Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Tym razem mnie dopadło - w moim bolidzie (E90 2.0d M47) przestała działać klimatyzacja. Oczywiście pierwsze podejrzenie brak czynnika więc podjechałem do znajomego mechanika, podłączyliśmy maszynę i ... okazało się że jest prawie 380g w układzie. Oczywiście dobite zostało do przepisowych 590 g i nic, dalej klima nie działa. Podłączam INPĘ i test - brak błędów w module klimatyzacji (IHKA), zauważyłem jednak dziwną przypadłość - grzebanie przy czujniku ciśnienia (wypinanie i wpinanie) potrafiło sporadycznie uruchomić na chwilę sprężarkę i zaczynała ona normalnie pracować ( do uzyskania 15- 19 bar i około 2 stopni na parowniku). Jednakże tylko przez krótki czas. Padło więc podejrzenie na czujnik ciśnienia, wymieniony na nowy i nic, nadal to samo. Kontrola pinów, kostki, obwodów nic nie dała, sprężarka czasem się załączy, chwilę popracuje i koniec.

Aktualnie objawy są takie :

- brak błędów w module klimatyzacji ( nawet po wypięciu czujnika).

- ciśnienie około 8-10 bar odczytana w module klimatyzacji,

- moduł silnika widzi załączoną klimatyzację,

- wentylator pracuje poprawnie ( zdał test od 0- 90 % bezproblemowo),

- czynnik uzupełniony,

- czujnik ciśnienia sprawdzony - jego wypięcie skutkuje błędem w Junktion BOX Passenger i wyskakuje zakres powyżej 38 bar ( o ile się nie pomyliłem co do modułu bo piszę z pamięci),

- jest błąd czujnika zaparowania szyby ( była dwa tygodnie temu wymieniona i chyba przy okazji uszkodzili czujnik) - wskazania poza zakresem, pytanie czy ona ma wpływ na wyłączenie sprężarki.

Sprężarka działała chwilowo więc wybierak nie jest zerwany, nie testowałem napięcia na jej zasilaniu bo zapewne sterowana jest wypełnieniem impulsowym.

Jak już zaczyna działać to potrafi podbić ciśnienie do 15 - 18 bar, jednakże po chwili ciśnienie spada do 12- 10 bar i koniec.

Czy jest ktoś, kto wie co jeszcze można sprawdzić z poziomu INPY i gdzie, w którym module znajdę sterowanie sprężarką? Bo w module klimatyzacji nie znalazłem tej funkcji.

Bo obawiam się, że fachowcy od klimy najchętniej wymienią sprężarkę, nic jednak wcześniej nie wskazywało na jej koniec, pracowała dość cicho i nie było żadnych objawów bliskiej śmierci.

Pozdrawiam,

Opublikowano

Ja miałem podobnie i u mnie czynnika brakowało a bylem kilka dni wcześniej na serwisie klimy tylko ze u mnie był taki jeszcze objaw ze od pasażera leciało cieplejsze powietrze niz od kierowcy. .

 

Wysyłane z mojego GT-I9300 za pomocą Tapatalk 2

..pasja to moje życie..
Opublikowano

Po zrobieniu małego doktoratu i testów z sterowania klimą w E90 jestem już mądrzejszy i ... zbieram kasę na nowy/regenerowany kompresor.

Dla innych zdradzę, iż sterowanie zaworem kompresora ( tak, zaworem bo w silniku M47 kompresor nie ma sprzęgła elektromagnetycznego) zawiaduje bezpośrednio moduł JBE. On też dostaje sygnał z czujnika ciśnienia i przesyła go do modułu klimatyzacji. W dokumentacji serwisowej brzmi to tak:

"The A/C compressor is controlled as follows:

- Operation of the air conditioning button

- Forwarding the request via the central gateway (junction box, instrument cluster or SGM) to the DME/DDE Setting of the operating mode ”Air conditioning on” by the DME/DDE

- Transfer of the request from the DME/DDE via powertrain CAN to the gateway (junction box, instrument cluster or SGM)

- Forwarding of the request from the central gateway via K-CAN to the electrical control valve on the air conditioning compressor

- Activation of the air conditioning compressor

-The A/C compressor is switched off in precisely the same way.

