zachodniej istnieje mnostwo prostych rafinerii (np. hydroskimmingowych), ktore nie produkuja zbyt wiele wysoko-marzowych produktow (typu benzyna)...

 

Polskie rafinerie sa po prostu zaprojektowane zeby przerabiac w wiekszosci "rosyjska" rope typu Ural ale to nie znaczy, ze produkuja gorszej jakosci paliwo. Ropa w procesie przerobu w tych rafineriach jest kulkukrotnie odsiarczania w odpowiednich instalacjach (np HOG w Plocku), wiec finalnie produktu ma odpowiednia jakosc.

 

BP, Shell, Statoil rzeczywiscie biora paliwa od PKN'u czy Lotosu bo nie oplaca im sie sprowadzac z np. z portu ARA, ze wzgledu na logistyke (PKN i Lotos posiada tzw. rente geograficzna).

Opublikowano

@thomas_x, :cool2: bo widzę, że się znasz na tym temacie. Jaka jest Twoja opinia nt. tego paliwa Shell, czy opłaca się dorzucać te 70 groszy na litrze czy 98 jest okej? I z góry mówię, że nie chodzi mi tu o astronomiczne przyrosty mocy, bo wiem, że paliwo ma mały wpływ na to w cywilnych samochodach, chodzi mi raczej o trwałość silnika i tę funkcję oczyszczającą silnik, którą Shell reklamuje.

 

http://www.shell.pl/products-services/on-the-road/fuels/v-power-nitro-plus-engine-room/driving-with-v-power-nitro-plus.html

 

EDIT: Aha i ten swój post o syfie bazowałem na informacjach z prasy, telewizji i radia. Gdzieś widziałem artykuł wskazujący na słabość polskiej benzyny, ze względu na import ropy z Rosji, plus spory odsetek paliw "chrzczonych" na stacjach. Kiedyś tankowałem na Statoil i po jakimś czasie wyrzuciło mi błąd sondy lambda, czego przyczyną był rzekomo brud w paliwie.

Opublikowano
Dodam tylko że o Statoil-u tez ostatnio słyszałem sporo niedobrego, ale poczekajamy co obeznany kolega wie na ten temat :)
Opublikowano
A ja w tej sytuacji umieram z ciekawości gdzie należy tankować paliwsko do klekota :?:

"Wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy" (Albert Einstein)

"Zawsze się starałem, żeby szkoła nie miała wpływu na moją edukację" (Mark Twain)

"Lubię walczyć z silniejszymi"

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.