Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

 

Zaznaczam na wstępie, że nie chodzi mi o jego wymianę.

Jeż tak naprawdę odpowiada za regulację obrotów, prawda? Nie jest to przecież żaden moduł, a urządzenie, które pod wpływem sygnału i własnego oporu daje zwrotne informacje co ma się dziać z nawiewem, Czy jest zatem możliwość, że uszkodzony jeż będzie pobudzał klimatronik, włączał go i wyłączał według własnego widzimisię?

Operacja odbywa się przy wyłączonym i zablokowanym BMW. Wyjęcie bezpiecznika 9 rozwiązuje problem, bo wyłącza panel.

Czy może ktoś uzasadnić działanie tego ustrojstwa? Może o czymś nie wiem?

 

Szukam u siebie przyczyny odpalania się dmuchawy. Panel nie świeci się. Jeszcze jedna rzecz rzuca mi się w oczy - brak zapamiętania ostatnio wybranych opcji na nim. Wyłączenie samochodu i ponowne włączenie wymusza wybranie m.in obiegu zamkniętego/automatycznego czy reszty opcji jak klima. Kiedyś po ponownym uruchomieniu panel "pamiętał" ostatnie ustawienia.

 

Czy w panelu jest jakaś bateryjka podtrzymująca może pamięć?

 

Dzięki,

Jak zaznaczyłem na wstępie chciałbym w tym wątku uzyskać informacje techniczne, jeżeli ktokolwiek coś więcej posiada. Wiem, że był pierdyliard wątków i jeżu i klimatroniku, ale często jak nie w 99% informacje tam podane były na zasadzie "wymieniłem to, tamto i siamto i jest ok", a przyczyna usterki nigdy nie była dokładnie zlokalizowana. Wymiana jeża równie dobrze mogła wiązać się z dociśnięciem kostki i stary też mógł być sprawny. Mam nadzieję, że dosyć klarownie przekazałem o co mi chodzi i na czym mi zależy :)

 

Edit:

I jeszcze jedna rzecz mi się przypomniała - z tyłu nawiew daje tylko zimne powietrze. Nigdy nie udało mi się zmusić do grzania. Z przodu zero problemów z temperaturą. Wszystkie nawiewy, temperatura do wyboru do koloru. Czy to może być klimatronik? Może problem z samą dmuchawą? Słuchać u Was odgłosy przełączania/wyłączania dmuchawy po wyłączeniu samochodu?

Opublikowano (edytowane)
Do samego jeża dochodzi napięcie + i - czyli 12 V, dwa przewody, trzeci i czwarty to odchodzące do dmuchawy czyli też + i - i jest jeszcze piąty przewód który steruje napięciem z climatronika w zależności jak intensywnie ustawisz nadmuch i zaczyna się od chyba 1V ,stopniowo dodając nadmuch na panelu wzrasta aż do max i to chyba będzie 8 V, nie pamiętam już dokładnie, to steruje jeżem, jakie napięcie ma puścić na dmuchawę. Wydaje mi się że masz coś nie tak z panelem climatronica. Po wyłączeniu auta powinno wszystko stanąć i zapamiętac ustawienia temperatury, nadmuch, climę,ustawienie obiegu zewnętrznego lub wewnętrznego i gdzie jest ustawiony nadmuch, nogi, szyba,twarz, chyba że masz na auto i po następnym włączeniu zapłonu np. na drugi dzień, nadmuch dopasuje sie automatycznie do warunków temperaturowych panujących w aucie i na zewnątrz. A od czego zależy nadmuch na tył ciepłego lub zimnego powietrza to nie wiem, u mnie działa. Nie jestem pewien na 100% ale w panelu jest bateryjka która podtrzymuje pamięć, rozbierałem kiedyś panel w celu wyczyszczenia kurzu z czyjnika temperatury i wiatraczka ale już nie pamiętam. Edytowane przez gyver7
Opublikowano

Napiszę tylko to co wiem :)

 

Jeśli masz z tyłu kratki z pozycją o-1 bez drugiego pokrętła ciepło/zimno tak jak z przodu na środkowych nawiewach to będzie leciało zawsze zimne. Też niedawno się dowiedziałem.

 

Jeśli masz to pokrętło ciepło/zimno to powinno lecieć ciepłe powietrze jak jest pokrętło ustawione na czerwonym polu.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Nie jestem pewny na 100%, ale jeż podobnie jak wentylator na chłodnicy w nowszych modelach jest sterowany sygnałem prostokątnym.

Samo załączanie się dmuchawy to zazwyczaj usterka jeża.

Mi czasem klimatronik też zgubi "pamięć", ale to sporadycznie, i chyba ma to związek ze słabym akumulatorem.

