Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

Na weekend będę chciał sprawdzić każdą świecę żarową w samochodzie, znalazłem opis, że trzeba ją dokręcić do momentu dokręcenia 30nm. Niestety nie mam klucza dynamometrycznego. W sumie nigdy takim się nie posługiwałem. Na czym to polega 30nm ? Z góry dzięki za odpowiedź.

Opublikowano

Aby odkręcić świece i nic nie zepsuć przydał by się klucz dynamometryczny.

 

Mój sposób:

1. silnik rozgrzany (powiedzmy 50 - 60°C)

2. aplikujemy WD, ROST OFF lub inny środek penetrujący ewentualnie może być nafta (czekamy, zazwyczaj wystarcza 10 - 20min.)

P.S Kumpel 2 dni psiukał świece nim udało mu się ruszyć w VW T4 także nie ma reguły, nie ma też gwarancji że świece uda się wykręcić w jednym kawałku.

3. ustawiamy klucz na moment ok. 20Nm i "odkręcamy", jeżeli gwint puścił to wszystko w porządku odkręcamy i jedziemy dalej, a jeżeli trzyma to zwiększamy siłę co 2Nm czyli 22,24Nm itp.

 

Uwaga! Twarda zasada dla świecy M10x1 moment gnący wynosi 35Nm to znaczy że po osiągnięciu tej siły świeca ulegnie ukręceniu, dlatego dla bezpieczeństwa górna granica to odkręcania to 30Nm, jeżeli nie udaje się ruszyć świecy lepiej odpuścić i powtórzyć pkt. 2 i tak do skutku.

Może być tak że świeca delikatnie się ruszy i koniec, wówczas dokręcamy ją z powrotem po czym ponownie odkręcamy oczywiście, aby ułatwić sobie pracę aplikujemy środek penetrujący.

 

Co do przykręcania to możemy posmarować gwint smarem miedziany, oczywiście wysokotemperaturowym są w sprzedaży takie specjalnie do świec żarowych.

 

Ostatnio sprawdzałem świece w 2.0 HDI i wszystkie odkręciły się niemal paluszkami.

 

U siebie w M47 świece dokręcałem momentem 15Nm założyłem takie jak było ORI Beru GN O24, dla porównania NGK D-POWER 32 zaleca dokręcenie świec momentem 17Nm.

http://images41.fotosik.pl/1792/80dc43f29a305cbam.jpg

http://images42.fotosik.pl/618/042668898af16177m.jpg

http://images35.fotosik.pl/1658/fd021a9c71aee11dm.jpg



Potrzebujesz klucza do blokowania wału korbowego M47 / M47N... mam taki! NOWA CENA 120zł!


Amsoil AFL + Archoil AR9200

Opublikowano

dzięki za odpowiedź. Zrobię tak jak napisałeś. Klucz jutro kupię i wezmę sie za robotę :) tutaj poniżej piszą o 30nm dokręcenia, ja mam włożone świece beru oryginalne i takie mam też oryginalne kupione nowe:

http://mojafirma.infor.pl/moto/eksploatacja-auta/przeglady-eksploatacyjne/286619,2,BMW-seria-3-E46-wymiana-swiec-zaplonowych.html

A możesz nakręcić filmik jak miernikiem uniwersalnym zmierzyć oporność wyjętej świecy i świecy która jest w głowicy ? Bo za chiny tego nie umiem, przeczytałem, że normą jest rezystencja: ~08-1 Ω. ale jak to zrobić to nie wiem...

mam taki miernik: http://allegro.pl/uniwersalny-miernik-multimetr-iglowy-tester-z-lcd-i3825995432.html

może on być do tego mierzenia, jakie wartości ustawić?

Opublikowano

Aby sprawdzić oporność świecy żarowej takim miernikiem uniwersalnym jak kupiłeś to należy ustawić zakres pomiarowy na najmniejszą oporność , w twoim przypadku 0,2ohm-200Mohm i przed przystąpieniem do pomiarów oporności należy zewrzeć obydwa przewody pomiarowe miernika i w tym momencie powinno na wyświetlaczu pokazać zero oporności , następnie odłączyć przewód zasilający świecę żarową i jeden z przewodów przyrządu należy w to miejsce dotknąć a drugi należy dotknąć do masy silnika i w tym momencie zobaczyć co sie wyświetli na ekranie co powinno być opornością danej świecy.

Jak masz wyjętą świecę lub kupioną i chcesz ja sprawdzić to postępujesz podobnie , tj jeden przewód na masę (gwint) a drugi tam gdzie sie podłącza zasilanie świecy żarowej .

