Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

 

Mam problem. Otóż kręci cały czas mi się wiatrak chłodnicy. Chodzi na najwyższych obrotach. Odpala się nawet po chwili jak uruchomie zimne auto.

Co to mogło się stać? Czujnik temp.? Wrzucam screeny z impy i z testu 7. Temperatury w impie sa za wysokie natomiast temperatura silnika jest ok (co widac z testu 7) oraz wskaźnik temperatury też utrzymuje się stale tak jak powinien być pionowo.

 

http://img94.imageshack.us/img94/9144/5mha.th.jpg

http://img824.imageshack.us/img824/7278/p517.th.jpg

http://img854.imageshack.us/img854/8260/fi5a.th.jpg

Opublikowano (edytowane)

Wentylator ci chodzi na maxa bo zapomniałeś podłączyć wtyczki czujnika temperatury wody przy chłodnicy. :oops: (przy wylocie chłodnicy na wężu stojąc przed silnikiem po lewej na dole)

 

Na rysunku Nr. 9 i wtyczka 11 pewnie jest nie podpieta ten czujnik służy tylko do wentylatora silnik i zegary korzystają z czujnika innego (w głowicy)

 

http://www.bmwstore.pl/pl/katalog/obrazek/158517/686x484

Edytowane przez PanMiyagi
Opublikowano
idz sprawdź ... albo wtyczka 11 jest odłączona albo nie kontaktuje albo oberwany kabel od niej ew co małoprawdopodobne czujnik 9 padl
Opublikowano

temp podana jest w Farenchajtach nie wiem czemu masz tam [*C] w każdym razie:

 

lewy temp silnika ok 80*C ( ciepły)

 

prawy temp na wylocie chłodnicy 125*C (max na skali bo nie ma sygnału z czujnika)

 

Czujnik przewodzi prąd tym wyższa temperatura tym słabiej przewodzi , jeśli czujnik nie jest podłączony albo jest przepalony to nie przewodzi pradu wcale co komputer rozumie jako 9999999*C a że skala jest do 125*C to tyle pokazuje jednocześnie stwierdza że wypada dać wentylator na max skoro jest 125*C (260*F)

 

w skrócie nie ma sygnału z czujnika nr 9

Opublikowano

Pozostał jeszcze sterownik do sprawdzenia.

A co czujnika to łatwo sprawdzić nawet bez wykręcania starego tylko z boku podłączyć nowy

..........................................................................................

Generalnie to na privy nie prowadzę korespondencji.

Opublikowano (edytowane)

a czy uszkodzony sterownik by pokazywał odczyt temp max ....?

 

a w inpie jakieś błędy zczytałes ? np. 125 ?

Edytowane przez PanMiyagi
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Masz padnięty sterownik, ten typ tak ma. Sterownik możesz mieć zintegrowany z silnikiem wentylatora ale prawie na pewno masz wersję silnik osobno/sterownik osobno. Czasami prościej i taniej kupić cały panel z wentylatorem i tylko zamienić, niż bawić się w cięcie/lutowanie kabli.
Opublikowano

żadnego błędu właśnie nie pokazuje.

 

A schemat mojego silnika to taki i tutaj jest nr. 4

http://realoem.com/bmw/diagrams/i/g/239.png

 

 

A ten moduł sterujący to który to?

Opublikowano (edytowane)

nie ma go na tym rysunku a czujnik temp wylotu chlodnicy to Nr 4. i wtyczka 12

 

to srebrne gówienko to moduł :

http://i138.photobucket.com/albums/q250/citra84/IMG_7530-vi-1.jpg

Edytowane przez PanMiyagi
Opublikowano

masz miernik elektroniczny ?

 

Ja też bym podejżewał sterownik ale dziwi mnie czemu temperatura zmierzona jest 125*C tak jak by nie było obwodu przez czujnik

 

Najprościej jak byś miał w okolicy jakiś szrot wzioł byś inny wentylator podpiął byś tylko kostke od swojego trzymając w łapach i zobaczył co sie bedzie działo

Opublikowano

Dobra, spróbuje zobaczyć miernikiem ten czujnik. Jak w niej wszystko będzie ok, to poszukam ten wentylator gdzieś.

Zobaczymy jak nie będzie obwodu w czujniku, to znaczy, że to jego wina?

Opublikowano

ustaw zakres rezystancji na mierniku 20k ohm

 

w temp ok 20*C czujnik powinien mieć ze 2-4k ohm (z tego co pamietam)

 

jak nie będzie w ogóle obwodu to oczywiście

Opublikowano

Fakt ze jest zastanawiające

dziwi mnie czemu temperatura zmierzona jest 125*C

Tylko nie wiemy na pewno czy to nam cały czas tak pokazuje czy to nie było jakieś w stare w pamięci.

Tak już pisaliście dobrze by było zmierzyć opór tego czujnika na zimnym płynie oraz na rozgrzanym płynie.

A jak by komuś się chciało zmotykować odpowiednim opornikiem wtyczkę od czujnika to by już by był pełny test .

