Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Członkowie klubu
Opublikowano

Witam,

Przymierzam się do zamontowania ogrzewania postojowego w E91 LCI 2010, który z fabryki wyjechał bez jakiegokolwiek Webasto. Mam już większość elementów (sprawne i sprawdzone na stole) a teraz czas podłączyć to elektrycznie do auta w konfiguracji jak najbardziej zbliżonej do fabrycznej. Interesuje mnie uruchamianie z pilota (mam T91 z centralką), a nie z zegara w i-Drivie. Niestety wszystko co znalazłem na WDS-ie dotyczy starszych modeli i proszę o pomoc w znalezieniu schematu lub informację od kogoś kto posiada podobne stworzenie z fabrycznym ogrzewaniem postojowym. Zgromadziłem m.in. sterowanie wentylatorem przez IPCU, fragment wiązki z podłączeniami dowolnych zdalnych sterowań i zegarka Webasto (jajka). Brakuje mi informacji jak i gdzie podłączyć się do instalacji samochodu i na samym piecu Thermo Top V do BMW, co z zaworem i pompą wody. Będę wdzięczny za każdą informację, jeśli trzeba to i namacalnie :)

Pozdrowienia

Obiecuję zrelacjonować efekty podłączania oraz problemy, jakie napotkam. Oby przed zimą :mrgreen:

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Ja mam fabryczne Webasto w LCI, jak powiesz konkretnie co Ci sprawdzić, tak żeby nie wymagało to jakichś większych prac to mogę Ci pomóc.
Opublikowano

To może kilka faktów. Webasto w BMW to Thermo Top V i rozmawia z samochodem cyfrowo, a dokładniej po protokole LIN z modułem IHKA (sterowanie klimatyzacją). Za odbiór sygnału z pilota odpowiada ta sama centralka co od zamka centralnego i wykorzystuje antenę zatopioną w tylnej szybie, dlatego zasięg jest całkiem imponujący. Oryginalny pilot BMW to nie to samo co T91, to autorskie niekompatybilne rozwiązanie BMW.

 

Centralka po odebraniu sygnału Webasto wzbudza przekaźnik 15 który budzi sterowniki, następnie po szynie CAN komunikuje się z modułem IHKA który następnie dogaduje się ze sterownikiem Webasto. W momencie włączenia Webasto, włącza się podświetlanie przycisku start co jest tożsame ze wzbudzeniem samochodu.

 

Sterownik piecyka steruje bezpośrednio pompą paliwa, natomiast zaworem przełączającym oraz pompką cieczy moduł IHKA za pomocą przekaźników.

 

Pozdrawiam

  • Członkowie klubu
Opublikowano
Ja mam fabryczne Webasto w LCI, jak powiesz konkretnie co Ci sprawdzić, tak żeby nie wymagało to jakichś większych prac to mogę Ci pomóc.

 

Wielkie dzięki za ofertę - najbardziej pomocne byłyby zdjęcia złączy: tych przy Webasto jak i miejsc wejścia przewodów od telestartu( po za + i - u mnie są tam jeszcze fiolet i czarny), ciekawy jest ten czarny przewód który wchodzi gdzieś w instalację auta wraz z +, - i niebieskim małą płaską wtyczką 4 pin, przewód niebieski w mojej wiązce idzie w kierunku Webasto wygląda na linię sygnału z klimatyzacji (?). Co do samego Webasto to po za oczywistym zasilaniem, przewodami do pompki paliwa i W-BUSem (fiolet np. z telestaru ?), jest tam jeszcze przewód żółty podłączony do "86" w IPCU - takim jak opisano na stronie: http://ogrzewaniepostojowe.net.pl/instalacja.php, czyli w mojej wiązce sterujący zapewne wentylatorem. Większość z opisanych podłączeń powinna być w rejonie skrzynki bezpieczników za schowkiem na rękawiczki. Może uda się znaleźć wiązkę po odnalezieniu telestartu (jaki model jest Twoim samochodzie, ja mam T91/T100 z pilotem z informacją zwrotną bez ustawiania temperatury itp.)