This procedure ensures that at the time the air conditioning compressor is switched on, the engine has sufficient power reserves. Activation of the A/C compressor does not bring about a dip in engine

speed."

 

Tak więc zasilanie zaworu sterującego sprężarką klimatyzacji regulowane jest w zakresie od 0-12V napięciem impulsowym z modułu JBE ( w inpie jest tylko podgląd czy pracuje czy nie) - nie pozostaje nic innego jak podłączenie woltomierza ze szpilkami i sprawdzenie czy podawane jest napięcie.

U mnie problemem okazało się powolne dogorywanie sprężarki, czasem podejmowała pracę aż padła. Efektem jest wymiana na inną, wymiana skraplacza (chłodnicy klimatyzacji) oraz płukanie całego układu.

Mam pewne podejrzenia, iż rozwiązanie z pracującą cały czas sprężarką okazało się na tyle niefortunne , iż w nowszych modelach pomimo regulacji wydajności elektrozaworem i tak inżynierowie z BMW wrócili do stosowania sprzęgła elektromagnetycznego. Profilaktycznie więc wszystkim użytkownikom silników M47 zalecam sprawdzanie w jakim stanie jest olej odsysany z układu klimatyzacji w czasie uzupełniania czynnika. Jeśli okazuje się mocno zużyty i ciemny to warto zareagować i ratować działającą jeszcze sprężarkę. Szacowany koszt mojej naprawy może zamknąć się w okolicach 2-3 tys. zł.

Pozdrawiam,

Opublikowano

Ta sprężarka występuje nie tylko w N47, w sumie to we wszystkich wersjach silnikowych od samego początku produkcji.

 

Sprężarka jest sterowana sygnałem PWM, tak więc zwykłym woltomierzem możesz mieć problem precyzyjnie zmierzyć parametry pracy. Gdybyś chciał mieć precyzyjny odczyt, to wyłącznie oscyloskopem i trzeba popatrzyć na interwały.

 

Pozdrawiam

Opublikowano
Ta sprężarka występuje nie tylko w N47, w sumie to we wszystkich wersjach silnikowych od samego początku produkcji.

 

Sprężarka jest sterowana sygnałem PWM, tak więc zwykłym woltomierzem możesz mieć problem precyzyjnie zmierzyć parametry pracy. Gdybyś chciał mieć precyzyjny odczyt, to wyłącznie oscyloskopem i trzeba popatrzyć na interwały.

 

Pozdrawiam

 

Też mi się tak wydaje. Mierzenie napięcia zmiennego (np. sinusoidalnego) zwykłym miernikiem nic nie da.

Opublikowano

Stanowczo protestuję, napięcie sinusoidalne da się zmierzyć zwykłym miernikiem, gorzej jeśli chodzi o PWM;-) aczkolwiek dobry miernik i trochę wiedzy pozwala na rozgryzienie problemu.

A sprężarki klimatyzacji w nowszych od M47 silnikach mają oprócz sterowania zaworem także obwód odpinający napęd koła pasowego ( przynajmniej tak wygląda to na zdjęciach i z informacji z serwisu klimatyzacji). W E90 z silnikami M47 jest sprężarka Denso 5SE12c wyposażona w koło pasowe ze sprzęgłem zrywalnym i elektrozawór sterowany sygnałem z JBE - sprężarka pracuje więc cały czas z silnikiem, zmienia się tylko jej wydatek ( teoretycznie od 2 do 100%).

  • 10 miesięcy temu...
Opublikowano

Odgrzeje kotleta.

Kolega w e90 330d ma problem z klima. W aucie zainstalowana byla sprezarka od ... e60 :duh: oczywiscie nie dzialala.

Zalozylismy taka jaka ma byc - wszystko napelnione, posprawdzane i dalej nic nie dziala. Inpa i isid nie raportuja rzadnego bledu. Po wlaczeniu klimy wyglada jakby w panelu wszysto dzialalo ale nie chlodzi i wiatrak takze sie nie zalancza. Po daniu zasilania do 1 pinu w sprezarce zalancza sie i chlodzi. Wychodzi na to ze sterownik jbbf z jakiegos powodu nie podaje pwm na zawor w sprezarce.

Czy dysponuje ktos jakimis schematami lub rada? Cokolwiek co by bylo pomocne

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.