Dodam że świecy zapłonowej tak się nie sprawdza.

Dodam linka

Na tym filmiku jest inny miernik ale ten twój zrobi dobrą robotę.

Ps

Dobre pytanie czy w tym twoim mierniku jest dobra bateria , bo jak nie to musisz wymienić.

..........................................................................................

Generalnie to na privy nie prowadzę korespondencji.

Opublikowano
dzięki za info. A ta rezystencja to sprawdzi mi też to czy cała główka świecy żarzy się dobrze a nie np. połowa ? Ten test daje 100 pewności czy świeca jest sprawna i dobrze grzeje ??
Opublikowano
Ten test daje 100 pewności czy świeca jest sprawna i dobrze grzeje ??

 

Niekoniecznie.

W moim przypadku uszkodzona swieca miala odpowiednia opornosc, podczas gdy podlaczona pod napiece 6V nagrzewala sie tylko do polowy, i to w czasie 10x dluzszym niz pozostale, sprawne swiece.

 

Jesli juz zdejmiesz kolektor to wymien wszystkie, bo czas stracony na ponownym rozkrecaniu, badz koszta mechanika, nie zrekompensuja tej chwilowej oszczednosci.

 

PS. Jesli nie masz klucza dynamometrycznego, to radze oddac samochod do mechanika - dobrego mechanika.

Te swiece lubia sie ukrecac.

Mam angielsko-jezyczny system = brak polskich znakow diakrytycznych - przepraszam :(
Opublikowano
klucz sobie kupie, może dzisiaj jak zdążę, ale najgorsze jest to, że ja miałem już wszystkie świece żarowe wymienione i znowu ten sam błąd w inpie związany ze świecami 8 glow device. Muszę też sprawdzić przekaźnik świec żarowych czy prąd idzie do tych świec, może jakoś sprawdzę czy mi świec nie upala ten przekaźnik świec bo czytałem, że i tak może być.
Opublikowano

Aby sprawdzić świecę żarowa jak się nagrzewa to można po wyjęciu podłączyć ją bezpośrednio do akumulatora , minus na masę świecy a plus na zasilanie świecy i zobaczymy to jak na filmiku.

 

Ale ostrożnie i takie eksperymenty to lepiej wykonywać w warsztacie na stole .

..........................................................................................

Generalnie to na privy nie prowadzę korespondencji.

Opublikowano

Powiadasz

może jakoś sprawdzę czy mi świec nie upala ten przekaźnik świec bo czytałem, że i tak może być.

jestem zdziwiony taką teorią.

Świecy żarowej to nie wiele może zaszkodzić po prostu sie zużywają chyba że by się nie wyłączały po rozgrzaniu i grzały cały czas to wiadomo że sie szybko zużyją

..........................................................................................

Generalnie to na privy nie prowadzę korespondencji.

Opublikowano
faliszewice widziłem ten filmik :) , o tym wiem. Zobaczymy jutro, zmierzę wpierw rezystencję, jak będę miał klucz dynamometryczny wykręcę świece i je właśnie przetestuje w ten sposób. Będę musiał też sprawdzić przekaźnik świec żarowych. Bo wydaje mi się, że on za dużo prądu daje na świece i spala mi świece albo za mało, cholera wie. A z tym będzie większy problem tak myślę.
Opublikowano
faliszewice właśnie u mnie jest taki problem, że 3 świece były wymienione bo były złe, w sumie 4 świece były dobre, błąd z komputera zniknął po wymianie świec "8 glow device", ale ostatnio znowu się pojawił, świece miałem wymienione pół roku temu. A słabo pali mi samochód jak jest ciepło na dworzu, bo jak jest zimno to pali od razu, jak kontrolka od świec świeci dłużej niż dwie sekundy to pali ok, jak krócej to już du*a męczę rozrusznik, ale zapali za którymś razem.
Opublikowano (edytowane)
Na czym to polega 30nm?

Po pierwsze nie zapisuje się jednostki "nm" tylko "Nm"

N - Niuton/Newton

m - metr.

 

1 Nm jest to najprościej moment wywołany działaniem siły 1 N na ramieniu o długości 1 m. 30 Nm może być równe 30 N przyłożonym na ramieniu długości 1 m albo 1 N przyłożonemu na ramieniu 30 m i tak w nieskończoność można sobie przemnażać. Z mechaniki wiadomo, że im większe ramię tym mniejsza siła potrzebna do wywołania momentu gnącego/obrotowego/skręcającego. Przykład: Odkręcanie śrub w felgach bez i z przedłużką klucza.