A jak by było pewne że czujnik daje dobry sygnał to należy wziąć pod lupę sterownik wentylatora.

Dobrze jest sprawdzić kabelki bo czasem są ugnite przy wtyczkach.

..........................................................................................

Generalnie to na privy nie prowadzę korespondencji.

Opublikowano

to nie było z pamięci tylko transmisja w inpa na żywo

 

a taka ciekawostka na emulator czujnika dobrze się sprawdza zwykły analogowy potęcjometr np. z wierzy hifi

Opublikowano

Jak to jest

transmisja w inpa na żywo

to by jednoznacznie nam wskazywało że to pochodzi z czujnika lub jego okablowania, puki co to nie biorę pod uwagę samego komputera.

na emulator czujnika dobrze się sprawdza zwykły analogowy potęcjometr np. z wierzy hifi

Najważniejsze aby miał odpowiednią moc i zakres oporności.

Zakres oporności to można sprawdzić omomierzem a moc ? hm... co najwyżej sie spali ;-)

 

Gdzieś czytałem , wklejam :

Nie mam dokładnych danych co do tego modelu. Jednak czujniki w sytemach Boscha przyjmują następujące wartości:

0 stopni C - 6kΩ,

10 C - 3,5 kΩ,

20 C - 2,5 kΩ,

40 C - 1,2 kΩ,

60 C - 600 Ω,

80 C - 300 Ω,

100 C - 180 Ω.

Mam nadzieję, że to pomoże.

Hmm... jak to jest prawdziwe to by wynikało że czym jest niższa oporność tym bardziej wiatrak powinien hulać

a już przy zerowej oporności czyli zwarciu powinien być na maxa ?

a przy wysokiej oporności powinien stać w miejscu ?

Czyli przy przerwanym obwodzie ( maxymalna oporność) będzie stał w miejscu ?

Chyba że układ jest tak dostrojony że musi mieć jakąś tam oporność bo inaczej wpada w awaryjny tryb chłodzenia i na wszelki wypadek chłodzi bo widzi że coś jest nie tak i nie chce dopuścić do przegrzania.

Tak gdybam bo sam nie wiem ale ktoś kto to przerobił to się możne odezwie

..........................................................................................

Generalnie to na privy nie prowadzę korespondencji.

Opublikowano

moc jest nie ważna bo obwód czujnika nie wykonuje żadnej pracy, prąd jaki przez niego płynie jest tylko pomiarowy

 

odpinasz wtyczkę od czujnika na włączonym zimnym silniku i wentylator włącza sie nie pełną moc

 

możesz sprawdzić bo w X5 masz ten sam układ i czunik co e46

Opublikowano (edytowane)

Chyba że układ jest tak dostrojony że musi mieć jakąś tam oporność bo inaczej wpada w awaryjny tryb chłodzenia i na wszelki wypadek chłodzi bo widzi że coś jest nie tak i nie chce dopuścić do przegrzania.

 

Możliwe że źle powiedziałem bo są dwa rodzaje czujnik PTC i NTC różnią sie tym że NTC ze wzrostem temp opór maleje (a PTC rośnie)

 

Logika układu jest taka że czujnik potrzebny jest by anulować prace wentylatora właściwym sygnałem , a nie żeby go uruchamiać wiec każda usterka będzie powodowała pełny ciąg wentylatora a nie wysadzenie chłodnicy w kosmos (to jest własnie typowa niemiecka myśl techniczna- niby proste a jednak genialne)

Edytowane przez PanMiyagi
Opublikowano

Dzisiaj jade do kumpla bo ma miernik i sprawdzimy. I będzie to na rozgrzanym silniku, bo wiadomo muszę do niego dojechać.

Zobaczymy co pokaże. Czyli powinien byc mniej wiecej taki ze 80 C - 300 Ω, jeżeli będzie co innego to oznacza, że to wina czujnika, bądz ewentualnie kabli tak?

Opublikowano

nie no jak zmierzysz opór miedzy pinami czyjnika (nie wtyczki) to bedzie wiadomo tylko czy czujnik jest sprawny

 

we wtyczce miedzy pinami możesz zmierzyć czy jest napięcie jakiekolwiek (Na włączonym zapłonie , miernik- zakres 20V)

 

jak będzie sprawny a wtyczka dobrze podłączona to nie zostaje nic innego jak wymienic sterownik lub cały wentylator (jak ci łatwiej)

 

Oczywiście nie zapomnij pochwalić sie co wybadałes bo mnie też to ciekawi

Opublikowano

a więc tak,

Wtyczka miała napięcie 4,98V a sam czujnik miał 0,12 ohm. miernik był ustawiony na 20k.

Po odlaczeniu wtyczki wiatrak nie włącza sie. Krociec od wody był zimny, nie zdążył sie nagrzac mimo iż sam silnik sie zagrzal. więc te 0,12 ohm było z zimnego czujnika.

 

Dodam jeszcze że ja w wiatraki nie mam żadnego sterownika, kabel idzie w wiązkę a ona całą idzie do auta z lewej strony.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.