Skocz do zawartości

[E34] M50 nie odpala - rozwiązanie problemu!


TomiTurbo

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Miałem niedawno problem z Moja '94 BMW 520i M50. Przestał odpalać, zgasł i zdechł.

Zanim zabrałem się za szukanie przyczyny przeglądałem forum i znalazłem sporo wpisów na ten temat i wiele słusznych teorii. Ale wszystko porozrzucane w wielu postach.

W końcu rozwiązałem swój problem, ale jako, że przeszedłem całą drogę "od baku po silnik" postanowiłem zebrać to wszystko w jednym miejscu. Koncentrując się głównie na systemie zasilania w paliwo.

Mam nadzieję, ze się komuś przyda - a właściwie to powinienem Wam życzyć, żebyście takich problemów nie mieli :-)

 

Autko mam akurat bez gazu. Silnik M50B20. Autko mimo paliwa w baku zgasło nagle i w żaden sposób zapalić się nie dało.

Co robimy:

 

1. Po pierwsze sprawdzamy stan paliwa w baku. To banalne, ale naprawdę czasami to jest powodem :-)

Jeśli jest go za mało pompa może pluć paliwem, które nawet jakoś tam dotrze na listwę, ale z przerwami...bez ciśnienia itp.

2. Sprawdzamy skrzynkę bezpieczników. Bezpiecznik od pompy paliwa znajduje się w skrzynce pod maską (od strony kierowcy - za kielichem).

Na wszelki wypadek sprawdzamy bezpieczniki 17, 20 i 23. Jeśli są ok idziemy dalej.

3. Odkręcamy obudowę silnika nad kolektorem dolotowym - dwie śruby 10ki.

Odkręcamy przewód doprowadzający paliwo na listwę.

Tu jest to ładnie pokazane. Przewód nr 12 - jest od strony chłodnicy - nie od strony podszybia.

 

https://www.bmwautoparts.net/pl/katalog/czesci/13_0347/0/47392/L/A/1993/0/0/zawory-i-przewody-instalacji-wtryskowej-130347

 

Po przekręceniu na zapłon pompa włacza się na chwilę i wyłacza się. Potem uruchamia się podczas kręcenia rozrusznikiem i tak ma być.

 

Mamy dwie możliwości:

 

Jeśli paliwo nie pojawi się na przewodzie dochodzącym lub będzie jedynie pluło bez wyraźnego strumienia to już wiemy, że coś jest nie tak z doprowadzeniem paliwa - awaria pompy lub kłopoty z jej zasilaniem.

 

3.1. Sprawdzamy przekaźnik od pompy paliwa. W M50 znajduje się on pod maską w skrzynce z przekaźnikami, tym razem po prawej stronie auta (od strony pasażera), za kielichem. Odkręcamy pokrywę skrzynki - 4 śrubu krzyżakowe.

Sa tam dwa lub trzy przekaźniki. Ten od paliwa jest środkowy - niebieski lib brązowy.

Sprawdzamy czy w czasie przekręcania na zapłon i chechłania rozrusznikiem wogóle "cyka". W tym celu sadzamy kogoś za kierownice, a sami dotykamy i nasłuchujemy przekaźnika. Brak reakcji oznacza, że jest do wymiany. Jednak jesli cyka tez nie daje nam to gwarancji, że działa w 100% poprawnie. Warto go podmienić dla testu na sprawny lub jeśli nie mamy żadnego pod ręką to chwilowo np. na przekaźnik np. od halogenów z drugiej skrzynki (tej z bezpiecznikami). Jeśli auto po tym zabiegu nadal nie odpali idziemy dalej.

 

3.2. Na tym etapie warto pobawić się przy samej pompie. Z tyłu auta w bagażniku, pod dywanem odkręcamy metalowy panel-zaslepkę zasłaniająca układ pompy-paliwa. Oczom naszym ukażą się dwa gumowe przewody paliwowe wyjściowy i powrotny oraz kostka zasilająca. Wszystko to przykręcone plastikowym pierścieniem. Odpinamy przewody i kostkę zasilającą.

Okręcamy pierścień (warto użyć dużego płaskiego śrubokręta, młotka i lekko popukać) i wyciągamy z baku cały ten plastikowy smok z rurkami.

Teraz można przetestować pompę spinając ją na krótko i omijając cały układ elektryczny.

W tym celu przynosimy jakis akumulator i dwa przewody.

Najłatwiej jest podpiąć przewody zasilające do styków w kostce elektrycznej, która znajduje się na górze tego plastikowego smoka.

Na tym rysunku smok oznaczony jest jako nr 1.

 

https://www.bmwautoparts.net/pl/katalog/czesci/16_0189/0/47392/L/A/1993/0/0/czujnik-poziomu-paliwa-zbplast-160189

 

W moim przypadku styki/ piny od zasilania to 1 i 3 w górnym rzędzie. Przytykamy przewody z akumulatora.

Sprawna pompa powinna zacząć od razu działać i psiknąć paliwem nieprzerwanym strumieniem.

Jeśli podepniemy kable odwrotnie pompa zadziała w drugą stronę. Jeśli potrwa to chwile nic sie nie stanie.

Jeżeli nic sie nie wydarzy - pompa nie zadziała to najpewniej oznacza to jej awarię. Czeka nas wymiana pompy.