 

 

Zakładając, że klucz ma długość 30 cm to musisz przyłożyć na jego końcu masę 10 kg z przyspieszeniem równym 10 m/s^2 co jest równe 100 N przyłożonym na ramieniu 0,3 m. Przy założeniu przyspieszenia równego przyspieszeniu ziemskiemu. Siła jak wiadomo jest to F = m * a [N] (masa * przyspieszenie) i znowu można sobie przeliczać przykładając różne masy i przyspieszenia.

 

W praktyce - ustawić 30 Nm na kluczu i cisnąć, aż klucz przeskoczy :P

Edytowane przez piot5rek
Opublikowano
Aby sprawdzić świecę żarowa jak się nagrzewa to można po wyjęciu podłączyć ją bezpośrednio do akumulatora , minus na masę świecy a plus na zasilanie świecy i zobaczymy to jak na filmiku

 

Ale ostrożnie i takie eksperymenty to lepiej wykonywać w warsztacie na stole .

 

Najlepiej takich eksperymentow w ogole nie wykonywac!

Napisze to jeszcze raz:

 

SWIECE W DIESLACH E46 I E90 SA NA 6V!

 

Podlaczenie bezposrednio do 12V moze spowodowac ich natychmiastowe upalenie, a w najlepszym przypadku skrocenie zycia.

Mam angielsko-jezyczny system = brak polskich znakow diakrytycznych - przepraszam :(
Opublikowano

 

SWIECE W DIESLACH E46 I E90 SA NA 6V!

I tu się z kolegą nie zgodzę, akurat jeżeli chodzi o E46 to w silniku M47 oraz M57 świece na 11V, w silnikach M47N, M57N świece na 5V, w E90 zapewne we wszystkich dieslach świece na 5V.



Potrzebujesz klucza do blokowania wału korbowego M47 / M47N... mam taki! NOWA CENA 120zł!


Amsoil AFL + Archoil AR9200

Opublikowano

Muszę przyznać że dałem Ciała z 12V ( swiece są na rózne napięcia) na świece żarowe w BMW , napisałem z rozpędu jak to kiedyś bywało,więc przed próbami na sucho to trzeba sprawdzić na jakie są napięcie .

W tym wypadku to podeśle linka do forumowicza co dobrze opisał problemy z świecami żarowymi i ich sterownikami .

Cytuję :

 

w silnikach diesla BMW Common rail są one zasilane przez zaawansowany technologicznie sterownik, (potocznie nazywany przekaźnikiem świec ) jednak nie ma on w sobie nawet namiastki przekaźnika........... czysta elektronika odpowiadająca za parę procesów podczas pracy silnika gdy zimno.

 

Sterownik sam się diagnozuje i o ewentualnych niesprawnościach informuje ECU .

Sprawdza " wyjścia " na świece żarowe i kontroluje płynący przez nie prąd. Świece zasila impulsowo różnymi napięciami ,zależny to od wielu czynników zakres to 5,3v do 7,8v.

Świece żarowe w CR BMW nigdy nie widziały i nie zobaczą 12v.

 

Również analizując parametry ich pracy można stwierdzić że pracują na 1/3 swoich fabrycznych możliwości.

Dlatego prawie nigdy nie ulegają uszkodzeniu.

 

Sam sterownik w 90% przypadków jest winny niedomagań w zimne dni , moim zdaniem został wadliwie zaprojektowany.

Każdy wcześniej czy później się "zjara. "

Koniec cytatu .

Link do powyższego :

viewtopic.php?f=69&t=141843

..........................................................................................

Generalnie to na privy nie prowadzę korespondencji.

Opublikowano

mrTuner pisałeś że klucz ustawiasz np. na 20nm i odkręcamy, a z tego co się dowiedziałem w sklepie technicznym to nie ma kluczy dynamometrycznych które odkręcają, tymi kluczami można tylko dokręcać. Możesz mi wysłać linka do klucza którym to robiłeś ?

 

Faliszewice właśnie tak myślałem, że ten przekaźnik świec będzie do wymiany, ma ktoś używany na sprzedaż lub wie gdzie można w dobrym stanie kupić lub nówkę ori tanio ?

Opublikowano

Temat świec żarowych warto wałkować bo to kiedyś każdego dotknie.

Kiedyś układ był prosty , z przekaźnika świeca dostawała pełne 12V ale z czasem postęp techniczny to zmienił i w dzisiejszych samochodach klasyczne przekaźniki zostały już dawno zastąpione elektronicznymi sterownikami co te nie podają pełnego napięcia 12 V tylko impulsy elektryczne co pozwala sterować intensywnością nagrzewania świecy żarowej.