Broń Boże nie namawiam kolegi do rozkręcania samochodu ale gdyby taka okoliczność zaszła z innych przyczyn to proszę o wykonanie zdjęć, na podstawie których zadam jakieś bardziej konkretne pytanie. Na dziś prośba o zdjęcia tego co widać czyli przewody płynu chłodzącego z Webasto do nagrzewnicy wraz z zaworem wodnym. Planuję nieco zmodyfikować to podłączenie i przepuścić gorący płyn także przez silnik. Podzielę się wynikami jak wszystko ruszy. Zależy mi na rozwiązaniu preferowanym przez Webasto, może się mylę i inżynierowie z BMW słusznie ograniczyli podgrzewanie do nagrzewnicy ale jak nie sprawdzę to się nie dowiemy :)

Nic tu nie wspomniałem o e;lektrycznym podłączeniu zaworu i pompy płynu chłodzącego - tak jak opisał kolega artuj, steruje nimi przez przekaźniki samochód i tu nie mam pojęcia jak - z WDS-u starszych wersji wynika że wchodzą w instalacje za schowkiem z lewej strony kierownicy.

 

Dzięki artuj za wyjaśnienie podłączenia Webasto w BMW - zrozumiałem wszystko za wyjątkiem sterowania pilotem przez centralny zamek - widziałem doposażania które przerabiały sterowanie pilotem centralnego na pilot innymi telestartami lub Thermo Callem (czyli przez GSM). Po co, skoro rozwiązanie BMW było takie super ale fakt że nie dało się go uruchomić przez komórkę. Powyższa teoria nie wskazuje który pin na ThermoTop V mamy podłączyć do IHKA lub do "przekaźnika budzącego sterownik" (od czego ?). Coś mi świta że czarny przewód z telestartu (pin 3) może mieć coś wspólnego z przekaźnikiem 15. Tu proszę o wyrozumiałość - jestem tylko inżynierem mechanikiem a nie elektronikiem.

Pozdrawiam i sorki za przydługie opisy, schematy i zdjęcia BARDZO MILE WIDZIANE. Zrobię fotorelację z montażu.

Opublikowano

Matrix, czy Ty przypadkiem nie chcesz zamontować Thermo Top Z/C do BMW E90? Oryginalnie, wszystkie E9x posiadały Thermo Top V który sterowany jest sygnałami cyfrowymi. Nie twierdzę, że Ci się to nie uda, ale nie będzie jak w serii.

 

Jeszcze raz, bo chyba nie przeczytałeś wyraźnie tego co napisałem. W E9x do Webasto idzie zasilanie, wyprowadzone jest sterowanie pompki paliwa oraz szyna danych (cyfrowa) - i to wszystko. Pozostałe gniazda są wolne. Uruchomienie wentylatora kabiny, włączenie pompki obiegu cieczy chłodzącej, zaworu przełączającego załatwia już moduł IHKA czyli sterownik klimatyzacji.

 

 

Pozdrawiam

  • Członkowie klubu
Opublikowano
Matrix, czy Ty przypadkiem nie chcesz zamontować Thermo Top Z/C do BMW E90? Oryginalnie, wszystkie E9x posiadały Thermo Top V który sterowany jest sygnałami cyfrowymi. Nie twierdzę, że Ci się to nie uda, ale nie będzie jak w serii.

ależ skąd - TT V, słowo ;)

Podłączenie o którym piszesz wygląda logicznie i tak zamierzałem to podłączyć tylko, proszę podaj na który pin wchodzi szyna danych w TT V (pin 2?) i który pin i wtyczka w samochodzie. Nie mam też zaworu i potrzebuję sygnał z IHKA (gdzie go znajdę) podobnie jak do pompy wody tej przy piecu. Na deser pozostaje podłączenie do tego Telestart T91 bo taki posiadam.

  • Członkowie klubu
Opublikowano
Ja mam fabryczne Webasto w LCI

A jak Ty Saico włączasz Webasto - jakiego masz pilota?

