Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam,

jako że już kilka razy bawiłem się z manetką kierunkowskazów i BC to postanowiłem wyrzeźbić pare zdjęć i pomóc innym :)

 

manetkę można kupić za grosze z uszkodzonym przyciskiem i naprawić za darmo i albo sprzedać albo założyć :)

 

pacjent

http://i.imgur.com/Gy466VNh.jpg

 

zaczynamy od odkręcenia 2 śrubek śrubokręt gwiazdkowy - rozmiar t8 (t9 też da rade) jak ma taki śrubokręt specjalną nazwę a ja jej nie znam to przepraszam :) dla mnie to gwiazdkowy.

http://i.imgur.com/mSpB58Jh.jpg

 

potem z tyłu mamy zatrzask który należy podważyć paznokciem albo jakimś innym narzędziem.

http://i.imgur.com/Hsw6JB3h.jpg

 

ukazuje nam się taki widok. Po prawej widać odpiętą kostkę od przycisku manetki ale to każdy da rade wpiąć w piny. U was kable będą inne ponieważ na tym pacjencie wymieniłem kable na nowe od samej płytki guzika aż po zworkę :)

http://i.imgur.com/ZgN8NWAh.jpg

 

Aby wyjąć samą manetkę należy nacisnąć ją w lewo i potem do góry. Zależy kto w której ręce będzie to trzymał to kierunki się zmienią. Ale trzeba ją delikatnie wcisnąć i wysunąć do góry.

http://i.imgur.com/PSkfIG4h.jpg

 

i mamy taki widok. Uwaga na ten bolec co zaznaczyłem bo lubi wypaść :) po co go potem szukać. Jest tam również sprężynka przy tym bolcu.

http://i.imgur.com/IfJujXOh.jpg

 

widzimy tutaj podstawę manetki. Jest ona ważna przy składaniu manetki ponieważ źle ustawione rzeczy będą powodować ciekawe wizualne doznania, np. stale włączone światła długie, albo brak kierunkowskazów. Wszystko to przerobiłem na sobie :)

http://i.imgur.com/IPDBNUrh.jpg

 

1. strzałka górna wskazuje taki suwaczek który odpowiada za kierunkowskazy, musi on być w tym miejscu w którym widać na zdjęciu. Czyli na środku całej podstawy manetki. Manetkę można złożyć źle i bez problemu się ona złoży tylko działać bedzie inaczej niż trzeba :) dlatego takie to ważne aby oszczędzić sobie nerwów. Widzimy na środku tego suwaka taki rowek. Jest on ważny podczas składania manetki. Manetka ma na dole taką wypustkę która wchodzi w ten rowek i jak włączamy kierunkowskazy to wtedy jest przesuwany ten suwaczek po ścieżkach.

 

2. strzałka niżej wskazuje patyczek, suwaczek od świateł długich. Ta poprzeczka powinna być uniesiona. Będzie to dalej widać na zdjęciu podczas składania manetki. Na zdjęciu powyżej jest ta poprzeczka na dole bo po prostu sama spada. Ważna jest przy składaniu tylko. Tutaj fotka jak powinien wygladać ten patyczek podczas składania, ma być uniesiony.

http://i.imgur.com/Ejnnmhqh.jpg

 

 

3. strzałka najniżej wskazuje 2 piny w które wpinamy kostkę od przełącznika BC. Te 2 kabelki które było widac wcześniej.

 

 

Następnie rozbieramy samą manetkę. Trzeba wziąc coś cienkiego i szerszego i po prostu próbować rozdzielić dwie części. Tutaj gdzie pokazuje śrubokrętem jest zatrzask i polecam od tego zaczynać. Niestety nie mam cierpliwości za bardzo i zawsze troche pokalecze manetkę ponieważ plastik jest miekki. Może ktoś znajdzie lepszy patent.

 

http://i.imgur.com/il07NTsh.jpg

 

Jak nam się uda widzimy taki widok. W miejscu gdzie zaznaczyłem strzałką zazwyczaj jeden z przewodów jest pękniety. Polecam wymienić kable od razu od przycisku ponieważ nasze ori kable są już stare i kruche mocno. Lutowanie jest proste jak budowa cepa, nie wstawiam żadnych fotek bo każdy sobie poradzi.

 

http://i.imgur.com/gVrLJ4Hh.jpg

 

Tutaj widzimy wyjętą płytkę przycisku i kable i wtyczkę. Nie ma nic skomplikowanego w naprawieniu tego. Albo lutujemy ori kabelki które się urwały albo wymieniamy całość i mamy spokój na kolejne pare lat :)

 

http://i.imgur.com/U9ilm9ah.jpg

 

 

Tutaj widzimy ten cycek który musi trafić we wspomnianą wcześniej szparkę w suwaku od kierunkowskazów. Ważne podczas składania.

 

http://i.imgur.com/mGPDB73h.jpg

 

Teraz bardzo ważna fotka dotycząca składania manetki. Pamiętamy o suwaku kierunkowskazów aby był na środku, pamiętamy o tym srebrnym patyczku aby był uniesiony.

Musimy to zrobić tak jak na zdjęciu. Czyli odwrotnie do wypinania. Najpierw manetkę jakby wciskamy (ten bolec umazany smarem pozwala się wcisnąc troche), a potem pochylamy w dół aby weszła na swoje miejsce.