Demontaż pompy jest prosty: należy wyjąc z baku koszyczek w którym znajduje się pompa paliwa - na powyższym rysunbku oznaczony numerem 6.

W tym celu wkładamy rękę do baku i naciskamy dwa plastikowe "zaczepy" znajdujące się na tym koszyczku. Wyciągamy wszystko do góry i odpinamy kabelki zasilające pompę, przewód paliwowy i filterek z dołu. Następnie wyjmujemy pompe z koszyczka, wymieniamy na nową i montujemy wszystko w odwrotnej kolejności.

 

4. Wróćmy teraz do punktu 3. Jeśli sprawdzając dopływ paliwa na listwę okażę się, że paliwo dochodzi do listwy zasilającej, a nie możemy zapalić - szukamy dalej.

Po drugiej stronie listwy zasilającej znajduje sie przewód powrotny i regulator ciśnienia.

Na rysunku oznaczone jako 16 (przewód) i 6 (regulator).

 

https://www.bmwautoparts.net/pl/katalog/czesci/13_0347/0/47392/L/A/1993/0/0/zawory-i-przewody-instalacji-wtryskowej-130347

 

Jeśli padł regulator, to nie trzyma paliwa i należy go wymienić na nowy. Ale do testu możemy go na chwilę oszukać zaciskając lub zatykając przewód powrotny. Auto powinno odpalić. Wymiana regulatora jest prosta, ale dostęp kiepski.

 

5. Jeśli jednak jest paliwo w baku, działa pompa, mamy sprawne bezpieczniki i przekaźniki, działa regulator ciśnienia to należałoby sprawdzić iskrę. W tym celu zdejmujemy plastikową obudowę z silniką - odkręcamy dwie sruby.

Ukażą nam się cewki zapłonowe i fajki. Ściągamy pierwszą cewkę z fajką i wkładamy do niej jakaś święcę zapłonową i sprawdzamy czy jest iskra.W tym celu prosimy kogoś żeby usiadł za kierownicą i kręcił, a my dotknijmy w tym czasie metalową częścią świecy do jakiegoś kawałka metalu pod maską. Ma być wyraźna iskra.

Jeśli nie ma iskry to problem dotyczy zapłonu i będzie to temat na inny wpis.

 

6. Jesli jednak jest paliwo w baku, działa pompa, mamy sprawne bezpieczniki i przekaźniki, działa regulator ciśnienia i mamy iskrę to może to oznaczać awarię czujnika położenia wału. Ale zostawmy to na koniec.

Wcześniej możemy spróbować odpiąć przepływomierz - kostka za filtrem powietrza - i spróbować odpalić. Jeśli zapalała i po dodaniu gazu gaśnie lub nią jebitnie rzuca, może również przepływa dawać taki efekt.

 

7. Jesli jednak jest paliwo w baku, działa pompa, mamy sprawne bezpieczniki i przekaźniki, działa regulator ciśnienia, mamy iskrę i odpinanie przepływomierza nie pomaga, pozostaje najprawdopodobniej czujnik położenia wału (nie wałka rozrządu).

Na rysunku jest oznaczony jako częsć nr 9.

 

https://www.bmwautoparts.net/pl/katalog/czesci/11_4793/0/47392/L/A/1993/0/0/obudowa-skrzyni-acuchowej-114793

 

Niestety nawet w nowszych motorach nie wyskoczy jako błąd dopóki nie klęknie na amen. Może podawać złe parametry i będzie miał takie właśnie objawy. Jest on na głównym kole pasowym, na wale. Pracuje bezpośrednio nad tymi ząbkami.

Pozostaje nam tylko jego wymiana.

 

I to by z grubsza było na tyle :-)

 

Pozdrawiam

 

Tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po przekręceniu na zapłon pompa włacza się na chwilę i wyłacza się. Potem uruchamia się podczas kręcenia rozrusznikiem i tak ma być.

Na pewno tak jest ? Do tej pory wydawało mi się, że tylko kręcenie rozrusznikiem powoduje pompowanie paliwa.

 

Witam,

5. Jeśli jednak jest paliwo w baku, działa pompa, mamy sprawne bezpieczniki i przekaźniki, działa regulator ciśnienia to należałoby sprawdzić iskrę. W tym celu zdejmujemy plastikową obudowę z silniką - odkręcamy dwie sruby.

Ukażą nam się cewki zapłonowe i fajki. Ściągamy pierwszą cewkę z fajką i wkładamy do niej jakaś święcę zapłonową i sprawdzamy czy jest iskra.W tym celu prosimy kogoś żeby usiadł za kierownicą i kręcił, a my dotknijmy w tym czasie metalową częścią świecy do jakiegoś kawałka metalu pod maską. Ma być wyraźna iskra.

Jeśli nie ma iskry to problem dotyczy zapłonu i będzie to temat na inny wpis.

U mnie nie chciał odpalić bo jeden z wtryskiwaczy lał ciągle benzyną więc świece też raczej warto zobaczyć w jakim są stanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
To się nazywa pompowanie wstępne ale z czasem ta funkcja robi wysiadkę.Jest to wina sterownika silnika i tylko wymiana na sprawny rozwiązuje problem.
Po czterdziestce człowiek ma, trochę z osła, trochę z lwa.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 lat później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.