Opublikowano

Dobra, dzięki za info. Ze schematów WDS też można się sporo dowiedzieć, tyle że jest tam przerost informacji jak dla mnie. Zbyt dużo składowych ma wpływ na klimatronik. Z jeżem prostsza sprawa, może jutro zrobię kontrolną podmianę, bo mam zapasową sztukę.

 

Zaś teraz tak:

- mam z tyłu kratkę z temperaturą również. Tyle, że nawiązując do postów Cichego równie dobrze ja mogę mieć podmieniony tył :)

- jeżeli chodzi o załączenie się dmuchawy, to właśnie interesuje mnie sprawa, co generuje impuls. Przecież wyłączony samochód i panel sam z siebie nie ma czym ruszyć. Coś musi pobudzić dmuchawę

- aku mam ok, rozładowała mi go właśnie dmuchawa. Obecnie mam zapasowy z super stanem, a i tak brakuje pamięci w panelu

 

gyver7 ==> Muszę z miernikiem zdrowo przysiąść, gdyż odechciało mi się bawić w pierdyliard wymian i stracenia czasu na szukanie czegoś do pożyczki lub miejsca, gdzie się kupi coś, co w razie czego będzie ok :) Dzięki za info, prześledzę to przy okazji.

Opublikowano
Nie jestem pewny na 100%, ale jeż podobnie jak wentylator na chłodnicy w nowszych modelach jest sterowany sygnałem prostokątnym.

Samo załączanie się dmuchawy to zazwyczaj usterka jeża.

Mi czasem klimatronik też zgubi "pamięć", ale to sporadycznie, i chyba ma to związek ze słabym akumulatorem.

 

Nie nie.

Klimatronik doprowadza napięcie stałe do jeża 1-8V, a sam jeż steruje dmuchawą prostokątem (PWM), wentylator chłodnicy też zasilny jest prostokątem, ale o sterowaniu nie wiem (jeszcze) - dzięki temu nie ma konieczności stosowania opornicy

 

Co do dmuchawy legrooch, może być tak, że jeża masz dobrego, ale klimatronik szwankuje i puszcza napięcie sterujące na wejście jeża i uruchamia dmuchawę.

Niestety zasilanie jeża jest wpięte na stałe i jest zasilony pomimo iż masz stacyjkę wyłączoną

Opublikowano

ar_w ==> Ano właśnie i dlatego widzę drobny problem w diagnostyce tego ustrojstwa. Może zrobię jakąś partyzantkę z pomiarem na wejściu do jeża. Jak się pojawi sygnał, to znaczy że klimatronik puszcza cynk.

Czas na WDS jednak i info dokładne o sygnałach na jeżu.

Opublikowano

To, że jest jeż sterowany składową stałą w zakresie 1-8V to informacja pewnik na 101%.

Jeża miałem obcykanego, bo sam stworzyłem replikę gdy mi się swój uszkodził, więc poznałem go zewsząd.

Jeż to nic innego jak generator PWM sterowany napięciowo zrealizowany na małym mikroprocesorze. Gdy dostanie sygnał (napięcie stałe) na wejście, to załącza na wyjście przebieg prostokątny wzmocniony tranzystorami MOSFET, a gdy nie ma sygnału, wyłącza z wyjscia protokąt, ale ciągle minimalną ilość prądu pobiera (ułamki mA)

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Wiem jeszcze jedną ciekawą rzecz, przynajmniej u mnie to występuje, mianowicie jeśli wyciągnę panel klimatronika, i odepnę od niego jedną kostkę (nie pamiętam dokładnie, ale chyba ta z 3 grubymi przewodami) to dmuchawa włącza się od razu na maksymalne obroty. :wink:
Opublikowano

legrooch,

 

jeśli masz wątpliwości co do tylnej kratki, to ją po prostu wyjmij. Oryginalnie powinna mieć wpiętą kostkę od strony regulacji temperatury, jeśli ona jest to raczej wszystko powinno działać (jeśli jest sprawne). W wersjach bez regulacji temperatury nie ma żadnej kostki.

 

Ale jest jedna sprawa. U mnie teraz, czyli latem, też zawsze tam dmucha zimnym. Zimą, kiedy temperatura była niska, ta regulacja na tył działała, ale teraz nie ma tak, że jak z przodu chłodzę, to do tyłu mogę puścić ciepłe. Trzeba by było potwierdzić czy inni też tak mają, ale sądzę że tak to działa. Ten regulator jest w stanie obniżyć temperaturę, jeśli na klimatroniku jest ustawiona wysoka, ale nie jest w stanie jej podwyższyć jeśli jest ustawiona niska.

Opublikowano
Czy wypięcie panelu klimatronika (wszystkie kostki) spowoduje całkowite wyłączenie dmuchawy???

Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa

Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dla czego

Na warsztacie łączymy teorię z praktyką: nic nie działa i nikt nie wie dla czego!!!

Cięcie plazmowe oraz usługi tokarskie http://ttcs.pll/

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

U mnie właśnie nie, dmuchawa chodziła cały czas.