Kiedyś jak przekaźnik sie wypalił to przestał podawać zasilanie na świecę żarową , albo jak sie styki skleiły to cały czas świeca grzała aż do spalenia.

W dzisiejszych elektronicznych sterownikach to może byś więcej anomalii n no bo jak świeca jest na mniejsze napięcie jak 12 Volt a świeca żarowa tylko np 5V to wiemy czym to grozi.

W przypadku BMW co ma Morarz ( E46 320D 136KM 2000) to chyba jeszcze były przekaźniki i świece żarowe na 11V.

Ale tam gdzie technologia sie szybko zmienia to po mimo katalogów warto sprawdzić co mamy pod maską.

Jednak omomierzem można sprawdzić jaką mają oporność nasze świece bez ich wyjmowania i zawsze je możemy porównać te wartości do nowych świec.

..........................................................................................

Generalnie to na privy nie prowadzę korespondencji.

Opublikowano

odnośnie kluczy dynamometrycznych

z tego co się dowiedziałem w sklepie technicznym to nie ma kluczy dynamometrycznych które odkręcają, tymi kluczami można tylko dokręcać. Możesz mi wysłać linka do klucza którym to robiłeś ?

Bywają tekie klucze co są do zakręcania i odkręcania czyli w lewi i w prawo

np; http://www.narzedziowy.pl/67691_JONNESWAY-Klucz-dynamometryczny-lewo-prawo-Rozmiar-3-4-Zakres-Nm-100-800-L-mm-1000-Waga-kg-708.html?utm_source=nokaut.pl&utm_medium=cpc&utm_campaign=2014-01&utm_content=67691#

 

Kiedyś sie spotkałem ze starym kluczem co działał w obie strony i nie miał mechanizmu przepuszczającego ale swojego rodzaju skalę i widzieliśmy siłę nacisku tylko że łatwo przez nieuwagę można było przekroczyć siłę z jaką chcieliśmy dokręcać lub odkręcać.

..........................................................................................

Generalnie to na privy nie prowadzę korespondencji.

Opublikowano
mrTuner pisałeś że klucz ustawiasz np. na 20nm i odkręcamy, a z tego co się dowiedziałem w sklepie technicznym to nie ma kluczy dynamometrycznych które odkręcają, tymi kluczami można tylko dokręcać. Możesz mi wysłać linka do klucza którym to robiłeś ?

Klucz jaki używam do świec to JONNESWAY T16030N zakres 6 - 30Nm, działa zarówno przy dokręcaniu jak i odkręcaniu.

Jest taki model klucza w linku od kolegi Faliszewice.



Potrzebujesz klucza do blokowania wału korbowego M47 / M47N... mam taki! NOWA CENA 120zł!


Amsoil AFL + Archoil AR9200

Opublikowano

Co do świec żarowych to sprawdziłem, że te co siedzą w głowicy to iskrzą. U mnie świece mają 11V, podłączyłem nowe do akumulatora i szybko się palą, te stare 3 co kiedyś elektryk wymienił też podłączyłem i rzeczywiście nie działają. Na razie z głowicy nie wykręcałem świec bo mocno siedzą , pryskam je wd 40 i będę musiał kupić klucz dynamometryczny, ale zmierzyłem na tej kostce co poniżej link, oporność świecy przy przekaźniku:

http://moto.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=69&t=190657

U mnie według mojego schematu kable są inaczej wpięte i wygląda to tak jak poniżej, mierzyłem przy wartości na mierniku ustawionej 200 ohmów i masę do śruby nie zerdzewiałej a czerwony kabel do kabla od przekaźnika:

http://postimg.org/image/l6rpp6o11/

Te wartości są dobrze ? I dlaczego jest tam tak dużo kabli podłączonych ??

Do sterownika świec żarowych da radę dostać się inaczej niż poprzez lewarek i kanał bo piszą, że jest koło rozrusznika ???

A świece będę próbował odkręcić 20Nm a dokręcać będę 18Nm mam nadzieję że ktoś ich nie dokręcił na śmierć...

P.S. Bezpiecznik f104 sprawdziłem też i jest sprawny.

Opublikowano

Aby prawidłowo zmierzyć oporność świecy żarowej to nie koniecznie ona musi być wykręcona z silnika ale koniecznie przewód zasilający od tej świecy powinien być odłączony.

W tym linku co podałeś to jest mowa o roczniku 2003 czyli poliftowa a Ty chyba masz z 2000 roku czyli przedliftowa i chyba na przekaźnikach.

..........................................................................................

Generalnie to na privy nie prowadzę korespondencji.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.