  • Członkowie klubu
Opublikowano

Bardzo wszystkim dziękuję za wyjaśnienia i ofertę pomocy, wiedziałem że można na Was Panowie liczyć.

 

Dzięki Koledze _Przemek_ , który dostarczył mi instrukcję doposażenia BMW 3 E90-E93 w ogrzewanie postojowe wszystkie wątpliwości się wyjaśniły. Jestem mu ogromnie wdzięczny i zapewne na 6-cio paku się nie skończy :D .

Są tam opisane miejsca wpięcia w instalację oraz dokładne instrukcje montażu elementów. Potwierdziły się jak najbardziej wskazówki kolegi artuja, dzięki jeszcze raz.

 

Moje wątpliwości były spowodowane tym że posiadana przeze mnie wiązka różni się od tej w instrukcji i od opisu artja. Podłączę wszystko jak w instrukcji i zobaczymy czy ruszy. Oczywiście trzeba będzie jeszcze włączyć ogrzewanie w kompie.

 

Do Saico - tak, telestart masz za schowkiem na rękawiczki Twoja wersja to T90 i w instrukcji doposażenia jest włożona po lewej stronie za plastiki. Instalacje pewnie są przystosowane do podpięcia innych Telestartów i wystarczy podłączyć nową centralkę i ewentualnie czujnik temperatury. Zdjęcia podłączenia płynu chłodzącego też mnie ciekawią gdyż dla N47 w instrukcji doposażenia jest pokazana dodatkowa pompa wody a u mnie nie ma :).

  • Członkowie klubu
Opublikowano

Dokopałem się do wątku dla E60 : viewtopic.php?f=73&t=172656&start=90

Zainteresowała mnie dyskusja na temat co dogrzewać czy samą kabinę czy także silnik. Koledzy w E60 także natknęli się na problem z pilotem czyli nie jestem taki tępy jak myślałem.

Opublikowano

Matrix2013, Ty tak jakbyś ignorował to co napisałem wcześniej. W E60 jest inny model Webasto, zupełnie inaczej sterowany. Nie sugeruj się rozwiązaniami z E60 bo Ci to nie zadziała ...

 

Pozdrawiam

  • Członkowie klubu
Opublikowano

Artuj,

Cytuję dwa posty wyżej: "Potwierdziły się jak najbardziej wskazówki kolegi artuja, dzięki jeszcze raz."

Powyższy link też mówi dokładnie to co napisałeś w kontekście pilotów i nie tylko. Gdzie to ignorowanie?

 

Z Thermo Top V zgodnie z instrukcją BMW do E90 wychodzi jeden przewód sterujący (pin 2 czyli W-BUS wg Webasto, może w piecach dla BMW nazywa się inaczej) z sygnałem LIN-SH do klimatyzacji pin 11 gniazdo X608. Tak jak piszesz.

Tak jak napisałem kilka postów wyżej posiadam już pełną instrukcje doposażenia Webasto do E90 i podłączę tak jak sugeruje BMW. Brakuje mi nieszczęsnego konwertera tzn. pilota z kabelkiem opisanego na stronie o ogrzewaniu postojowym. Nie oznacza to że nie odpali mi Webasto z iDriva.

 

Czy znowu cos pokręciłem?

 

P.S. Ślicznego masz Turinga :)

Opublikowano

Moim zdaniem pokręciłeś ale tylko w kwestii sterowania zdalnego, bo w E90 za odbiór sygnału z pilota fabrycznego odpowiada centralka od zamka centralnego (CAS). Następnie CAS po szynie CAN komunikuje się z modułem JBE (skrzynka przekaźników) aby obudzić sterowniki i puścić napięcie, a później z modułem IHKA (klimatyzacji) aby z kolei ten moduł, zagadał po szynie LIN do Webasto oraz zwrotnie do JBE aby włączyć pompę obiegu cieczy, jak również aktywować zawór przełączający.