Wystarczyło odpiąć jedną kostkę i już się włączała, odpinanie kolejnych nic nie zmieniało.

Opublikowano
W e39 tego nie sprawdzałem, ale w Vectrze wypięcie panelu klimatronika dawało taki sam efekt. Możliwe że to norma.
Opublikowano
U mnie dmuchawa chodzi cały czas więc odpinam klemę, ale we wtorek nastąpi wymiana jeża myślę że to pomoże http://www.karawanier.pl/images/smilies/niewiem.gif

Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa

Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dla czego

Na warsztacie łączymy teorię z praktyką: nic nie działa i nikt nie wie dla czego!!!

Cięcie plazmowe oraz usługi tokarskie http://ttcs.pll/

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Dobra, dzięki koledze Maciej V8 i jego klimatroniku problem na 99% znikł. Samochód stoi zamknięty od dwóch godzin i dmuchawa się nie włącza.

Dodatkowo zaczął działać prawidłowo tylny tunel, kratka nawiewu środkowego dostosowuje się mimo regulacji do niedużych odchyłek od temperatury z panelu (wcześniej waliła ciepło-zimno niezależnie od temperatury).

 

Generalnie jak przez następne 4 dni odpalę samochód, to jestem w niebie :D

 

Dzięki Maciej raz jeszcze :)

  • 5 lat później...
Opublikowano

Witam,

Może ktoś zechce odpisać pomimo upływu sporej ilości czasu?


U mnie w E39 525d 2003r Touring, klimatronic dwustrefowy, jest taka sytuacja, że lewa strona pięknie działa, jak trzeba to chłodzi, albo grzeje. Natomiast prawa strona zaczęła szwankować. przy włączonej klimatyzacji, upałach, jak silnik dłużej pochodzi to leci gorące powietrze, pomimo ustawionej temp tak jak po lewej stronie np 20st. Nie da się wysiedzieć. Jak zmienię pokrętło na środku na zimną górę, ciepłe nogi, to owszem górą jest zimne powietrze ale dołem jest bardzo gorąco. Jak ustawię pokrętło chociażby na środek to już wszędzie z prawej strony leci gorące powietrze.


Czy to może być wina jeża? Dla mnie najprostsza diagnoza i robota.

Jak podłączyłem INPA to widzę, że czujnik wymiany ciepła (heat exchanger sensor) z lewej strony ma 23st ale z prawej strony ok 60st miał w tamtym momencie. PRzy zgaszonym silniku i włączonym zapłonie jak działają wentylatory to prawy czujnik zmniejszał temperaturę coraz niżej do np 30st, i niżej. Dalej jużnie czekałem. Jak uruchomiłem silnik to od razu temp na tym czujniku zaczęła roznąć.


Andrzej

Andrzej
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Zacznij od sprawdzenia ilości czynnika, wygląda na to, że jest go za mało.

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Opublikowano

Dzięki.


To by było rewelacyjne rozwiązanie.


Doleję nieco ale obawiam się, że tak łatwo nie będzie. Co prawda, mechanik wymieniał pompkę webasto tuż przed tym problemem, ale jak mówił dużo nie stracił płynu. Zamykał węże kleszczami. Na zimnym jest tego płynu w zakresie wskazań, choć te wskazania są od zawsze dla mnie niezrozumiałe. Poza tym jakby było za mało to jest też czujnik poziomu płynu...


Z nowości dodam, że sytuacja wczoraj już się nie powtórzyła. Wszystko działało poprawnie. Sprawdzałem elektrozawory, na czuja i jak włączyłem grzanie w środku to tykały one napuszczając płynu do nagrzewnicy, co można też rozpoznać przez gorące przewody do nagrzewnicy.


A może te zawory się wieszają czasami? Muszę to zweryfikować jak sytuacja się powtórzy. Pewnie jeden z przewodów do nagrzewnicy będzie gorący, drugi letni...

Andrzej
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Miałem na myśli czynnik klimatyzacji :roll: może też być winny elektrozawór, ale zacząłbym od sprawdzenia ilości czynnika.

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Opublikowano

MAsz rację, źle zinterpretowałem to słowo.

JEdnak, jeśliby było mało czynnika, to może nie chłodziłby z tej prawej strony wystarczająco a było letnio (o ile tak to działa). Lewą chłodzi idealnie. A u mnie jest wręcz tak że grzeje prawą stronę dodatkowo i to mocno. Czyli tak jakby właśnie nagrzewnica była zasilana płynem z układu, a nie powinna. Może to być ten zawór tylko jak go zdiagnozować jak czasem działa czasem nie? I czy wystarczy go może zregenerować tymi uszczelkami, które są w sprzedaży? Bo nowych nie widzę na allegro. Ja mam te bez pompki dodatkowej.

Andrzej

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.