 

http://i.imgur.com/Ejnnmhqh.jpg

 

Pamiętamy o 2 rzeczach przy składaniu,

suwak od kierunków na środku i trafiamy wypustką z manetki w srodek tego suwaka

podniesiona poprzeczka srebrna (od długich świateł) jak widać na zdjęciu wyżej, trafia w swoje miejsce.

potem tylko wpinamy wtyczkę przełącznika i składamy manętkę.

 

 

Jak wszystko dobrze pójdzie to naprawiliśmy manetkę za grosze przy piwku :)

 

jak ktoś ma pytania to niech pisze śmiało.

 

Pozdrawiam

Edytowane przez K3m0T1989
szukam
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Witam,

mi dziś się instrukcja przydała

tylko że robiłem to w E39 z 99' - tam żeby manetkę mieć na wierzchu trzeba zdemontować kierownicę,

i rozebrać "pająka" - poza tym wszystko zgodnie z opisem

 

i jak wspomniał kolega uważać "cyngielek" od kierunków i metalową "poprzeczkę" która musi wskoczyć w swoje miejsce które jest zaraz pod bolcem ze sprężyną, inaczej znów trzeba wszystko rozbierać :mad2:, ale trening czyni mistrza za drugim razem idzie dużo sprawniej

 

u mnie akurat BC nie działało gdyż ponieważ ktoś nie wiadomo czemu przeciął kabelki w środku manetki- polutowane i hula jak wściekłe.

 

dzięki za poradnik

pozdrawiam

Jacek :norty:

Opublikowano

nie przeciał a się ułamały :) wszystkie które naprawiałem miały zawsze idealnie równo ułamane kable. Według mnie podczas ruchu manetką kabelki ruszają się ciągle w tym samym miejscu. Są już stare i sztywne i po prostu pękają. Dlatego można wymienić na nowe.

 

No w e46 też trzeba zdjąć kierownice i wyjąc manetkę z taśmy kierownicy. Nie opisywałem tego bo nie robiłem zdjeć, a poza tym to proste. Ale jak ktoś chce to moge opisać jak dostać się do manetki :)

szukam
Opublikowano

opisze słownie bo zdjęć nie mam :)

 

1. zdejmujemy airbag, zależnie jaka wersja i jaka poduszka to albo 2 sruby (moja trójkątna ma 2 sruby) od tyłu TORX albo nowsze poduszki są chyba na wcisk i trzeba je umiejetnie podważyć. Do sprawdzenia na forum dla was :)

2. odkręcamy kierownice, 1 sruba, klucz chyba 17.19 coś takiego. Spokojnie kierownica ma frezy i zaznaczone miejsce na kolumnie wiec nie da się źle jej załozyć potem.

3. za kierownicą, a przed zegarami od góry jest taki plastik który osłania wszystko, jedna srubka na krzyżak.

4. Z tego co kojarze to ten krok nie jest potrzebny ale można zdjąć jeszcze dolną osłonę kolumny kierownicy, 2 spinki plastikowe, działają one na zasadzie że, żeby wyjąć spinkę trzeba wcisnąć taki plastikowy bolec do środka.

5. osłone kolumny plastikową górną i dolną rozdzielamy na dwie cześci, są połączone na takie zatrzaski, trzeba je rozdzielić normalnie palcami.

6. widzimy tasmę kierownicy i nasze manetki, 4 srubki ale czy krzyżak czy torx to już nie pamietam. Te 4 sruby trzymają całą taśmę kierownicy.

7. jak uwolnimy taśmę to naszą manetkę BC wystarczy wysunąć, jest ona wsunięta na zatrzaski w taśmę kierownicy.

8. odpinamy wtyczkę od manetki i już :)

 

co do samej zamiany, jak wsadzimy manetkę z przyciskiem to nie od razu mamy funkcje komputera pokładowego. Trzeba użyć DISa i zaprogramować. Instrukcję są dostępne na forum albo na googlach, albo na innym forum bmw :) na YT pewnie też jakieś poradniki. Po aktywacji mamy funkcje komputera pokładowego czyli

-temp. zewnętrzna

- spalanie srednie

- predkosć srednia

-zasięg na paliwie

- zegarek

 

z tego co kojarze to chyba można jeszcze uruchomić BC przy pomocy kodowania NCS ale ja robiłem to DISEM.

szukam
Opublikowano

jakaś fotka taśmy kierownicy i wyjętej manetki. Znalazłem przypadkiem wiec wrzuce jakby ktoś chciał zobaczyc jak wyglada to rozebrane.

http://i.imgur.com/TSL9O9ul.jpg

szukam
  • 1 rok później...
Opublikowano

K3m0T1989

 

Git porada. Z takim poradnikiem wszystko idzie łatwiutko i ekspresowo. Ale robić to samemu pierwszy raz bez poradnika...? Współczuję :D.

 

Dzięki!

  • 9 miesięcy temu...
  • 4 miesiące temu...
Opublikowano
Świetna robota zabieram się jutro do tego ehh Dzięki
  • 6 miesięcy temu...
  • 1 miesiąc temu...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.