 

Tak więc jak już Webasto uda Ci się uruchomić z I-Drive, to moim zdaniem wystarczy sam oryginalny pilot + jego zaprogramowanie które wykonuje się bez użycia komputera (sekwencja z zapłonem oraz kolejno klawiszami na pilocie, nie przytoczę teraz opisu ale gdzieś go mam). Polecam Ci najpierw zamknąć pierwszy etap a następnie dorwać kogoś z pilotem i sprawdzić to w praktyce. Jestem z Krakowa, jeżeli jesteś chętny, to mogę użyczyć swojego pilota wielkości cegły do testów :) Jest szansa, że zaoszczędzić nerwów i pieniędzy.

 

Pozdrawiam

Opublikowano
Bardzo wszystkim dziękuję za wyjaśnienia i ofertę pomocy, wiedziałem że można na Was Panowie liczyć.

 

Dzięki Koledze _Przemek_ , który dostarczył mi instrukcję doposażenia BMW 3 E90-E93 w ogrzewanie postojowe wszystkie wątpliwości się wyjaśniły. Jestem mu ogromnie wdzięczny i zapewne na 6-cio paku się nie skończy :D .

Są tam opisane miejsca wpięcia w instalację oraz dokładne instrukcje montażu elementów. Potwierdziły się jak najbardziej wskazówki kolegi artuja, dzięki jeszcze raz.

...

 

 

Polecam się i cieszę się, że komuś mogłem pomóc.

  • Członkowie klubu
Opublikowano

Dzięki ogromne, widać dobrze zawór o ile się nie mylę to z pompą wody czyli przy Thermo Top V drugiej pompki być nie powinno. Czy masz funkcję REST? U mnie nie ma tej funkcji i pompki wody też nie ma. W tym miejscu zamierzam wstawić sam zawór bo mam pompę przy piecyku. Jeszcze kombinuję czy Webasto będzie grzało samą kabinę czy także silnik, kusi mnie ta druga wersja.

Słabo widać bo ciasno tam strasznie - zrobię dla potomnych zdjęcia jak zdejmę parę elementów podczas montażu.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Resta mam. Slychać po jego włączeniu jak właśnie jakaś pompka pracuje. Matrix ja na Twoim miejscu pogrzebałbym w TIS. Co prawda dostępna jest wersja tylko do 03.2008 ale N47 juz jest.
  • 4 miesiące temu...
  • Członkowie klubu
Opublikowano

Zgodnie z obietnicą mały fotoreportaż z niektórych prac nad montażem wszystkiego co potrzebne aby mieć ogrzewanie postojowe. Wszystko zgodnie z instrukcją BMW doposażenia i TISami.

 

1. Najpierw zamontowanie samego piecyka, w naszym przypadku ThermoTop V.

Przygotowanie, czyli rozbieramy co się da (przy okazji wymieniłem dysze reflektorów bo ciekły)

http://img19.imageshack.us/img19/6691/svpo.jpg

 

Tak to wygląda przed założeniem mocowania Webasto, które wchodzi pod belkę zderzaka.

http://img547.imageshack.us/img547/2984/qh6d.jpg

 

...a tak po zamontowaniu mocowania (ta czarna blacha z 2 śrubami), trzeci punkt mocowania znajduje się na podłużnicy - fabrycznie zaklejona dziura.

http://img208.imageshack.us/img208/7044/0uht.jpg

 

Po zamontowaniu piecyka od razu montujemy przewód paliwa (strzałka), który jak widać ma przygotowane miejsce. Dalej przechodzi do komory silnika.

http://img542.imageshack.us/img542/5387/idkz.jpg

 

ciąg dalszy nastąpi

  • Członkowie klubu
Opublikowano

2. Ciąg dalszy instalacji paliwowej

 

Dobieramy się do prawej pokrywy zbiornika paliwa, gdzie jest przygotowane wejście na przewód ogrzewania postojowego. Należy ściąć tylko plastik z góry.

http://img96.imageshack.us/img96/8263/hr7f.jpg

 

Z tego miejsca prowadzimy przewód paliwowy do pompy paliwa (strzałka) i dalej przewód go komory silnika. Wymieniłem kilka mocowań, na takie które mają miejsce na przewód od Webasto.

http://img35.imageshack.us/img35/6425/3oao.jpg

 

 

w następnym odcinku elektryka....

