Skocz do zawartości

rozkład masy e39


dsvidoff

Rekomendowane odpowiedzi

wpadl dziś do mnie sąsiad i tak gadalismy troche o samochodach, zeszło na temat BMW, i gość uparcie twierdzi że BMW to sie musi starsznie ciężko w zime jeździć bo to tylny napęd, ciężki sinlik z przodu a tył lekki itp itd. Powiedziałem że nie jest tak źle, da się jeździć jak się ma dobre opony. Dodatkowo w internecie wyczytałem że rozkład masy wynosi 50/50 pomiedzy osiami. I tak mnie zaciekawił temat, czy to oznacza że tylne koła są tak samo dociązone jak przednie ? bo w sumie racją jest że silnik jest cięzki i jest z przodu, a z tyłu powietrze w bagazniku nie waży :) dodatkowo jeźdżę innym autem z napędem na przód gdzie rozkład również jest 50/50 i jednak w głebokim śniegu radzi sobie lepiej, a u mnie czuc różnicę jak np wiozłem kiedyś 100 kg eko groszku w workach w bagażniku, zupełnie inna przyczepność. czyli jednak niby jest 50/50 ale jak się dociążyło tył auto szło w śniegu lepiej. Tu pytanie czy ten rozkład masy faktycznie oznacza taki sam docisk kół przednich i tylnych czy mimo wszystko przód jest bardziej dociążony ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co to za auto co ma napęd na przód i rozkład 50/50? Moim zdaniem to niemożliwe.

 

Większość aut ma silnik przed przednią osią, a w BMW jest za - przez to rozkład masy jest równomierny i te auta lepiej się prowadzą, ale za to są ciaśniejsze w środku.

Zimą wygrzebywanie się ze śniegu jest łatwiejsze przednionapędówkami - to prawda. Napęd na tył jest bardziej "wrażliwy" jak jest ślisko i tam gdzie inne auta jeszcze jadą, BMW już nie. Rada jest prosta - możesz wozić ten ekogroszek, albo 2 płyty chodnikowe, ale to rozwiązanie niezbyt wygodne. Najlepiej mieć zawsze zatankowane na maksa lub jak masz dodatkowo LPG, również pełną butlę.

Przednionapędówki lepiej wyciągają się ze śniegu, bo mają większość masy na przód - nawet 70/30.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przednionapędówki lepiej wyciągają się ze śniegu, bo mają większość masy na przód - nawet 70/30.

 

i ciągną resztę auta a nie pchają. BMW też lepiej wyjeżdża się ze śniegu cofając niż jadąc do przodu.

Też jestem ciekawy co to za auto z przednim napędem i rozkładem masy 50/50.

 

A odpowiadając na pytania, tak rozkład masy 50/50 oznacza że na każdą oś trafia ten sam ciężar (przyjmując jakieś ustalone parametry - np. poziom paliwa w zbiorniku). Nie wiem natomiast czy w e39 ten współczynnik jest faktycznie taki idealny (może nie być w zależności od wersji silnikowych, np. diesle są cięższe, V8 już w ogóle).

Wskazówka: spójrz sobie na swoje auto z boku, zobacz jak blisko przodu auta masz przednie koła (centymetry), zobacz gdzie jest silnik (całkowicie za przednią osią, czyli część jego ciężaru trafia też na tylną oś), gdzie jest skrzynia biegów (prawie dokładnie w połowie między osiami), gdzie są fotele kierowcy i przedniego pasażera (dokładnie w połowie między osiami, co oznacza że waga kierowcy i ewentualnego pasażera nie wpływa na zmianę obciążenia poszczególnych osi), gdzie jest bak z paliwem (praktycznie na tylnej osi), gdzie jest akumulator (w bagażniku) i ciężki dyfer z półosiami (dokładnie tylna oś). Ot cała tajemnica idealnego rozkładu masy.

A teraz stań sobie i podobnie spójrz na każde inne auto (z popularnych to tylko mercedes ma podobnie) :)

Straight six in the front, manual gearbox in the middle and drive goes to the back - that's the chapter one, page one of the petro-sexual handbook :D
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No... zobaczymy jak będzie wkrótce w nowych BMW, bo od kilku lat próbują spieprzyć to, co było dla tej marki charakterystyczne (i mają niezłe sukcesy). Już się szykują modele przednionapędowe, pewnie z silnikami poprzecznie przed przednią osią. Wiem, że to tańsze, mniej części i więcej miejsca w kabinie, ale czy o to w BMW chodzi?!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym silnikiem za przednią osią to tak w e39 nie szalejcie. Nowe fury to i owszem. Tam od 3 cylinda silnika trzeba już pod grodzią szukać, ale e39 to jeszcze tak nie ma.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.