  • Członkowie klubu
Opublikowano

3. Wiązka elektryczna

 

Wewnątrz kabiny dociągamy wiązkę do skrzynki bezpieczników (na zdjęciu, biało niebieski przewód idzie do klimatronika a prawa strzałka pokazuje przewód anteny do telestartu) i do pompy paliwa wzdłuż auta po lewej stronie.

http://img12.imageshack.us/img12/5436/g4y5.jpg

 

Wpinamy się z zasilaniem Webasto - prawa strzałka i w moim przypadku oddzielną wiązką zasilanie zdalnego sterowania Telestart( lewa strzałka).

http://img35.imageshack.us/img35/7159/nweh.jpg

 

Zostają jeszcze 3 przewody: pompa wody i zawór wody podłączamy w złącze pod skrzynką bezpieczników oraz W-Bus Webasto podłączamy do wiązki klimatronika (strzałki na zdjęciu).

http://img28.imageshack.us/img28/2910/aoa7.jpg

 

Wiązka wychodzi z lewej strony do komory silnika (na zdjęciu w trakcie podłączania)

http://img33.imageshack.us/img33/9146/c84v.jpg

 

... i to by było na tyle. Czekamy z Webasto na kodowanie

http://img542.imageshack.us/img542/823/sugc.jpg

 

Przepraszam za słabą jakość niektórych zdjęć - jak było coś ciekawego to nie miałem aparatu.

Ogólnie praca nieskomplikowana ale jak ktoś się za to weźmie to służę pomocą na co zwrócić uwagę żeby się nie męczyć.

 

Podziękowanie szczególne dla kolegów z forum, którzy pomogli: artuj, _Przemek_ (za instrukcję doposażenia), Saico i innym. Kodowanie zamierzam zrobić u Prmax'a

 

Pozdrawiam

Matrix2013

Opublikowano

Swietny temat!

Napisz ile Cie kosztowalo dolozenie tego Webasto.

Jesli masz mozliwosc zamiesc rowniez w necie instrukcje, o ktorej wspominasz w swoich postach.

Mam angielsko-jezyczny system = brak polskich znakow diakrytycznych - przepraszam :(
  • Członkowie klubu
Opublikowano

Odpowiem tak: zbierając wszystko z Alledrogo można się zmieścić w 2-3tys.PLN i tak piecyki chodzą od 400-700PLN. Do tego oddzielnie Telestart jeśli ktoś sobie zażyczy zdalne sterowanie Webasto - opcji z pilotem BMW nie trenowałem.

Nowe części to: cały zestaw doposażenia u Litwinów 5100PLN + 1380PLN Telestart T91.

Ja osobiście trafiłem piecyk z mocowaniem w granicach 1000PLN, dorobiłem wiązkę, resztę elementów typu przewody wodne i paliwowe - nowe, używany zawór z pompka wody za ok.350PLN. Oryginalna wiązka do Telestaru. Ale postanowiłem że nie będzie druciarstwa i wszystko jak fabryka kazała.

 

W sprawie instrukcji proszę na PW.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Super że udało się to złożyć!

To mówisz, że pilota nie będziesz miał? Szkoda, według mnie cała frajda w tym żeby zza okna pijąc herbatę odpalić sobie ogrzewanie (działa naprawdę na dalekie odległości ten pilot, nawet przez mur).

 

Ps. Zazdroszczę dostępu do takiego podnośnika..

  • Członkowie klubu
Opublikowano
Czy fabrycznie nie jest tak, że nie ma osobnego modułu telestartu Webasto jako takiego tylko wykorzystywana jest istniejąca centralka w tylnym podszybiu oraz pilot dedykowany BMW?

tak jest ale jest też fabryczne doposażenie BMW żeby był Telestart np. T91, T100 i Webasto było odpalane z malutkiego pilota. Ja właśnie tak mam. Duży pilot jest u mnie w schowku podłączony na stałe kabelkiem z centralką Telestart Webasto.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.